Ordonanța de urgență 1/2020, prin care se corectau măsurile introduse prin Ordonanța lăcomiei (OUG 114), aduce modificări și în cazul Legii-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Actul normativ stipulează că instituțiile de apărare, ordine publică și siguranță națională sunt exceptate de la obligația de a publica, printre altele, salariile angajaților. Ministrul de Interne, Marcel Vela, susține însă că termenul de „secretizare” a salariilor din direcţiile subordonate ministerului său este forţat, fiind vorba de fapt despre întregul sistem de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională şi de „a nu încălca o lege care ţine de siguranţa naţională”.

HotNews.roFoto: Hotnews

"Este vorba despre întregul sistem de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, în sensul că pot fi publicate doar cifrele care ţin de nivelul de salarizare, dar organigrama şi numele celor care ocupă anumite funcţii şi au anumite salarii ţin de siguranţa naţională, este secret de serviciu. Cred că multe servicii secrete externe ar da foarte mulţi bani ca să afle organigrama de la MApN sau de la MAI sau de la un serviciu secret românesc. Aşadar, nu este vorba despre secretizare, ci de a nu încălca o lege care ţine de siguranţa naţională”, a declarat vineri, la Timişoara, ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, răspunzând unei întrebări a presei, relatează Agerpres.

El a refuzat să comenteze afirmaţii ale unor social-democraţi care susţin că prin astfel de măsuri se încearcă o secretizare a pensiilor speciale.

"Daţi-mi voie ca în acest moment deosebit (învestirea în funcţia de prefect de Timiş a liberalei Liliana Oneţ, n.r.) să nu comentez ceea ce spune PSD”, a mai afirmat ministrul Marcel Vela.

Instituțiile de forță nu mai sunt obligate să facă publice salariile angajaților

PSD a susținut că Guvernul PNL a decis să secretizeze salariile din instituțiile de apărare, ordine publică și siguranță națională cu scopul de a secretiza de fapt pensiile speciale. "Pensiile speciale reprezintă 85% din salariul în plata al celor aflati in activitate. Dacă nu mai poti afla salariul, logic nu mai ai cum să afli nici cuantumul pensiilor speciale unde, oricum, este o secretomanie încat nici măcar mie, ca ministru, nu mi s-au pus la dispozitie asemenea date", a scris pe Facebook Lia Olguța Vasilescu.

OUG 1/ 2020 prin care se corectau măsurile introduse prin Ordonanța lăcomiei (OUG 114) aduce modificări și în cazul Legii-cadru 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice și stipulează că instituțiile de apărare, ordine publică și siguranță națională sunt exceptate de la prevederile prin care instituțiile sunt obligate să publice o listă a tuturor funcțiilor din autoritățile sau instituțiile publice respective ce intră în categoria personalului plătit din fonduri publice, cuprinzând, printre altele, salariile angajaților.

Astfel, OUG 1/2020 prevede la art V că Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

  • 1. La articolul 33, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins: "(5) Prevederile alin. (1)-(4) nu se aplică instituțiilor de apărare, ordine publică și siguranță națională".

Art. 33 al Legii-cadru 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice prevede la capitolul Transparența veniturilor salariale că "toate autoritățile și instituțiile publice enumerate la art. 2 alin. (1) și (3) vor publica la sediul propriu și pe pagina proprie de internet, în datele de 31 martie și 30 septembrie ale fiecărui an, și vor menține publicată o listă a tuturor funcțiilor din autoritățile sau instituțiile publice respective ce intră în categoria personalului plătit din fonduri publice, cuprinzând următoarele:

  • a) salariul de bază, solda funcției de bază/salariul funcției de bază, indemnizația de încadrare sau indemnizația lunară, după caz;
  • b) tipul, baza de calcul, cota procentuală, valoarea brută a sporurilor, compensațiilor, adaosurilor, primelor și premiilor eligibile pentru fiecare funcție, precum și baza legală a acordării acestora;
  • c) valoarea anuală a voucherelor de vacanță care urmează să fie acordate pentru o perioadă lucrată de un an, precum și baza legală a acordării acestora;
  • d) valoarea anuală a indemnizației de hrană care urmează să fie acordată pentru o perioadă lucrată de un an, precum și baza legală a acordării acesteia;
  • e) orice alte drepturi în bani și/sau în natură, dacă este cazul, precum și baza legală a acordării acestora;
  • f) orice informații cu privire la posibile limitări ale venitului salarial, precum și baza legală a acestora.

Potrivit articolului 2 al Legii 153, dispozițiile legii se aplică:

  • a) personalului din autorități și instituții publice, respectiv Parlamentul, Administrația Prezidențială, autoritatea judecătorească, Guvernul, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, unitățile teritoriale, autorități ale administrației publice locale, alte autorități publice, autorități administrative autonome, precum și instituțiile din subordinea acestora, finanțate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetele fondurilor speciale;
  • b) personalului din autorități și instituții publice finanțate din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetele fondurilor speciale;
  • c) personalului din autoritățile și instituțiile publice finanțate integral din venituri proprii;
  • d) persoanelor care sunt conducători ai unor instituții publice în temeiul unui contract, altul decât contractul individual de muncă;
  • e) persoanelor care ocupă funcții de demnitate publică.