​Joi dimineața a fost declanșată o grevă spontană de către angajații de la mai multe depouri ale CFR din țară, în mai multe orașe precum Brașov, Arad, Ploiești, Satu Mare, Cluj, Suceava sau Timișoara. Mai multe trenuri au fost anulate, unele surse spun că ar fi vorba de cel puțin 15, altele spun că sunt 19, dar CFR Călători NU a publicat lista. Angajaţii Societăţii Comerciale de Reparaţii Locomotive CFR - SCRL Braşov au oprit încă de marţi lucrul, pe motiv că CFR Călători încearcă să o falimenteze, prin preluarea etapizată a personalului. CFR Călători nu a mai încheiat niciun contract de prestări servicii cu SCRL UPDATE La 12.40 ministerul Transporturilor a anunțat că, în urma discuțiilor, conflictul a fost stins și SCRL și-a reluat activitatea.

Linii de cale ferataFoto: Hotnews

Cel puțin 1.400 de oameni au declanșat protestul. Trenurile anulate au fost și pe relații precum Brașov - București și București - Buzău. Pasagerii nu au fost anunțați și mulți au așteptat degeaba pe peron. La CFR Călători nu răspunde nimeni, astfel că nu am putut afla lista trenurilor. Anulările s-au produs fiindcă trenurile nu au voie să circule fără revizia locomotivelor.

UPDATE 6: Angajaţii Societăţii Comerciale Reparaţii Locomotive (SCRL) au încetat greva şi au reluat lucrul în toate secţiile, joi după ora 12:00, după ce conducerea companiei CFR Călători a semnat contractul de mentenanţă cu SCRL, a declarat directorul SCRL, Cristian Coconaşu, citat de Agerpres.

"Începând cu ora 12:00, s-a reluat activitatea de reparaţii din SCRL în toate secţiile. Contractul de mentenanţă a fost semnat. Traficul ar trebui să se normalizeze în cursul zilei de astăzi (joi, n.r.). Nu vor fi probleme, toate locomotivele care sunt în secţii vor fi reparate, ca să nu fie probleme pe partea de asigurare de material rulant de tracţiune", a precizat directorul Societăţii Comerciale Reparaţii Locomotive.

La rândul său, prim-vicepreşedintele Sindicatului Naţional Solidaritatea 2012, Ionel Savin, a confirmat că angajaţii SCRL au încetat greva, după ce compania CFR Călători a semnat contractul de mentenanţă cu SCRL.

UPDATE 5 La ora 12.40 ministerul Transporturilor a anjunțat că conflictul de la CFR SCRL a fost stins

La solicitarea ministrului Lucian Bode, astăzi, 16 ianuarie 2020, a avut loc întâlnirea managementului CFR Călători cu reprezentanții salariaților Societății de Reparaţii "CFR SCRL Braşov" S.A.

În contextul protestelor organizate la nivelul Societății de Reparaţii "CFR SCRL Braşov" S.A., ministrul Lucian Bode le-a cerut celor două părți să poarte discuții astfel încât în cel mai scurt timp să fie reluată activitatea.

”Așa cum am spus și la întâlnirea cu sindicatele din calea ferată din această săptămână, dialogul este singura cale de rezolvare a problemelor pe care le aveți. În lipsa dialogului, problemele nu se rezolvă de la sine iar starea de conflict poate escalada. De aceea vă solicit să discutați până când veți găsi o soluție de compromis. Trebuie să vă gândiți în permanență că prestați un serviciu public și orice întârziere sau anulare de tren îi afectează în primul rând pe români. Nu uitați că sunteți aici să găsiți soluții iar acest lucru trebuie să îl faceți cât mai repede. Normal era să nu ajungeți în această situație, normal era să vă rezolvați rapid orice divergență” a spus ministrul Lucian Bode.

În urma discuțiilor tuturor factorilor implicați, activitatea CFR SCRL a fost reluată.

UPDATE 4: La mai bine de trei ore de la începerea grevi CFR Călători tot nu a făcut publică lista trenurior care nu au mai circulat.

UPDATE 3 Toate cele 24 de puncte de lucru la nivel naţional ale companiei şi-au încetat activitatea, potrivit directorului. Potrivit informaţiilor apărute în presă, mai multe trenuri ar fi anulate din cauza grevei, a spus Cristian Coconașu, director al SCRL, citat de News.ro.

”Angajaţii au de recuperat drepturi băneşti de circa 12 milioane lei. Datoriile către ANAF ale SCRL sunt de circa 126 milioane lei. Compania nu a primit toţi banii cuveniţi din contractele încheiate în trecut cu CFR”, a explicat Coconaşu.

”Ultimul contract a expirat în 31 decembrie 2019, iar acum lucrăm în baza unei convenţii. Negociem în prezent cu CFR pentru a încheia un nou contract de mentenanţă”, a spus Coconaşu.

El a mai spus că există şi presiuni venite din partea CFR Călători, făcute asupra angajaţilor.

”Există acţiuni de intimidare din partea CFR Călători. Oameni au fost predaţi în 2002 către SCRL, acum compania îi vrea înapoi”, a explicat directorul general.

UPDATE 2 În prezent, 19 trenuri de călători sunt anulate, pentru că nu au mentenanţa făcută, scrie Agerpres.

"Este un protest spontan. Este a treia zi de proteste la SCRL. Sunt o sumedenie de trenuri anulate, cel puţin Regio sunt foarte multe. Începând de astăzi (joi, n.r.) au început să anuleze şi InterRegio. CFR Călători este în culpă, atâta timp cât au un contract de mentenanţă expirat, un contract negociat pe toate compartimentele, care a fost validat, şi încearcă şi acum să tragă de timp. Tot nu au încheiat contractul de mentenanţă, cred că încearcă să ne păcălească, pentru că altă impresie nu am'', a declarat, joi, Ionel Savin, prim vicepreşedintele Sindicatului Naţional Solidaritatea 2012, citat de Agerpres.

Liderul sindical a transmis că salariaţii nu vor să reia lucrul, dacă nu vor avea un contract semnat cu CFR Călători care să cuprindă toate punctele de lucru actuale.

"Am un mesaj de la salariaţi. Salariaţii au zis în felul următor: dacă nu vedem contract semnat de CFR Călători, care la anexă să prevadă foarte clar toate punctele de lucru actuale, ca să nu mai existe vânătoarea asta de angajaţi prin toate depourile şi prin toate secţiile noastre, salariaţii nu vor să reia lucrul, indiferent de consecinţe. Mie mi se pare că salariaţii au fost destul de tranşanţi, au spus destul de clar lucrurilor pe nume", a spus acesta.

Întrebat dacă ministrul Transporturilor i-a chemat la discuţii, Savin a răspuns: "De la domnul ministru nu avem niciun semn"

”SCRL e în insolvență și angajații sunt dezorientați, se tem pentru salariile lor, pentru că CFR Călători nu a mai semnat contractul cu SCRL. Pe de altă parte, nici CFR Călători nu are contract de serviciu public cu statul. E un cerc vicios”, a declarat Grigore Mare, președintele Federației Naționale Sindicale Mișcare Comercial Vagoane, citat de Club Feroviar.

El a adăugat că în cursul zilei de azi s-ar putea semna contractul de prestări servicii între CFR Călători și SCRL. Acest lucru ar putea duce la încetarea protestului angajaților din depouri.

UPDATE Despre motivele protestului, Savin explica marți pe larg

"Oamenii refuză să mai lucreze. Este un conflict, practic, între ceea ce face CFR Călători acum. Practic, ei încearcă să falimenteze SCRL, dar este o falimentare mascată, întrucât declarativ au început prin a spune iniţial că doresc să absoarbă o parte din personalul SCRL, etapizat. Lucrurile au început undeva în luna septembrie 2019, cu o notificare către SCRL precum că ar trebui să îşi retragă angajaţii din patru puncte de lucru, ceea ce s-a şi întâmplat în luna noiembrie. Numai că atunci SCRL i-a notificat prin directorul de la acea dată, care este şi administrator special, întrucât societatea este în insolvenţă, şi le-a spus foarte clar că aceste retrageri de personal vor duce la costuri suplimentare pentru CFR Călători şi, implicit, dacă se continuă aceeaşi politică, va duce la falimentarea SCRL. Lucrurile au continuat, CFR Călători a preluat angajaţii din cele patru puncte de lucru, iar la momentul de faţă angajaţii din cele patru puncte de lucru nu prestează încă activitate de reparaţii, ci sunt puşi să facă alte lucruri care nu ţin de reparaţii. Prestaţiile se fac în alte părţi, la depourile de domiciliu ale materialului rulant, ceea ce încarcă cu costuri CFR Călători", spunea pentru Agerpres Ionel Savin, prim vicepreşedintele Sindicatului Naţional Solidaritatea 2012.

Cele patru puncte preluate de CFR Călători sunt: Medgidia, Sighet, Piatra Olt şi Oraviţa.

De asemenea, Savin a precizat că CFR Călători a încercat să inducă ideea că aceste cheltuieli au crescut din cauza SCRL, motivul real fiind "deciziile luate de managerii transportatorului public feroviar de călători".

"Pe o astfel de motivare, pe 6 ianuarie, în Consiliul de Administraţie, au prezentat acest punct de vedere, motivând că SCRL şi-ar fi retras angajaţii din anumite puncte de lucru şi este necesară o internalizare a activităţii, ca şi cum SCRL ar fi o firmă externă, şi nu ar fi propria filială de reparaţii. CFR Călători este acţionar unic la SCRL. În condiţiile astea, au încercat, prin Consiliul de Administraţie, să inducă ideea că au crescut cheltuielile din cauza SCRL, dar, de fapt, ele au crescut din cauza deciziilor managerilor de la CFR Călători - ei ne-au solicitat să retragem personalul din punctele respective - iar cheltuielile au crescut pentru că, de exemplu, locomotiva trebuia să îşi facă mentenanţa la capăt de traseu, iar acum este necesar să o mute 200 de kilometri, la un depou unde să îi facă mentenanţa şi se plătesc taxe de infrastructură. Toate chestiile astea au stat la baza motivării pentru internalizarea, cum au zis dumnealor, a activităţii către CFR Călători şi pentru a lua alte două puncte de lucru de către CFR Călători - Automotoarele de la Bucureşti şi punctul de lucru de la Tecuci", mai spunea Savin.