Șoferii de autobuz, troleibuz și vatmanii s-ar putea putea pensiona mai devreme - proiect de lege

de Redactia     HotNews.ro
Joi, 2 ianuarie 2020, 14:27 Actualitate | Esenţial


STB - tramvai
Foto: Facebook
Reducerea vârstei de pensionare pentru șoferii de autobuz, troleibuz și vatmani până la 55 de ani, cel puțin 24 de zile lucătoare pe an concediu de odihnă și zile libere plătite cu ocazia unor evenimente familiale pentru aceste categorii de angajați sunt câteva dintre prevederile unui proiect de lege depus de mai mulți parlamentari USR și unul de la PSD.

Proiectul de act normativ prevede că personalul din transportul public regulat urban și metropolitan beneficiază de protecția legii, a organizațiilor profesionale și/sau sindicale și a autorității de stat în transportul public regulat urban și metropolitan în cazul: insultelor, calomniilor, amenințărilor, loviturilor sau al oricăror acte de violență care au legătură cu îndeplinirea atribuțiilor de serviciu; desfășurării de anchete sau cercetări administrative sau penale, ca urmare a unor fapte săvârșite în timpul serviciului, scrie Mediafax.

De asemenea, proiectul prevede ca angajații unităților de transport public să beneficieze, printre altele, de:
  • concediu de odihnă anual, de cel puțin 24 de zile lucrătoare;
  • asistență și servicii medicale și psihologice, în caz de boală sau de accidente
  • proteze sau alte dispozitive medicale, precum și de medicamente;
  • indemnizații pentru incapacitate temporară de muncă determinată de boală sau de accident de muncă;
  • materiale igienico-sanitare în mod gratuit;
  • ajutoare materiale de Paște și Crăciun și de Ziua Transportatorilor;
  • tichete de masă, tichete cadou, tichete de creșă sau alte tipuri de tichete de valoare acordate potrivit legii;
  • asigurare gratuită de viață, de sănătate, precum și pentru pagubele produse în cazul accidentelor și incidentelor rutiere;
  • zile libere plătite cu ocazia unor evenimente familiale, stabilite prin Contractul colectiv de muncă.
Angajatul va beneficia, conform proiectului, de ajutoare materiale la nașterea copilului/adopția unui copil minor și la căsătorie. În cazul în care angajatul decedează, familia va primi ajutoare materiale. Totodată, în cazul decesului unui membru al familiei, angajatul va primi ajutoare materiale.

În cazul concedierilor colective, personalul beneficiază de o sumă compensatorie al cărui cuantum nu poate fi mai mic decât nivelul a de cinci ori câștigul salarial mediu brut folosit la fundamentarea bugetului de stat.

De asemenea, potrivit proiectului, personalul din transportul public beneficiază, o dată pe an, de decontarea a 50% din cheltuielile efectuate în concediul de odihnă. Suma decontată nu va putea depăși nivelul a de trei ori salariul minim brut pe țară garantat în plată.

O altă prevedere introdusă este ca angajatul să beneficieze de tratament medical în străinătate pentru afecțiuni din timpul serviciului, în situația în care acestea nu pot fi tratate în țară.

Proiectul de lege prevede că membrii familiei beneficiază gratuit de: asistență medicală și medicamente în cadrul sistemului de asigurări de sănătate; legitimații de călătorie gratuite pe transport public regulat urban și metropolitan.

De asemenea, copiii angajatului decedat ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, beneficiază de plata de către angajator a taxei de școlarizare de până la finalizarea studiilor, dar nu mai târziu de împlinirea vârstei de 23 de ani.

Proiectul de lege vine cu obligații pentru angajator. Acesta are astfel datoria, printre altele:
  • să pună la dispoziția angajaților, potrivit specificului muncii și sarcinilor de serviciu, instalațiile, aparatura, sculele și materialele necesare în scopul folosirii complete și eficiente a timpului de lucru;
  • să ia măsurile necesare pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă, asigurarea condițiilor specifice de protecția muncii și precum și instruirea personalului în acest domeniu.
Salariul de bază al angajaților se calculează pornind de la salariul minim brut pe țară, majorat cu coeficienți minimi de ierarhizare, dupa cum urmează: necalificați (1); calificați (1,5); conducători autobuze, troleibuze, vatmani (1,7). De asemenea, coeficientul personalului administrativ și de specialitate este calculat în funcție de nivelul de pregătire: școala profesională, studii liceale (1,4); studiile liceale+curs de calificare (1,45); școala postliceală (1,5); școala de maiștri (1,6); studiile superioare de scurtă durată (1,8); studiile superioare de lungă durată (2,2).

Pentru asigurarea securității și sănătății în muncă, angatorul și angajatul din transportul public vor ține cont de ameliorarea reală a condițiilor de muncă iar dacă acest lucru nu este posibil, se vor acorda compensări în bani sau de altă natură.

"Pentru participarea nemijlocită a salariaților la luarea deciziilor se va înființa Comitetul de Sănătate și Securitate în Muncă. C.S.S.M. este constituit din reprezentanții desemnați de Organizațiile Sindicale și reprezentanți desemnați de angajator, pe de altă parte, în numar egal", se arată în proiectul de act normativ.

Măsurile pentru ameliorarea condițiilor de muncă ar urma să fie stabilite împreună cu reprezentanții sindicali.

Pentru asigurarea securității salariaților în muncă, angajatorul are obligația, conform proiectului, de a adopta cel puțin următoarele măsuri:
  • efectuarea instructajelor periodice de securitate și sănătate în muncă;
  • asigurarea dotării instalațiilor, mașinilor și utilajelor cu dispozitive de protecție, cu aparatură de măsură și control al parametrilor tehnologici și de avertizare a stărilor de pericol, precum și efectuarea verificărilor periodice în scopul menținerii în permanentă stare de funcționare a acestora;
  • asigurarea funcționării permanente a instalațiilor și sistemelor de captare, reținere și neutralizare a substanțelor nocive degajate în desfășurarea proceselor tehnologice;
  • analiza periodică, împreună cu inspectoratele de stat teritoriale pentru securitatea și sănătatea în muncă și cu organele sanitare competente, a cauzelor accidentelor de muncă și îmbolnăvirilor profesionale;
  • îndepărtarea de urgență a cauzelor generatoare de accidente de muncă și adoptarea unor măsuri eficiente în vederea eliminării grabnice a cauzelor îmbolnăvirilor profesionale;
  • diagnosticarea factorilor nocivi ale căror niveluri depășesc limitele admise în normele naționale și intemationale la care România a aderat;
  • admiterea la lucru numai a persoanelor care, în urma controlului medical periodic și a verificării aptitudinilor psihologice profesionale, corespund sarcinilor de muncă pe care urmează să le execute;
  • măsurarea periodică a parametrilor ce caracterizează condițiile de muncă și factorii de mediu cu aparaturi și personal autorizat; la prelucrarea și analiză probelor vor participa și reprezentanții din partea organizației sindicale reprezentative;
  • aplicarea unor măsuri în vederea eliminării tuturor factorilor de risc ce pot pune în pericol viață sau sănătatea oamenilor;
  • în cazul în care personalul unității suferă, în timpul serviciului, vătămări corporale sau agresiuni din partea călătorilor transportați sau a altor persoane cu care intră în contact, salariații implicați și unitatea au obligația de a interprinde măsuri legale ce le revin fiecăruia pentru atragerea răspunderii civile, penale sau patrimoniale, după caz.
O altă prevedere interzice repunerea în funcțiune a instalațiilor, mașinilor și utilajelor care au fost oprite de organele teritoriale de specialitate, din cauza nerespectării normelor de protecție a muncii, înainte de a fi eliminate abaterile.

De asemenea, potrivit statutului, angajatorul are obligația să notifice salariații asupra tuturor riscurilor specifice postului, la care se expun în procesul muncii. În lipsa unor condiții de muncă care să le asigure securitatea în muncă, salariații pot refuza lucrul pe perioada în care persistă pericolul, fără a suporta nicio diminuare a drepturilor înscrise în contractul individual de muncă. Angajatorul va efectua, cel puțin o dată pe an, controale medicale pentru salariați. Unitatea de transport public se va asigura că salariatul își va schimba locul de muncă în situația în care starea de sănătate impune acest lucru.

La cererea uneia dintre părți, medicii și inspectorii de producție a muncii vor fi consultați în vederea reducerii duratei timpului de lucru și a acordării de concedii de odihnă suplimentare.

Șoferii de autobuz, troleibuz și vatmanii se vor putea pensiona mai devreme, în funcție de anii petrecuți în muncă.

Astfel, cei care au muncit cel puțin 30 de ani se vor putea pensiona la vâsta de 55 de ani, pentru 25 de ani de muncă se vor putea pensiona la vârsta de 57 de ani, iar la vârsta de 60 de ani se vor putea pensiona cei care au muncit cel puțin 20 de ani.

Propunerea legislativă mai prevede că responsabilitatea identificării surselor de finanțare pentru personalul din transportul public urban și metropolitan revine Guvernului.

Argumentele inițiatorilor legii

Inițiatorii proiectului de lege motivează acest demers prin faptul că șoferii de autobuz, de troleibuz și vatmanii sunt expuși unor numeroși factori de risc pentru sănătatea și securitatea angajatului, precum: "șederi prelungite în poziții obositoare sau dureroase din cauza vibrațiilor la nivelul întregului organism, care suprasolicită coloana vertebrală, membrele superioare și inferioare pe o perioadă îndelungată de timp; suprasolicitare psihică din cauza numeroaselor situații înregistrate zilnic în condițiile traficului intens din orașele țării, situații în care conducătorul auto trebuie să ia o decizie imediată și impetuos corectă pentru a evita accidentele din trafic (alte autovehicule, pietoni), fără a pune în pericol siguranța și sănătatea călătorilor (bătrâni, copii, persoane cu dizabilități etc.) care folosesc mijloacele de transport în comun; risc de a dezvolta boli psihice din cauza unor evenimente, precum accidente rutiere cu victime, amenințări și agresiuni ale călătorilor".

De asemenea, alte riscuri la care se expun, potrivit inițiatorilor, includ substanțele nocive precum monoxid de carbon, azbest și radiații cauzate de amplasarea pe fiecare mijloc de transport în comun a mai multor dispozitive de tip PIOS, GPS, care funcționează concomitent și permanent.

"Cele mai frecvente probleme de sănătate raportate de șoferi și certificate prin rapoartele de analize efectuate periodic sunt durerile lombare, excesul de greutate, boli metabolice, afecțiuni cardiovasculare, respiratorii și stresul asociat locului de muncă. Rapoartele de monitorizare a sănătății angajaților existente în baza de date a fiecărui operator de transport în comun urban și metropolitan certifică creșterea incidenței, precum și agravarea acestor boli profesionale", potrivit expunerii de motive.

Propunerea este susținută de nouă deputați și senatori USR, printre care Adrian Wiener și Cristina-Ionela Iurișniți, dar și de deputatul PSD Vasile Cîtea.

Proiectul este înregistrat, pentru debzatere, la Senat, ca prim for legislativ sesizat, Camera Deputaților fiind decizională în acest caz.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















11851 vizualizari

  • +63 (65 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Joi, 2 ianuarie 2020, 14:39)

    [anonim]

    • +46 (50 voturi)    
      pensionare anticipata si speciala ... (Joi, 2 ianuarie 2020, 15:43)

      VaseaV [utilizator] i-a raspuns lui

      cre'ca mai bine iesim cu totii la pensie anticipat si cu pensie speciala, toate breslele, toti si atunci sa vedem cum o mai scoatem la capat. Traim intr-o tara demna de mila. In loc sa tai toate pensiile speciale/serviciu si sa tai toate beneficiile, politicienii avizi dupa putere pentru asi asigura locul caldut, vin si mai dau niste beneficii! tara de rahat ... si politicieni fara nici un scrupule cu mintea ingusta ... astia au grija de ziua de maine
    • +16 (16 voturi)    
      bine spus eu am votat USR dar de azi nu ii mai ... (Joi, 2 ianuarie 2020, 20:36)

      viziru [utilizator] i-a raspuns lui

      bine spus eu am votat USR dar de azi nu ii mai votez sunt niste fripturisti in devenire .... adica cine dreaqu mai munceste in tara asta ???? alte specii de pensionari speciali ???? cine urmeaza ??? doctorii probabil, chiar si gunoierii au o sansa mare poluare, bla bla bla .... emigrare frate asta e singura solutie ...tara asta cat de curand va deveni nefunctionala.....
  • +67 (67 voturi)    
    USR chiar tine sa se faca de ras?!? (Joi, 2 ianuarie 2020, 14:42)

    bogdan1477 [utilizator]

    Imi e din ce in ce mai greu sa inteleg toate atacurile astea din interior ale USR. Parca vor neaparat sa arate ca nu au nici o coerenta.
    Cum sa vii cu propuneri din astea? Pai asha hai sa exceptam si pe cei care lucreaza in fatsa calculatorului, ca si ei stau mult timp in pozitie fixa, ba isi mai strica si ochii de la monitor, femeile de serviciu ca stau mult timp aplecate si le ia durerea de shale, lucratorii in agricultura ca-i bate soarele si vantul, si tot asha. La fiecare meserie se poate gasi cate un motiv de pensionare anticipata.
    • -12 (18 voturi)    
      expunerea de motive pare destul de clara. (Joi, 2 ianuarie 2020, 18:40)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

      este vorba de "boli profesionale" specifice, dovedite statistic. aceeasi argumentatie ca la mineri si alte categorii cu conditii speciale de munca.

      eu lucrez toata ziua la calculator, dar am un scaun comod si fix, nu ma opreste nimeni sa ma mai ridic din cand in cand si sa fac cativa pasi, sa iau o pauza de masa, sa-mi cumpar un birou cu inaltime variabila etc. multi "corporatisti de birou" plimba des laptopul din sala de sedinte in alta sala de sedinte.
      comparativ, un sofer de autobuz nu are absolut nici o sansa sa se ridice de pe scaunul ala care trepideaza non-stop si sa faca altceva pana nu termina traseul, ceea ce poate dura ore in sir cand e traficul mai dificil si multe trasee nu au pauza la ambele "capete".

      poate ca masurile compensatorii sunt exagerate. poate ca ar fi mai bine sa gaseasca metode de a preveni bolile profesionale. poate ca ar trebui incluse in dezbatere si niste asociatii profesionale, sau experti de la transporturi si sanatate. sunt curios cum este pe la altii. faptul ca au identificat o problema si au aruncat-o in dezbatere in parlament este insa laudabil. de-aia avem parlament...
      • +13 (13 voturi)    
        Tu vorbesti serios?!? (Joi, 2 ianuarie 2020, 22:21)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Compari soferul de autobuz cu minerul? Minerii si alte categorii similare au intr-adevar conditii de munca dure. Si acolo are sens pensionarea timpurie. Da' la soferi, ai mai auzit pe undeva prin lumea civilizata sa se faca pensionare inainte de vreme? La soferi, daca e asha de rau cum zici tu, se pot baga norme de sanatate. La exemplul tau cu soferul de autobuz, se poate baga o pauza de 2-3 minute/ora pauza facut intr-o statie de pe traseu. Da' nu pensionare la 50 de ani.

        Nu stiu cand vom invata si noi ca jobul nu e un drept castigat cu care te ingropi sau pe care il lasi mostenire la copii. Daca cineva nu mai poate lucra ca sofer de autobuz, poate sa se reprofileze ca sofer de taxi, sofer pe la vro firma de catering, etc, unde are sansa sa faca pauze. Nu-l obliga nimeni nici sa devina sofer de autobuz, nici sa iasa la pensie din meseria aia.
        • -4 (10 voturi)    
          serios (Joi, 2 ianuarie 2020, 23:50)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

          Sa cautam exemple in "lumea civizliata"?

          La TFL (Transport for London) se pot pensiona incepand de la 50 de ani. Exemplul este oarecum inutil, pentru ca e fond de pensii separat, nu pensie publica, dar iata ca se poate si la altii. Te las pe tine sa cauti alte exemple.
          • +3 (3 voturi)    
            nu (Vineri, 3 ianuarie 2020, 8:06)

            Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui pehash

            La pensia privata conteaza in primul rand durata cotizarii.

            Cunosc pe cineva in SUA care s-a pensionat la 45 de ani.

            Nu poti compara
          • 0 (0 voturi)    
            Pai e total inutil... (Vineri, 3 ianuarie 2020, 23:37)

            bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

            Nush daca se pensioneaza TFListii la 50 de ani, da' stiu ca in UK pensia de la stat de de la 65 de ani si e de maxim 600 de lire pe luna. In rest, cine vrea, poate cotiza la orice fond de pensii privat doreste. Nu interzice nici azi cineva soferilor romani sa isi faca pensie privata (sau alt mod de economisire) si sa se retraga la o cabana la munte la 50 de ani.... Cat timp e privat, nu are nimeni nimic impotriva.

            Nu inteleg de ce ai simtit sa dai replica asta total pe langa...
        • +3 (3 voturi)    
          Pe naiba să-i pieptene ! (Vineri, 3 ianuarie 2020, 11:05)

          viomarmi22 [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

          Eu merg spre 54 de ani, am peste 35 de ani de contribuții, am lucrat 14 ani miner subteran, restul anilor în foraje petroliere, construcții și siderurgie. Sunt foarte bolnav cu oasele, am artroză și reumatism articular generalizat din cauza nămoalelor și condițiilor grele în principal acumulate din minerit ! Cu toate astea nici nu visez la pensie, din calcule reiese că voi ieși la 58 de ani, dar este posibil să nu o mai apuc sau dacă o voi apuca, probabil voi da ortu” popii în puținii ani care vor urma ! Cum naiba să-i pensionezi pe șoferi și vatmani care n-au muncit fizic și în condiții de iad, nu-mi explic logic cum gândesc acești politicieni !!! Cert este că de 30 de ani ăștia își bat joc de cei care întradevăr au muncit în condiții grele și merită întradevăr o pensionare anticipată ! Urât din partea lor !!!
      • +6 (6 voturi)    
        nu toata lumea (Joi, 2 ianuarie 2020, 23:43)

        Dan123 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        care sta la calculator are scaun comod sau are voie sa se ridice cand vrea, mai ales cand are in permanenta zeci de persoane la coada.
  • +43 (45 voturi)    
    Nu sunt sănătoși! (Joi, 2 ianuarie 2020, 14:57)

    BEDE [utilizator]

    Alții care se pensionează devreme? Și cine le va plăti pensia?
    Nu este deloc corect. Ar trebui să fie fără nici un fel de discriminare, că oricine poate primi pensie de la stat numai după 65 de ani. La sub 65 de ani, cei care nu au capacitatea de a munci din motive de sănătate ar trebui să primească ceva ajutor social. Altfel prevăd că se va adânci și mai mult dezastrul economic.
    E o activitate toxică/vătămătoare sănătății, atunci, în mod corect,problema s-ar pune ca să se asigure condiții de muncă de natură să nu pericliteze sănătatea.
    Și mă surprinde că și USR susține asemenea chestii care nu se pot d.p.d.v. economic.
    • -26 (36 voturi)    
      mda (Joi, 2 ianuarie 2020, 15:37)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui BEDE

      cand un vatman de 64 de ani va intra pe rosu in intersectie (ochii imbatranesc si ei !) si tu vei fi in tramvai, o sa'ti schimbi parerea.
      sau, mai rau, sa fii in mertzanu' de serviciu...
      dupa multe prostii sustinute, ussr, baga ceva logic.
      • +35 (35 voturi)    
        Pai nu te supara (Joi, 2 ianuarie 2020, 15:56)

        Keloo Cooper [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

        Cati soferi au peste 65 de ani? Si cu toate acestea nu intra pe rosu. Si daca ai probleme la ochi la 42 de ani inseamna ca poti fi vatman? Eu cred ca profesia de conducator auto / vatman / pilot e legata de trecerea examenelor medicale nu de varsta.
        • 0 (0 voturi)    
          ? (Duminică, 5 ianuarie 2020, 12:08)

          Dan D. [utilizator] i-a raspuns lui Keloo Cooper

          "Cati soferi au peste 65 de ani?"
          Profesionisti, in transportul public de persoane? Eu sper ca 0 (ZERO).
      • +29 (29 voturi)    
        reconversie (Joi, 2 ianuarie 2020, 16:09)

        Remarque [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

        De acord cu ce ai spus, insa leguitorul se pare ca refuza sa se gandeasca la solutii alternative. Experienta lor in trafic poate ii recomanda pentru o alta ocupatie remiunerata, gen instructori pentru scoala de soferi profesionisti / vatmani, sau tehnicieni, sau altceva, poate chiar in interiorul STB, nu direct pensionarea.
        Pe bune, cam cate categorii profesionale merita aceasta pensionare anticipata si unde vom ajunge in ritmul asta?!
        • +29 (33 voturi)    
          Nu merită nimeni pensionare anticipată. (Joi, 2 ianuarie 2020, 16:47)

          prec [utilizator] i-a raspuns lui Remarque

          Populația este în declin demografic dar noi pensionăm în neștire!
        • 0 (0 voturi)    
          grupe de munca (Duminică, 5 ianuarie 2020, 12:10)

          Dan D. [utilizator] i-a raspuns lui Remarque

          "Pe bune, cam cate categorii profesionale merita aceasta pensionare anticipata si unde vom ajunge in ritmul asta?! "

          Toate categoriile profesionale care au lucrat de cind se stie sitemul public de pensii cu grupe de munca.
          https://www.cnpp.ro/pensia-anticipata-partiala
      • +13 (17 voturi)    
        Există soluție! (Joi, 2 ianuarie 2020, 16:51)

        nick24 [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

        Nu mai poți să lucrezi, intri în concediu medical, apoi în pensie medicală!
      • +16 (16 voturi)    
        hai bre las-o ca macane (Joi, 2 ianuarie 2020, 18:29)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

        Nush ce cunostinte de 64 de ani ai tu, da' io nu stiu pe nimeni de 64 de ani care sa intre pe rosu in intersectie. Si oricum pentru asta exista examen medical periodic. Deci la-o ca macane. Daca nu mai e in stare sa conduca, sa-si gaseasca alta meserie.
      • +12 (12 voturi)    
        alti speciali !!!!!!! (Joi, 2 ianuarie 2020, 20:12)

        mnicku [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

        tot timpul au motive sa apara alti speciali

        sunt satul sa aud de categorii speciale
      • +6 (6 voturi)    
        De unde naiba le (Joi, 2 ianuarie 2020, 20:33)

        persuasiv [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

        tot scoti???
      • +2 (2 voturi)    
        Meseria se mai și schimbă la o adică (Vineri, 3 ianuarie 2020, 5:57)

        BEDE [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

        Dacă nu se cultivă prostia, atunci meseria se mai și schimbă. Când cineva nu mai este apt pentru o anumită meserie trebuie să învețe să facă altceva.
        Problema cea mai mare este că, practic, nu are cine să plătească pensii la atât de mulți ca să o ducă fiecare cât-de-cât decent.
        Dacă pui taxe peste taxe pe orice întreprinzător și pe orice companie, atunci cei care muncesc vor pleca în alte țări - așa cum, de fapt, se și întâmplă, dar în număr și mai mare -, iar companiile mari se vor retrage.
        Cum-necum, fiecare trebuie să se străduiască să mmuncească, pentru că altfel se adâncește sărăcia. Nu-i ușor, nu-i chiar plăcut, dar aceasta e realitatea.
      • +3 (3 voturi)    
        Unul (Vineri, 3 ianuarie 2020, 12:12)

        Costi888 [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

        Pai dupa logica asta ar trebui ca toti soferii sa si piarda dreptul de a detine carnet de conducere dupa varsta respectiva, nu? Ce facem cu soferii de tir, cu taximetristii etc? Aaa, stai ei nu lucreaza la stat.. voi nu v ati plictisit de toate privilegiile pe care le au oamenii din aparatul de stat? Sporuri, bonuri de vacanta, pensii speciale, zile libere, varste din ce in ce mai scazute de pensionare. Acum o luna parca citeam de un proiect de lege care presupunea iesirea la pensie la 67-70 ani.
  • -14 (24 voturi)    
    pare ok (Joi, 2 ianuarie 2020, 15:08)

    nash pandelica [utilizator]

    ca masura pt. driverii de la itb.

    dar, mai interesanta este inchegarea unei coalitzii palavramentare,
    apare o noua majoritate ?!

    sica, ai incurcat...mandolina !
  • +38 (38 voturi)    
    Nu au minte parlamentarii noștri. (Joi, 2 ianuarie 2020, 15:21)

    asavreau [utilizator]

    Crează un sidstem de pensii greu de suportat de stat.Alții vor să uniformizeze sistemul de pensii și au probleme cu asta(vezi Franța) și noi creem mereu noi clase de pensionari !Să vezi proteste și balamuc când nu se vor putea asigura pensiile,plus creșterea numărului de funcționari care să se ocupe cu calcularea,recalcularea și acordarea pensiilor.Vrem reducerea birocrației,crescând numărul de birocrați.Chiar a făcut USR asta?
    • +16 (16 voturi)    
      PArlamentul Hotiei Nationale (Joi, 2 ianuarie 2020, 18:05)

      Ochii_pe_voi [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

      Ei au cotizat ca sa fie alesi si sa fure!
  • +31 (33 voturi)    
    idioti (Joi, 2 ianuarie 2020, 16:04)

    /./ [utilizator]

    USR nu stie cum sa scada sub pragul de 5% se pare, e baieti, o sa vedeti ca o sa ajungeti acolo.Pacat de unii membrii care chiar au crezut ca pot schimba ceva in tara asta dar se pare ca acestia sunt prea putini in USR.
  • +19 (19 voturi)    
    a@a.com (Joi, 2 ianuarie 2020, 16:05)

    unu_din_Romania [utilizator]

    Sper ca e doar o gluma; daca USR o ia pe urma populismului ieftin propagat de toata vechea clasa politica... se pare ca o sa mai asteptam 30 de ani sa vedem cu adevarat o noua clasa politica cu o alta mentalitate. In Romania trebuie urgent implementate politici economice si sociale adecvate care sa duca la o dezvoltare constanta pe termen mediu si lung (nu sa ne tot invartim in jurul cozii pana in anul 2500): politia si justitia sa functioneze in parametrii normali, controlul strict al modului in care sunt cheltuiti banii publici (si fonduri europene) si penalizarea corespunzatoare a abuzurilor, detinutii obligati la munca in folosul comunitatii (nu sa toace banii publici de pomana), autostrazi, stimularea investitiilor, samd.
    Astept cu interes explicatiile sustinatorilor acestei initiative, legate de urgenta unei astfel de masuri, cand sunt multe alte lucruri scapate de sub control.
  • +12 (22 voturi)    
    pensii speciale (Joi, 2 ianuarie 2020, 16:51)

    Nevermind [utilizator]

    varianta usr
    Daca pnl, psd, udmr, pmp etc sunt aceeasi mizerie, astia sunt alta mizerie. Chiar mai mare, categoria cioara vopsita
    • 0 (10 voturi)    
      Au mai ramas ALDE si Pro Romania . . . (Joi, 2 ianuarie 2020, 17:46)

      ty [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

      ?
      • +7 (9 voturi)    
        nope (Joi, 2 ianuarie 2020, 20:51)

        Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui ty

        intra la etc
        Doar nu ma apucam sa scriu pomelnic. Daca e s-o luam asa, ar fi trebuit sa mentionezi in mod special "minoritatile", aia de voteaza cu puterea de fiecare data pentru un oscior
  • +21 (23 voturi)    
    Lol (Joi, 2 ianuarie 2020, 17:45)

    HP [utilizator]

    Tipic USR, impartind romanii in tabere - aia buni (ei) si aia rai (restul).

    Dupa ce vor pierde lamentabil alegerile si vor disparea pe usa din dos a istoriei (ironic, nu precum PSD), vor incepe sa injure romanii, ca sunt un popor de asa si pe dincolo, care nu ii intelege, nu ii accepta pe astia buni.

    De fapt, au inceput deja, Caramitru deja ameninta ca pleaca din tara plina de prosti, textual.

    Pai ba, voi pentru cine vroiati sa guvernati, pentru popor, adica TOTI, sau doar pentru aia destepti si plini de bani, ca voi si ca securache aia de la Plus.

    Plecati ba o data, poate ii civilizati si pe straini, mai stii ?

    Oana Bogdan a reinceput cu dumele hippioate in care credeti voi.

    Pricepeti o data - voi nu reprezentati si nu puteti reprezenta romanii.

    O fi bine, o fi rau ?
  • +23 (23 voturi)    
    Am telefonat la sediul USR Arad (Joi, 2 ianuarie 2020, 17:56)

    kkciosuldelahamangia [utilizator]

    A fost anul trecut, la final am fost foarte dezamagit, am ramas cu un gust amar. Am avut impresia ca eram cu 30 de ani in urma si telefonasem la secretarul de partid pe municipiu.
    Deci nu ma mir ca vin cu idei de astea tampite prin care se incearca ca tot ce tine de stat sa fie privilegiat, pt. ca ,marea majoritatea a transportului public din orase este subventionat de stat, aka primarii.
  • +20 (24 voturi)    
    Pa, USR ! (Joi, 2 ianuarie 2020, 18:04)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Neo-marxism agresiv!
    • +4 (10 voturi)    
      pa? (Joi, 2 ianuarie 2020, 20:52)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Ochii_pe_voi

      Normal, ar ar trebui. La pariu ca fanii, acum ultragiati, vor uita de faza peste 2 luni? Cam asa-s votantii romani, turma like
  • +12 (12 voturi)    
    Romnika =Greece2.0 (Joi, 2 ianuarie 2020, 18:34)

    unics33 [utilizator]

    Ne indreptam cu pasi repezi si siguri spre scenariul Grecia2.0. Din robinetul deskis la maxim al banilor de-a mocka ,in 2-3 ani va ajunge sa picure ca apoi sa lingem robinetu. Conducatori impotenti si dupa 30 de ani. Mai vorbim atunci cine se mai imbuiba si chefuieste in nestire 15 zile si nopti
  • +16 (18 voturi)    
    USR = Socialism (Joi, 2 ianuarie 2020, 18:55)

    UncleSam [utilizator]

    Nu trebuie sa mire pe nimeni politica USR, ei sunt socialist marxisti. Nu ai cum sa ai progres cu pensionari la 55 de ani, este o gogorita de adunat voturi inafara de hastagisti.
  • +16 (16 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Joi, 2 ianuarie 2020, 18:57)

    [anonim]

  • +14 (14 voturi)    
    ar fi super!!! (Joi, 2 ianuarie 2020, 19:08)

    Crup [utilizator]

    La 30 de ani ar fi grozav! Si sa primeasca si pensii speciale, neaparat cam de 7-10 ori mai mari decat salariul mediu!
  • +19 (19 voturi)    
    eu propun ca Romania sa iasa la pensie! (Joi, 2 ianuarie 2020, 19:09)

    Crup [utilizator]

    De ce sa discriminam? Nu mai bine iesim toti la pensie? Cu pensii speciale toti, evident! Romania ca tara sa iasa la pensie! Ce frumos ar fi!
  • 0 (10 voturi)    
    excellent, in Franta le cheminots... (Joi, 2 ianuarie 2020, 19:23)

    demaGOGU [utilizator]

    ....SNCF si RATP mor de gat cu Macron in strada, cand vorbim!, ptr a-si mentine acquis social rprivind pensionarea la 55 de ani!
  • +10 (10 voturi)    
    Noaptea mintii si populism gretos (Joi, 2 ianuarie 2020, 19:45)

    MVM [utilizator]

    Dl Barna stie ce idei crete mai au colegii lui de partid sau a scapat complet haturile? USR cica tocmai vrea sa se definessca doctrinar (sa isi agate o eticheta) de centru-dreapta. Pe bune?
    • -1 (5 voturi)    
      fix pe bune (Joi, 2 ianuarie 2020, 22:56)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui MVM

      Eticheta aia este pentru turma votanta, de pune botul la virgine profetice cu kilometrajul dat peste cap.
  • +9 (11 voturi)    
    credeam (Joi, 2 ianuarie 2020, 19:46)

    Cetateanu [utilizator]

    Asa sunt eu credul: credeam ca astia-s niste baieti, fete educati care vad si gandesc in viitor. Da sunt niste PSDei mai vopsiti - populisti de 2 bani. Pe de alta parte cum sa ceri disparitia pensiilor speciale si sa inventezi alte categorii? Idioti? Pe de alta parte in conditiile dezvoltarii inteligentei artificiale, self-driving etc, meseria de sofer pt. sisteme publice va deveni din ce in ce mai putin solicitanta si desueta. Dar se pare ca USRu e format din pamblicari fara viziune si inteligenta!
  • +9 (9 voturi)    
    no shit (Joi, 2 ianuarie 2020, 19:57)

    doejohn [utilizator]

    "depus de mai mulți parlamentari USR"

    Numele parlementarilor care au initial legea? Vreau sa stiu care sunt aia pe care ii duce atat capul.

    Stiu un caz concret in zona mea de cunostinte, omul lucra ca sofer pe autocar/microbuz la o firma privata. Cred ca l-au "zburat" ca l-au prins luand banii si nedand bilete (nu ne-a spus niciodata de ce a fost data afara), dar acum se lauda cu salariu de 5000-6000 net la regia autonoma de transport (aia de stat), si ca ce bine si ce domnie e aici fata de dincolo.
    • 0 (0 voturi)    
      Initativa legislativa (Duminică, 5 ianuarie 2020, 12:06)

      Dan D. [utilizator] i-a raspuns lui doejohn

      Initativa legislativa mai jos - initatori, nota de fundamentare, textul in sine. Articolul 37 e cel interesant.

      Propunere legislativă pentru adoptarea statutului personalului din Transportul Public Regulat Urban şi Metropolitan

      http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=18294
  • +10 (10 voturi)    
    zicem USR si tragem apa (Joi, 2 ianuarie 2020, 20:00)

    anonimicus [utilizator]

    Initial am simpatizat cu usr-ul, dar de vreo doi ani incoace pare ca vin cu mai multe propuneri ciudate, ca sa nu le zic altfel, decat cu proiecte cu adevarat necesare.
  • +7 (7 voturi)    
    vorbeste lumea ... (Joi, 2 ianuarie 2020, 20:05)

    nu conteaza cine zice [utilizator]

    inca o dovada cu referire directa la nevoia de utilitate complet inutila, prezenta in creieru' unor alesi parlamentari mai modesti intelectual, pentru cu totu' alte motive si comportamente ...
  • +12 (12 voturi)    
    BĂ imbecililor ( mă refer la politicieni) (Joi, 2 ianuarie 2020, 20:18)

    Canache [utilizator]

    toate ăstea se pun la drepturi cîștigate și nici dracu” numai poate reveni la nornal (vezi Franța sau Grecia)
  • +11 (11 voturi)    
    Un Romania sunt tot mai putini (Joi, 2 ianuarie 2020, 20:35)

    kokos [utilizator]

    fraieri care muncesc pana la 65 de ani ca sa le plateasca pensiile speciale smecherilor.
  • +8 (8 voturi)    
    Nu eram convins, (Joi, 2 ianuarie 2020, 20:36)

    persuasiv [utilizator]

    dar acum,sunt.La revedere USR.
  • +11 (11 voturi)    
    ... (Joi, 2 ianuarie 2020, 21:55)

    mihai_mi [utilizator]

    Comentam pe alt articol zilele trecute ca nespecialii ne vom pensiona la 70 de ani. Se pare ca eram defapt optimist fara sa imi dau seama...
  • +13 (13 voturi)    
    Nu inteleg logica acestui proiect (Joi, 2 ianuarie 2020, 22:09)

    bigbrother [utilizator]

    Si asta din mai multe motive:

    1. Sistemul de pensii este TOTAL la pamant.Parca n-ar fi de ajuns ca toti vor pensii mai mari si mai speciale, astia din USR incurajeaza si ei aceasta mentalitate in loc sa puna punctul pe i: de unde acesti bani? Pentru ca pensiile nu inseamna ceva platit odata, ci recurent in fiecare luna, adica alti bani luati de la cei care lucreaza si vor lucra in viitor.

    2. Ce-i face pe soferii transportul public regulat urban și metropolitan diferiti fata de soferii din privat? Si in mediu privat sunt multe din aceste probleme, si acesti soferi petrec ore intregi la volan, cu griji pentru calatori, cu probleme in trafic etc...

    3. Doctrina social-liberala a USR spune ca statul trebuie să fie DOAR UN OBSERVATOR DISCRET al proceselor economice, preocupându-se de crearea unui cadru legal favorabil pentru dezvoltarea economică, dar FARA SA INTERVINA DIRECT. Acest proiect nu are nicio logica liberala ci doar sociala. Proiectul asta pare facut de parlamentarul din PSD si pasat celor din USR ca sa bifeze si ei ceva.

    Pe scurt, daca cineva din USR citeste aceste comentarii: TERMINATI CU POMENILE. Tara asta are nevoie de o economie de piata functionala, nu de pomeni electorale. Ganditi-va mai bine cum sa faceti lucrurile sa mearga a.i fiecare sa isi poata permite o pensie decenta DIN BANII STRANSI cat timp lucreaza si nu mai faceti praf viitorul copiilor nostri doar ca sa va luati voturi.

    Ca o completare, daca astfel de proiecte se concretizeaza, USR ma va pierde definitiv ca votant.Deja au dat rateuri in multe chestii si sunt in dubii daca sa ii mai votez..nu ca as conta eu prea mult, dar sunt sigur citind comentariile de mai sus ca sunt multi care gandesc la fel.
  • +7 (9 voturi)    
    la stat ie toti speciali (Vineri, 3 ianuarie 2020, 0:04)

    mirceacr [utilizator]

    propun ca toata lumea care lucreaza la stat sa iasa la pensie la 45 de ani, cu pensii speciale !

    Ca astia de la stat ie toti speciali...

    Hai cu masinile autonome ! Fara soferi si vatmani !
  • +4 (4 voturi)    
    cam asa cinducea si ceausescu (Vineri, 3 ianuarie 2020, 1:56)

    Coco Whistle [utilizator]

    o clasa privilegiata si restul. astia dau pomeni care ingroapa romania. trebuie facuta o lege uniforma ptr toate categoriile de munca. vrei sa iesi la 45 ani, pensie la juma decit daca iesi la 65(adica in loc de 1000 iei 500). plus nu se pot cumula veniturile, adica nu poti sa iei si pensie si sa mai si lucrezi ca altfel cineva fura voturile iar asta normal ar fi sa se pedepseasca indiferent de titulatura. solutia e simpla, nu mai avem nevoie de parlamentari scosi din caciula magicianilor, a gastilor care in lipsa unei profesii aleg sa se joaca de-a politica.parlamentul acesta trebuie sa plece. romanii au vrut 300 parlamentari. haide klaus, cum se respecta aceasta constitutia daca hiar institutille statului nu respecta vointa suverana a poporului?
    • +2 (4 voturi)    
      exista (Vineri, 3 ianuarie 2020, 8:10)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Coco Whistle

      Exista si acum pensie anticipata.

      Pensii speciale pot exista, problema mare este insa cum le calculezi pentru a nu genera inechitate.
  • +3 (3 voturi)    
    Cap aveti, ce va mai trebuie si minte. (Vineri, 3 ianuarie 2020, 8:16)

    radu222 [utilizator]

    Bai USR-istilor. Voi ati luat-o razna de tot, nu mai judecati cu capul vostru. Ori v-a ametit aerul functiei de parlamentar? Cum va imaginati voi ca va vor mai vota romanii dupa asa o aiureala de lege ce propuneti? Sunteti pe aceeasi mana cu PSD-ul, adio voturi, adio functia de parlamentar, intoarceti-va de unde ati venit, poate reveniti cu picioarele pe pamant.
    D-le Ciolos, desparte-te de USR, astia te vor trage in jos, vei avea numai de pierdut.
    USR-istilor, ati inselat sperantele celor care v-au votat, celor care au sperat ca aveti ceva creier. Adio si n-am cuvinte.
  • +5 (5 voturi)    
    Ba, v-ati tampit ? (Vineri, 3 ianuarie 2020, 8:54)

    deval [utilizator]

    Daca au afectiuni, se pot pensiona medical sau o prevedere legala utila ar fi fost ca aceea care manifesta afectiuni care ii impiedica sa mai conduca un vehicul sa poata fi -daca doresc-folositi pana la pensionare, in alte munci in cadrul societatii, scaune ergonomice, pișestori, ture de lucru mai scurte dupa 60 de ani.......
    Va credeti dracu in Suedia ?!!!!!!!!!!! Va ganditi vre-o data si la cei care muncesc in privat sa plateasca salariile si pensiile acestora si care trebuie sa o faca pana la moarte , nebunilor ?!!
  • -1 (1 vot)    
    Acum un articol pe HN (Vineri, 3 ianuarie 2020, 13:17)

    Marionette [utilizator]

    "De fapt USR a depus proiectul ca erau din comisie dar ei sunt singurii care se impotriveau"
    Eu nu pot crede ce scrie in acest articol. De ce nu merge HN si le ia interviu celor din USR pe aceasta tema?
    Cred ca este dezinformare, nu puteau fi atat de imbecili!
  • 0 (0 voturi)    
    De MUNCA mai vorbim ? (Vineri, 3 ianuarie 2020, 17:50)

    danmarian [utilizator]

    Shparlamentul Rusinii Nationale se ocupa NUMAI de marirea numarului de sarbatori - mai mult sau mai putin NATIONALE - dar zile libere sa fie - De reducerea varstei de iesire la pensie si tot felul de ciubucuri - bacsisuri si alte smecherii banestimacordate FARA MUNCA ! Vezi nenumaratele si grasele PENSII SPECIALE !
    Cred ca e timpul sa se termine cu POMENILE NATIONALE si sa se treaca la treaba ! Iar sparlamentarii sa fie trecuti in randul cetatenilor normali si SA RASPUNDA IN FATA LEGII PENTRU ACTE DE PUNGASIE - Fara protectie sparlamentara la furturi si alte ilegalitati. Aviz pentru Tariceanu, Vosganian, Chtoiu si alti pungasi ascunsi sub "poala sparlamentului" ! E timpul sa se "scuture pomul" ! Si MERELE PUTREDE sa fie aruncate la gunoi !
  • 0 (0 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Vineri, 3 ianuarie 2020, 22:06)

    [anonim]

  • 0 (0 voturi)    
    Dezbatere (Duminică, 5 ianuarie 2020, 12:02)

    Dan D. [utilizator]

    Nu stiu citi au fost curiosi sa caute initativa si sa o citeasca si si-o argumenteze pro sau contra, dar eu am facut-o. Asa cum se intimpla sa fi si avut o discutie cu un sofer de autobuz in Pitesti care la orele de virf nu se ridicase de pe scaun de 4 ore pentru ca nu ajungeau la timp la capat ca trebuiau sa se intoarca in cursa. Dar sa revenim.

    Initativa e aici:

    Propunere legislativă pentru adoptarea statutului personalului din Transportul Public Regulat Urban şi Metropolitan
    http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=18294

    Daca inteleg eu bine este un fel de sistem similar cu grupele de munca:

    Articolul 37 din initativa spune ca:
    "(2) Personalul din transportul public regulat urban si metropolitan, CARE A REALIZAT STAGIUL COMPLET DE COTIZARE, POTRIVIT LEGII, are dreptul la reducerea virstei standard de pensionare, fara aplicarea procentului de diminuare a cuantumului pensiei stabilitat de lege, dupa cum urmeaza:
    a) la 55 de ani, la cerere, pentru personalul care a fost incadrat in functia de conducator autobuz/troleibuz/tramvail de cel putin 30 de ani;
    b) la 57 de ani, la cerere, pentru personalul care a fost incadrat in functia de conducator autobuz/troleibuz/tramvail de cel putin 25 de ani;
    c) la 60 de ani, la cerere, pentru personalul care a fost incadrat in functia de conducator autobuz/troleibuz/tramvail de cel putin 20 de ani;"

    Din cite inteleg in momentul actual, Stagiul complet de cotizare este de 35 de ani (pe care scrie foarte clar ca trebuie sa il realizeze ca sofer sau nu + o vechime minima ca sofer), iar virsta standard de pensionare este 65 de ani pentru barbati si 63 de ani pentru femei. https://www.cnpp.ro/pensia-pentru-limita-de-varsta

    Procentele de diminuare pentru pensionarea anticipata (inaintea virstei standard de pensionare de mai sus) la care se refera (2) sint mai jos, lunare, in functie de numarul de ani peste stagiul complet de cotizare. https://www.cnpp.ro/pensia-anticipata-partiala


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by