Bulgaria și alte 8 țări propun ca Uniunea Europeană să introducă o „taxă pentru aviație”
Miniștrii de finanțe din Olanda, Germania, Franța, Suedia, Italia, Belgia, Luxemburg, Danemarca și Bulgaria au prezentat o declarație politică comună, săptămâna trecută, la Bruxelles, prin care au făcut apel la UE să ia măsuri în ceea ce privește formarea prețurilor în sectorul aviației.
Declarația a fost înmânată lui Timmermans, nominalizat ca vicepreședinte executiv al următoarei Comisii Europene, care va răspunde de mediu. Dacă va fi introdusă, noua măsură va conduce şi la scumpirea biletelor de avion. Ministerul bulgar de Finanţe a explicat că declaraţia trebuie percepută ca un anunţ politic pentru o dezbatere legată de măsurile care trebuie luate - dacă e vorba de o impozitare suplimentară a companiilor aeriene sau de alte asemenea instrumente financiare.
„Transportul aerian leagă oamenii din întreaga lume şi este important pentru creşterea economică. În acelaşi timp, aviaţia are o influenţă semnificativă asupra mediului, provocând aproximativ 2,5% din emisiile globale de dioxid de carbon, precum și alte influenţe negative, precum zgomotul și poluarea aerului”, se menţionează în comunicatul Ministerului de Finanţe de la Sofia. În comparație cu alte tipuri de transport, modul de formare a preţurilor în aviaţie este nesatisfăcător, spun cei nouă miniștri de finanțe.
De exemplu, transportul aerian este scutit de impozitele pentru produsele energetice utilizate, TVA nu este perceput pe zborurile internaționale, nu există o taxă de bilet coordonată, iar instrumentele economice pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră produse de aeronave nu acoperă suficient emisiile de dioxid de carbon și celelalte efecte negative. Sunt necesare măsuri pentru a se asigura că poluatorul plătește un preț mai corect pentru utilizarea transportului aerian, se arată în comunicat.
În iulie, Franța a anunțat că va introduce o taxă pentru companiile aeriene care operează pe aeroporturile din țară, începând cu anul viitor. Air France estimează că taxa va adăuga aproximativ 600 de milioane de euro la costurile sale anuale. Suedia a introdus o taxă pentru aviație în 2018, iar Olanda intenționează să ia măsuri la nivel național, dacă nu va fi introdusă o taxă europeană unică. Franța va percepe o taxă de 1,50 euro pe bilet pentru zborurile interne și UE, în timp ce zborurile la Clasa Economic din afara UE vor fi taxate cu 3 euro.
Companiile aeriene vor plăti o taxă de 9 euro pe bilet la Clasa Business în UE de zbor și 18 euro pentru zboruri din afara UE. Doar zborurile către Corsica, teritoriile și departamentele franceze de peste mări și zborurile de transfer nu vor fi taxate. Olanda intenționează să perceapă o taxă ecologică de 7 euro pentru fiecare bilet. Avioanele de transport vor plăti 3,5 euro pe tonă pentru transport de marfă.
Conform estimărilor Ministerului Finanțelor olandez, venitul anual din taxă va fi de 200 de milioane de euro. Suedia percepe câte 6 euro taxa de bilet de zbor în UE din aprilie 2018, iar zborurile în afara UE se achită cu 25 de euro de bilet. Începând cu 2011, Germania colectează o taxă ecologică la nivel național de 8 euro de la companiile aeriene.
Citeste mai multe despre taxa aviatie uniunea europeana
Cred ca cei ce propun asemenea legi sunt niste idioti care stau degeaba toata ziua si cand intra in campanie le vin idei traznite ca sa atraga atentia asupra nimicniciei lor. In curand asteptati-va sa ne taxeze masinile de gatit ca si alea scot fum.
Ce lume!
E ca la fumat, o taxa pe activitati daunatoare. Banii se pot folosi pentru cercetare, pentru sanatate, plantari de arbori etc.
Este justificat si economic pentru ca acei bani se intorc la consumatori, prin asigurarea unui mediu mai curat, prin subventionarea sanatatii, educatiei.