Anomia sărăciei, cu comunități ținute la marginea societății, în care problemele de toate felurile persistă de 60 de ani, iar acolo șemecheria este valoarea fundamentală - aceasta este explicația pentru conflictele violente de stradă din ultima perioadă, în care au fost implicați romi, spune sociologul Gelu Duminică, invitat online #deladistanță. "Un stat eșuat în acele comunități nu poate genera un comportament care să susțină statul", afirmă el. Ciprrian Necula, activist pentru drepturile romilor, a vorbit și el despre "ghetourile" din România, unde există "dealeri politici", care se ocupă ca acești oameni să meargă la vot: "Unde începe țigănia, mahalaua, se termină și drumul, apa, curentul electric, accesul la educație, la sănătate".

HotNews.roFoto: Hotnews

Sociologul Gelu Duminică și Ciprian Necula, militant pentru drepturile romilor, au fost invitați online #deladistanță, miercuri, de la ora 15.00.

Ei au vorbit despre ignoranța autorităților, care pleacă de la vârf, dar și despre tipologia smecherului din aceste comunități de romi, cazul Rahova fiind "o demonstrație de șmecherie".

Ciprian Necula a spus că a trimis Guvernului două sesizări, prima în 21 martie, în care a avertizat că pe fondul acestei crize coronavirus vor apărea astfel de conflicte, cerând să fie găsite soluții. Răspunsul primit a fost că solicitarea a fost trimisă către Ministerul de Interne. "Guvernul a preferat să se ocupe de bănci și de marile corporații", a afirmat activistul pentru drepturile omului.

Gelu Duminică și Ciprian Necula au invocat și "extraordinarele" strategii făcute încă din 2001 pentru comunitățile de romi și rămase doar la stadiul de hârtii în sertare și despre transferarea acestei probleme în sarcina ONG-urilor. Potrivit sociologului Gelu Duminică, în ultimii 30 de ani autoritățile au investit aproximativ 400 de milioane de euro în dezvoltarea romilor, ceea ce înseamnă în jur de 7 - 8 euro pe cap de rom pe an.

Cele mai importante declarații:

Despre scandalurile de stradă și intervenția poliției

Gelu Duminică:

  • Este anomia sărăciei. Avem comunități ținute la marginea societății, în care problemele sunt educaționale, de infrastructură, de toate felurile, de 60 de ani, și în care nu s-a întâmplat nimic
  • Acolo valorile sunt cu totul altele: șmecheria e valoarea fundamentală, trebuie să ai tupeu ca să reușești
  • În momentul în care oamenii trăiesc în comunități de secolul XVIII, comportamentul o să fie de secolul XVIII
  • Când contextul și situația te învață că ești singur, că nimeni nu te ajută, te obișnuiești să gândești că doar tu îți poți rezolva problemele
  • Ce am spus e valabil pentru foarte multe alte comunități
  • Un stat eșuat în acele comunități nu poate genera un comportament care să susțină statul
  • Ceea ce spun eu nu e o scuză față de ce s-a întâmplat

Ciprian Necula

  • Primul val, imediat de după aceste conflicte, a fost unul de rasism profund: țiganii sunt vinovați pentru tot ce se întâmplă rău în România
  • În general, în astfel de comunități avem dealeri locali, nu de droguri, ci politici
  • Ei se ocupă ca acei oameni să meargă la vot și să voteze pentru un anumit candidat. Se întâmplă
  • Primarul nu promite nimic pentru acești oameni, el promite pentru dealeri
  • Unde începe țigănia, mahalaua, se termină și drumul, apa, curentul electric, accesul la educație, la sănătate
  • În România avem ghetouri
  • Am trimis o scrisoare guvernului în care semnalam că o să fie acest tip de probleme
  • Guvernul a preferat să se ocupe de bănci și de marile corporații
  • Am trimis de două ori, prima oară în 21 martie, am primit un răspuns că s-a trimis la Ministerul de Interne
  • Am revenit cu toată mia de semnături și nu am mai primit niciun răspuns
  • Ignoranța pleacă de la vârf
  • Au preferat să huzurească în poziții publice, fără să se ocupe de problematica romilor
  • Degeaba avem strategii extraordinare pe hârtie, din 2001, ultima din 2015, e extraordinar pe hârtie
  • Au rămas hârtii în bibliotecă pe care le mai scoatem din când în când să le dăm pe la nasul europeanului
  • În aceste comunități sunt și factori interni - liderul de tip vote trader, care este șmecherul comunității, cel care se pune deasupra legii demonstrativ
  • Cazul din Rahova asta a fost, o demonstrație de șmecherie

Gelu Duminică

  • La Hunedoara eu am și o altă poveste, cu un material filmat, factorul declanșator al conflictului afirmă că a fost victima unui abuz, el spune că coborâse să-și ia rufele de pe sârma ghetoului, nu avea declarație pe propria răspundere și a luat amendă 2.000 de lei. A mai luat 2.000 de lei amendă soția, când i-a adus pantofii, că omul era în papuci
  • La Săcele lucrurile sunt clare - niște demenți care își dădeau cu bâtele în cap în ziua de Paști, și la Rahova, cu Spartacus al nostru
  • Eu am înțeles emoția inițială, nu am înțeles culpabilizarea generală, din 1,5 milioane de romi câteva sute au făcut nebunii. Au fost 200.000 de oameni care au primit amendă că nu au respectat regulile
  • În penitenciare 12% sunt de etnie romă
  • În general în societate poliția nu e văzută ca organul care vine să te sprijine, să te apere
  • În general, în comunitățile vulnerabile ești învățat că polițistul e cel care te abuzează întotdeauna, la fel cum se spune că vine țiganul și îți ia copiii
  • Dacă ei reacționează într-un fel, trebuie să ne uităm la amândoi actorii
  • Dacă eu acasă sunt învățat să-mi bat nevasta, pentru că femeie nebătută e precum calul nestrunit, școala trebuie să te învețe să nu faci asta
  • În Teliu, școala e o pseudoșcoală, copiii termină clasa a 8-a și nu știu să citească
  • Nu cumva e un tip de comportament specific unui ghetou? Nu cumva ține de categorie socială? Cu siguranță, da
  • Intervenția poliției a fost bună, a intervenit cu o forță corespunzătoare
  • Faptul că la Gârcini poliția a stat pe loc și nu a făcut uz de armă a fost o dovadă de profesionism. Dacă foloseau arma conflictul putea degenera mult mai rău
  • Nu intervii când totul e exploziv, izolezi zona și intervii când poți
  • Polițiștii au preferat să se distrugă o mașină decât să moară oameni

Ciprian Necula îl contrazice:

  • Mi s-a părut că polițiștii nu știau ce să facă, se întrebau unii pe alții
  • Tipul acesta de a crea pungi enclavizate, autoritatea îl comite.

Gelu Duminică

  • Oriunde în lume foștii robi fac față aceluiași tip de prejudecăți, mod de acțiune, de comportament
  • Vorbim de clivaje istorice. Afro-americanii din SUA sunt văzuți ca principalii infractori, magrebienii din Franța etc
  • Nu ai cum să reduci dihonia asta între fostul sclav și omul liber, mentalitatea de inferior pe care și-o asumă, pentru că există autostigmatizare, nu le poți estompa în lipsa unei intervenții a statului
  • În SUA, în ciuda intervenției masive a statului ai încă mari clivaje
  • Asta nu oferă scuze pentru violență, eu pot înțelege ce spune societatea, dar civilizația nu vine de la sine
  • Dacă eu sunt învățat că pentru a reuși trebuie să dau cu pumnul și să am tupeu ...
  • Vedeți Țăndărei, s-a liniștit în momentul în care a venit poliție, armată din altă parte, pentru că cu ăia de la nivel local era o mare frăție

Ciprian Necula

  • Copiii români sunt învățați de mici să nu se joace cu copiii țiganilor și creștem cu această teamă
  • Mie mi se spune de multe ori "bă, dar tu nu ești țigan, tu vorbești ok, plătești taxe"
  • Despre romi vorbim doar când apar astfel de incidente sau la emisiuni exotice, cu fete care dau din buric
  • Romii au cântat muzică lăutărească. Ca să învețe manele au fost trimiși de stăpânii lor români acolo unde se cântă manele, la Istanbul
  • E o eroare, maneaua e larg ascultată de români. Eu sunt rocker, nu mă droghez...

Gelu Duminică:

  • Robii romi nu au cântat pentru că le-a plăcut, au fost instruiți. Muzica nu era o chestiune demnă pentru țăranul român, vedeți în picturile lui Aman cum lăutarii romi apăreau în colțul horelor cântând

Ciprian Necula:

  • Despre țiganul la mal, înecat, e importat să cunoaștem. Robii fugari, când comiteau lucruri cu care stăpânii nu erau foarte fericiți, erau aruncați în apă și ținuți cu sulița la mal până se înecau. Era o modalitate de a extermina oameni. Asta înseamnă te îneci ca țiganul la mal.
  • Eu ca rom nu am avut habar de toate astea, a trebuit să descopăr singur
  • Pe mine mă dezamăgește Biserica că până azi nici măcar nu și-a cerut scuze pentru că ne-a ținut sclavi 500 de ani. De ce? Pentru că sunt mult prea superiori față de sclavii lor. Când vom avea acest moment T zero?
  • Soluții sunt. Am văzut schimbări radicale în comunitățile de romi în ultimii zece ani, cum ar fi Sadova, trăiau în bordeie, au plecat la muncă în Spania, s-au întors și și-au făcut case, copiii lor merg la școală

Despre liderii informali în comunități

Gelu Duminică:

  • Experiența nu mi-a arătat că în ultimii 20 de ani mai avem lideri care să primească un cec în alb din partea întregii comunități
  • Leadershipul comunitar nu a fost pentru că romii au vrut așa, ei erau obligați să aibă legile acestea. Vătaful era numit de deținător, și era numit inclusiv voievodul romilor, de asta avem regi, nu i-am pus noi, i-au pus alții
  • Regele penticostal Cioabă a fost recunoscut de un înscris oficial semnat de MAE; președintele României, etc
  • Foarte multe lucruri nu au fost de la noi
  • Ceea ce știu este genul aceste de lider economic, cămătarul, proxenetul etc
  • În sectorul 5 era primar dl Vanghelie. La un moment dat a dat foarte multe telefoane cu cameră foto alegătorilor. În acel moment gurile rele spun că a avut înțelegeri cu foarte mulți interlopi din sector
  • Alegătorii trebuiau să arate ce au votat, dacă votau cum trebuie, primeau 100 de lei, dacă nu i se lua și telefonul și mai primea și o corecție
  • Excepție sunt liderii religioși, ei sunt recunoscuți, dar în rest nu prea știu bulibași care să fie recunoscuți

Ciprian Necula

  • Sunt indivizi care se întorc din străinătate și investesc în copiii lor, și-au găsit un rost în viață. Alții s-au întors și au simțit nevoia să arate cât de superiori sunt. Fala, cei care ies din sărăcie, trebuie să arate fală. Unii își construiesc case mai mari decât vecinii, alții spun "fac petrecere, deși nu am voie și dacă vine poliția îi răsturnăm".
  • În momentul în care ieși din decor, evident că lumea te vede, ieși în evidență, mulți au și experiența din afară, au nevoie să-și găsească aici locul de superioritate față de ceilalți
  • Se pare că și poliția are nevoie să iasă în evidență puțin, și când au în fața lor un potențial infractor, și de altă etnie, agresivitatea poate să apară mai repede
  • Cunosc cazuri de romi care au luat amendă pentru că au trecut un alt supermarket pe declarație, au luat 2000 de lei amendă

Despre reprezentanții romilor în structurile statului

Ciprian Necula

  • Sunt numiri politice. Problematica romilor e lăsată în mâna ONG-urilor, transferată la ONG-uri

Gelu Duminică:

  • Am numărat bob cu bob 400 de milioane de euro investiți în dezvoltarea romilor în ultimii 30 de ani. Înseamnă undeva în jur de 7 - 8 euro pe cap de rom pe an. Pentru o vacă furajată România alocă 2 euro pe zi
  • Marii implementatori de proiecte și programe nu erau organizațiile rome, ci instituții publice. Cam 15 - 20 % din fonduri au fost câștigate și de organizații roma

Ciprian Necula:

  • Statul român e responsabil, noi suntem aici să ajutăm statul, dar nu e treaba mea să înlocuiesc statul în a face educație drumuri etc
  • Responsabilitatea e individuală, ca și succesul. Când vorbim de comunități, aici vorbim de politici naționale. Romii încă nu au un teatru nu au un muzeu.

Despre perioada de carantină

Gelu Duminică:

  • Multe lucruri vor fi nuanțate de acum
  • Anumite restricții, chiar dacă ridicate legal, vor fi auto-impuse
  • Tensiunea socială va fi din ce în ce mai mare.
  • Explozia asta de rasism nu este întâmplătoare. A fost tocată două zile de presă, am văzut o burtieră pe Antena 3, 16.000 de romi s-au întors în țară.
  • Cel mai teamă îmi este tot de politician
  • Eu prevăd că liniștea asta politică nu va dura foarte mult. E terenul fertil pentru politicienii populiști naționaliști, iar România are apetență față de naționaliști
  • În anii 30 erau evreii și romii, acum sunt bătrânii și romii, romii au rămas

Ciprian Necula

  • Din fericire, extremismul este împărțit în toate partidele din România
  • Ce am văzut acum cred că a fost doar un debut. Oamenii nu mai au ce să mănânce în casă. Unii vor intra probabil în curte la vecini să ia găina. Vor fi conflicte în continuare dacă nu intervenim
  • Problema economică, socială și politică nu o vom depăși ușor, pentru că avem lideri politici ignoranți și la români, nu numai la romi