​​Laura Ștefan și Cezara Grama de la Expert Forum au participat marți, 19 mai, ora 12, la o întâlnire online #deladistanta pe tema celor peste 300 de mii de amenzi date de autorități în perioada stării de urgență. Laura Ștefan și Cezara Grama sunt autoarele raportului „Criza amenzilor. Cum trebuie combătută epidemia?”

Laura Stefan si Cezara Grama, Expert ForumFoto: Hotnews

În perioada stării de urgență, polițiștii din România au dat amenzi în valoare de peste 120 de milioane de euro, iar mai mult de 300 de mii de persoane au fost sancționate. La începutul lunii mai, actul normativ prin care amenzile au fost majorate de la minimul de 500 de lei pentru persoane fizice la 2000 de lei a fost declarat neconstituțional de către CCR, amplificând și mai mult starea de nervozitate publică referitoare la acest subiect.

Au meritat românii să fie sancționați cu amenzi mai mari, raportat la nivelul de trai al populației, decât cetățenii din statele vestice?

Expert Forum a realizat o analiză a sancțiunilor aplicate de statul român ca răspuns la criza de sănătate publică și a încercat să răspundă la mai multe întrebări: care au fost județele campioane la numărul de sancțiuni? Unde s-au dat cele mai mari amenzi și unde s-au dat cele mai mici? Cum au evoluat acestea pe parcursul stării de urgență?

Din analiza Expert Forum rezultă, de exemplu, că în 14 județe din România valoarea medie a amenzilor aplicate a fost de peste 2000 de lei, în condițiile în care venitul mediu net în România în martie 2020 a fost de 3294 lei.

Campion detașat din acest punct de vedere a fost județul Bihor unde valoarea medie a amenzii a fost de 13.040 de lei, de aproape cinci ori mai mare decât județul imediat următor, Tulcea, cu 2.798 lei.

Am încercat să aflăm mai multe detalii despre amenzile date în această perioadă de la cele două autoare ale raportului Expert Forum, „Criza amenzilor. Cum trebuie combătută epidemia”, Laura Ștefan și Cezara Grama.

Ideile principale ale discuției

Cum se explică amenda medie dată în Bihor în perioada carantinei, peste 13.000 lei, care este totuși neverosimilă?

La Bihor se pare ca a existat o greseala cand s-a calculat amenda medie. E vorba de capacitatea institutiilor de a analiza datele si de a proiecta politici publice. ​Amenda medie raportata in Bihor a fost de 13.000 lei. ​Analizele nu au fost facute foarte bine. Dar partea buna e ca toate inspectoratele de politie au comunicat date, mai putin Bucurestiul. ​E un pas inainte fata de trecut, faptul ca aceste informatii ajung la publicul larg.

Care sunt județele unde s-au dat cele mai mari amenzi? ​

Dolj, Iasi, Prahova, Timis si Mures sunt in topul amenzilor. Suma totala este de 18.000.000 lei. ​Cel mai mare numar de sanctiuni a fost in judetul Prahova, cu 11462 sanctiuni. ​Nu toate sunt amenzi, unele sunt avertismente. ​

Daca ai o amenda de 1000 lei si pui langa ea patru avertismente, media o sa fie 20% din acea 1000 lei. ​Cifrele astea sunt foarte importante daca vrem sa discutam despre ce s-a intamplat in perioada asta. ​

E important sa stim cate avertismente au fost date, e foarte grav, e o constructie statistica gresita. ​Problema este modul in care sunt inregistrate datele in sistemul inspectoratului.

Câte din aceste sancțiuni au fost avertismente?

Cel mai probabil, inspectoratele de poliție nu au informatia asta legata de numarul de avertismente. ​Exista suma totala aplicata prin sanctiuni, dar nu se stie din cate amenzi a rezultat aceasta suma. Nu putem calcula media. ​E foarte important sa strangem date sanatoase si comprehensive. ​

Cel mai probabil va veni al doilea val al pandemiei. Intrebarea importantă este: am invatat ceva din primul val?

Aveți date referitoare la amenzile date în urban versus rural?

Inspectoratele de poliție ​ne-au spus că nu ne pot comunica informatii legate de rural versus urban. ​Inspectoratul ar trebui sa stie exact, e un element esential locul in care a fost aplicata amenda. E un pic bizar sa nu strangi altfel datele. ​

In mod normal sanctiunile ar trebui sa se aplice acolo unde ai probleme mari. Se suprapun aceste arii teritoriale peste scandalurile pe care le-am vazut in presa in perioada asta? ​Sunt locuri unde au fost tulburari sociale? Atunci se justifica sa ai o rata de sanctiuni mai mare acolo. ​

Nici la numarul de sanctiuni totale nu se coreleaza, nu se regasesc judetele carantinate. ​Pe rata infractionalitatii nu se confirma, singurul judet care se regaseste este Tulcea.

Cele mai mici sanctiuni au fost in Gorj, Covasna. ​Cele mai mari valori medii ale sanctiunilor au fost in Bihor, Neamt, Tulcea, Mehedinti si Bistrita Nasaud. ​Bihorul se afla la granita, e normal sa fie cifrele mai mari. Dar ca sa putem discuta asta ar trebui sa avem cifre precise.

Câte din aceste amenzi au fost contestate în instanță?

Nu am cerut informatii legate de amenzile contestate. Dupa decizia CCR aceste amenzi nu dispar de la sine, ele trebuie contestate pentru a fi anulate. Sau trebuie data o amnistie. ​Nu are sens sa incarcam instantele de judecata cu aceste dosare cu un rezultat absolut predictibil. ​80% din sanctiunile aplicate vor fi contestate in instanta, spune un raport.

​A existat la un moment dat un polițist, lider de sindicat, care a spus că polițiștilor li se cere să dea cât mai multe amenzi, că au fel de normă? Ulterior, premierul Orban a ieșit și a spus că nu există un plan de amenzi și a cerut polițiștilor să fie mai atenți. Din analiza făcută de d-voastră s-a înregistrat vreo schimbare după ce premierul a ieșit și a făcut aceste precizări?

Avem un grafic pe zile cara arata ca a contat iesirea premierului. ​Noi credem ca mesajele publice conteaza, a contat mult iesirea politistului de la Timis, iesirea premierului si a ministrului de Interne.

​Politistul respectiv e clar ca a vorbit mai intai cu colegii. ​Vedem o scadere a valorii amenzilor dupa data de 14 aprilie. E foarte important ca oamenii din sistem sa aiba o voce si sa fie lasati sa se exprime public. ​Si e foarte importanta asumarea politica, dupa declaratia premierului valoarea amenzilor scade continuu, dupa cum se vede pe grafic. ​"Ar trebui sa dam sanctiuni acolo unde e necesar, nu sa dam cu toptanul" ​

Politistul a avut o libertate foarte mare, libertatea de a decide daca te ingroapa in datorii sau doar iti da un avertisment. A existat si o perceptie publica legata de faptul ca e prea multa putere la politist. Pe ce criterii au dat politistii amenzile?

​In afara de criteriile legale nu avem nici un fel de elemente care sa ne lamureasca. Asta spune si Curtea Constitutionala, un judecator nu poate decide daca a facut bine sau nu politistul, pentru ca nu au existat criterii. ​De asta a cazut aceasta reglementare la CCR, pentru ca e foarte multa libertate la politist. Si e foarte putina informatie la nivelul institutiilor despre cum a fost gestionata criza. ​

Ați făcut comparație cu alte țări în ceea ce privește felul cum au fost date amenzile?

​România a dat amenzi foarte mari, în comparatie cu alte tari (raportat la venit, suntem in top la amenzi, impreuna cu Bulgaria) ​Marea Britanie a inclus elemente de genul: prima sanctiune e 60 lire, a doua e 120 lire. La noi nu au existat astfel de elemente.

​Germania a avut maximul la 500 euro per amenda, in Romania a fost 4000 euro.

Ce credeți că ar trebui schimbat pe viitor în ceea ce privește politica amenzilor date în stare de urgență?

​Petrecerile din parcuri pe care le-am vazut in weekendul trecut ne face sa intrebam daca sistemul e eficient. Trebuie un parteneriat cu societatea, omul trebuie sa inteleaga importanta respectarii regulilor, nu sa inteleaga doar de frica amenzii. ​Am văzut oficiali ai statului roman incercand sa explice, dar vedem lipsa de incredere in institutiile statului intr-un moment de criza.

Putem invata pentru maine sa gestionam mai bine lucrurile. ​

Mi se pare foarte interesant de discutat ce s-a intamplat cu varstnicii. Am vazut intr-o inregistrare un domn care se ascundea dupa un bloc pentru a nu fi prins de politie pentru ca nu s-a incadrat in intervalul orar ​As fi sperat ca oamenii 40+ isi aduc aminte de ce a trait tara in comunism si nu vor sa se intoarca inapoi la frica. ​

Dincolo de sfaturile pt cei peste 65 ani ar trebui sa ne exersam empatia. Nu putem sa le interzicem sa iasa. Putem avea incredere in ei, nu doar pt a ne creste copiii, sa nu-i punem la colt. ​

Impactul psihologic este extrem de important, toata lumea se intreaba cum vom gestiona efectele izolarii impuse asupra populatiei.

Ce ar trebui să se întâmple cu amenzile date în starea de urgență?

Sper ca nu vom lasa lucrurile in aer, sper ca macar acum o sa facem "o treaba nemteasca" si ne vom lamuri la nivel administrativ ce se intampla cu aceste amenzi. ​Cred ca trebuie sa tragem o linie, am invatat niste lucruri si de maine vom face lucrurile altfel. ​

Dar cei care au apucat deja sa plateasca amenzile?

Amnistii se mai dau din cand in cand. Daca stii ca ai gresit si iti asumi, daca amenda e rezonabila te duci si o platesti. Unii dintre noi platesc taxele la stat, altii nu.

​Ce se intampla cu institutia amenzii in valul 2 al pandemiei, cum sa descurajeze oamenii?

​Daca eu as fi statul, as face o lista de categorii de gravitate a incalcarilor: fuga din carantina versus data gresita pe declaratie? Drum la casa de vacanta sau iesirea din izolarea obligatorie?

​Sunt politisti cu 6 luni de scoala, spunea domnul Vela. E o consecinta a valului de pensionari anticipate, cand oamenii pleaca acasa la 45 ani. Apoi ar trebui sa fie un ghid cu sugestii pentru organele de aplicare a legii.

Sa nu ramana totul la nivelul polististului. ​Nervii au fost intinsi la maxim si la politisti si la cetateni, au fost momente fara precedent. ​Sigur ca nu puteam fi perfecti, dar scopul nostru nu este sa aratam greselile, cat sa invatam din ele si sa nu mai facem maine. ​

Cu siguranta inspectoratele de politie trebuie sa gestioneze datele mult mai bine, pt a lua masuri specifice acolo unde ai probleme. ​Cu datele din prezent nu poti sa tragi concluzii. ​Nu e competitie, aici trebuie sa lucram cu totii. Datoram asta cetatenilor, sa spunem ce s-a intamplat exact in perioada asta. ​Vrem sa facem bine tuturor, inclusiv statului. ​