Ordonanța de urgență privind alegerile anticipate a fost respinsă de senatori / Actul normativ merge la votul deputaților

de MH     HotNews.ro
Miercuri, 19 februarie 2020, 12:27 Actualitate | Esenţial


Camera Deputatilor
Foto: Captura video
​Ordonanța de urgență privind alegerile anticipate a fost respinsă miercuri de senatori, actul normativ urmând să fie trimis Camerei Deputaților, care este for decizional. Potrivit OUG adoptată de Guvernul Orban, alegătorii care nu se află în localitatea de domiciliu pot vota oriunde se află în ţară, prevederea fiind contestată de toate partidele, cu excepția PNL și USR.

Senatorii au votat raportul de respingere al Comisiei Juridice cu 86 de voturi "pentru" și 34 (PNL și USR) "împotriva" raportului.

Senatorii PSD au susținut marți, în Comisia Jurdică de la Senat, respingerea ordonanței de urgență adoptată de Guvernul Orban, care reglementează alegerile anticipate. Cu 8 voturi "pentru" și 3 "împotrivă" (de la PNL și USR) a fost adoptat raportul de respingere a ordonanței. Amendamentul de respingere a aparținut UDMR și a fost votat de PSD și ALDE. De precizat este că PSD, UDMR, ALDE și PMP nu sunt de acord cu prevederea care permite alegătorilor aflați în tranzit să voteze în localitatea în care se află și nu în cea de care aparțin așa cum prevede legea în prezent. De altfel, PSD, UDMR și ALDE au făcut presiuni asupra Avocatului Poporului să conteste OUG la Curtea Constituțională.

Premierul interimar Ludovic Orban declara că parlamentarii nemulțumiți de ordonanța de urgență privind alegerile anticipate poate fi modificată atunci când intră în procedură legislativă, însă aleșii nu pot respinge din start actul normativ. Premierul a spus că speră să audă argumente, nu "declarații beligerante”.

UDMR a cerut oficial luni Avocatului Poporului să conteste ordonanța pentru anticipate la Curtea Constituțională pe motiv că este o „schimbare mascată” a sistemului electoral.

Ordonanţa de urgenţă privind alegerile anticipate a fost publicată vineri seară în Monitorul Oficial.

Principalele prevederi din OUG sunt: trei zile de vot în Diaspora și dublarea numărului de parlamentari de diaspora. De asemenea, în cazul alegerilor parlamentare anticipate, data desfășurării acestora se stabilește cu cel puțin 50 de zile înaintea votării față de 90 de zile în prezent, deci se pot organiza anticipate cu 40 de zile mai repede decât in prezent.

În plus, alegătorii care nu se află în localitatea de domiciliu pot vota oriunde se află în ţară. Prevederea este contestată de toate partidele, cu excepția PNL și USR.

Potrivit ordonanței de urgență, care a fost adoptată în 4 februarie, cu o zi înainte ca Guvernul Orban să fie demis prin moțiune de cenzură, se înjumătățește numărul semnăturilor necesare pentru susținerea unui partid sau a unei alianțe electorale, precum și pentru susținerea candidaților independenți și sunt reduse termenele pentru toate procedurile electorale prealabile alegerilor.

În cel mult 5 zile de la data dizolvării Parlamentului, Guvenul stabilește, prin hotărare, la propunerea Autorității Electorale Permanente, data votării, calendarul operațiunilor electorale, cheltuielile și măsurile tehnico-organizatorice necesare bunei desfășurări a alegerilor parlamentare anticipate. În cazul alegerilor parlamentare anticipate, data desfășurării acestora se stabilește cu cel putin 50 de zile înaintea votării.

Guvernul a reglementat atât situația în care cele două perioade electorale, pentru locale și parlamentare, se suprapun, dar cele două scrutine sunt organizate la date diferite, precum și situația în care alegerile locale și parlamentare anticipate din acest an ar urma să fie organizate în aceeași zi.
  • "Art. 7: (1) În cazul în care perioada electorală corespunzătoare alegerilor parlamentare anticipate începe în timpul unei perioade electorale aferente altor alegeri generale, organismele electorale constituite sau care se vor constitui în cadrul acelui scrutin vor indeplini, în mod corespunzator, și atribuțiile prevăzute de prezenta lege pentru Biroul Electoral Central, birourile electorale de circumscripție, oficiile electorale și birourile electorale ale sectiilor de votare.
  • (2) În cazul în care după data începerii perioadei electorale corespunzatoare alegerilor parlamentare anticipate începe perioada electorală aferentă altor alegeri generale, organismele electorale constituite sau care se vor constitui pentru organizarea alegerilor parlamentare anticipate vor îndeplini, în mod corespunzator, și atribuțiile prevazute de legea care reglementeaza scrutinul respectiv.
  • (3) În cazurile prevazute de alin. (1) și (2), votarea va avea loc la date diferite”.
  • În situația în care alegerile parlamentare anticipate nu pot fi organizate la altă dată decât cea a alegerilor locale generale din anul 2020, în țară, alegatorii votează în aceleași secții de votare, în același interval de timp, cu aceleași ștampile cu mențiunea „VOTAT”, pe buletine de vot separate, prezența la vot fiind consemnată pe liste electorale, cu semnături distincte pentru fiecare tip de scrutin, mai prevede actul normativ.
  • În cazul alegerilor parlamentare anticipate, candidaturile sunt admise sau respinse, după caz, până cel mai târziu cu 25 de zile înaintea datei alegerilor.
  • Termenul de înregistrare ca alegător prin corespondență începe la 48 de ore de la data dizolvării Parlamentului.

    • CONSULTĂ AICI TEXTUL ORDONANȚEI






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3337 vizualizari

  • -7 (19 voturi)    
    of (Miercuri, 19 februarie 2020, 12:36)

    cucuveauamov [utilizator]

    iar voi fi nevoit sa votez la Moscova, nu mai pot face tursim electoral in provincie
    • +7 (17 voturi)    
      Cucuvauua o întrebare : (Miercuri, 19 februarie 2020, 13:07)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui cucuveauamov

      De la cine ceri decontarea diurnei de călătorie și cazarea ? De la URSS ? De la Romania ?
      Nu e chinuitor sa faci naveta Șt Petersburg - MosCow ?
  • +1 (17 voturi)    
    #rezist la Parlament (Miercuri, 19 februarie 2020, 12:40)

    un domn [utilizator]

    Când ne revedem Acolo ?
    Plăcută Suedeza încă nu a ruginit !
  • +2 (14 voturi)    
    normal (Miercuri, 19 februarie 2020, 13:51)

    liviu_ [utilizator]

    ce e in favoarea oamenilor e respins!
  • +5 (13 voturi)    
    PS: (Miercuri, 19 februarie 2020, 13:52)

    liviu_ [utilizator]

    faptul ca sunt OBLIGAT sa votez intr-o locatie si nu pot vota oricunde (sau macar la cateva sectii specializate) si apoi sa se centralizeze la locatia de unde am eu buletinul, nu e ingradirea dreptului de vor si implicit al democratiei?!
    • +6 (12 voturi)    
      Evident ca e ingradirea dreptului de vot (Miercuri, 19 februarie 2020, 14:30)

      LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      Mai mult, asta e chiar o ilegalitate, pentru ca priveaza unele persoane de dreptul la vot. Adica eu, daca in ziua/zilele votului nu sunt in localitatea de resedinta, nu mai am dreptul sa votez? Pe ce baza mi se restrange dreptul la vot, ca doar nu am fost condamnat, nu exista o hotarare judecatoreasca in acest sens!? De asta consider sistemul de vot electronic cel mai bun si mai sigur. Iar asta inclusiv la sectiile fizice de votare. Pe baza CNP-ului scanat de pe buletin, pasaport, carte de identitate, ti se vede resedinta, iti apare pe ecran buletinul de vot corespunzator resedintei si votezi! Idiferent unde esti! Si evident tot asa se elimina si votul multiplu, al celor decedati, etc. Dar se vrea asta?..
    • -5 (11 voturi)    
      Nu e nicio îngrădire (Miercuri, 19 februarie 2020, 15:11)

      hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      Este doar un criteriu stupid după care măsori tu democrația
      • 0 (8 voturi)    
        Cap ai, minte ce-ti mai trebuie? (Miercuri, 19 februarie 2020, 16:04)

        LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

        Daca asta intelegi tu prin democratie e clar... Dupa tine e deci foarte democratic sa restrangi dreptul de vot al cuiva pe baza unor criterii arbitrare (gen absenta de acasa), fara nici o baza legala (gen condamnare definitiva care sa implice restrangerea dreptului la vot)? In acest caz e clar ce democratie vrei tu si acolitii tai din psd. Dar de, cine se aseamana se aduna...
        • 0 (2 voturi)    
          Criteriul respectiv este arbitrar, pentru că (Miercuri, 19 februarie 2020, 16:55)

          hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

          are la bază o dorință subiectivă.
          Hai să-ți dau alte exemple similare de restrângere a acestui drept:
          - poți vota doar candidații care se înscriu - adică de ce să nu poți vota eu pe cine vrei tu?
          - poți vota doar candidații locului (ai locului unde te afli sau a celui de domiciliu) - adică de ce să nu poată vota gorjeanul primarul din Slobozia sau candidatul la Senat din Suceava?
          - poți vota doar în ziua alegerilor - adică de ce să nu poți vota oricând ai chef?
          - dacă partidul candidatului nu trece pragul electoral (sau candidatul independent nu adună un nr de voturi) - votul tău se redistribuie altui candidat fără ca tu să fii întrebat dacă vrei să i-l dai aaceluia.
          Niciunul din acele cazuri nu este o restrângere a dreptului de vot, la fel cum nici cazul tău nu este; alegerile au reguli, iar regulile stabilesc criteriile care validează votul.
          Democrația nu reprezintă posibilitatea de a face tu ce vrea pu*a ta, ci de a face lucrurile agreate de membrii societății în care alegi să trăiești.
          • 0 (0 voturi)    
            Dupa cum spuneam bati campii (Miercuri, 19 februarie 2020, 18:07)

            LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

            Mai grav e ca nici macar nu-ti dai seama... Asta ca sa nu mai vorbesc de limbajul folosit, dar aici de, fiecare cat poate...
            1. Poti vota pe cine vrei, nu te opreste nimeni sa nu scrii de mana un alt nume pe buletin. Asta ca efect, ca logic, de ce ai vota pe cineva care nu vrea sa fie acolo?
            2. Aici asa ar fi logic, dar iarasi in realitate evident ca ai candidati din alte judete, in diverse circumsriptii. Iti amintesti de idolul psd-ilor, nastase, unde a candidat??
            3. Iarasi aberezi, se poate vota si in mai multe zile. Ca nu chiar oricand, iarasi ti-ar trebui ceva logica, nu poti schimba alesii zilnic.
            4. Asta da, asa e, dar e o prostie cu care nu sunt de acord.
            • 0 (0 voturi)    
              Pretenția ta este la fel de absurdă ca exemplele (Miercuri, 19 februarie 2020, 19:57)

              hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

              acelea.
              Faptul că îți poți schimba actul de identitate doar la serviciul aferent domiciliului tău nu reprezintă o îngrădire a dreptului la identitate.
              Faptul că înregistrezi o firmă doar la registrul de pe lângă tribunalul localității în care are sediul, nu reprezintă o îngrădire a dreptului la asociere.
              Și exemplele sunt nenumărate.
              • 0 (0 voturi)    
                Faptul ca ai exemple nu inseamna ca ai si dreptate (Miercuri, 19 februarie 2020, 21:55)

                LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

                Si nici ca e bine asa. Dar daca vrei sa te complaci in prostii e treaba ta, dar nu obliga si pe ceilalti. Unii vor totusi sa progreseze.
                Iar identitatea nu e un drept, o ai automat cand apari pe lume. Ca exista acte in legatura cu asta, da, de acord, dar e altceva.
                • 0 (0 voturi)    
                  Înseamnă că tu folosești criterii arbitrare (Joi, 20 februarie 2020, 11:38)

                  hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

                  Dacă ai avea la bază un principiu, ai cere ca acesta să fie aplicat în toate situațiile, însă la tine nu există așa ceva, există doar reacția pe care o ai după ce ți-ai însușit o idee manipulare cu care ești de acord.
                  • 0 (0 voturi)    
                    Evident ca sunt criterii arbitrare (Joi, 20 februarie 2020, 14:48)

                    LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

                    Nu e vorba aici de stiinte exacte, cu legi demonstrate stiintific, ci de pareri, criterii valabile la un moment dat. De asta am spus ca lumea (cel putin unii, sper ca in majoritate) vrea sa progreseze, deci sa mai si schimbe aceste criterii care devin incorecte. Nu inteleg insa la ce te referi relativ la principii. Poate poti specifica. Insa tin sa te anunt ca nu toate, poate chiar majoritatea principiilor nu sunt universal valabile cum vrei, ci se aplica in functie de caz, situatie, domeniu, etc. Iar apropo de exemplele pe care le-ai dat mai sus, tin sa te anunt ca exista tari unde nu e asa restrictiv, poti sa-ti schimbi actul oriunde (inclusiv prin posta, daca poti concepe asa ceva!) si inregistra o firma chiar si online.
                    • 0 (0 voturi)    
                      Dacă criteriile sunt arbitrare, sunt și subiective (Vineri, 21 februarie 2020, 10:26)

                      hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

                      deci nu-și au locul într-o discuție despre aspecte obiective și nici nu au de ce să stea la baza unor măsuri viitoare.
                      Putem promova schimbarea, însă acest lucru nu schimbă cu nimic faptul că astăzi nu îți este îngrădit în niciun fel dreptul la vot, pentru că este alegerea ta să pleci din localitatea de domiciliu în ziua votului (sau să refuzi să te întorci).
                      • 0 (0 voturi)    
                        Nu cred ca mai are sens sa discutam (Vineri, 21 februarie 2020, 16:24)

                        LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

                        Nu vrei sau nu poti sa pricepi si gata! Auzi, cica e alegerea ta sa pleci in ziua votului. O prostie mai mare nu cred ca se poate. Da, poate in unele cazuri, putine la numar. Dar de delegatii in interes de servici, concedii la date stabilite de firma, chiar bilete de concediu mai ieftine in acea perioada, plecari la munca in strainatate, de astea n-ai auzit? Si ce ar fi rau in sistemul propus de mine, care cred ca e cel mai eficient si ar rezolva toate problemele?
                        • 0 (0 voturi)    
                          Toate exemplele acelea sunt alegeri PERSONALE (Vineri, 21 februarie 2020, 19:07)

                          hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

                          Angajatorul nu te poate OBLIGA să pleci în delegație la o anumită dată, nimeni nu te obligă să pleci din localitatea de domiciliu în timpul concediului, nici să participi la concerte pe nu știu unde sau să muncești în străinătate - toate acestea, repet, sunt alegeri și poți să alegi la fel de ușor să fii în localitatea de domiciliu.
                          Eu, de exemplu, preconizez că voi fi pe vârful Everest la parlamentare și în fundul Marianelor la locale; ce fac, îi cer statului secții de votare pe acolo sau MĂ ASIGUR EU că ajung la una din secții în timp util?

                          N-am spus nicăieri că propunerea ta este rea, am spus doar că sistemul actual nu îngrădește nicicum dreptul la vot; instituie niște condiții mai stricte, de acord, însă nu te oprește nimeni să te întorci în localitatea de domiciliu și să votezi (aceasta ar însemna „îngrădire”: să se închidă localitățile când începe votul, or așa ceva nu se întâmplă).
  • +5 (9 voturi)    
    ...zilnic numai lupta pentru ciolan! (Miercuri, 19 februarie 2020, 16:38)

    Entiu [utilizator]

    Toata ziua numai asta faceti, numai lupta pentru ciolan! Nu va mai saturati de multa putere!
    Tara nu va mai intereseaza, nesimtitilor!
    Utati-va cum se face treaba peste tot in Austria, in Ungaria, etc !
  • +1 (1 vot)    
    psdoii (Miercuri, 19 februarie 2020, 17:55)

    soundtrack [utilizator]

    vor sa ne mai tepuiasca de bani pana in toamna cel putin si sa impiedice votul democratic, stiind bine ca vor pierde si ca vor da cu capul de pragul puscariei aproape toti.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by