Proiect anti-rable: Perioada în care vehiculele abandonate pot sta pe domeniul public, scurtată la șase luni

de I.B.     HotNews.ro
Joi, 26 decembrie 2019, 8:53 Actualitate | Esenţial


Masini parcate pe trotuar in Bucuresti
Foto: Hotnews
Șapte parlamentari USR au depus, în procedură de urgență la Senat, un proiect care scurtează de la un an la șase luni perioada în care vehiculele abandonate pot sta în parcările publice. Inițiativa prevede includerea autoturismelor înmatriculate în străinătate în categoria „vehicule fără stăpân”.

Propunerea legislativă modifică Legea 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale, potrivit Mediafax.

Noțiunea de „vehicul fără stăpân” va fi definită astfel: „vehiculul de orice categorie, fără plăcuță de înmatriculare sau alte marcaje oficiale, ori înmatriculat în străinătate, staționat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale, de cel puțin 6 luni, al cărui proprietar sau deținător legal este necunoscut”, potrivit proiectului de lege. Totodată, termenul de vehicul abandonat va fi definit, conform inițiativei legislative, ca: „vehiculul de orice categorie, aflat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale de cel puțin 6 luni, al cărui proprietar sau deținător legal este cunoscut, însă există indicii temeinice că acesta nu corespunde circulației pe drumurile publice, conform rigorilor impuse de lege”.

În forma în vigoare a legii perioada în care un „vehicul fără stăpân” sau unul abandon poate fi staționat pe domeniul public este de cel puțin un an. De asemenea, proiectul introduce obligația de a prezenta dovada achitării taxelor auto, a amenzilor și dovada efectuării Inspecției Tehnice Periodice (ITP) de către proprietar sau deținătorul legal în termen de cinci zile de la primirea somației. „În cazul vehiculului abandonat, primarul, la propunerea agenților constatatori prevăzuți la art.

3, îl somează pe proprietarul sau deținătorul legal al acestuia, prin poștă și/sau curierat rapid, prin scrisoare recomandată cu aviz de primire, ca în termen de 5 zile de la primire să ridice vehiculul aflat în locul special amenajat în care a fost depozitat”, se arată în proiectul de lege. Articolul 3 al legii în vigoare prevede că: „Pentru vehiculele în privința cărora există indicii temeinice că ar fi fără stăpân sau că ar fi abandonate, aflate pe domeniul public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale, agenții constatatori din aparatul propriu al consiliului local, împuterniciți de primar, precum și agenții aparținând organelor de poliție vor întocmi procese-verbale de constatare”.

Propunerea legislativă mai introduce obligativitatea pentru autorități de a înmâna sau, în cazuri excepționale, de a afișa la adresa de domiciliu a proprietarului somația. Argumentul pentru această modificare este că scrisoarea recomandată nu ajunge mereu la proprietar, ori pentru că acesta nu mai locuiește la adresa de domiciliu, ori din alte motive. Proiectul mai introduce și posibilitatea ca primăria care ridică mașina, la 10 de zile după ce a fost comunicată somația proprietarului, să vândă autoturismul, nu doar să îl trimită la unitatea de colectare a deșeurilor, cum prevede legea în prezent.

„Dacă proprietarul sau deținătorul legal al vehiculului abandonat nu răspunde somației primite sau nu face dovada calității de proprietar, a plății taxelor și impozitelor la zi sau a altor taxe prevăzute de lege, după expirarea unui termen de 10 zile de la data comunicării somației adresate proprietarului sau deținătorului legal, vehiculul trece de drept în proprietatea unității administrativ-teritoriale din raza căreia a fost ridicat, liber de orice sarcini, prin dispoziție a primarului și urmeaza a fi valorificat prin vânzare în condițiile legii sau predat unei unități de colectare și valorificare a deșeurilor, în funcție de starea vehiculului”, menționează articolul 10, alineatul 1, din inițiativa legislativă.

Proiectul de lege mai prevede amenzi între 1.000 și 2.000 de lei pentru proprietarii mașinilor care primesc somație și care în maxim cinci zile nu ridică vehiculul de pe domeniul public sau privat al statului sau al unității administrativ teritoriale. Inițiatorii de la USR argumentează că sunt mulți proprietari de mașini care le lasă pe domeniul public și ani de zile, iar unii dintre ei susțin că dacă au achitat taxele auto pot lăsa în continuare autovehiculele parcate, cu toate că acestea sunt într-o stare avansată de degradare.

„Prima dificultate constă în faptul că există proprietari care nu utilizează vehiculele perioade îndelungate (de ordinul anilor de zile). Aceștia nu doresc să rezolve problema și declară că vehiculul nu este abandonat, nedorind să renunțe la el, deși, de cele mai multe ori, acesta este impracticabil circulației, ocupă spațiu în parcări sau pe străzi și creează astfel obstacole în fluența traficului rutier și pietonal.

De asemenea, sunt proprietari care susțin că au taxele auto achitate și consideră că au dreptul să țină vehiculul parcat pe domeniul public, chiar dacă acesta se află într-o stare avansată de degradare”, arată parlamentarii USR în expunerea de motive a proiectului de lege. Aceștia mai arată că propietarii autoturismelor înmatriculate în străinătate nu pot fi identificați ușor. Drept urmare, autovehiculele acestora continuă să rămână pe domeniul public.

Mai este și cazul în care proprietarul care locuiește la altă adresă decât cea de domiciliu și chiar dacă primește somație să facă ceva cu mașina abandonată, documentele sunt returnate. „În cazul vehiculelor cu numere străine, proprietarii nu sunt cunoscuți și nu pot fi identificați, fapt pentru care acestea rămân în continuare pe domeniul public. Nu în ultimul rând, există vehicule ai căror proprietari au adresa de domiciliu în alte localități, li se comunică prin poștă somația sau dispoziția primarului, dar somațiile sunt returnate, fiind necesară afișarea sau înmânarea acestor documente, iar Poliția sau Poliția Locală din localitatea respectivă nu sunt obligate legale să ofere sprijin în acest sens.

Din cauza acestor lacune legislative, în foarte multe orașe din România rămân mii de vehicule abandonate care ocupă spații de parcare ce ar putea fi folosite de alte vehicule ce participă activ la mobilitatea cetățenilor”, conform expunerii de motive. Sursa citată indică faptul că numai în Capitală sunt circa 3.000 de autoturisme abandonate identificate, însă neridicate de autorități. „Doar în București se află aproximativ 3 000 de mașini abandonate identificate, dar încă neridicate de autorități din varii motive.

Și în Brașov, conform autorităților locale, există aproximativ 300 de autovehicule abandonate încă neridicate, iar în Galați, doar anul acesta, printr-un acord făcut între Poliția Locală și Primărie au început să se ridice vehiculele abandonate pe domeniul public al statului”, conchide sursa menționată. Inițiativa legislativă este semnată de șapte parlamentari USR, fiind depusă la Senat, în procedură de urgență, iar decizională este Camera Deputaților.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















8401 vizualizari

  • +10 (18 voturi)    
    mmm (Joi, 26 decembrie 2019, 9:25)

    codyrocco [utilizator]

    e prea frumoasa ideea sa treaca...
  • +5 (15 voturi)    
    Total (Joi, 26 decembrie 2019, 9:38)

    Cuca [utilizator]

    de acord.
  • +6 (8 voturi)    
    Da, Si? (Joi, 26 decembrie 2019, 10:41)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Primarul Chirica tot va permite masinilor de tip reclama pentru „hot-girls” sa stea cu lunile in parcarile publice la vedere, ca doar de aia a fost spaga grasa pe care a luat-o!
  • +8 (14 voturi)    
    Și celelalte? (Joi, 26 decembrie 2019, 10:57)

    serbanTeodor [utilizator]

    Celelalte 'cu stapan' care au nr de București dar care sunt epave cu cauciucuri pe janta? Caz concret mașina transformata în depozit în fata blocului meu? Dacă astea fără stăpân stăteau 1 an sa înțeleg ca ptr asta cu nr nu poți face nimic legal?
  • -10 (20 voturi)    
    USR o ia pe urmele usl. (Joi, 26 decembrie 2019, 11:51)

    kkciosuldelahamangia [utilizator]

    Vine unul dupa 9, 10 sau 11 luni de munca pe afara si se trezeste cu masina confiscata !? Pe urma o sa treaca la locuintele care sunt goale mai mult de 6 luni de zile ? Ma pot astepta, pt. ca dupa cum se vede, mentalitatea comunistoida e transmisa si unora mai tineri care au format un partid nou, si de la care chiar nu ma asteptam la asemenea initiativa.
    De ce nu o initiativa pt. abrogarea legii asigurarii obligatorii pt. locuinte ? O lege pt. hoti. E doar un exemplu pt. ca tocmai ce auzisem la radio o stire de modificare a legii respective, dar sun mult mai multe legi tampite si cu dedicatie pt. anumite grupuri de interese in afara celor din asigurari.
    • -3 (13 voturi)    
      Nu te astepta (Joi, 26 decembrie 2019, 13:51)

      mopsu [utilizator] i-a raspuns lui kkciosuldelahamangia

      la plusuri pentru că inșii care dau minusuri nu cred ca proprietatea este inviolabila !!!Vor ajunge si ei, daca vor ajune, sa fie pensionari si sa vada cu bunurile lor le sunt confiscate de noi tipuri de decretei it !!!!
      • +2 (12 voturi)    
        Proprietatea e dovedita prin : (Joi, 26 decembrie 2019, 15:21)

        jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui mopsu

        - plata taxelor
        - starea de functionare
        - ITP
        - RCA
        - prezenta in curte sau plata unui loc de parcare.
        • +1 (3 voturi)    
          N-am discutat (Joi, 26 decembrie 2019, 23:50)

          mopsu [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

          de cateva masini distruse ci de masina mea din 2007 care sta parcata iar eu sunt in uk. Ce sa fac aitistule, sa vin din an in an sa platesc rca si itp ?
      • +1 (7 voturi)    
        Cum (Joi, 26 decembrie 2019, 16:50)

        serbanTeodor [utilizator] i-a raspuns lui mopsu

        Adică dacă am luat o rabla cu 500 lei nu însemna că pot să blochez 5x5m teren într-un oraș cu chirie de 500 euro garsoniera 10x10.
        Sau sa împrăștii noxe în jur sa fie respirație de copii care nu ii cunosc, ptr ca... dreptul la proprietate.
      • 0 (4 voturi)    
        ... regret .... (Joi, 26 decembrie 2019, 17:02)

        cbogdan [utilizator] i-a raspuns lui mopsu

        Nu pot sa-ti dau decat un singur "plus".
    • +2 (6 voturi)    
      Corect (Joi, 26 decembrie 2019, 14:48)

      imi_pasa_de_romania [utilizator] i-a raspuns lui kkciosuldelahamangia

      Pentru ca strada e a ta. Asa e.

      Eu ma gandesc ca poate ar trebuie o exceptie in lege, unde daca cineva a plecat p-afara iar masina ii e confiscata, sa primeasca o vizita de la premier in care sa -si ceara scuze in fata proprietarului masinii, de preferat cu camere de luat vederi prin preajma, a la duamna Gabi.
  • 0 (8 voturi)    
    Initiativa legislativa gandita superficial de USR (Joi, 26 decembrie 2019, 17:01)

    mikeM [utilizator]

    Exista scenarii pe care actuala propunere legislativa nu le ia considerare:

    Cazul cetatenilor Romani care lucreaza in strainatate si isi parcheaza legal masina in fata locuintei, pot avea ITP-ul sau asigurarea obligatorie expirate.

    In acest caz, confom proiectului de lege, exista obligatia de a presenta ITP-ul in 5 zile de la somatia autoritatilor locale dupa cel putin 6 luni.....cum sa fac asta practic daca sant peste mari si tari? si de ce sa fac asta daca masina sta parcata poate un an (pina vin in concediul anual acasa si fac ITP-ul si platesc asigurarea obligatorie) dar cu toate taxele si impozitele la zi?

    Dupa parerea mea este un abuz impotriva proprietatii private ! Eu nu am vazut o masina moderna sa se degradeze si sa nu poate fi folosita in siguranta daca a stat parcata in fata locuintei (cum cred ca majoritatea Bucurestenilor isi parcheaza masina).

    Acest proiect legislativ loveste in interesele legitime ale tuturor cetatenilor care lucreaza in strainatate !
    • +3 (7 voturi)    
      Hehe (Joi, 26 decembrie 2019, 19:12)

      serbanTeodor [utilizator] i-a raspuns lui mikeM

      Sa ne imaginam ca ai un prieten cu casa și teren și ii zici 'frate eu plec în străinătate la munca un an, pot sa las parcata mașina la tine în curte fără sa o folosesti?'. Este ca răspunsul lui e 'da ce ma, ma iei de prost?'.
      Acum care e diferența ca o lași la bloc?
      • 0 (0 voturi)    
        Nu inteleg analogia (Vineri, 27 decembrie 2019, 14:44)

        mikeM [utilizator] i-a raspuns lui serbanTeodor

        @serbanTeodor nu inteleg analogia.
        Atita timp cit am platit taxele si impozitele referitoare la proprietatea pe care o am asupra masini si atit timp cit masina este parcata legal, cum poate leguitorul sa-mi ceara dovada platii ITP si asigurarea obligatorie????

        Intentia existentei ITP-ului si a asigurari obligatorii este de a proteja participantii la trafic nu masinile parcate legal care au impozitele si taxele platite la zi.

        De exemplu, in Sectorul 1 Bucuresti am vazut masini foarte scumpe parcate pe zebra (cu proprietarii la o cafea) si echipaje de politie trecind pe langa ele fara sa le deranjeze cu o amenda. Daca doriti fluidizarea traficului, cred ca aici ar trebui USR sa-si focalizeze atentia, asupra masinilor parcate ilegal, in mod persistent, are nu sint deranjate de echipajele de politie locala.

        Apropo, am fotografiat un astfel de exemplu de parcare ilegala si am trimis o sesizare la Politia Locala a Sectorului 1. Stiti ce mi-au raspuns :) aparatul de fotografiat nu este omologat conform standardelor politiei......poate aici leguitorul ar trebui sa-si concenteze atentia !
        • 0 (0 voturi)    
          Analogia (Sâmbătă, 28 decembrie 2019, 16:31)

          serbanTeodor [utilizator] i-a raspuns lui mikeM

          Practic in Buc, ce inseamna "parcata legal"? Ori e un loc de parcare platit si atunci de acord cu tine, ori esti pe domeniul public -probabil ocupi un trotuar- din fata unui bloc. Si aici analogia, cu locatarii din blocul tau, cei care probabil ar vrea si ei sa parcheze masina lor pe care chiar o folosesc zilnic, dar masina ta pe care ai transformat-o in depozit de haine ocupa acel loc. Copiii blocului poate ar vrea sa se joace si ei pe locul ala.
          Dar ai platit taxe si atunci crezi ca e dreptul tau sa ocupi 4x4m timp de un an cu 5 lei impozitul auto care-l platesti intr-un oras cu chirie de 500 euro lunar 10x10 garsoniera.
          Ca impozitul pe rable, bineinteles nu poate fi mare, ptr ca sar toti ca au masina rabla ptr ca atat isi permit si e singura lor sursa de venit, nu poti cere un impozit mare pe rable....
        • 0 (0 voturi)    
          Mai simplu (Sâmbătă, 28 decembrie 2019, 16:43)

          serbanTeodor [utilizator] i-a raspuns lui mikeM

          Cred ca e mai simplu daca privim lucrurile ca o masina fara ITP nu mai poate fi considerata doar masina, devine "ghereta", iar redicarea unui gherete pe spatiul public se supune altor norme.
  • 0 (0 voturi)    
    absenta viziunii (Vineri, 27 decembrie 2019, 17:35)

    John Smith1 [anonim]

    punem si de o colectivizare intr-un an cu ratiunea acestor genii


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by