Cum își văd mai mulți tineri români din Marea Britanie viața după BREXIT

de Sebastian Jucan     HotNews.ro
Vineri, 31 ianuarie 2020, 9:35 Actualitate | Esenţial


Claudia
Foto: Arhiva personala
​Epopeea Brexit s-a încheiat, după trei ani și jumătate de la referendumul istoric din 2016. În urma sa rămân destule semne de întrebare, multă confuzie și incertitudine cu privire la direcția în care o va lua Uniunea Europeană. Dar în spatele Brexit-ului rămân și aproape jumătate de milion de cetățeni români. Am vorbit cu câțiva dintre ei, să văd ce părere au despre părăsirea UE de către Marea Britanie și dacă îi va afecta personal.

Potrivit datelor Oficiului Național pentru Statistică, 457 mii de români trăiesc cu forme legale în Marea Britanie, formând a doua cea mai numeroasă populație de expați europeni din Regatul Unit. Doar în Londra diaspora românească numără în jur de 163 mii de rezidenți. Câți or mai fi și ilegal în UK se poate doar specula.

În spatele cifrelor și analizelor sunt însă persoane reale, cu propriile păreri și temeri. Am vorbit cu câțiva din tinerii români stabiliți în Marea Britanie, să văd cum privesc ei Brexit, viața în UK și cu ce e diferită față de România. Părerile lor asupra părăsirii Uniunii Europene de către Regatul Unit au fost de la indiferente, la contra, sau chiar pro. În alte privințe majoritatea s-au pus de acord și mi s-a părut interesantă unanimitatea lor.

Uite ce mi-au răspuns.

Daniel, 31 de ani, Manchester. HR Recruiter, de 5 ani în Marea Britanie




Prin prisma actualului job, dar nu numai, am avut ocazia de a vorbi și lucra cu oameni din toate colțurile UK. Majoritatea englezilor știu să lase loc de „Bună ziua!”, dar asta am observat că depinde foarte mult de regiunea din care se trag. Un lucru mișto aici, si chiar pot spune din experiența personală, e că poți avansa spre un post mai bun prin propriile cunoștințe și propria muncă.

Spre deosebire de România, nepotismul nu mi se pare așa de peste tot. Alt lucru fain: în Anglia îți permiți să scoți capul din rutină ceva mai des decât în România. Cu alte cuvinte, îți poți permite și trei-patru concedii pe an, indiferent de natura muncii pe care o faci. În ceea ce privește Brexit, am observat încă din 2018 cum unii au rămas cu impresia că după ieșirea din UE toti emigranții își vor împacheta lucrurile și vor pleca „acasă”.

Necunoștința de cauză și lipsa de auto-informare i-au făcut pe mulți englezi pe care îi cunosc să arate o mentalitate vădit rasistă și plină de ură, neînțelegând prea bine pentru ce votează și care vor fi repercusiunile acestui vot. În mintea unora, Brexit e doar despre expulzare, extrădare, eliminarea imigranților „care le fură locul de muncă”.

Vreau să spun cu mâna pe inimă că un englez nu îți lucrează pe salariul minim pe economie 12 ore a câte patru zile pe săptămână. Adesea optează mai bine să trăiască pe „benefits”, în UK existând ajutoare sociale de orice fel, formă și natură. Ceea ce poți face ca român e să muncești legal, cu acte, și să fii mândru de munca ta. Poate îi va supăra pe unii, dar dacă faci asta, niciun englez nu te va putea înlocui.

Florin, 26 de ani, Londra. Șofer Uber devenit mic antreprenor, de șase ani în Marea Britanie




Pentru mine nu există grad de comparație între Anglia și România. Nu am apucat să lucrez aici mult timp ca angajat sub managementul altcuiva, însă în perioada scurtă în care am făcut-o pot spune că managerii nu m-au tratat niciodată ca pe un inferior, lucru ce mi s-a întâmplat de multe ori în România.

Să compar banii pe care îi câștigam în țară cu cei pe care îi câștig acum ar fi inutil, momentan sunt într-o poziție în care am un venit la care nici nu aș fi visat că îl pot avea, chiar și aici, în Anglia. În România am simțit că nu aparțin locului, mă simțeam inconfortabil cu stilul de viață de acolo, aici am posibilitatea să fac ce activități vreau fără să fiu nevoit să mă abțin din pricina resurselor financiare.

Locuind în Londra, unul dintre orașele cu cel mai mare amestec de naționalități din lume, pot spune că nu m-am simțit niciodată discriminat și că românii sunt tratați ca egali. Cred că totul depinde și de atitudinea pe care o ai și cât de bine ești integrat în societatea lor. Tot dezastrul ăsta cu Brexit-ul nu a schimbat percepția englezilor față de europeni, sau mai ales, români. Însă nu-mi pot da cu părerea decât despre mediul în care mă aflu eu, la nivel național situația poate fi alta.

Fiind cetățean european, sunt împotriva Brexit-ului, însă are și anumite părți bune de care vom beneficia noi, cei care suntem stabiliți deja în UK. Din punct de vedere al statutului pe care îl am aici, ca imigrant nu mă va afecta în niciun fel.

Claudia, 37 de ani, Oxford. Payment Processing Advisor, de 2 ani și 3 luni în Marea Britanie




Mai văd postări pe Facebook ale unora din România pentru care Marea Britanie reprezintă tot ce e mai degradant în societatea vestică, folosindu-se de exemple ca criminalitatea sau „desfrâul” în rândul tinerilor. Și totuși, românii continuă să „invadeze” Anglia, sperând la un loc de muncă indiferent de domeniu.

În UK, oricine are o șansă egală de a arăta cât e de capabil. Englezii sunt niște oameni politicoși și prietenoși, dar exigenți. „Șefii” sunt cei care au așteptări de la tine, dar îți ascultă sugestiile sau problemele. Însă orice angajat își cunoaște rolul și lucrează în echipă, pentru a atinge obiectivele. Nu contează că ești român sau englez, ești tratat ca orice altă nație. Dacă ești respectuos și competent, atragi simpatii. Daca ești leneș și arogant, viața în UK ți se va părea un calvar.

Brexitul nu i-a schimbat pe cei cu care lucrez de doi ani (Cancer Research UK) și nici pe cei care au fost la fel de primitori și înainte ca Marea Britanie să voteze ieșirea din UE. Cu un salariu minim se poate trăi mai mult decât decent în orașele mici, într-o casă împărțită cu alți chiriași.

În Oxford, unde locuiesc eu, chiriile sunt destul de mari, echivalente cu cele din Londra, fiindcă orașul este un centru universitar cu studenți din toată lumea. Însă există soluții. Mâncarea este foarte ieftină, ocazional găsești reduceri masive de prețuri la haine, iar ceea ce mi se pare incredibil e că nu e dificil să cumperi un autoturism.

Inițial, am fost speriată de efectele Brexitului, deoarece circulau tot felul de articole alarmante, însă am aplicat pentru pre-settled status și după expirarea celor cinci ani de rezidență temporară, voi aplica pentru cetățenia britanică.

Luiza, 26 de ani, Cramlington. Development Chemist, de 4 ani și 4 luni în Marea Britanie




Atât salariile cât și cheltuielile sunt mai mari în UK decât în România, dar raportul dintre ele este mult mai bun. Eu câștig aici brut într-o lună cât primesc părinții mei pensie în jumătate de an acasă. Cam 40% din salariu se duce pe chirie și facturi, 20% pe mâncare, lucruri de strică necesitate și chestii ne-esentiale (bilete la film, mese la restaurant, etc.). Restul economisesc.

Ce m-a impresionat plăcut în UK este accentul pus pe lucrurile ce pot părea mărunte, precum customer service sau faptul că oamenii mulțumesc șoferului atunci când coboară din autobuz. În primii patru ani am locuit in Oxford, un oras foarte cosmopolit. La început ezitam să spun că sunt din România, dar apoi am observat că nimeni nu reacționează urât.

De câteva luni locuiesc în nordul Angliei, într-o zonă care a votat „Leave”, dar nici aici nu am fost discriminată. Însă știu personal români care au fost întrebați de ce nu vor să se ducă acasă, în țara lor. Brexit-ul nu cred că mă va afecta foarte mult personal, eu având deja „pre-settled status”, ceea ce înseamnă că pot rămâne în UK încă cinci ani, iar în curând voi putea aplica pentru rezidență permanentă.

Însă bineînțeles că nu aș fi vrut să câștige tabăra „Leave”. Mi se pare un semn trist al vremurilor în care trăim, dominate de manipulare prin fake news și tendințe înspre populism și autoritarism. Așa au câștigat popularitate unii care n-au cine știe ce stofă de politician, dar știu să spună mulțimilor ce vor să audă. Au găsit un țap ispășitor pe care să îl învinovățească pentru toate problemele națiunii (imigranții) și au unit o majoritate împotriva lor.

Ștefan, 35 de ani, Cheltenham. Inginer de securitate și DevOps, de 4 ani și 8 luni în Marea Britanie




Spre deosebire de România, aici e birocrație puțină, nivel de taxare mai redus, servicii publice care funcționează, infrastructură decentă, lipsă a câinilor care încearcă să mă muște în drum spre birou, în general grad de civilizație mai ridicat. Am văzut un singur funcționar public în aproape cinci ani. Restul interacțiunilor au fost prin telefon, portal online sau poștă, chiar și la preschimbare de acte gen permis de conducere.

În afară de gurile rele din anumite ziare de slabă calitate, lumea în general nu se preocupă de unde ești. Unii au văzut Brexit-ul drept motiv de a se da în stambă, dar personal nu am avut de-a face cu astfel de indivizi, exceptând vreo câteva discuții mai aprinse pe Facebook. Contează și faptul de a locui într-un oraș civilizat unde populația e ceva mai educată.

În ceea ce privește Brexit, e decizia lor, nu îmi aparține. Aș zice că majoritatea motivelor au fost ideologice, dar au încercat să le îmbrace în motive economice sau să găsească justificare după faptul împlinit. Nu a ajutat nici campania pentru a pleca dusă la marginea legii și dincolo de adevăr. Tot circul acesta ar fi fost mult mai amuzant dacă nu aș fi locuit aici. Tot europeni sunt și britanicii, chiar dacă mulți nu vor să recunoască.

Personal nu mă afectează pentru că am avut trei ani și jumătate pentru a lua măsuri. Faptul că lucrez acum pentru o companie americană cu angajați în vreo 30 de țări face parte din acel pachet de măsuri. Pot să plec în altă țară și să muncesc pentru același grup.

Elena, 25 de ani, Essex. Insurance Account Handler, de 5 ani în Marea Britanie




Am plecat din România când aveam 19 ani. Am reușit să mă angajez permanent pe bază part-time în vreo 4 luni. Nu aș fi putut să fac asta în Bucuresti, cu atât mai puțin în timpul studiilor. Universitățile te încurajează să muncești part-time și îți permit să îți aranjezi orarul în așa fel încât asta să fie posibil. Există o muțime de oportunități de angajare fără experiență sau cunoștințe în domeniu, atâta timp cât ești prezentabil la un interviu.

Experiența mea e posibil să fie foarte diferită de majoritatea românilor din UK, dar încă nu am avut parte de vreo scenă de rasism sau xenofobie. Se poate ca mulți britanici să fi avut o preconcepție despre români înainte să mă cunoască, dar categoric nu mi-au lăsat vreodată impresia că asta le-ar fi afectat opinia asupra mea. Nu mi se pare că lucrurile s-ar fi schimbat nici după referendum.

Ești practic de neatins dacă ești integrat. Și poți fi integrat dacă nu ești vreun sensibil sau ușor ofsucat, așa că lucrurile astea merg mână în mână. Asta e diferența dintre a veni să trăiești în Anglia și a veni să muncești aici. Uite o idee controversată: înțeleg atitudinea britanicilor vizavi de Brexit. Consider că orice țară are dreptul de a-și proteja granițele și a-și alege imigranții.

În momentul de față avem informații limitate așa că nu pot să răspund cu sinceritate cum și cât de mult o să mă afecteze Brexit. Pot presupune că impactul asupra mea o să fie minor, dar până la urmă ceva neașteptat s-ar putea întâmpla. Între timp eu mă concentrez pe munca și randamentul meu, iar într-un an o să fiu eligibilă pentru cetățenie în schimbul unei taxe destul de modice comparativ cu alte state.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















19215 vizualizari

  • -32 (54 voturi)    
    Hai Acasa Inapoi (Vineri, 31 ianuarie 2020, 9:59)

    Fanel01 [utilizator]

    Romanii sa lase capsiunile si sa se intoarca in Romania, acasa. Oricat s-ar chinuii ei sa fie corecti strainii ii considera inferiori !
    • +25 (29 voturi)    
      Frustrare mare pe la tine... (Vineri, 31 ianuarie 2020, 10:29)

      Sly21 [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

      Să-ți spun un secret: "nu ne simțim mai inferiori decât în România la administrația financiara și alte instutuții de genul..." ;-)
    • +18 (28 voturi)    
      La noi cum esti considerat de catre bugetari? (Vineri, 31 ianuarie 2020, 10:32)

      Amad [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

      ""Un lucru mișto aici, si chiar pot spune din experiența personală, e că poți avansa spre un post mai bun prin propriile cunoștințe și propria muncă.""
      Incearca asta in RO.
      • +3 (5 voturi)    
        Sunt deja multinationale la care se poate! (Vineri, 31 ianuarie 2020, 15:45)

        Impotriva prostiei din tara [utilizator] i-a raspuns lui Amad

        Fiul meu lucreaza de doi ani la o multinationala in Bucuresti si a fost promovat in fiecare an. E muncitor si ii place sa fie printre cei mai multi. Nu mai generalizati!
    • +20 (24 voturi)    
      mda (Vineri, 31 ianuarie 2020, 10:42)

      SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

      si acasa ce sa faca ? sa dea de hotia si de interlopii din PSD ?
    • +19 (25 voturi)    
      de ce esti un frustrat ma? (Vineri, 31 ianuarie 2020, 10:47)

      cristi_an [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

      ce au zis ..adevarul verde in fata doare tare, nu? sunt tineri si muncitori..cinste lor. Cu Brexit sau fara Brexit oamenii ca ei mereu or sa reuseasca in viata...comparativ celor ca tine.
    • +6 (14 voturi)    
      Corect (Vineri, 31 ianuarie 2020, 10:54)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

      Si totusi, de ce s-ar intoarce in Romania, unde si ei ii considera pe multi romani ca fiind "inferior"? Si chiar sunt..
    • +20 (24 voturi)    
      frustrare & rautate (Vineri, 31 ianuarie 2020, 11:18)

      un oarecare [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

      din cauza unor oameni ca tine am plecat si eu (nu in UK).

      oamenii aia lucreaza din greu, si nu culeg capsuni prietene.
      oamenii din exemplele date sunt:
      - HR Recruiter
      - antreprenor
      - Payment Processing Advisor
      - Development Chemist
      etc.

      Inteleg ca tu ii vrei inapoi sa plateasca taxe ca sa poti sa beneficiezi si tu din banii lor.
      dar cu ura si dispret nu ii convingi sa vina acasa de dragul tau.

      PS: nu am de ce sa ma intorc dragule. ramai acolo cu plangi ca nu ti se da destul.
      • -7 (21 voturi)    
        Hai lasati talentele (Vineri, 31 ianuarie 2020, 12:26)

        Fanel01 [utilizator] i-a raspuns lui un oarecare

        Toti romanii care sunt plecati afara sunt inferiori strainilor , primesc doar posturi mult sub capacitatea lor intelectuala . Decat salahor in Anglea si supus strainilor mai bine sarac si liber in Romania. Iubesc tara mea !
        • +6 (12 voturi)    
          stii tu pe surse sigure (Vineri, 31 ianuarie 2020, 12:46)

          cristi_an [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

          "Toti romanii care sunt plecati afara sunt inferiori strainilor , primesc doar posturi mult sub capacitatea lor intelectuala" ..ca ai auzit si asa e:)
          traieste tu fericit in bula ta plina de ignoranta si frustrare, iubaretule
        • +1 (3 voturi)    
          . (Vineri, 31 ianuarie 2020, 13:03)

          getmyextip [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

          sa fii sanatos
        • +4 (10 voturi)    
          si cum ti-ai masurat to "capacitatea 'telectuala"? (Vineri, 31 ianuarie 2020, 13:07)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

          Eu din cate vad, in special in UK, fiecare primeste responsabilitati si remoneratie in fuctie de ce stie sa faca. Nu m-am simtit tratat inferior altora, macar pentru simplul fapt ca e suficienta criza de personal incat daca ma simt tratat cum zici tu pot sa-mi gasesc rapid alt loc de munca.

          Si nush ce prieteni ai tu, da' nici pe departe nu-s toti strainii salahori in Anglia..

          Mai degraba tratamentul asta inferior din partea sefului l-am intalnit in Romania, in special la bugetari (dar si in privat, in companii cu management si cultura muncii romanesti.
        • +4 (12 voturi)    
          dragul meu fanel (Vineri, 31 ianuarie 2020, 13:24)

          KayT [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

          TU ai fost tratat poate cu inferioritate cand ai fost afara. Poate e legat de nivelul tau de educatie (nu neaparat formala, nu toti care au scoli inalte sunt si "educati"). Poate e legat de faptul ca nu stii limba sau o vorbesti foarte prost. Poate e legat de faptul ca iti alegi gresit oamenii cu care ai contact in tara respectiva.

          Eu am fost tratata altfel: tara mea adoptiva m-a educat gratis pana la nivel de master, mi-a dat un job, mi-a dat cetatenia cand am cerut-o. M-am maritat cu un localnic. Sunt tratata cu respect la munca si in relatiile cu autoritatile.

          Te rog prin urmare sa nu ma jignesti pe mine si pe milioanele de romani care si-au facut o viata pe alte meleaguri. Capsuni culegi tu, poate.
          • -3 (7 voturi)    
            Pentru Kayt (Vineri, 31 ianuarie 2020, 17:09)

            Fanel01 [utilizator] i-a raspuns lui KayT

            Hai lasa talentele ,esti tratata altfel pentru ca te chinui cu engleza,nu mai vb deloc romaneste si nu mai recunosti ca esti romanca. A trebuit sa dai pe acolo cu dosu sa te aranjezi ,in tara se terminase barbatii. Viata asta a fost de sacrificiu pt voi cei plecati, poate irmatoarea ...
          • -2 (4 voturi)    
            alo (Vineri, 31 ianuarie 2020, 17:28)

            Point [utilizator] i-a raspuns lui KayT

            vedeta,va rog treceti in primul rand,var rog.nu mai stati cu vulgul la galerie.
            bai taranilor,ia manati mai acana sa vina duamna in primul rand.voi stiti ma cine-i Duamna,baaa prapaditilor de capsunari parliti cu 4 clase.
            luati loc Duamna va rog,cu tot respectul meu umil,chemam si autoritatea sa va pupe picerele.
            ia lasa fa matura si vino cu lighianu s-o speli pe Duamna Manster la calcaie
            un mic,o mazlina Duamna?ca icri negre nu mai avem,a mancatara Duamna cealanta,dr docent prof universitar Elena,
            cre ca cunoasteti,somitate ca luminatia ta
        • +4 (8 voturi)    
          vorbesti prostii (Vineri, 31 ianuarie 2020, 15:43)

          un oarecare [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

          vorbesti prostii motivate emotional.
          cu ratiunea e mai greu la tine.
          pt tine munca inseamna "salahor" so "capsunar".

          sa stii ca unii dintre noi nu am trecut prin scoala & univrsitate degeaba.
      • -6 (10 voturi)    
        pai (Vineri, 31 ianuarie 2020, 12:50)

        Point [utilizator] i-a raspuns lui un oarecare

        ce te ofenseaza in ce a zis fanel,ca nu inteleg...
        prostia asta cu ''din cauza unor.."sa o spui la scoala de ambliopi,poate aia te-or crede.ai plecat sa castigi bani,nu ca te bate gigel sa-ti ia guma din gura.''lucreaza din greu'' pai or fi astia cu sacul de nisip in carca sau pe schela.la capsuni este usor?tu stii ce aia munca fizica?naaah,numai aere din dos automirosite.
        cocoselul ala de hr: ''mentalitate vădit rasistă și plină de ură'' ca sa vezi britii sunt rasisti.ce noutate
        ps:nu te intoarce pisi,croseteaza-ti o patura din lacrimile noastre
        • +4 (6 voturi)    
          nu-ti fa griji "pisi", nu ma intorc (Vineri, 31 ianuarie 2020, 15:51)

          un oarecare [utilizator] i-a raspuns lui Point

          rasism & nationalism exista peste tot. in Ro e mai mult decat ai putea tu sa intelegi.

          Am lucrat inca din liceu si crede-ma am lucrat din greu munca f grea si prost platita.
          Din anii facultatii am nceput sa am locuri de munca decente.

          In Ro castigam f bine. Nu am plecat din cauza banilor.
          Am plecat din cauza faptului ca in Ro lucrurile se schimba in bine mult prea incet.

          Infrastructura de orice fel e jalnica.
          Poluarea in Bucuresti e in crestere.
          Invatamantul e tot mai slab.
          Sistemul medical e jenant.

          Aici unde sunt lucrurile stau mult mai bine din multe puncte de vedere.

          Ramai cu bine tu si alti frustrati plin de ura ca tine.

          "Traind in cercul vostru stramt norocul va petrece, ci eu în lumea mea ma simt nemuritor si rece"
          • -2 (4 voturi)    
            doh (Vineri, 31 ianuarie 2020, 16:25)

            Point [utilizator] i-a raspuns lui un oarecare

            avem un pres neamt si prim hungur.ma lesi
            tiganii au locuri rezervate in facultati.ma lesi
            daca lucrai din greu erai in stare sa apreciezi orice fel de munca,la tine,capsunarii sunt nedemni,munca intelectuala e ''decenta''.
            de ex poti sa pupi dosul sefului in 5 limbi de circulatie internationala.ma lesi
            ca in Tara se misca greu si ca se fura la si mai greu nu e vina romanului muncitor si corect.ma lesi
            faptul ca te bucuri ca afara ti-e mai bine dovedeste avarism.ma lesi
            ura?dimpotriva incerc sa inteleg de orice ''fotbalist'' plecat afara,uita sa vb romaneste dupa 6 luni...si mai si scuipa seminte in capul amarstenilor
            te rog lasa-l pe eminescu,ala a luptat toata viata lui pt poporul asta.si cand manca pe banii altora,nu a renuntat la lupta lui si nu a dat bir cu fugitii la viena.
            lasa turnul de fildes,revino la vatra
            • 0 (2 voturi)    
              draga concetatean agresiv (Vineri, 31 ianuarie 2020, 20:50)

              un oarecare [utilizator] i-a raspuns lui Point

              Inteleg ca te deranjeaza presedintele si primul ministru. E opinia ta politica. Inteleg atunci si de ce te deranjeaza diaspora. Pt ca au votat impotriva altor culori politice, diferite de presedinte si primul ministru.

              Revenind la subiect, oamenii care fac facultati nu sunt tigani. Din pacate prea putini tigani am vazut prin facultati. Nu comentez ca deviez de la subiect.

              Nu stii nimic despre mine si totusi ma insulti. Spui ca daca lucram din greu eram in stare sa apreciez orice fel de munca.
              In anii de liceu am lucrat si munca grea & fizica.
              In facultate aveam program (miercurea in anul 3 de facultate, sem II) de la 8 la 20 si aveam si loc de munca full time, de la 9 la 18.
              Totusi am reusit sa termin si facultatea si sa pastrez si locul de munca.
              Nu stii nimic despre mine si despre cat de muncitor sunt eu.
              12 ani nu am avut concedii, ca am fost prea prins cu munca.
              Si apropo ca sa ma cunosti mai bine nu mi-a palcut niciodata fotbalul. Incearca sa ma insulti altfel.
              De asemenea nu eu am jignit pe cei care muncesc greu (capsunari etc). User-ul Fanel01 caruia i-ai luat apararea mai sus a insultat pe cei din diaspora facandu-i " "capsunari".

              Tu incearca sa ma insulti si mai mult, vezi poate ma convigi sa vin in tara sa platesc taxe si impozite din care nu se face un trotuar sau o autostrada, dar se platesc pensii speciale si ajutoare sociale la toti asistatii.

              Nu-ti fa griji. O sa imi amintesc de Eminescu de fiecare data cand am chef.
              Totusi oamenii ca tine imi amintesc mai degraba de Caragiale, si cat de autentic este Caragiale in prezent.

              Sa fii sanatos si iubit draga contetatean agresiv.
    • +8 (10 voturi)    
      hehe (Vineri, 31 ianuarie 2020, 13:02)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

      Daca esti roman din ala cu nasu' roshu, cu sacosa de rafie in aeroport, vorbind tare si comportandu-te nepoliticos, normal ca toti o sa se uite chiras la tine, da' nu pentru ca esti roman, ci pentru ca esti ciudat din punctul de vedere al unor oameni politicosi, respectuosi, calmi. Deci... daca te-ai simtit discriminat, cel mai probabil de vina e personalitatea ta si nu nationalitatea.
    • +3 (3 voturi)    
      Pai si tie (Vineri, 31 ianuarie 2020, 14:42)

      yol [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

      cine-ti mai plateste pensia si ajutorul de somaj daca se intorc astia inapoi?:)
      Cu ce bani mai repari wc-ul din curte nene?
  • -24 (40 voturi)    
    da, sunt de acord cu tinerii de mai sus (Vineri, 31 ianuarie 2020, 10:21)

    ion_de_la_tara [utilizator]

    e mai usor sa fugi intr-o tara imperiala (care a supt india si africa sute de ani) decat sa incerci sa schimbi ceva la tine in tara. mult succes si viata imbelsugata! fiecare pentru el! :)
    • +11 (17 voturi)    
      Nu-i vorba doar de bani. (Vineri, 31 ianuarie 2020, 10:38)

      Amad [utilizator] i-a raspuns lui ion_de_la_tara

      Ai fost acolo? Ai lucrat cu cei de acolo?
      Pai, nea Ioane, cand vezi ca fiecare isi vede de ale lui la modul relaxat, nimeni nu incearca sa te impresioneze cu lucruri de doi bani, cand esti tratat la fel ca oricare altul, te bucuri altfel de viata.
      Stii ca dreptul la ceva? In mare parte asa va fi.
      Stii ca daca muncesti si arati de ce esti in stare vei avansa, in mare parte se va intampla.
      Nea Ioane, mai iesi prin lume.
    • +13 (19 voturi)    
      mda (Vineri, 31 ianuarie 2020, 10:43)

      SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui ion_de_la_tara

      pai daca matale votezi PSD de cand te stii, n-au cum saracii copii sa se intoarca acasa
  • -5 (19 voturi)    
    ok (Vineri, 31 ianuarie 2020, 10:54)

    Wheelwright [utilizator]

    Tot felul de pareri, personale evident, toate de apreciat, cu o singura exceptie.
    Nivelul de taxare in UK e mult, mult mai mare decat in Romania (la venituri mari ajunge la 45 %, iar la noi e 10 %, despre ce vorbim?). Doar daca lucrezi pe salariul minim se poate sa platesti taxe foarte mici.
    Stiu ce vorbesc, am trait cativa ani acolo, iar acum afacerea mea din Romania e legata peste 50 % de Marea Britanie.
    • +12 (14 voturi)    
      pe ce planeta traiesti?? (Vineri, 31 ianuarie 2020, 11:31)

      NOTORIOUS [utilizator] i-a raspuns lui Wheelwright

      cum sa fie la noi nivelul de taxare de 10%. Este de 47% taxarea la noi!
      • +6 (14 voturi)    
        Ei na! (Vineri, 31 ianuarie 2020, 11:57)

        Sunt_nimic! [utilizator] i-a raspuns lui NOTORIOUS

        Probabil ca este pedeserist, deci asistat social, nu PLATITOR ca noi.
        Asa ca este perfect de inteles ca habar nu are cat platim aici taxe si impozite!
    • +9 (15 voturi)    
      dude!?! WTF (Vineri, 31 ianuarie 2020, 11:35)

      levierul [utilizator] i-a raspuns lui Wheelwright

      nivelul de taxare e mare in UK?

      La un net de 10.000 in Ro ai net 52.7%
      La un salariu de 10.000 in UK iei net 62%

      Unde ti se pare ca sunt taxele mai mari?
      Si unde crezi ca e pensia mai mare?
      • -1 (9 voturi)    
        Pe aproape (Vineri, 31 ianuarie 2020, 13:38)

        Wheelwright [utilizator] i-a raspuns lui levierul

        Am fost prost inteles, am vorbit strict pe impozitul pe venit (10 % vs 0 % - 45 %), Eu nu traiesc din salariu si impozitul ala ma intereseaza mai mult.

        Calculul tau e pe aproape, l-am facut si eu, la
        10 000 in RO, ramai cu 5 850 (58.5 %), iar in UK la 10 000/luna ramain cu 6 178 (61.78 %), deci taxe mai mici in UK, din cauza ca la noi sunt mari asigurarile sociale, iar la ei National Insurance e mai mic.

        Nu pun in discutie superioritatea economiei, societatii britanice nu doar fata de RO ci si fata de multe tari UE, pur si simplu nu cred ca Romania o duce rau din cauza impozitelor mari, ci din cauza proastei utilizari a ceea ce e colectat.
    • +5 (5 voturi)    
      Gresit (Vineri, 31 ianuarie 2020, 11:39)

      user2017 [utilizator] i-a raspuns lui Wheelwright

      si in RO sunt taxat peste 40% din venit. Daca ai afacere inseamna ca dai salarii la angajati (un lucru de laudat), din salariul brut cat primeste angajatul? procentual cat ia statul?
    • +5 (5 voturi)    
      fals (Vineri, 31 ianuarie 2020, 12:06)

      karryne [utilizator] i-a raspuns lui Wheelwright

      Ba nu stii despre ce vorbesti, sau o faci intentionat.
      Care e limita de taxare pentru 45% si cat e salariul minim?
      Scrie-le si poate vedem o diferenta intre cifre.
    • +5 (7 voturi)    
      sunt curios unde lucrai tu de plateai taxe 10% :)) (Vineri, 31 ianuarie 2020, 12:28)

      un oarecare [utilizator] i-a raspuns lui Wheelwright

      vrobesti prostii, si asta nu e o parere personala!
      e realitate amice.
      in Ro platesti taxe aproape de 50% !
    • +1 (5 voturi)    
      lectii de fiscalitate (Vineri, 31 ianuarie 2020, 13:13)

      Wheelwright [utilizator] i-a raspuns lui Wheelwright

      Mama ce lectii de fiscalitate primesc. Vorbeam de cat e o persoana impozitata pe venitul propriu (salarii, activitati independente, castiguri bursa, etc). La ei e progresiv, iar cei care muncesc castiga mult, ajung acolo la 45 % si la noi e cota unica de 10 %, chiar 5 % la dividende.
      Nu e 47 % total taxe (angajat si angajator) ci e 41 %, acum de exemplu la salariu minim de 2280 lei, angajatorul ramane cu 1346 lei net, 934 lei merg la stat si reprezita 41 %.
      Si in OK se plateste National Insurance (care e mai mic decat asigurarile de la noi) si taxele pe venit (care sunt mai mari decat la noi). Un inginer, cum ar fi domnul ce a vorbit de taxe ar ajunge sa ramana cu 55 % din salariu si acolo.
      Imi plac postacii cu minte redusa care stiu una si buna cu psdist daca ai o opinie diferita.
      Pai ma omule eu am avut afacere in UK cand am plecat, iar aici am peste 20 de angajati, nu traiesc eu din taxele tale, poate ca sustin eu oameni din familia ta. Fii sigur ca nu am votat niciodata cu PSD si nu voi vota.
      Problema din Romania e mai putin impozitarea excesiva, cat ce se face cu banul public colectat. Daca nu ar fi risipa (din prostie), hotie (coruptia) si prostie (neatragerea de fonduri europene), tara asta ar fi departe.
      • +3 (3 voturi)    
        Nivel de taxare (Vineri, 31 ianuarie 2020, 15:53)

        SaltwaterC [utilizator] i-a raspuns lui Wheelwright

        Să stabilim: rămân cu semnificativ mai mult de 55% din salariu - câteva procente peste 65%. În România îmi rămâneau în buzunar 54%.

        Să comparăm nivelul de taxare.

        Salariu minim în România: 59.06% angajat - 40.94% stat. Salariu minim în UK: 90.5% angajat - 9.5% stat.

        Salariu mediu în România: 57.21% angajat - 42.79% stat. La nivelul acesta de salarizare, 5430 lei brut pe lună, nu mai există deducere. Salariu mediu în UK £29400: 80% angajat - 20% stat.

        Practic ai nevoie de un venit anual de peste £105000 anual pentru a fi taxat peste nivelul din România și afectează un procent de populație de vreo 3%. Chiar și așa, ajungi foarte greu la 55% pentru că între £0-£50000 20% + 8% NI chiar dacă pierzi deducerea fiscală peste £125000 anual.

        În același timp, pot plăti într-un fond de pensie privată și să nu plătesc taxe reținute la sursă în limita a £40000 pe an. Echivalentul din România, P3, avea o limită de €400 pe an. În plus, există SIPP - nu e musai să fie fond administrat prin angajator.

        În ce privește câștigurile din acțiuni sau obligațiuni, în primul rând în UK câștigurile de capital au altă cotă de impozitare și altă deducere de £12000 pe care nu se plătesc taxe. În al doilea rând, în limita a £20000 pe an pot să investesc printr-un ISA unde orice câștig nu e taxabil. Practic se aplică doar 1% Stamp Duty la acțiunile în companii britanice listate la bursa principală, dar ISA nu te limitează la companii britanice.

        În ceea ce privește IT-ul, în România, încadrat ca programator conform COR, am plătit ăia 16% în cei aproape 10 ani de muncă acolo pentru că deducerea se aplică doar pentru cei ce produc software cu scopul exportului. Noi videam servicii (care în prezent e majoritatea pieței de software), deci nu am fost eligibil.

        Cât despre liberi profesioniști, dacă nu și-au optimizat costurile prin propria companie, e strict vina lor. Poți să încasezi atât cât ai nevoie folosind toate deducerile. La închiderea companiei, Entrepreneur Relief e taxat cu 10%.
    • +2 (6 voturi)    
      aici ai dat-o cu bata-n balta (Vineri, 31 ianuarie 2020, 13:17)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Wheelwright

      Si ca sa nu stam mult la discutii, uite aici:
      https://www.thesalarycalculator.co.uk/salary.php

      bagi salariul brut de £ 100.000 /an si iese asha:
      Take home 66,535

      Ceea ce inseamna ca taxele sunt 33.47%. In conditiile in care in Romania platesti 45% sau 35% daca esti IT-ist. Si asta la de 4 ori salariul mediu, care e undeva pe la £24k

      Da? Deci la salariu de 8333 pe luna, platesti sub ce iti ia statul in Romania cu tot cu scutirea de IT-ist.Si de banii dati primesti si autostrazi, si servicii medicale, si educatie. Si mai ales civilizatie.

      Da, taxarea ajunge la 40% peste ce trece de £55k/an si la 45% la ce trece de £150k.

      N-ar strica sa te informezi mai bine inainte de a debita ineptii...
      • -3 (5 voturi)    
        deja (Vineri, 31 ianuarie 2020, 14:07)

        Wheelwright [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        Deja e obositor, am pus 100 000 unitati pe luna, la noi nu se gandeste si impoziteaza la limita anuala salariul (stiu, putini au 100 000 lei/luna).
        It-sti cu scutiti de impozit pe venit e o anomalie si o injustitiie (sunt absolvent de politehinica, automatica-calculatoare si de aici am inceput, dar tot o incorectitudine e).
        Ai dreptate, salarizarea e excesiv impozitata in Romania, dar stii la ce capitol? Asigurari sociale (pensii, asigurari medicale), unde tot e deficit urias.
        Impozitarea pur pe venit e scazuta la noi si e bine asta.
        Daca vrei sa ai mai mult nu mai ramane angajat, fii independent, PFA, fa-ti firma, extinde-te si la acel nivel o sa fi mai bine impozitat decat afara, nu zic niciodata ca o sa castigi mai mult decat afara.
        Nu inteleg incapatanarea ta sa imi tot arati calcule fiscale, crede-ma ma pricep bine la capitolul atsa si nu am vrut nicio clipa sa induc in eroare, doar ca nu cred ca asta e capitolul care duce Romania in jos, ci ce se face cu taxele colectate.
        Lasa orgoliul tau deoparte, ai dreptate, salariile sunt supra-impozitate in UK fata de noi, bucura-te ca ai dreptate.
        • +2 (2 voturi)    
          pai si asta e corect? (Vineri, 31 ianuarie 2020, 16:53)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Wheelwright

          Deci e incorect ca IT-istii sa fie scutiti de impozit, adica sa plateasca 35% din brut la stat, dar e foarte moral si corect sa-si faca PFA, si sa plateasca 10%. Sau mai bine zis aia fraieri care prefera sa fie angajati sa fie taxati, iar cei care folosesc magaria numita PFA sa fie lasati asha, ca-s mai smecheri. Eu nu zic sa nu se scoata scutirea de la IT, dar asta dupa ce si PFA-urile, si meseriile liberale, si patronii, si drepturile de autor, si in general oricine castiga venituri din orice, sa fie obligati ca pe langa impozit sa plateasca si asigurarile sociale.

          Cat despre impozitarea in sine, a decupla impozitul pe salariu de contributiile sociale arata ca nu prea intelegi economie. Ambele sunt bani dati la stat, ambele intra la bugetul de stat de unde se plateasc toate cele, deci asigurare de sanatate de 10% si impozit de 10% este aproximativ acelasi lucru cu impozit 18% si asigurare de sanatate de 2%. Nu e absolut nici o diferenta intre a mi se lua banii intr-un fel sau in celalalt.
      • +2 (4 voturi)    
        ineptul (Vineri, 31 ianuarie 2020, 14:15)

        Wheelwright [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        Ai dreptate ...
        100 000 gbp/y UK - net 66535.84 gbp (mai este aproape o lira in plus)
        100 000 ron/an RO - net 58 500 lei .
  • -4 (8 voturi)    
    #brexit pentru romani (Vineri, 31 ianuarie 2020, 11:26)

    COLTUC SI ASOCIATII [anonim]

    Este foarte greu pentru romanii de acolo.Nu acum,dar in 2021 va fi urat
    • 0 (4 voturi)    
      ai baut apa sfintita? (Vineri, 31 ianuarie 2020, 11:54)

      levierul [utilizator] i-a raspuns lui COLTUC SI ASOCIATII

      vezi ca era stricata. Mai incearca si la alta biserica.
    • +4 (4 voturi)    
      e fix invers (Vineri, 31 ianuarie 2020, 13:18)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui COLTUC SI ASOCIATII

      Cine nu sta pe "benetis" nu va avea absolut nici o problema.
  • +14 (16 voturi)    
    Bravo lor! (Vineri, 31 ianuarie 2020, 11:32)

    NOTORIOUS [utilizator]

    Ca au avut curaj sa mearga in alta tara si sa o ia de la capat. Daca acolo le merge mai bine si sunt respectati de autorizati, prosti ar fi sa se mai intoarca aici sa-si bata joc politicienii nostri de ei. Succes mai departe!
  • +8 (8 voturi)    
    CORECTIE ARTICOL (Vineri, 31 ianuarie 2020, 11:47)

    IonFromRaion [utilizator]

    Romanii nu au cum sa fie ILEGAL in UK. Deoacamdata, cat UK respecta regulile UE.
  • -3 (5 voturi)    
    observ (Vineri, 31 ianuarie 2020, 14:28)

    codrean [utilizator]

    (prea) multi se gandesc doar la bani !?
    La asta se reduca viata ?
  • -3 (5 voturi)    
    sa nu le amestecam (Vineri, 31 ianuarie 2020, 14:39)

    Toni_Romania [utilizator]

    Maj acestor tineri au parintii in Ro, cu casa si unele active, deci au o "oaza" de refugiu in caz ca o dau in bara acolo.
    Adevaratii emigranti sunt cei care vand totul din tara de bastina ca sa plece in Vest.
    Oricum bravo lor ca muncesc onest afara.
    Si ne reprezinta frumos.
    • +4 (6 voturi)    
      hehe (Vineri, 31 ianuarie 2020, 15:03)

      transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

      Astia ne reprezinta pe noi, romanii, nu va reprezinta pe voi #ivane
  • +1 (3 voturi)    
    Brexitul (Vineri, 31 ianuarie 2020, 14:52)

    yol [utilizator]

    ar putea afecta mai degraba romanii de acasa, decat cei de peste hotare.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by