Asztalos Csaba: Ungaria preia din atribuțiile statului român în Transilvania

de C.D.     HotNews.ro
Marţi, 18 februarie 2020, 18:01 Actualitate | Esenţial


Asztalos Csaba
Foto: Facebook/Asztalos Csaba
Ungaria preia, în mod indirect, din atribuțiile statului român și „construiește o identitate națională pe un teritoriu, adică într-un bazin carpatic, care depășește granițele de stat”, a declarat într-un interviu pentru Europa Liberă, șeful Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, Asztalos Csaba.

Potrivit acestuia, în foarte multe cazuri, statul maghiar face pentru minoritatea maghiară din Transilvania ceea ce nu face statul român care „într-un fel sau altul, a închis ușa, câte o dată chiar în nas, comunității maghiare”.

„Am cerut Universitate în limba maghiară și nu am primit. Așa că statul ungar a înființat Universitatea Sapientia; am cerut televiziune în limba maghiară. Nu am primit. Așa că a venit statul maghiar și a înființat entitățile de media. Am cerut la Universitatea de Medicină din Târgu-Mureș să avem și predare în limba maghiară. Această Universitate de Medicină din Târgu Mureș a fost înființată de Regele Mihai, ca universitate cu predare exclusivă în limba maghiară, și astăzi s-a ajuns acolo încât nu se respectă Legea Educației și nu s-a înființat linia de predare în limba maghiară, nu poți să faci practică bilingv în acest moment. Așa că oamenii se gândesc să creeze o altă universitate de medicină în limba maghiară. Din nou, tot ce v-am spus înseamnă, cumva, autoizolare, dacă doriți, nu neapărat în sensul peiorativ. Am solicitat anumite bunuri, retrocedări de imobile, unele le-am primit, altele nu, altele sunt renaționalizate. Ani la rând statul maghiar a investit în infrastructura imobiliară, școlară, socială, grădinițe etc. Am solicitat, la un moment dat, administrarea unui stadion în Sfântul Gheorghe, adică așa cum s-a făcut și în cadrul altor localități. S-a refuzat, a decis guvernul că are să finanțeze cu nu știu câte milioane de euro construcția unui nou stadion, ca atare se lucrează la acest lucru, și pot să vă dau multe alte exemple în care statul român, într-un fel sau altul, a închis ușa, câte o dată chiar în nas, comunității maghiare”, a spus Asztalos Csaba pentru Europa Liberă.

În opinia sa, „o problemă uriașă” pentru comunitatea maghiară este modalitatea în care se predă limba română. Și în acest caz, a precizat șeful CNCD, statul maghiar finanțează meditațiile la limba română pentru copiii din Harghita și Covasna.

„Studiile în piața muncii arată că avem o discriminare destul de importantă, 15-20 la sută salarii mai mici pentru maghiari, pentru că nu vorbesc limba română. Și, din nou, revenim la autosegregare, caută locuri de muncă la firme unde se vorbește în interior limba maghiară, tocmai pentru a nu fi expuși, deseori, hărțuirii. Și atunci, ce face statul român? Menține de 30 de ani același sistem de predare a limbii române, care e falimentar, merge pe vechea abordare, trebuie să cunoști limba română, altfel nu ești loial statului român. Da, este important să înveți limba română, este o obligație cetățenească s-o înveți, dar tu, stat român, răspunzi de acest lucru. Dar atunci generează o politică publică prin care poți să atingi acest scop. Altfel, avem din nou izolare și segregare”, a mai spus el. (Interviul integral poate fi citit pe Europa Liberă)






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















75754 vizualizari

  • +71 (107 voturi)    
    mda (Marţi, 18 februarie 2020, 18:07)

    sentenced [utilizator]

    Ca sa inveti limba tarii in care te-ai nascut trebuie doar sa vrei asta. Maghiarii care nu invata limba romana nu doresc acest lucru, sunt indoctrinati ca asta e limba dusmanului.

    Strabunicii mei, de loc din Salaj, stiau maghiara, desi nu stiu daca au fost vreodata la scoala.
    • -61 (103 voturi)    
      eroare (Marţi, 18 februarie 2020, 18:23)

      athos64 [utilizator] i-a raspuns lui sentenced

      Nu prea stii despre ce vorbesti. In primul rand ca sunt destui care s-au nascut in secuime cand asta nu insemna Romania. Prima eroare. A doua este sa-ti imaginezi ca intr-un mediu in care NU se vorbeste limba romana, ea vine de la sine. Iar a treia este greseala suprema a idiotului de stat roman, care nu pricepe ca limba romana este limba straina pentru acei oameni, si trebuie predata ca atare.
      • +54 (68 voturi)    
        Ghinion (Marţi, 18 februarie 2020, 20:28)

        Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui athos64

        Romania este statul national al natiunii romane. Nu e un stat multinational si nu are niciun fel de obligatii fata de maghiari ca natiune asa cum nu are niciun fel de obligatii fata de arabi. Sunt arabi in Romania si nu le e usor sa invete limba romana dar o fac totusi.
        • +3 (7 voturi)    
          partial adevarat (Miercuri, 19 februarie 2020, 18:11)

          Transilvan [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

          A pune egal intre arabi si unguri denota o totala ignoranta fata de situatie.

          Da, status roman este unitar, indivizibil si national(ist), dar asta nu face istoria Transilvaniei sa dispara. Putem minti si manipula cat vrem, ungurii sunt parte a Transilvaniei. Si nu vom renunta la cultura, limba si obiceiurile noastre doar pentru ca bunicii nostri s-au culcat in HU si dau trezit in RO in 1918... Nimeni nu va da dreptul sa ne asimilati, copii. Absolut nimei.
          • 0 (2 voturi)    
            Nu va cere nimeni... (Vineri, 21 februarie 2020, 2:33)

            Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui Transilvan

            ... sa renuntati la nimic si nu se osteneste nimeni sa va asimileze. De ce-ar face-o, cand dupa 30 de ani de lupta udemerista indarjita, ati ajuns printre cei mai saraci din tara. Mai aveti doar un pic si ramaneti si-n urma vasluienilor mei. Traiti intr-o realitate virtuala.
            Dati-i inainte cu stampila pe udemereu' vostru, c-o sa fie bine - pentru noi, ceilalti, vreau sa zic. Tineti-o asa inca 50 de ani si-o sa deveniti o rezervatie, cea mai inapoiata si mai retrograda regiune din Europa. Naibii, cineva trebuia oricum sa fie si pe ultimul loc si ar fi fost pacat sa nu castigam noi aceasta competitie pe dos.
      • +43 (51 voturi)    
        serios (Marţi, 18 februarie 2020, 21:12)

        razeshu [utilizator] i-a raspuns lui athos64

        te referi probabil la noii veniti din Nepal si Sri Lanka ? Nu vor sa invete romana pentru ca ne dispretuiesc si ne urasc, de aia. Iti gasesc cati asiatici vrei care dupa cateva luni de munca grea pe aici pe santiere se descurca mai bine in Romaneste decat enclavizatii lui Asztalosh.
        • +20 (24 voturi)    
          asa este! (Miercuri, 19 februarie 2020, 10:10)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui razeshu

          Si eu stiu nepalezi, pakistanezi, turci si alti asiatici care au invatat rapid limba romana. O stalcesc ei, dar vorbesc si inteleg romaneste. (al doilea lucru care l-am remarcat la ei este ca beau bere la greu, desi religia le interzice). Ungurii din Harghita nu vorbesc romaneste ptr ca ne dispretuiesc, nu pentru ca nu pot invata.
          Daca as fi Johannis, pe bune ca as repopula Harghita si Covasna cu pakistanezi si srilankezi. De multumire vor fi super loiali statului roman, si vor rasturna si proportia etnica din zona.
          • +10 (16 voturi)    
            Populatie de colonizare a Ardealului (Miercuri, 19 februarie 2020, 11:02)

            pedepsitorul [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            Cand va spuneam ca Ungaria foloseste etnia maghiara din Romania ca pe o opulatie de colonizare dirijata de la Budapesta… imi dadeati (minusuri)

            Acum acelasi lucru este recunoscut de un official al Romaniei, dintr-o functie abilitata in analiza inter-etnica in terititoriu!

            De fapt, ceea ce se reproseaza ca este Romnia-paralela, este de fapt Ungaria-paralela!

            Iar daca Ungaria-paralela este sustinuta de etncii maghiari… nu cred ca Romania trebuie sa primeasca reprosuri ca nu ofera egalitate de sanse!

            Absenta egalitatii de sanse, este tocmai un argument cu care maghiarii isi construiesc enclavizarea!

            Respectati Constitutia Romaniei!
      • +45 (51 voturi)    
        ungurii.. canutza om sucit (Marţi, 18 februarie 2020, 21:18)

        Stefan534324 [utilizator] i-a raspuns lui athos64

        nu vor sa invete romana, apoi se vaita ca primesc salarii mici pentru ca nu stiu limba romana.. pai daca tu singur te inchizi intr-o comunitate mica, ce vrei sa-ti faca statul roman? Luati niste srilankezi, poate sunt mai buni ca romanii... Nu va ajunge cat ati defrisat padurile in harcov ? v-ati taiat singuri craca de sub picioare, la propriu
      • +16 (20 voturi)    
        adica geme harcov-ul de centenari?! (Marţi, 18 februarie 2020, 22:03)

        Antenistontel [utilizator] i-a raspuns lui athos64

        .
      • +47 (53 voturi)    
        Sau cand iredentismul maghiar da in schizofrenie. (Marţi, 18 februarie 2020, 22:06)

        .416Barrett [utilizator] i-a raspuns lui athos64

        "In primul rand ca sunt destui care s-au nascut in secuime cand asta nu insemna Romania" - tu ai invatat geografie pe harti tiparite la Buda sau la Pesta, ca de ore de logica vad ca n-ai avut parte la scoala.

        "sa-ti imaginezi ca intr-un mediu in care NU se vorbeste limba romana, ea vine de la sine" - adica de aceea vreti facultati, scoli si gradinite cu predare exclusiv in limba maghiara, poate invatati asa, de la sine, limba romana. Asa-i Pista?

        "greseala suprema a idiotului de stat roman, care nu pricepe ca limba romana este limba straina pentru acei oameni, si trebuie predata ca atare" - greseala suprema e a voastra Pista, pentru ca nu va recunoasteti statutul de cetateni Romani, asa cum toate celelalte etnii din Romania o fac. Nu cunosc cetateni romani de alte etnii (evrei, sasi, tatari, turci, armeni, italieni, cehi, lipoveni, etc.) care sa nu stie nici in zilele de astazi o boaba romaneste asa cum exista din pacate multi de etnie maghiara care se simt "discriminati" ca nu-si gasesc servici mai bine platit pe motiv ca "trebuie " sa vorbeasca limba maghiara si numai maghiara.

        Ca natie, sunteti pe aratura de cateva secole si o tineti tot asa...
        • +21 (23 voturi)    
          Pe timpul lui Ceausescu (Miercuri, 19 februarie 2020, 10:15)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui .416Barrett

          se invata numai in limba romana la scoala in Harghita si Covasna. Acolo se vorbeau 2 limbi in paralel: romana la scoala si in administratie, maghiara acasa si pe strada. Mergeam in tabere si ne intalneam cu alti copii din Harghita si Covasna. Nu vorbeau cu noi decat rar, iar intre ei doar in maghiara. Dar cand venea comandantul de unitate sa ii ia la intrebari sau ii scotea la careu, sa vezi ce vorbeau romaneste. Toti vorbeau, fara exceptie.
          Problema este ca dupa revoultie ei au alungat profesorii de romana, nu au vrut sa mai auda de ei. De asta nu vorbesc romaneste, ptr ca gonesc profesorii si pe cei care ii invata.
      • +25 (27 voturi)    
        Destui? (Miercuri, 19 februarie 2020, 0:08)

        john-doe [utilizator] i-a raspuns lui athos64

        Cu exceptia a 4 ani 1940-1944, de 100 de ani, secuii (care nu sunt unguri doar vorbesc ungureste) au fost in Romania.
        Poate ne explici mai in detaliu citi sunt aia "destui" care nu sunt nascuti in Romania.
        • 0 (2 voturi)    
          oare ce pirule iei? (Miercuri, 19 februarie 2020, 18:15)

          Transilvan [utilizator] i-a raspuns lui john-doe

          Secuii nu sunt unguri, doar vorbesc ungureste? Asta de unde ai mai scos-o? Pune mana repede pe o carte de istorie, alta decat propaganda care ti-e bagata pe gat in scoala, poate o sa ai ceva revelatii...

          In rest, doar bunicii nostri s-au culcat seara in HU si s-au trezit dimineata in RO...
          • 0 (2 voturi)    
            Pilule nu pirule, pune mana pe abecedar (Joi, 20 februarie 2020, 15:53)

            john-doe [utilizator] i-a raspuns lui Transilvan

            Ma, si te iau asa pentru ca ai fost mojic. Ia de aici citire : "Medieval chronicles evidence that the Székelys were regarded as a distinct ethnic group which had settled in the Carpathian Basin before the Hungarians". Si tit mai dau: "According to a widely accepted scholarly theory, the Székelys had originally been a Turkic people who joined the Magyars in the Pontic steppes". Toate astea sunt publice, si nu cartile de istorie ale lui Orban, vezi
            https://en.wikipedia.org/wiki/Origin_of_the_Székelys
            • +1 (1 vot)    
              john-doe, nu stiu ce pilule ai luat (Joi, 20 februarie 2020, 19:43)

              Cactus Jack [utilizator] i-a raspuns lui john-doe

              ...dar esti cu totul in afara subiectului. Inainte de a citi continutul, citeste cine e autorul articolului, din ce sursa -a inspirat, ce interse istorice si politice se afla in spatele unui articol,.In majoritatea cazurilor sunt scrise de niste nationalisti extremisti si rasisti. Daca n-ai citit pana astazi, secuii sunt adevaratii huni, care au mai ramas pe pamanturile ardelene dupa moartea lui Attila si retragerea unei parti a hunilor in zonele de origine. Secuii sunt de natiune maghiara cu radacini milenare, care au ramas in forma lor de origine, casatorindu-se intre ei. O natiune distincta, curajoasa, harnica, care a dat lumii personalitati de seama. Vorbesc limba maghiara cu un dialect specific, placuta la ureche. Mai citeste John, alias Ion oltenasul.
              • +1 (1 vot)    
                ighen, sa traiti! (Vineri, 21 februarie 2020, 0:05)

                john-doe [utilizator] i-a raspuns lui Cactus Jack

                Bag de seama ca raspunde unul care vorbeste romaneste! Ce ar fi sa ne spui matale, Jack secuiasul ungur, de unde ai scos chestia aia cu natiunea maghiara cu radacini milenare. Adica numeste cartea, autorul sau ideea e luata direct din Gesta Hungarorum. Eu iti dau autori maghiari care zic asa: "Most modern historians refute the Székelys' association with the Huns." Egyed, Ákos (2013). A székelyek rövid története a megtelepedéstől 1989-ig (in Hungarian). Pallas-Akadémiai Könyvkiadó. ISBN 978-973-665-365-0.
                • 0 (0 voturi)    
                  igen si nu ighen! (Vineri, 21 februarie 2020, 9:59)

                  Cactus Jack [utilizator] i-a raspuns lui john-doe

                  ..da vorbesc romaneste, sunt de origine timisorean si locuiesc de vreo 40 ani in afara granitelor romane. Partenera mea este o olteanca frumoasa si focoasa, suntem de foarte multi impreuna. Intre noi nu exista probleme. nationaliste si xenofobe. Se poate si asa. In Timisoara cei mai multi prieteni erau romani, cu care intretin si astazi legaturi excelente. Ce ar fii sa inveti si tu notiunea "noi" si nu noi romanii si voi ungurii/secuii. Nu asa Ioane. Vad ca mai citesti, ungureste nu stii. Atunci de unde cunosti si intelegi continutul cartilor enumerate.
                  • 0 (0 voturi)    
                    Draga pista timisoreanul (Vineri, 21 februarie 2020, 19:49)

                    john-doe [utilizator] i-a raspuns lui Cactus Jack

                    Bag de seama ca te crezi in anul in care a fost scrisa Gesta Hungarorum si erau 3 editii copiate cu greu. In zilele noastre e mult mai usor sa citesti o carte chiar si in malgasa!
      • +3 (5 voturi)    
        ighen (Miercuri, 19 februarie 2020, 10:26)

        Point [utilizator] i-a raspuns lui athos64

        ciudat,iaca si botii au inceput sa miste.
        tot la adresa aia bajeti,sau v-a mutat,ca deh va stia lumea ca pe cai breji.
        aaaanyway ciaba lupta din greu.ma mir ca nu l-a luat nimeni la ochi pana acum.desi hungaria are o multitudine de conserve si activi,ai nostrii ca brazii stau la cotet,parca le e frica.
        activarea asta subita,pe subiectul asta vechi, a dicriminatului astuia,mie-mi pune semne de ingrijorare.
        ia cojeste o ceapa.cate foi are?
      • +1 (3 voturi)    
        bunicul meu e nascut in 1916 (Miercuri, 19 februarie 2020, 15:25)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui athos64

        si e mort de mult. Care sunt ungurii din Secuime nascuti inainte de 1918, si care au apucat sa invete maghiara pe timpul imperiului austro-ungar?
        Iti spun eu: nici unul.
        Marea majoritate sunt nascuti dupa 1945, deci in plin comunism. Nu au invatat romana ptr ca nu au vrut, ca scoli erau pe vremurile acelea.
      • 0 (0 voturi)    
        ai perfecta dreptate athos64... (Joi, 20 februarie 2020, 13:42)

        Cactus Jack [utilizator] i-a raspuns lui athos64

        ...cei care ti-au dat vot negativ sunt nationalistii, extremistii, chiar si rasistii. Eu fac parte din minoritati, stiu prin cate neajunsuri si greutati trec toti acestia. Ajunge sa citesti la acest articol criticile dusmanoasa ale unora, ca sa-ti dai seama ca se cauta marginalizarea minoritatii maghiare in Ardeal in greneral, iar in Secuime in special. Chapeau Csaba Asztalos ca ai avut curajul sa arati greutatile prin care trece maghiarimea in Ardeal, o regiune care istoric le-a apartinut. In urma celor 2 razboaie mondiale, harta Europoei s-a schimbat, pt unii avantajos si multumitor, pentru altii mai putin. Fostii majoritari au devenit minoritari, iar in loc sa fie ocrotiti si ajutati, sunt supuse unor greutati permanente. Asta inseamna la limba, cultura, proprietate etc. Cei mai afectati sunt romanii si ungurii in Ucraina Serbia, minoritatile in ansamblu in Romania. Daca pui degetul pe rana si arati toate aceste neajunsuri, ori ajungi la urechi surde, nationalistii extremisti folosesc sistemul pumnului in gura, iar unele medii te si cenzureaza. Oare e bine asa? Categoric NU!.
      • 0 (2 voturi)    
        Secuimea inseamna Romania... (Vineri, 21 februarie 2020, 2:26)

        Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui athos64

        ... de-acum 101 ani si cateva luni. Ma indoiesc sa mai fie in viata prea multi cetateni nascuti inainte de decembrie 1918.
        A doua eroare. Limba romana nu se vorbeste in acel mediu (o asertiune de altfel falsa in mare masura, in peste 40 de ani de trecut pe-acolo n-am intalnit nici macar un singur om cu care sa nu ma pot intelege in romaneste; uneori mai greu, dar m-am inteles) pentru ca niste oameni, putini, dar cu gura mare, refuza cu indarjire sa o faca.
        A treia eroare. Oamenii aia traiesc in Romania de minimum patru generatii. Este stupid sa acuzi acel stat ca nu stiu ce n-a facut ca acele doamne si acei domni sa binevoiasca sa invete sa parleasca trei vorbe pe romaneste.
        Mai bine duceti-va in tara tuturor posibilitatilor, supravietuti acolo, daca puteti, 100 de ani fara sa vorbiti englezeste si dupa aia zbierati ca US sunt niste cretini ca nu stiu cum sa va predea dvs. engleza.
        Realitatea e ca in cea mai mare parte asta este o manopera jegoasa udemerista, un partid poate mai nociv chiar si decat PSD, al carui interes e sa tina maghiarimea in saracie, teama paranoica si dependenta sociala, politica, intelectuala si economica de acesti grofi politici, aidoma politicii pesediste de prin cateva judete din sud si din Moldova.
        Vezi Doamne, daca nu era udemereu' sa se faca scut, navaleau romanii si omorau doua milioane juma' de maghiari, votati-ne pe noi la nesfarsit, ca numa' noi va aparam de satanele romanesti.
        O alta minoritate etnica, aia turceasca, are o vorba perfec potrivita pentru situatia asta - hai s...r!
    • +45 (61 voturi)    
      Problema invatarii... (Marţi, 18 februarie 2020, 18:32)

      grongobar [utilizator] i-a raspuns lui sentenced

      ...limbii romane e reala.Pe langa indoctrinarea antiromaneasca exista si faptul ca manualele nu sunt realizate conform necesarului unor copii care nu vorbesc romana in familie.De la asta trebuie pornit.Oricat nu vrem sa recunoastem,oricat e limba oficiala a statului ,pentru copilul maghiar,care acasa vorbeste exclusiv ungureste,limba romana e o limba straina si ar trebui predata dupa metodologia de predare a unei limbi straine.Chiar si pentru copii care provin din familii in care nu se transmite sovinismul antiromanesc din generatie in generatie,invatarea limbii romane dupe modelul actual de dificila.
      • +11 (13 voturi)    
        erata: (Marţi, 18 februarie 2020, 18:43)

        grongobar [utilizator] i-a raspuns lui grongobar

        ..."dupa" si ..."e dificila". Graba bat-o vina...
      • +19 (25 voturi)    
        Mda... (Marţi, 18 februarie 2020, 20:44)

        solar [utilizator] i-a raspuns lui grongobar

        Asta presupune renunțarea la limba română pentru bacalaureat, dar egalitate de sanse la un loc de muncă unde trebuie să stii l română ! Nu e clar ? Contești , tu angajator că nu-l angajezi ? Automat esti acuzat de discriminare ! Asztalos bacsi se tradează clar ce hram xenofob poarta in hegemonia neamului propriu , oricât ar intoarce-o din ...cuvinte ! Face clar ideologia lui VICTOR ORBAN expusă din nou chiar astăzi , Un fel de UNGARIA FIRST in tot ...”bazinul carpatic ” ! Vorbim clar de iredentismul maghiar tip HORTY MIKLOS pe care-l slăvesc cu nerușinare ! Am mai spus și spun din nou : încă nu s-a ajuns la apogeu cu LUPTA CONTRA TRIANON ! Cam până prin aprilie escaladarea continuă exponențial . De abia apoi putem să ne lamurim cum devine ...problema !!
      • +29 (31 voturi)    
        Problema este una reala ... (Miercuri, 19 februarie 2020, 1:34)

        andypandy [utilizator] i-a raspuns lui grongobar

        ... dar solutia este simpla. Trebuie doar sa se doreasca. Am lucrat in 3 tari europene si dreptul de rezidenta era acordat doar cu conditia cunoasterii limbii locale. Chiar si pentru a putea munci in Elvetia de exemplu s-a cerut limba franceza. Ok, am pus mana si am invatat. Poate ca in primii ani de scoala ar trebui ca minoritatile nevorbitoare de limba romana cursiva sa faca extra ore dedicate pentru invatarea limbii romane. In clasa IV sa se dea test de limba romana si daca nu se trece pac se repeta, si din clasa V totul sa fie in romana. Nu vad insa bunavointa din partea parintilor spre invatarea limbii romane, nici macar ca sa ii ajute pe copii ... de parca statul le e dator ceva ca nu vor sa invete limba romana. Taticule, e interesul lor sa invete limba autohtona daca nu vor sa fie "auto-izolati". Nu vor, sanatate, sa nu se mai planga. Din seria "fiecare pasare piere pe limba ei".
      • +7 (9 voturi)    
        Poate ca da... (Miercuri, 19 februarie 2020, 9:04)

        Gib [utilizator] i-a raspuns lui grongobar

        Poate ca ai dreptate dar problema este la parinti. Cand tu ca parinte n-ai vrut sa inveti romana si nu catadicsesti sa vorbesti altceva decat limba "imprumutata" de tine ca asimilat ungur cum crezi ca dai vreo sansa copiilor tai?
      • +18 (20 voturi)    
        mai e ceva (Miercuri, 19 februarie 2020, 9:10)

        codrean [utilizator] i-a raspuns lui grongobar

        observ doar : copiii prietenilor mei maghiari vorbesc/se exprima mai greu romaneste decat parintii lor ! Scoli si gradinite separate - solicitate insistent de catre maghiari - o izolare evidenta a copiilor care altadate se intalneau la gradinite,scoli, casa pionierilor , activitati sportive - se poate observa in localitatile cu populatie mixta. Pagubos pentru toti, obstacol real in promovarea profesionala si sociala !
        • +1 (3 voturi)    
          eu observ ca profesori maghiari (Miercuri, 19 februarie 2020, 15:27)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui codrean

          la universitati de stat se exprima greu romaneste, si fac grave greseli gramaticale (gen fata frumos, baiat desteapta, masina bun). Nu inteleg deloc sa faca diferenta intre genul masculin si cel feminin.
    • +9 (11 voturi)    
      eu as zice ... (Marţi, 18 februarie 2020, 21:07)

      VaseaV [utilizator] i-a raspuns lui sentenced

      sa le faceti scoala in limba materna pentru baietii aia din Ditrau, langa copii vostri si apoi sa mai cereti altele ...
    • -3 (5 voturi)    
      ehe... (Miercuri, 19 februarie 2020, 11:31)

      muscha mbanana [utilizator] i-a raspuns lui sentenced

      cat timp e ficusul de la cotroceni, riscam sa pierdem transilvania , ungurii fac ce vor muscii lor , ai vazut discursul lui orban unguru , care a zis cu subiect si pred„nu există liberali, doar comunişti cu diplomă”, „Ei (n.r. - europenii) nu pot accepta că în această parte a lumii ne putem defini libertăţile fără «limbajul liberal deştept», bazat pe trei principii creştine: capacitatea de a face diferenţa dintre bine şi rău, Dumnezeu ne-a creat după chipul şi imaginea sa şi, deci, suntem egali în pofida originii şi culorii pielii noastre.. mai voteaza liberali !!!
  • +38 (72 voturi)    
    Asztalos (Marţi, 18 februarie 2020, 18:13)

    Kepler [utilizator]

    si-a dat arama pe fata cu acest interviu.

    Responsalizeaza statul roman in ochii Europei, dar nu mentioneaza ca e vorba de o minoritate cu pretentii deosebite in Transilvania si care de-a lungul istoriei ultimului secol a creat multe probleme grave Romaniei.
    • +26 (30 voturi)    
      Zi de Doliu Național - 15 Martie (Marţi, 18 februarie 2020, 19:00)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui Kepler

      Pentru Comemorarea Victimelor Genocidului Anti Românesc comis cu Buna Știință la Ip și Treznea
      • -1 (3 voturi)    
        Zi de Doliu National - 1 Decembrie (Miercuri, 19 februarie 2020, 18:18)

        Transilvan [utilizator] i-a raspuns lui un domn

        Pentru Comemorarea Victimelor Genocidului Anti Unguresc comis cu Buna Stiinta la Gradnari si Tarcaia. Mai am in tolba, daca vrei...
  • +17 (43 voturi)    
    sincere (Marţi, 18 februarie 2020, 18:16)

    loveparade [utilizator]

    placute suedeze, statului national care se substuie altui stat national pe un teritoriu care nu ii apartine!
  • +25 (31 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Marţi, 18 februarie 2020, 18:20)

    [anonim]

  • +23 (33 voturi)    
    Cati din primari (Marţi, 18 februarie 2020, 18:32)

    Vasilescu2019 [utilizator]

    Sunt din UDMR?
    Va las sa ghiciti ce limba se foloseste oficial in Spania , Franta, Italia etc
    • -14 (20 voturi)    
      Ați uitat să amintiți de state precum Elveția (Marţi, 18 februarie 2020, 22:08)

      hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui Vasilescu2019

      Belgia, Luxemburg, Malta, Finlanda (ați prins ideea).

      PS: în Spania există limbi co-oficiale (adică oficiale în cadrul regiunilor).
      • +7 (13 voturi)    
        daa... (Miercuri, 19 februarie 2020, 0:54)

        Martha Logu [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

        ... iar in Romania exista DOAR limba Romana!
        • -2 (6 voturi)    
          Nici vorbă (Miercuri, 19 februarie 2020, 10:58)

          hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui Martha Logu

          În România se vorbește limba moldovenească, bănățeană, maramureșeană, muntenească, aromâna, maghiară, limba romani și, să nu omitem, enleza.
          Limba română este un simplu dialect evoluat din limba muntenească (cam la fel cum spaniola este un dialect al limbii casteliane).
          • -2 (2 voturi)    
            Cam multe confuzii (Miercuri, 19 februarie 2020, 13:01)

            Vasilescu2019 [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

            In 3 randuri...
          • +3 (5 voturi)    
            Nu prea le ai cu lingvistica (Miercuri, 19 februarie 2020, 14:30)

            NicioLae2 [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

            Nu există limba moldovenească, bănățeană, maramureșeană, muntenească, aromâna,
            Acestea sunt DIALECTE ale limbii române.
            Confuzia e întreținută de ruși în special în Moldova de dincolo de Prut.
            Limbile maghiară, romani rusă, sârbă, rusă, cehă ș.a.m.d. sunt limbi vorbite în comunități restrânse (vezi grupul de parlamentari ai minorităților) și nu sunt oficiale (cu toate eforturile udmeriștilor)
            Cât despre engleză, câți din românii de la țară vorbesc engleza? Dacă e așa, ai uitat de franceză, germană,,,
            • +1 (3 voturi)    
              In sfarsit (Miercuri, 19 februarie 2020, 14:49)

              Vasilescu2019 [utilizator] i-a raspuns lui NicioLae2

              Cineva care cunoaste!
              +
            • -2 (8 voturi)    
              Până la crearea statului român (Miercuri, 19 februarie 2020, 16:43)

              hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui NicioLae2

              locuitorii acestor teritorii vorbeau limba moldovenească, muntenească, bănățeană etc; după crearea lui s-au trezit niște lingviști naționaliști idioți să schimbe aceste realități.
              Scrierile vechi moldovenești - precum cele scrise de Costin - spun foarte clar faptul că moldovenii vorbesc limba MOLDOVENEASCĂ, nu românească.
              Limba maghiară este vorbită de peste 6% din cetățeni; făcând o paralelă cu retroromana - vorbită de 0.5% din locuitorii Elveției - sau cu suedeza - vorbită de 5% din locuitorii Finlandei - care sunt limbi oficiale, putem concluziona că doar naționalismul retrograd al acestei națiuni împiedică adoptarea ei ca limbă oficială în România.
              • +3 (5 voturi)    
                Deci (Miercuri, 19 februarie 2020, 17:10)

                Vasilescu2019 [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

                Daca vorbeau limbi diferite atunci cum iti explici ca aia din Oltenia se intelegeau perfect cu cei din Transilvania /Moldova/Dobrogea?
                Cum iti explici ca eu pot discuta cu orice moldovean de peste Prut care vorbeste "limba moldoveneasca"(cum viseaza unii intre care si tu) , de fapt limba romana 100%?
                • -3 (5 voturi)    
                  Acestea sunt basme (Miercuri, 19 februarie 2020, 17:36)

                  hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui Vasilescu2019

                  și astăzi cei care vorbesc variantele originare ale limbilor lor se înțeleg la fel de ușor între ei precum o fac românii cu macedonenii sau cu grecii din nord.
                  • +2 (4 voturi)    
                    Se vede (Miercuri, 19 februarie 2020, 19:27)

                    Vasilescu2019 [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

                    Ca nici macar nu ai fost pana la Iasi... Am prieteni buni inclusiv in zona Tg Mures, pe tot cuprinsul RO + R Moldova si ma inteleg perfect cu ei
                    Ce spun eu pot sa confirme milioane de romani. Ce spui tu nu prea confirma nimeni
                    • -4 (6 voturi)    
                      Te înțelegi perfect ASTĂZI (Miercuri, 19 februarie 2020, 20:04)

                      hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui Vasilescu2019

                      în urmă cu 1 mie de ani te-ai fi înțeles cu un ieșean la fel de bine cum te-ai fi înțeles cu un ciamurlian.
                      Și austriecii se înțeleg perfect cu nemții, însă acest lucru nu înseamnă că vorbesc aceeași limbă...
                      • +2 (4 voturi)    
                        Pai si tu crezi (Miercuri, 19 februarie 2020, 21:45)

                        Vasilescu2019 [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

                        Ca unguri veniti din zona Mongoliei se intelegeau cumva cu secuii din zona discutata in articol acum 1000 de ani?
                        Incearca sa vezi cam in ce ani au colonizat zona in discutie secuii si prin ce ani au venit ungurii prin Transilvania. De amoru' artei am zis o mie de ani, probabil ca sunt mai putini ani, nu sunt istoric de meserie
                        Daca tot insisti si ai adus vorba vezi cum se intelege un locuitor din zona Barcelona cu unul din Sevilla. Ori cel din Alicante cu cel din zona basca. Ai sa vezi ca nu se inteleg deloc daca utilizeaza dialectele din zonele respective dar se inteleg foarte bine in castiliana. Nu de alta dar si prin zonele respective am destui prieteni. Spre deosebire de multi altii din Europa cel din Suceava sigur se intelege cu cel din Timisoara in schimb altii din alte zone ale Europei nu prea se inteleg...
                        Si ca sa vezi ca draqu' nu i atit de negru precum zici tu, eu sunt oltean si observ ca intelegi foarte bine ce scriu eu in limba romana chiar daca esti din Tg Mures/Suceava/Galati/Timisoara/Brasov/Satu Mare/Baia Mare/Oradea/Arad etc . Asa ca aprecierile tale sunt cu indulgenta fortate(ca sa nu zic altfel) de anumite idei raspandite cu "generozitate" exact de elemente exaltate din cadrul comunitatii maghiare ori elemente care raspund la comanda Sputnik.
                        • -4 (4 voturi)    
                          Limba română are diacritice (Joi, 20 februarie 2020, 11:33)

                          hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui Vasilescu2019

                          deci tu folosești alfabetul altei limbi ca să te exprimi.

                          Dacă mă apuc să scriu în limba moldovenească, doar un mic procent al cititorilor din Muntenia mă va înțelege fără a apela la un dicționar.

                          Ungurii s-au mutat cu întreaga populație în Panonia, deci nu e corect să spunem că au colonizat zona (la fel au făcut valahii la câteva sute de ani după unguri).

                          Spaniolii se înțeleg foarte bine cu portughezii sau cu italienii; românii - cu puțină atenție - se înțeleg inclusiv cu locuitorii din sudul Italiei; faptul că bon dia, bom dia, buenos días, bonne journee, bon jornu, bunâ dzuâ, zi bună (chiar good day) au aceeași origine nu înseamnă că astăzi cam toți locuitorii Europei, din partea de vest până în sud-est, vorbesc aceeași limbă.
                          Așa cum spaniolii recunosc că pe teritoriul lor se folosesc o multitudine de LIMBI, așa cum italienii nu au nicio problemă să recunoască faptul că siciliana este o limbă diferită de calabreză, nici noi n-ar trebui să ne ferim să spunem că limba moldovenească este diferită de cea maramureșeană sau de cea munteană.
                          • +1 (1 vot)    
                            Eram sigur (Joi, 20 februarie 2020, 12:46)

                            Vasilescu2019 [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

                            Ca te vei lega de diacritice :) Cu alte cuvinte esti previzibil . De asta nu intelegi tu ce scriu eu? Ori te faci ca nu intelegi?

                            Cauta in istorie sa vezi de unde au venit ungurii in Panonia si in ce perioada, o sa ramai surprins. Nu trebuie sa cauti in sursele romanesti, tot pe acolo ai sa gasesti cam cine stapanea teritoriul Panoniei in perioada respectiva.

                            Ai un fix cu limba moldoveneasca, probabil Sputnik e de vina. Totusi daca nici dupa postarile acestea nu reusesti sa faci diferenta intre LIMBA si DIALECT planeaza un mare semn de intrebare asupra ta .
                            Limba maghiara este considera LIMBA pe teritoriul RO nu DIALECT, nu de alta dar vad ca le incurci mai ceva ca la Ploiesti.

                            Care "moldoveneasca " , aia inventata de rusi?

                            "Siciliana" de care vorbesti este considerata in mediul academic DIALECT

                            "Calabreza" de care vorbesti este tot DIALECT!
                            • -1 (3 voturi)    
                              Știi că nu te exprimi în românește (Joi, 20 februarie 2020, 13:58)

                              hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui Vasilescu2019

                              însă ai îndrăzneala să-mi dai lecții de lingvistică?

                              Primele atestări ale ungurilor în Panonia sunt în jurul anilor 900; primele atestări ale valahilor în Muntenia și a Moldovenilor în Moldova sunt cu vreo 3-400 de ani mai târziu; știm de cumani, avem scrieri pecenege, hunii au lăsat nenumărate mărturii la fel și avarii; doar românii au tăcut chitic până prin sec XII-XIII...

                              Limba moldovenească apare menționată clar în cronicile moldovenești încă din perioada în care Rusia tremura de frica tătarilor.

                              Luxemburgheza și germana au la fel de multe similitudini lingvistice ca aromâna și maramureșeana și totuși primele două sunt limbi pe când ultimele două tu zici că sunt dialecte.
                              Singura diferență dintre cele două situații este dată de faptul că statul Luxemburg a stabilit că „dialectul” reprezintă o limbă pe când maramureșenii nu au această posibilitate.

                              Faptul că astăzi moldovenii, muntenii, ardelenii, sașii, secuii etc trăiesc sunt administrarea statului român și vorbesc o limbă adaptată lor nu înseamnă că limbile moldovenească, maramureșeană, aromână, bănățeană, lipovenească etc s-au transformat subit în dialecte.
                              • +1 (1 vot)    
                                Deci (Joi, 20 februarie 2020, 17:45)

                                Vasilescu2019 [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

                                Ramane exact asa cum banuiam de la primul tau comentariu:
                                -dormi cu Sputniku' sub perna
                                -te mai adapi si la alte scoli diferite de "scoala" rusa
                                -ai conturi pe multe situri
                                -ai citit si tu pe cateva situri cateva povesti gen Roesler si postezi cam tot ce au nevoie sefii tai
                                -Ultimul comentariu te tradeaza, astea pentru un istoric serios sunt doar barfe ridicate la rang de adevar

                                Stimabile, meseria mea nu este lingvistica/istoria, dar cand observ ca unii ca tine arunca cu tot felul de zoaie la comanda unora exact in statul roman, ma simt obligat sa raspund. Si inca ceva ca sa nu crezi cumva ca altii sunt prosti si tu esti destept: lasa in pace diacritice.ai, se observa ca ai corectat textul prin zona aia.


                                PS Nu esti de meserie nici istoric nici lingvist. Faptul ca faci referire la zona Maramures destul de des in comentariile tale , imi aduce aminte de un fals conte prezent pe tot felul de situri cu tot felul de teorii scoase din sertarele cui plateste mai bine.
                                • -1 (3 voturi)    
                                  Nebunia are multe fețe (Joi, 20 februarie 2020, 18:57)

                                  hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui Vasilescu2019

                                  însă și mai nebun e acela care ține cont de părerea unui nebun.

                                  Problema trolilor ca tine este că eu studiez temeinic domeniile asupra cărora mă aplec iar faptul că prezint datele așa cum există ele în istorie nu înseamnă că arun zoaie în vreun stat (și chiar dacă aș face-o, atât timp cât le merită, n-are decât să le înghită).

                                  Dacă nu ți-ai dat seama până acum, îți spun eu că limba mea maternă este româna, însă vorbesc fluent și alte limbi folosite pe teritoriul României.

                                  De unde știi tu că nu am un doctorat în istorie și un masterat în lingvistică?
                      • 0 (2 voturi)    
                        xzxzxzx (Joi, 20 februarie 2020, 14:29)

                        solar [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

                        Tu nu mai intri in categoria oamenilor cu care poți discuta ceva cat de cat serios ! INTRI LA CATEGORIA SOVIN CU PREMEDITARE ! Austriaca nu e limb[ german[ ? NU EXISTA a;a ceva !
                        • 0 (2 voturi)    
                          Osterreichisches Deutsch - numele limbii austriece (Vineri, 21 februarie 2020, 10:19)

                          hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui solar

                          Deutsh - limba germană.
                          Osterreichisches Deutsch = limba germană a austriecilor.

                          De unde tot apăreți, mă nepricepuților?!
              • 0 (2 voturi)    
                xzxzxz (Joi, 20 februarie 2020, 14:21)

                solar [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

                Problema limbii ”moldovenești”, oltenești,ardelenești etc este lămurită de vreo sută de ani ! Cum dracu de vii tu acum cu teorii din astea ? Trecut prin scoală cat de cat pari a fi . In rest este șovinism de ultimă speță !
                PS - și limba maghiară are graiuri diferite. Secuii spun hun voltal (unde ai fost ) cei din pustă spun hol volt. Asta așa pt că asta -mi veni cel mai repede in minte . Atenție ! Sunt român dar vorbesc si inteleg maghiara fără să o fi invâțat la școală .
                • -1 (3 voturi)    
                  Manipularea politică nu a lămurit nimic (Joi, 20 februarie 2020, 15:04)

                  hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui solar

                  Limba folosită de moldoveni apare identificată clar ca fiind „moldovenească” de cronicarii moldoveni, apare în scrierile reprezentanților principatului și, „coincidența” face ca dintr-o dată, după unirea forțată a Moldovei cu Muntenia, limba moldovenească să fie transformată în „grai”...
  • +19 (29 voturi)    
    USR-PLUS (Marţi, 18 februarie 2020, 18:39)

    Kosmos [utilizator]

    A inceput sa le inhate din electorat. Si insista ca si Dragnev pe latura nationalista.
    Implicarea Statului Ungar nu va duce la autonomie , n-are cum..ci doar la izolare.
    Maghiarii care cad in plasa nationalismului au de pierdut. daca voteaza USR PLUS atunci vor avea de castigat..
    • -10 (18 voturi)    
      nu voteaza nici dracu cu usr (Marţi, 18 februarie 2020, 21:21)

      Stefan534324 [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

      ungurii au avut tot timpul 5-6% voturi cu UDMR si asa va fi intotdeauna. Dimpotriva, prin USR au reusit sa acapareze politic inca o bucata importanta din Romania (sa nu uitam cati unguri sunt in structurile de conducere USR)
      • +1 (1 vot)    
        udmr (Miercuri, 19 februarie 2020, 14:35)

        NicioLae2 [utilizator] i-a raspuns lui Stefan534324

        Dacă iese lumea la vot, udmreul nu intră în parlament și se desființează.
        Dar există dorința celorlalți politicieni de a face alianțe cu ăștia, când e cazul.
  • +25 (33 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Marţi, 18 februarie 2020, 18:41)

    [anonim]

    • +9 (29 voturi)    
      Daca nu cascati ochii acum (Marţi, 18 februarie 2020, 19:20)

      gie [utilizator] i-a raspuns lui

      O sa cascati pasaportul atunci cand peste un deceniu sau chiar mai putin o sa vreti sa va vizitati rudele din Ardeal...
      • 0 (12 voturi)    
        linisteste-te.... (Miercuri, 19 februarie 2020, 0:55)

        Martha Logu [utilizator] i-a raspuns lui gie

        ce s-a castigat prin razboi, se poate pierde doar prin razboi...

        altfel zis... nu au curajul, doar maraie si ei prin gard :)
        • +3 (3 voturi)    
          nu neaparat (Miercuri, 19 februarie 2020, 11:22)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui Martha Logu

          Curaj la razboi nu au, dar si ai nostri sunt slabi la negocieri. Armata romana nu au cum sa o bata, e ca si cum FCSB ar bate Barcelona, insa ne pot pacali la negocieri. E posibil sa apara un partid disperat dupa voturi, partid care, ca sa ajunga la guvernare e dispus sa le acorde autonomie teritoriala.
          Si atunci chiar ca s-a terminat totul, nu mai vezi roman in Harghita si Covasna.
    • +8 (8 voturi)    
      Da, da de gandit de ce (Miercuri, 19 februarie 2020, 8:13)

      John M. [utilizator] i-a raspuns lui

      si-a propus minoritatea asta sa-si agraveze pozitia in existenta fata de romani, cu o iresponsabilitate crasa de marlanie si cinism fata de un popor care o trateaza ca pe egalul lui.
      • +3 (3 voturi)    
        explicatia e simpla: (Miercuri, 19 februarie 2020, 11:22)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui John M.

        nu le plac romanii sub nicio forma.
  • +24 (38 voturi)    
    Daca tot ati cerut atatea si vi s-a dat de (Marţi, 18 februarie 2020, 19:01)

    xrogo [utilizator]

    catre statul maghiar, ia sa cereti sa treceti granita in Hungaria si sa locuiti pe plaiurile strabune, sa vedem o sa va dea voie statul ala maghiar asa darnic?
    • +27 (29 voturi)    
      Asztalos Csaba zice: "Da, este important (Marţi, 18 februarie 2020, 21:16)

      ty [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      să înveți limba română, este o obligație cetățenească s-o înveți, dar tu, stat român, răspunzi de acest lucru."
      - „Am fost la deschiderea anului şcolar în judeţul Harghita şi am intrat în trei clase a V-a şi a VI-a şi am încercat să dialoghez cu elevii în limba română, însă fără niciun fel de succes. Nici când am plecat şi am spus la revedere, elevii nu au răspuns decât după ce li s-a tradus şi au repetat salutul după profesoara de la clasă. Aceşti elevi făcuseră, în conformitate cu programa, timp de cinci - şase ani, câte patru ore de limba română pe săptămână, plătite de statul român suplimentar, peste salariul de bază al învăţătorilor. Cu toate acestea, nivelul de cunoaşte al limbii române era aproape de zero", a spus ministrul educatiei Valentin Popa - PSD Guvern Dancila in septembrie 2018.
      - Urmare a acestei vizite ministrul a promovat o ordonanta prin care se stipula ca limba romana sa fie predata in scolile cu predare in limba minoritatilor de catre profesori de limba romana si nu de " Nu putem institui un monopol al predării limbii române la aceste clase de către învăţătorii care susţin orele în limbile minorităţilor naţionale."
      - "UDMR solicită coaliţiei de guvernământ PSD-ALDE schimbarea ministrului Educaţiei Valentin Popa – a anunţat vineri în cadrul unei conferinţe de presă susţinută la Cluj-Napoca, liderul formaţiunii maghiare, Hunor Kelemen, la finalul şedinţei Consiliului Permanent al Uniunii", transmite agenția MTI.
      - in urma unei discutii dintre L Dragnea si V. Popa ministrul isi prezinta demisiai iar ordonanta . . . .
    • +11 (13 voturi)    
      ete fleosc... (Miercuri, 19 februarie 2020, 0:56)

      Martha Logu [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      nu sunt bine veniti nici in Ungaria.. aia ii scuipa si injura.. le zic ca sunt rromi romani. :)))
      • +3 (3 voturi)    
        da, dar sunt folositi ca masa de manevra (Miercuri, 19 februarie 2020, 11:23)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui Martha Logu

        pentru voturi. Nu uita ca au dubla cetatenie si voteaza la alegerile din Ungaria.
      • -1 (1 vot)    
        inca unul care si-a pierdut pilula (Miercuri, 19 februarie 2020, 18:21)

        Transilvan [utilizator] i-a raspuns lui Martha Logu

        De unde luati frate idiotiile astea? Aveti impresia ca daca le repetati la nesfarsit ele devin realitate?
  • +21 (31 voturi)    
    Exact, autoizolare (Marţi, 18 februarie 2020, 19:03)

    un_comentator [utilizator]

    Da, va izolati singuri. In ziua de azi ignoranta e o alegere. Dar la voi predomina si incultura/salbaticia (ditrau).

    Am luat-o pe una la ocazie in harghita (ca era buna) si nu stia romana nici cat sa imi spuna unde sa o las. Tot repeta "do do, oici ee bine".
    • +1 (1 vot)    
      dar ti-a dat si ea ceva la schimb? (Miercuri, 19 februarie 2020, 11:25)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui un_comentator

      Eu i-as fi zis ,,fetito, eu te duc, dar tu ce dai?'' O plata in natura, ceva..
  • +26 (36 voturi)    
    bai rasistilor, ce vreti? (Marţi, 18 februarie 2020, 19:04)

    mbembe [utilizator]

    oameni de “culoare” nu va plac, dar va bociti ca sunteti minoritari! sunteti doar lipsa de obraz!
  • +36 (48 voturi)    
    la 2 secunde dupa aceaste declaratii (Marţi, 18 februarie 2020, 19:04)

    thebblack [utilizator]

    individul inca mai detine o functie oficiala in statul roman?
    • +16 (18 voturi)    
      Aroganta e ca tocmai el vorbeste de statul Roman (Marţi, 18 februarie 2020, 23:02)

      Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui thebblack

      dar ignora faptul ca el este statul Roman!
      Pe de alta parte, eu sunt sigur ca si alte comunitati din tara au multe dorinte si cerinte care nu le-au fost acordate de la nivel central, iar in cazul acesta, de ce ar trebui comunitatea maghiara sa primeasca tot ceea ce vor? Toti tragem la fel dragilor! Va rog eu nu ne discriminati pe noi romanii!
      Sunt probleme cu limbile in scoli? serios? V-ati uitat ce se intampla mai nou in Ukraina cu minoritatea romana?
  • +26 (28 voturi)    
    sa invatam din spusele altora (Marţi, 18 februarie 2020, 19:33)

    sorin3 [utilizator]

    Ca sa citam din clasici in viata "au ajuns maghiarii sa ne dea lectii", adica ei nu suporta sa vada un asiatic darmite sa manince paine facute de un asiatic, dar ne dau noua lectii de discriminare... Hai sictir!
    Sau mai bine zis "la munca!" ca de aia va iau locul imigrantii.
  • +22 (24 voturi)    
    Si suveranitatea Romaniei? (Marţi, 18 februarie 2020, 19:36)

    V. Istina [utilizator]

    Daca vreau o caruta de bani de la banca, ada degeaba si daca banca nu-mi da, ma declar discriminat si imi iau singur, cu un grup de tovarasi. Cum se numeste o asa fapta? Furt.

    Iar ce face UDMR-ul cu Ungaria se cheama incalcarea severanitatii.

    E complet dus omul, ce argumentatie e asta, daca nu ne dati, ne luam noi!???

    Razboiul, nu cu arme, inca... e pe fata!
  • +16 (18 voturi)    
    nebunul de mai sus (Marţi, 18 februarie 2020, 20:36)

    Cristian Cris [anonim]

    astalos a mancat ciuperci?
  • +24 (26 voturi)    
    alo SRI dormiti ? (Marţi, 18 februarie 2020, 20:36)

    micplac [utilizator]

    Foarte grav ce spune antiromanul asta si mai grav interventia statului maghiar (care are nevoie de voturile maghiarilor din RO dar in Ungaria sunt priviti cam naspa) .Maghiarii in Romania au deja mai multe drepturi ca Romanii AJUNGE ! Tradatorii de tara din toate partidele au mai dat mereu cite ceva la UDMR pentru voturile UDMR .
  • +17 (19 voturi)    
    E foarte simplu pt statul român! (Marţi, 18 februarie 2020, 20:41)

    constatator [utilizator]

    Aplică și el același principiu in privința universității Sapienta, cum a aplicat ungaria împotriva Universitații Central Europeană finanțată de Soros!
    Și toată influența ungară in România poate fi oprită, dar numai dacă se vrea la București!
    La asta, nu vă așteptați de la trădătorii de țară din psd care au vândut țara la unguri pt a face majorități in parlament!
    • +5 (5 voturi)    
      nu asta statul roman sa ceara de la Ungaria .... (Miercuri, 19 februarie 2020, 10:13)

      viziru [utilizator] i-a raspuns lui constatator

      nu asta statul roman sa ceara de la Ungaria mostenirea Gojdu .... asta a fost un afacerist roman care la moartea lui in 1898 a lasat statului roman toata averea lui evaluata astazi la 5 MILIARDE euro .... ce au facut tariceanu si ponta ??? au dat-o gratis ungariei ....
      https://ro.wikipedia.org/wiki/Emanoil_Gojdu
      https://stirileprotv.ro/romania-te-iubesc/emisiuni/2014/sezonul-2/romania-a-pierdut-un-tezaur-fabulos-prin-votul-parlamentului-fundatia-gojdu-creata-de-un-filantrop-irosita-de-politicieni.html
  • +27 (29 voturi)    
    Ungurii inca nu au invatat ca Imperiul nu mai e? (Marţi, 18 februarie 2020, 20:46)

    Dalinar [utilizator]

    Transilvania a fost un Principat Medieval care a fost pt o perioada parte a Imperiului Austro-Ungar. La 1918, nu au pierdut ungurii Transilvania, Imperiul s-a destramat si pe baza limbii vorbite anumite parti s-au lipit la anumite tari. Banatul de exemplu are o bucata in Serbia, una in Ungaria si una in Romania. Transilvania, cu Banat, Crisana, Maramures si Bucovina erau populate majoritar de Romani. O.E D.
    Asa ca ungurii sa o lase mai moale, mai ales ca ei nici macar nu bastinasii Panoniei, is veniti din huciurile stepelor asiatice!!!
    • +4 (4 voturi)    
      perioada de glorie a ungurilor (Miercuri, 19 februarie 2020, 11:30)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Dalinar

      a fost pe timpul imperiului dualist (1868-1918). Apoi, imperiul s-a destramat si s-a ales praful de ei. Conform doctrinei Willson, teritoriile au fost impartite in functie de populatia majoritara. Putini oameni stiu ca, in conformitate cu intelegerea pe care Titulescu o avea cu puterile Antantei, Romania ar fi trebuit sa mai ia parti si din Banatul Sarbesc si din Ungaria pana la Tisa. Dar cand au vazut cat de mare ajunsese Romania (care tocmai luase si Basarabia si Bucovina), englezii au intors-o si au propus ca teritoriile in care romanii nu sunt majoritari sa nu mai fie alipite Romaniei. Titulescu a acceptat (nu stiu din ce motiv), eu daca eram in locul lui as fi luat tot, inclusiv teritoriile Ungariei pana la Tisa.
      • +3 (3 voturi)    
        In schimb, Clemenceau, (Miercuri, 19 februarie 2020, 12:52)

        John M. [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        (in fata celei mai frumoase femei din Europa) i-a spus Reginei Maria sa-si ia toate teritoriile locuite de romani. Si Majestatea Sa asta a si facut...
  • +22 (22 voturi)    
    ”drepturi” (Marţi, 18 februarie 2020, 21:36)

    Agapis [utilizator]

    Mama mea (acum are 90 ani!)vorbeste limba maghiara
    pe care a invatat-o obligatoriu in scoala primara sub unguri.
    • +4 (4 voturi)    
      bine ca si-a pastrat numele (Miercuri, 19 februarie 2020, 11:31)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Agapis

      sunt multi romani care au nume de unguri, fortat schimbate de administratia hortysta.
  • +28 (28 voturi)    
    l. romana (Marţi, 18 februarie 2020, 22:09)

    Ilidia [utilizator]

    In privinta invatarii limbii romane autorul minte cu nerusinare. A uitat de scandalul provocat de UDMR, care cerea numai profesori maghiari ptr. predarea acesteia.
  • +19 (21 voturi)    
    Lasa, lasa, ca va trebui sa invatati si singaleza (Marţi, 18 februarie 2020, 22:42)

    Klaus_ [utilizator]

    Nu pot ungurii sa invete romaneste, nu-i problema ca o sa invete singaleza. Nu vor sa munceasca la brutarie sau altundeva, las’ ca vor veni tot mai multi muncitori din Sri Lanka. Si cand vor fi mai multi decat maghiarii, o sa ceara si ei sa aiba scoala de brutari in limba lor, placute bilingve, limba oficiala in primarie singaleza, vor avea primari si consilieri singalezi.... si pana la urma or sa spuna ca ei au fost primii aici ;)
    • -9 (11 voturi)    
      atentie (Miercuri, 19 februarie 2020, 1:57)

      srpc [utilizator] i-a raspuns lui Klaus_

      a aduce muncitori asiatici pe salarii mizere inseamna somaj in masa pentru romani,daca nu accepta si ei sa munceasca apoape gratis; cauta alte pretexte
      • +5 (5 voturi)    
        Atentie Clujanule (Miercuri, 19 februarie 2020, 7:21)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui srpc

        E vorba de unguri aici !
        Ungurii dragi tie sunt putori eco 100 % care nici painea ar framanta o
      • +1 (1 vot)    
        nu sunt salarii mizere (Miercuri, 19 februarie 2020, 11:34)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui srpc

        E vorba de salariul minim pe economie, adica 1297 RON net. Nu e chiar asa putin, la tara traiesti suficient cu acesti bani. In Buc cam mori de foame cu ei, dar la tara in Harghita iti ajung.
  • +26 (30 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Marţi, 18 februarie 2020, 23:31)

    [anonim]

    • +1 (1 vot)    
      cncd (cu litere mici!) (Miercuri, 19 februarie 2020, 20:13)

      NicioLae2 [utilizator] i-a raspuns lui

      @andipetre
      Cum dracu' să pui un minoritar, mai ales ungur, la șefia Comitetului Național pentru Combaterea Discriminării?
      Astea-s jocurile politicienilor români, care apelează la voturile udmriștilor pentru a-și promova interesele în schimbul unor concesii făcute lor,
      Ați observat că cele mai multe sancțiuni sunt date de cncd pentru atingerea maghiarilor sacrii?
      Alte sancțiuni sunt sporadice și simbolice, indiferent de gravitatea faptelor.
  • +17 (19 voturi)    
    vorbeste lumea ... (Marţi, 18 februarie 2020, 23:32)

    nu conteaza cine zice [utilizator]

    dupa mintea lu' neica asta, tot statu' roman e vinovat ca udmereu' vrea numai profesori unguri care sa-i invete pe copii unguri sa stapaneasca limba romana ... sogoru' s-a tampit de-a binelea de la cate ziare antiromanesti a citit ...
  • +17 (19 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Marţi, 18 februarie 2020, 23:46)

    [anonim]

  • +16 (18 voturi)    
    era de mirare (Miercuri, 19 februarie 2020, 0:06)

    martel55 [utilizator]

    ca acest individ sa priveasca situatia din punct de vedere critic pentur actiunile ungariei...pe el il nemultumeste doar ca statul roma nnu cheltuie bani si nu accpeta cererile nesimtite ale comunitatii maghiare care are ca unic scop autonomia de facto cel putin a asa zisului tinut secuiesc...de unde se vede, ca desi, acest individ este un sorosist convins, cand vine vorba de dreputri excesive pentru maghiari e pe aceeasi lungime de unda cuOrban cel Bun de la Budapesta
  • +19 (19 voturi)    
    Cand (Miercuri, 19 februarie 2020, 0:38)

    Zummm [utilizator]

    Studenti din Ungaria vin in Romania sa invete (ptr ca taxele sunt mai mici) si isi dau silinta sa invete mai bine romana decat cei locali...tot statul roman e problema ??
    • +2 (2 voturi)    
      nu se compara ungurii din Budapesta (Miercuri, 19 februarie 2020, 11:35)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Zummm

      cu hahalerele de secui de la noi. Bine le fac cand le zic astora din Romania ca sunt tigani.
  • +14 (16 voturi)    
    AVIZ (Miercuri, 19 februarie 2020, 0:45)

    doar_un_mesaj [utilizator]

    România este stat național, unitar și indivizibil!
    • -9 (17 voturi)    
      nu si suveran (Miercuri, 19 februarie 2020, 1:58)

      srpc [utilizator] i-a raspuns lui doar_un_mesaj

      suveranitatea i-au papat-o UE si multinationalele
      • +4 (6 voturi)    
        Ai Citit in Constitutie ? (Miercuri, 19 februarie 2020, 7:22)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui srpc

        Arata mi unde
        • +4 (4 voturi)    
          Citez din Constitutie: (Miercuri, 19 februarie 2020, 14:33)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui un domn

          Art 1: România este stat naţional, suveran şi independent, unitar şi indivizibil.
          Deci, conform art 1 nu se poate acorda autonomie teritoriala niciunei minoritati ptr ca nu ar mai fi stat unitar si indivizibil.
          In plus e clar ca e si suveran, srpc iar e derutat de situatie.
  • +16 (18 voturi)    
    Copiii cu doua mame (Miercuri, 19 februarie 2020, 1:18)

    dezamagitul [utilizator]

    Daca va place asa de mult ungaria , de ce nu va duceti acolo si sa ramana aici numai cei care vor. Santeti o gasca de nationalisti primitivi care tot agitati apele poate va merge mai bine voua celor din udmr . Extremistul numarul unu din Romania ,Vadim a decedat de mult fie-i tarana usoara de ticalos cea fost. Dar vadimii din udmr aceasta organizatie extremista nu au facut nimic pentru minoritatea maghiara si saracii oameni cu care noi roamani ne-am inteles bine de-a lungul timpului , suferind impreuna de aceleasi lipsuri ca si maghiari , ca sa le mearga lor bine conducatorilor. Acesta organizatie terorista seamana ura intre minoritatea maghiara si minoritatea romana in Transilvania .Credeti ca ungaria va vrea pe voi , va inselati amarnic ei vor pamantul din Transilvania chiar si fara voi maghiarii pe care nu va scoate din tigani. Am avut prieteni maghiari dintr-o comuna de langa Brasov care au fugit din tara inainte de 1990 si doar unul din ei s-a oprit in ungaria , si-a cumparat pamant dar dupa revolutie au plecat in austria din cauza binelui de acolo, ceilalti in America,Canada si oriunde in alta tara in afara de ungaria unde nu au fost acceptati.Foarte putine cazuri de maghiari din Romania au rezistat in Ungaria . Alt exemplu de ospitalitate am trait prin propria experinta imediat dupa 1989 , cu un grup de maghiari si romani ne-am dus sa cautam de lucru. Un singur grup de prin hargita au reusit sa se inteleaga sa le constriasca o casa , dupa ce au terminat-o proprietari au chemat politia si i-au fugarit fara sa le dea nimica fiindca nu au facut documente .Si voi maghiari ca si noi romanii santeti masa de manevra a liderilor vostri care alaturi de psd si pnl au adus tara in stadiul actual de saracie si depopulare.
    • +8 (8 voturi)    
      Orbanistanul nu ii vrea zi de zi (Miercuri, 19 februarie 2020, 7:23)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui dezamagitul

      Ii vrea doar la vot, nimic altceva
      • +6 (6 voturi)    
        Doar la vot dar de acasa . (Miercuri, 19 februarie 2020, 9:38)

        dezamagitul [utilizator] i-a raspuns lui un domn

        Daca s-ar putea dupa aceia sa nu auda de ei.
  • +4 (4 voturi)    
    SAS (Miercuri, 19 februarie 2020, 6:18)

    Setalcott [utilizator]

    Ce trebuie aici e un spot publicitar ca ala suedez, la SAS, care sa arate ca de fapt identitatea ungureasca nu exista, degeaba se chinuie guvernul lui Orban Viktor. Sau o fi ca tocmai de-aia trebuie sa puna umarul guvernul, si guvernele suedez si roman ar trebui sa ia exemplu?
  • +7 (9 voturi)    
    cum trebuie negociat cu asa ”parteneri”?! (Miercuri, 19 februarie 2020, 7:37)

    Antenistontel [utilizator]

    cam asa: ba, nu-ti dau nimic, ca orice ti-as da nu esti multumit!
  • +12 (14 voturi)    
    articol (Miercuri, 19 februarie 2020, 8:51)

    Za Daniela [anonim]

    Universitate in limba maghiara a existat inca de pe vremea lui Ceausescu, aveau sectii la Babes Bolyai, doar ca voi vreti universitate separata, doar ptr maghiari. Eu am fost socata sa descopar ca ai mei colegi maghiari, studenti si ei ca si mine in Romania lui 1990, nu stiau o boaba romaneste.
    Articolul este foarte subiectiv, partinitor si total inexact.
    • +3 (3 voturi)    
      Greu de inteles.. (Miercuri, 19 februarie 2020, 11:22)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Za Daniela

      Cu faptul ca nu au profesori de limba romana sa zicem ca as fi de acord (desi pana in '89 nu exista scoala in limba maghiara..). Dar de ce le trebuie facultate de medicina in limba maghiara!??? Daca nu intelegi limba romana la facultate, cum o sa ajungi medic in Romania???
      • +1 (1 vot)    
        Greu de inteles, intr-adevar... (Miercuri, 19 februarie 2020, 18:05)

        Transilvan [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Eu ma intreb de unde va luati informatiile? A fost scoala in limba maghiara si inainte de 1989, puteai sa termini inclusiv liceul. Cel putin in Salaj, de unde vin eu. Ca sectiile de limba maghiara dina liceau nu ofereau decat specializari nedorite, este o alta problema. Nu mai vorbiti, daca nu sunteti siguri...
    • +2 (2 voturi)    
      Problema e ca vor universitati de stat (Miercuri, 19 februarie 2020, 11:37)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Za Daniela

      separate. Ca, daca ar fi pe banii ungurilor, ar putea sa isi faca cate universitati vor ei. Dar nu, ei vor ca statul roman sa le faca universitate maghiara separata, cu bani de la buget. Pai de asta platesc eu impozit? Sa le faca lor scoli pe banii mei?
  • +10 (10 voturi)    
    pai (Miercuri, 19 februarie 2020, 9:38)

    Xorciser [utilizator]

    Mie mi se pare normal ca statul sa promoveze in primul rand limba nationala (romana).

    Mie nu mi se pare ca in zonele predominant maghiare se preda limba romana, si nu mi se pare ca organizatiile maghiare incurajeaza cunoasterea limbii romane.

    Consecinta e clara, cea mentionata in articol- necunoasterea limbii duce la salarii mici, pentru ca iti restrangi baza de clienti. Its about the economy...
    • 0 (0 voturi)    
      Salarii mai mici cu 15-20% (Joi, 20 februarie 2020, 15:07)

      Victoria Radu [anonim] i-a raspuns lui Xorciser

      Pai si care este problema ca au salarii mai mici cu 20% pentru ca nu vorbesc limba romana? Romanii, sasii, turcii sau tatarii primesc si ei salarii mai mici cu 20-25%, in companii din Romania, pentru ca nu vorbesc limba engleza! Ceilalti au invatat aceasta limba straina fiecare dupa cum a putut: fie au avut parinti destepti care i-au crescut in mediu bilingv (cel mai simplu mod de a invata o limba straina), fie au platit meditatii la greu, fie s-au multumit si au ramas cu ce au putut invata in scolile publice. In functie de efortul depus de fiecare (individ sau familia din care provine) creste si nivelul salariului. Cei care nu invata limba romana sau engleza nu o fac pentru ca e greu si necesita efort. Asa ca, fie ca e maghiar sau roman (sau alta natie) isi ascunde lenea sub masca sovinismului sau sub ura contra "imperialismului". Si prefera sa ramana masa de manevra pentru altii si sa latre de pe margine, in timp ce altii pot munci pe salarii mari oriunde in lumea asta mare (chiar si in Romania, la multinationale sau la stat!!). Asa dupa cum a spus antevorbitorul meu..its about the economy...
  • -5 (9 voturi)    
    Idem, Romania extinsa in Republica (Miercuri, 19 februarie 2020, 9:49)

    Namaste [utilizator]

    Moldova; scenariu util multora.
    • +5 (7 voturi)    
      Gresit! (Miercuri, 19 februarie 2020, 12:13)

      pedepsitorul [utilizator] i-a raspuns lui Namaste

      Republica Moldova este pentru Romania cum este RDG pentru Germania!

      In timp Ardealul pentru Ungaria este teritoriu din furaciunea imperial, si recuperate cu un fluviu de sange!
      • -1 (3 voturi)    
        Comparati mere cu pere...:-( (Joi, 20 februarie 2020, 0:11)

        Namaste [utilizator] i-a raspuns lui pedepsitorul

        RDG a fost o vitrina de lux a sistemului sovietic, ceea ce RSSM nu avea cum sa fie: nu investisera Romanii nimic, nicicand, de ce ar fi investit altcineva, Rusii tin minte totul.
  • +6 (10 voturi)    
    Fals! (Miercuri, 19 februarie 2020, 10:25)

    bcorina [utilizator]

    Ungaria nu "preia" nimic, presedintele statului vecin nu face altceva decat sa indoctrineze o comunitate etnica, si sa-i tina la nivelul evului mediu.
    Cu totii am vazut in Ditrau ce construieste Ungaria si cat de incuiati sunt locuitorii din regiunile Covasna si Harghita.
    Singurii care pierd sunt ei, copiiii le pleaca in strainatate sa munceasca si nu se mai intorc ( iar acolo sunt obligati sa invete lima statului in care lucreaza), turisti nu sunt atat de multi cat potential au pentru ca zonele respective nu sunt dezvoltate,primarii si presedintii de consilii judetene fura si fac afaceri cu lemne si restul nu ii intereseaza, bani sunt putini, investitii nu sunt, asa ca, discursul nationalist nu mai tine.
    • +3 (7 voturi)    
      turismul e slab in Harghita (Miercuri, 19 februarie 2020, 11:40)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui bcorina

      am fost si eu la o pensiune, ungurii nu stiu sa faca turism. Mancare prost facuta, curatenia lasa de dorit, nu erau conditii...proprietara isi dadea silinta cu noi, eram un grup mare din Buc si a castigat bani buni de pe urma noastra...doar ca se vedea clar ca nu se pricepea.
  • +1 (1 vot)    
    xcxcxcx (Miercuri, 19 februarie 2020, 16:25)

    solar [utilizator]

    VIZUALIZĂRILE la acest articol VOR DEPĂȘI 60 000 ! Este cu totul si cu totul un fapt semnificativ . Să vedem după ce va vizita VICTOR ORBAN ... cel de-al doilea stat românesc , ce va fi !
    • -1 (1 vot)    
      din pacate asa este (Miercuri, 19 februarie 2020, 18:08)

      Transilvan [utilizator] i-a raspuns lui solar

      Vrei rating mare, publica/fa o emisiune despre unguri. Vorbesti despre situatia precara din tara, de exodul in masa al populatiei, scoli fara apa si toalete in curte, nu ai success. Ungurii vand media in RO...
  • +2 (2 voturi)    
    Intr-o Romanie distrusa de PSD aici sa ajuns (Miercuri, 19 februarie 2020, 18:27)

    tictictic [utilizator]

    Daca sa ajuns ca Budapesta sa rezolve probleme in Transilvania este trist . Mai bine Orban de la Budapesta ne-ar ocupa si ar comanda de acolo . Pai nu stii ce sa mai crezi daca noi nu avem guvern , parlament , ordine in tara asta te aduce in situatia de a-ti dori sa te conduca altii... decat infractorii romani . Cu o natie imbatranita de prosti si sclerozati care pun frana si tot voteaza infractori PSD-isti ajungi sa-ti doresti pe Orban de la Budapesta .
  • -1 (1 vot)    
    Identic Ungaria-Romania (Joi, 20 februarie 2020, 16:04)

    ionutzica [utilizator]

    Legea cetateniei maghiare spune ca cei nascuti in Ungaria/Ardeal (in anii 194x, si descendentii lor) pot cere cetatenie maghiara dar numai daca stiu limba maghiara. Deci guvernul maghiar considera ca ungurii care nu stiu maghiara nu merita cetatenia statului lor!

    Cu ce sint deci mai presus guvernantii Ungariei decit cei ai Romaniei, care la fel cer cetatenilor limba romana?

    Ar fi intr-adevar mai simpatic dim partea ambilor sa declare ca atit Romana cit si maghiara sint limbi nationale atit ale Ungariei cit si si Romaniei, si nu ar mai fi nici o problema. Ca in Elvetia. Dar acum atit Ungaria cit si Romania sint la fel de vinovate.
  • 0 (0 voturi)    
    prostii nu stiu decat o limba (Vineri, 21 februarie 2020, 10:28)

    levierul [utilizator]

    asta e valabil oriunde in lume.
    Cand eram mic imi spunea strabunicul: esti atat de desrtept cate limbi stii
    Ungurii enclavizati in Romania, nu stiu si nu vorbesc decat maghiara si asta ii face sclavii politicilor abuzive, dictate de Budapesta. Se vede clar in cazul Ditrau, cum ungurii de acolo au apucaturile nationaliste si rasiste ca produs al politicii duse de Budapesta si nicidecum vreo legatura cu realitatea politica a Romaniei.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by