VIDEO INTERVIU Experiența unui campion român în Statele Unite: Visul american e doar o strategie de marketing, în realitate este o societate rigidă/ Nouă, românilor, ni se pune încă eticheta de emigrant

de Daniela Mihai     HotNews.ro
Vineri, 25 octombrie 2019, 21:00 Actualitate | Esenţial


Marius Cîrstea
Foto: Hotnews
Visul american este perceput la fel, indiferent în ce zonă a lumii te afli, însă totul este o strategie de marketing. În Statele Unite se vinde absolut orice, de la destinații turistice până la modul de viață, dar situația este alta în realitate – susține fostul tenismen Marius Cîrstea. Ajuns în America la studii, cu o bursă de 50.000 de dolari pe an, fostul campion al României a povestit experiențele pe care le-a trăit în Statele Unite. ”Au multe lucruri bune, dar este o societate foarte rigidă. M-am reîntos acasă fără niciun regret, dar sunt un alt om. Românilor li se pune eticheta de emigrant și apoi, se închide totul” - a explicat fostul sportiv, într-un interviu pentru HotNews.

Sunt multe lucruri uimitoare în America, exact ca în filme!

Marius Cîrstea: ”Întregul sistem american funcționează aproape impecabil: mă refer la sistemul de securitate al cetățeanului, la sistemul de sănătatate, nu prea există birocrație, este mult mai ușor de lucrat cu statul, nu este atât de greoi ca în România. M-a uimit foarte mult infrastructura, au niște autostrăzi pe care le vezi în filme. Imediat ce am ajuns acolo, am avut un șoc cultural, urmat de o depresie. În patru ani de zile, mi-a fost imposibil să am un prieten american. Dacă ar scrie pe fruntea noastră ”Germania”, poate ne-ar privi altfel. Dar când spui că ești din România, lucrurile se schimbă. Ni se pune o etichetă de emigrant și acolo se închide totul. Nu te resping din start, sunt zâmbitori, dar este imposibil să creezi o legătură mai aprofundată.

Când am ajuns în America, eu eram campion național în România. Și am început cu ”românisme”..sunt obosit, vreau să mă odihnesc, eu sunt cel mai tare....dar pe ei pur și simplu nu îi interesa. Mi-au spus ce am de făcut și dacă nu îndeplineam sarcinile și condițiile lor, eram liber să plec acasă. Această experiență m-a schimbat foarte mult, m-a făcut să fiu mult mai responsabil. când m-am reîntors acasă, eram alt om. Visul american este marketing, nu există țară în lumea asta care să facă marketing mai bine decât americanii. Ei vând absolut orice, de la orașe, la atracții turistice sau mod de viață. Dar în realitate, nu prea are legătură!”




Cel mai bun sfat primit de la americani: schimbă jobul la cinci ani și fă-ți relații!


Marius Cîrstea: ”Dacă stai în America, profesorii te învață niște chestii elementare: să nu stai foarte mult la același loc de muncă. După o perioadă de trei sau cinci ani, trebuie să schimbi jobul. Toți profesorii pe care i-am avut, la fiecare început de curs ne-au spus: dacă vreți să faceți afaceri, nu contează câți bani aveți, contează pe cine cunoașteți.

Pe o scară de la unu la zece a celor mai influenți oameni, lucrurile stau foarte diferit decât în România. De exemplu, la noi în țară, dacă joci la Loto și te îmbogățești peste noapte, poți să faci același tip de combinație la nivel de corupție pe care o fac cei de la nivelul nouă sau zece. În America, zona de vârf este cu circuit închis, în care doar ei pot să facă niște chestii ilegale. Până să ajungi la acest nivel, se merge după regulile jocului.


M-am întors acasă fără regrete! Am lăsat acolo o societate rigidă, cu care nu rezonam deloc

Marius Cîrstea: ”Faptul că am o diplomă din America, îmi deschide mult mai bine granițele decât o diploma pe care aș fi obținut-o în România. În America, sunt niște probleme de sistem pe care nu le agreez: sistemul medical - eficient dar foarte scump, ori poliția pe care o consider mult mai agresivă, comparativ cu cea din țara noastră. Dacă noi considerăm România un sat fără câini, pentru că poliția nu își face, uneori, treaba, acolo este exact invers: mai întâi te omoară cu bătaia, și apoi te întreabă cu ce ocazie pe acolo.

Oamenii sunt foarte reci acolo și prefer să fiu în România, unde am foarte mulți prieteni. Aici se poate trăi mai bine decât în oriunde în lume, dacă ai avea un sistem medical foarte bun sau câteva relații ca să te poți descurca. Mi se pare că America este o țară foarte rigidă, mai ales din punctul de vedere al legilor, al oamenilor. Nu este totul lapte și miere, de fapt nicăieri în lume nu este așa. Și acolo sunt multe probleme: lumea se împușcă în fiecare zi. Nu există zi în New York în care cineva să nu fie împușcat. În ultimii zece ani, statistic vorbind, a fost o singură zi în care nimeni nu s-a împușcat în New York, în urmă cu doi ani.”

Viața în Las Vegas, New Orleans ori Manhattan

Marius Cîrstea: ”În New Orleans am fost șocat atunci când am cumpărat ceva de la un fast food, iar vânzătorul mi-a dat mâncarea pe sub un geam antiglonț. Se împușcau și se făceau foarte multe jafuri în zona respectivă. Te duceai la hotel și ți se dădeau hărți, în care zonele erau marcate cu verde, galben și roșu. Ți se spunea foarte clar: pe această stradă, nu intri pentru că nu va fi foarte bine. În Manhattan, distanța dintre un bloc zgârie-nori și ghetouri este de aproximativ trei metri. Într-o parte e un super business, iar la doi pași distanță sunt ghetouri - ți-e frică să intri acolo.

După un zbor de șase ore, am ajuns în Hawai, dar parcă erai la Eforie. Faimoasa plajă Whaikiki Beatch este foarte mica și foarte murdară. Sunt trei insule în Hawai, dar când ajungeai în zonele mai puțin frecventate de turiști, apa și peisajele erau, într-adevăr, spectaculoase. Când am ajuns în Las Vegas, mi s-a tăiat respirația, l-am descoperit exact cum îl știam de la televizor. Dar tot Las Vegasul efectiv, este o stradă. În momentul în care am făcut mai mulți pași la stânga sau la dreapta, mi-am dat seama că era un oraș plin de mexicani, care se împușcă la greu.”

Sistemul de sănătate este impecabil, dar scump!

Marius Cîrstea: ”Am căzut cu bicicleta, știam costurile cu ambulanța. Acolo totul este privat și în momentul în care ai sunat la ambulanță, te costa 1.800 de dolari. Ziua de spitalizare costa aproximativ 1.200 de dolari, fără tratament. M-am dus cu mașina mea la o clinică, m-au cusut și mi-au făcut un vaccin antitetanos – m-a costat 900 de dolari.

La 22 de ani, când mă aflam acolo, am făcut vărsat de vânt. Atunci, am cumpărat pastile pe care am dat aproximativ 400 de dolari. În România, același tratament costa 9 lei, o folie. Un alt exemplu: cazul unui prieten de-al meu care a avut probleme mai grave și a avut nevoie de atât de ambulanță, dar și de elicopter. S-a pus problema să facă două operații, iar costurile erau de aproximativ 470.000 de dolari. Asigurarea medicală, oricât de bună este, îți asigură maxim 80 la sută din costuri.






Boston se aseamănă foarte mult cu Bucureștiul


Marius Cîrstea: ”Mi-au plăcut mult orașele Boston și San Diego. De altfel, San Diego este superb, are cea mai bună climă din lume, acolo este o temperatură de 22-24 de grade pe întreaga perioadă a anului. Eu cred că Bostonul se aseamănă foarte mult cu Bucureștiul. Nu este chiar atît de aglomerat, dar mie mi se pare că modul de viață se aseamănă foarte mult. Ei au în plus față de bucureșteni sistemul, care merge foarte bine din toate punctele de vedere. Și ei au probleme. Nicăieri nu am văzut atâția oameni ai străzii ca în America. Acolo este un capitalism pur: cât faci bani trăiești, când nu îi mai ai, mori.

Au benzina ridicol de ieftină, dar se consumă mult! Mâncarea este ieftină, dar nu e sănătoasă


Marius Cîrstea: În America, toată lumea știe că benzina este foarte ieftină, costă în jur de doi-trei dolari/galon asta înseamnă în jur de doi lei/litru. Dar ei au mașini care consumă foarte mult combustibil. De exemplu, noi mergeam cu o mașină care consuma un galon de benzină la nouă mile, mai exact 4 litri de benzină consumați la 17 km, mașina avea un rezervor de 160 de litri. Parcă mergeam cu tancul, dar cei mai mulți aveau mașinile cam la fel. Se consumă benzină acolo, ca la nebuni...

Și mâncarea este ieftină, nimic de zis. Dar tot ce este ieftin, este nesănătos. Dacă vrei să mănânci ceva care să fie ok, atunci costă! De exemplu, cu 2,50 dolari cumpăram 12 ciocănele de pui. Dacă voiam o ceafă de porc sau un mușchi care să nu fie umflat de steroizi, atunci plăteam 6-7 dolari. Costurile adevărate sunt cele cu chiria - 30 la sută din populație au casele lor, restul stă cu chirie. Orice chirie în America pornește de la 500 de euro . În Dallas, chiria pentru un apartament cu două-trei camere, într-o zonă decentă, este de aproximativ 2.000 de dolari. Apoi, urmează costurile cu asigurarea medicală - șase sau șapte mii de dolari pe an.


Cum se intră într-o frăție, ce pericole există?


Marius Cîrstea:
”În America, sunt 10-15 studenți care mor în fiecare an încercând să treacă probele pentru a intra într-o frăție. Probele sunt date de seniori, cei care sunt în anul patru. În momentul în care ai fost umilit, în primul an, când ajungi anul patru, ești și mai dur cu cel din primul an. Este un bulgăre care se tot rostogolește, iar probele devin tot mai agresive - se bea din ce în ce mai mult, foarte mulți studenți intră în comă alcoolică...niciodată nu am înțeles de ce se ajunge la asta.”

Marius Cîrstea a fost de trei ori campion național al României la tenis în perioada 2004- 2005 și vicecampion balcanic în 2005. În perioada 2009-2013, a absolvit Facultatea de Business Marketing, SUA.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















36445 vizualizari

  • +4 (28 voturi)    
     unde? (Vineri, 25 octombrie 2019, 21:27)

    UncleSam [utilizator]

    Are mai multi prieteni in Romania, dar  succesul in tenis si sport nu se numara in cati priteni ai. Uite la Federer ori Nadal, nu au prieteni, Nadal abia s-a casatorit la 35, nu s-a tinut de fuste si nici chermeze si clubangeala.

  • -14 (28 voturi)    
    Societatea ideala!!! (Vineri, 25 octombrie 2019, 21:35)

    Marionette [utilizator]

    Daca oamenii au reusit sa faca un EMDrive care ne poate purta cu 0.99 din viteza luminii in 50 de ani pentru persoanele din naveta respectiv 144.000 ani pentru cei de pe pamant de aici la capatul universului, deci noi, bucatile astea sensibile de carne am reusit sa stapanim tot ce exista atunci sigur nu s-a intamplat asta din cauza boxerilor. O societate care le da peste bot boxerilor si-i pune acolo unde le este locul pentru progresul omenirii (jos) si-i face sa se simta inchistati in ceva rigid este o societate perfecta!
  • +27 (51 voturi)    
    // (Vineri, 25 octombrie 2019, 21:36)

    GemstonePig [utilizator]

    am sa citez doar atat '' Aici se poate trăi mai bine decât în oriunde în lume, dacă ai avea un sistem medical foarte bun sau câteva relații ca să te poți descurca.''
    niste relatii,niste pile, niste cunostinte, sa ne descurcam adica sa fim privilegiati de partid
    • +10 (40 voturi)    
      96% (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 1:00)

      icarag [utilizator] i-a raspuns lui GemstonePig

      96% e rata de proprietari de locuinte in Ro. cea mai mare din Europa. se traieste bine si fara pile si relatii. dar trebuie sa fii harnic si creativ , nu sa astepti de la altii si sa dai vina pe system .
      • +14 (28 voturi)    
        fals (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 8:18)

        NuSuportProstii [utilizator] i-a raspuns lui icarag

        din cei 96% de proprietari 3 sferturi si-au platit casa cu 300$ dupa ce a explodat inflatia in anii 90.
      • +20 (34 voturi)    
        Si calitatea locuintelor ? (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 11:04)

        Maspp [utilizator] i-a raspuns lui icarag

        30% din locuinte sunt din chirpici cu 1-2 camere
        60% din locuinte sunt in ghetouri comuniste cu 1,2,3 camere in blocuri cu alti cateva sute.
        10% din locuinte sunt relativ ok.
        Acum fa comparatia cu US unde 70% sunt case individuale cu minim 150 m2 utili si atunci realizezi aberatia a ceea ce spui.
        • +8 (24 voturi)    
          Daaaaaaa (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 14:10)

          jeanvaljeanro [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

          Ca SUA nu e patria ghetourilor...150m2 70% dintre case... :))) baiatule, tu n-ai fost la New York, mult succes cu cei 150m2 ai tai!
          • +5 (15 voturi)    
            Valjeane, US nu e New York sau Los Angeles (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 19:38)

            AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui jeanvaljeanro

            Asa cum UE nu e doar Amsterdam sau Monaco.
            Dar in calitate de Valjean tu trebuie sa stai pe metereze sociale.
            Ia intreaba un locuitor din New York care sta intr-un spatiu de sub 80mp patrati daca s-ar muta in Bucuresti la 150 mp? Sau in Kathmandu la 300 mp?
          • +12 (12 voturi)    
            Am fost boss si in NY si in LA (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 20:47)

            Maspp [utilizator] i-a raspuns lui jeanvaljeanro

            Apartamentele de care zici tu in NY sunt mai scumpe decat o casa la 30 km , normal. Cin vrea sa stea in NY, plateste.
        • +14 (22 voturi)    
          Si calitatea locuitorilor?.. (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 14:30)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

          Da, Romania este tara proprietarilor, dar nu de locuinte, ca alea nu valoreaza mai nimic, ci de terenuri.

          Intr-adevar, mai putin de 10% din locuinte se ridica la standarde acceptabile pentru o economie dezvoltata, dar nu pentru ca nu s-ar putea, ci pentru ca nu se doreste. In casele alea din chirpici de la tara traiesc oameni cu 2-4 clase. Pentru ei, viata cu buda in fundul curtii este normalitate. Nu vor mai mult. Cand vin capsunarii cu bani munciti din greu (sau tiganii cu bani furati), isi construiesc ditamai casoiul, dar nu-l izoleaza, nu il leaga la utilitati si dorm tot in casa veche, cu buda in fundul curtii.
    • +13 (17 voturi)    
      ??? (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 14:26)

      daril [utilizator] i-a raspuns lui GemstonePig

      de unde si pana unde sistem medical bun inseamna sa fii privilegiat de partid? Este un drept in orice tara civilizata. A avea prieteni care sa te ajute sa te integrezi mai usor e un ajutor bun pentru orice om care se stabileste intr-o tara straina.
  • +5 (57 voturi)    
    Ii lipseau pilele si invartelile (Vineri, 25 octombrie 2019, 21:45)

    newlook [utilizator]

    Are dreptate, o spune pe de-a dreptul si il inteleg: USA nu e pentru el. 

    Succes in Romanika!
    • +1 (9 voturi)    
      ai spus bine (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 19:39)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui newlook

      Cu societatea americana o nimeresti, cu intelegerea celei de aici mai de lucrat.
  • +20 (48 voturi)    
    Experienta ratata (Vineri, 25 octombrie 2019, 21:56)

    m26 [utilizator]

    Baiatul asta are dreptate in unele privinte (arme, zone nesigure), dar exagereaza in altele.

    1. Costurile medicale sunt foarte mari, insa asigurarile medicale acopera o mare parte din ele, daca persoana in cauza are asigurare. Are dreptate cand zice ca asigurarea plateste 80% din cost, insa ce nu spune este ca exista un "Max out of pocket" care, in functie de ce asigurare ai, poate fi de la 1,000 pana la $5,000/an. Practic asigurarea plateste 80% din cost pana la "Max out of pocket" si 100% la ce depaseste.
    2. Daca prin rigida tipul intelege corecta, atunci are dreptate. Aici nu se fac "combinatii" de genul mi-a luat carnetul, dar stiu eu pe cineva la politie care mi-l da inapoi.
    3. Politia e dura, dar daca respecti legea nimeni nu are nimic cu tine. Daca iti spune sa te opresti si tu fugi ca idiotul atunci te impusca. Asta se intampla in cartierele proaste unde nu prea vad ce ai cauta. A generaliza la toate America e o tampenie.
    4. Americanii sunt, in general, deschisi si prietenosi atat timp cand ii tratezi cum trebuie. Daca te duci si le spui ca fotbalul american si baseball-ul sunt de r... si ca adevaratul fotbal e de fapt soccer atunci nu stiu cum se uita la tine. Niciodata nu vei fi etichetat drept emigrant cum spune nenea asta atat timp cat toata America e o tara de emigranti. Poate daca te duci pe la tara sa se uite aia urat la tine, dar ma indoiesc.
    5. Daca tu mergi in Hawaii ca sa stai pe plaja de la hoteluri atunci ai gresit total locatia. Poti sa mergi in Caraibe la costuri mai mici si sa ai plaje mai frumoase. Daca insa te aventurezi in natura, vei gasi in Hawaii locuri unice in lume. Si pentru cine nu crede, puteti da cautare pe Google Images dupa Hawaii si sa comparati cu ce zice nenea asta.


    • +15 (31 voturi)    
      are dreptate cu sanatatea (Vineri, 25 octombrie 2019, 23:33)

      delco [utilizator] i-a raspuns lui m26

      americanii se duc in Canada sa cumpere insulina pentru ca mafia medicamentelor din SUA are preturi astronomice
    • +5 (23 voturi)    
      de ce ratata vere? (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 1:03)

      icarag [utilizator] i-a raspuns lui m26

      de unde ideea asta, ca odata plecat trebuie sa ramii acolo si sa maninci cu 'lopata' tot ce au aia ?
      de ce sa nu ai radacini ? esti slabutz , sa ma exprim politicos. experientza ratata? haha.
    • +6 (10 voturi)    
      Hawaii (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 5:11)

      Setalcott [utilizator] i-a raspuns lui m26

      A uitat de a patra insula, cea mai spectaculoasa.

      https://www.youtube.com/watch?v=1nf61dNdzPc
    • +1 (5 voturi)    
      asa, (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 9:29)

      codrean [utilizator] i-a raspuns lui m26

      sper ca Marius Carstea sa invete ceva din lectia pe care i-o dai si sa mai incerce inca odata America !?
    • +16 (20 voturi)    
      O parte sunt perfect adevarate altele exagerari (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 11:25)

      Maspp [utilizator] i-a raspuns lui m26

      Am fost si trimis de companie si ca turist si in vizita la rude/prieteni/colegi de servici stabiliti acolo. Depinde foarte mult de ce asteptari ai si ce nivel de trai aveai in Romania. Daca te duci in US ca turist, personal nu cred ca merita sa-ti cheltui banii acolo comparativ cu Europa. Daca vorbim de emigrare, singurul loc unde as dori sa ma stabilesc ar fi California. Clima, nivelul de trai, atitudinea cosmopolita mi s-au parut fantastice comparativ cu alte zone. Din punct de vedere al costurilor de viata, mi se pare prea scumpa tara la ce ofera. Costurile cu sanatatea, pensia, educatia copiilor mi se par mult prea mari. Adica nu vreau sa ma chinui o viata doar ca sa strang bani pentru facultatea copiilor care probabil nu sunt geniali ca sa intre pe burse la o universitate buna. Partea buna e ca de lucru gasesti , si relativ bine platit dar trebuie sa fii dispus la mobilitate foarte mare ceea ce e greu cand ai o familie ( copii la scoala, sotia care are un job, etc). Cu pensia e destul de complicat, unele dintre cunostinte nu contribuiau la vreun sistem de pensii , poate si pentru ca nu stiau cat or sa stea. Cu asigurarile medicale, da , calitativ e peste orice din lume dar costurile sunt exorbitante. Insa daca ai un job bun, poti sa ai o asigurare care acopera cam tot (dar mai platesti si tu), altfel daca ti-ai pierdut jobul sau e o firma care nu plateste foarte mult pentru asigurare, e nasol mai ales daca ai si familie. Overall, mie mi se pare ca merita sa stai acolo daca ai deja bani, multi bani sau ai niste idei geniale si reusesti sa le pui in practica si sa atragi investitori. Atunci poti sa faci enorm de multi bani. Dar eu nu prea am vazut printre cunostintele mele pe cineva sa fi reusit asta.Toti lucrau ca angajati.
    • +5 (19 voturi)    
      acopera o mare parte my a$$ (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 16:56)

      zaboo [utilizator] i-a raspuns lui m26

      ajung oamenii sa isi vanda casele ca sa plateasca facturile de la spitale, nene... unde dreaq traiesti?
      • -1 (13 voturi)    
        mdea, in Ro ajung sa moara gratis (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 19:50)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui zaboo

        Din cauza nozocomialelor.
        O fi scump acolo? o fi ieftin la noi?
        • +9 (13 voturi)    
          ce-are $ula cu prefectura?? (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 22:41)

          zaboo [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          In Florida a primit una factura de 13 mii de dolari pentru o serie de vaccin antirabic.... altu' a primit factura de 48 de mii de dolari ca i-a murit nevasta tanara in ambulanta (dus spre spital)...ce treaba are ce plateste asigurarea in SUA cu faptul ca se moare din nush ce cauza prin Ro?? sotului meu i-au trimis factura de 2200 de dolari pentru sase ore in spital cand a facut pneumonie (o injectie antibiotic plus poza la plamani) - intre care $6 perechea de manusi de unica folosinta ca ex... asa ca taci dreaq daca habar n-ai!
          • 0 (2 voturi)    
            de ce nu va intoarceti? (Duminică, 27 octombrie 2019, 18:09)

            AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui zaboo

            ca sa vedeti de ce comparam $ula cu prefectura
  • +5 (29 voturi)    
    dap (Vineri, 25 octombrie 2019, 22:15)

    vagabond [utilizator]

    Visul american nu e marketingul. E ca daca pui osul pana la urma o sa reusesti. Spre deosebire de Romania, unde nu conteaza.

    • +10 (24 voturi)    
      munca (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 14:30)

      daril [utilizator] i-a raspuns lui vagabond

      pai atunci de ce majoritatea americanilor traiesc de la un salariu la altul? De ce toti traiesc pe datorie? Sunt toti lenesi? Sau sistemul e conceput mai mult in favoarea celor potenti financiar?
      • +10 (12 voturi)    
        pentru ca sunt inurajati sa consume (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 16:57)

        zaboo [utilizator] i-a raspuns lui daril

        ceea ce nu isi permit - de-aia!
      • -3 (15 voturi)    
        traiesc de la un salariu la altul? (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 19:55)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui daril

        Peste tot in lume 80% traiesc de la un salariu la altul.
        Diferenta e la standardul de viata. Sunt patroni in Romania care traiesc poate la celasi standard cu americanul de rand dar au luni in care traiesc din "salariul" de acum 2 ani.
        • -1 (7 voturi)    
          datori vanduti (Duminică, 27 octombrie 2019, 11:50)

          daril [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          in alte tari oamenii reusesc sa faca economii. In America toti traiesc din imprumuturi. Tot ce au, casa, mobila, masina, e proprietatea bancilor. Studentii sunt datori, parintii sunt datori, toata lumea e datoare la banci. America are o datorie imensa pe care o rostogoleste de la un an la altul.

          Nu mai compara Romania cu America. Compara tarile dezvoltate din Europa si o sa-ti dai seama ca America e in urma lor.
  • +20 (36 voturi)    
    vise... (Vineri, 25 octombrie 2019, 22:41)

    gica_ultra [utilizator]

    in 1998 am avut sansa sa fiu trimis de angajator 1 luna la training (inclusiv training on the job) in Chicago ... frumos pana dai la o parte poleiala : in Canada nasterile sunt subventionate de stat-> in USA a doua zi iti vine factura de peste 20.000 USD. tot UE e mai buna pentru romani .
    • +22 (32 voturi)    
      experienta personala (Vineri, 25 octombrie 2019, 23:21)

      GabiAlex [utilizator] i-a raspuns lui gica_ultra

      nastere prin cezariana la Northwestern in Chicago : 42000 usd. Asigurarea a platit tot ce a depasit 400 usd.
      • +13 (15 voturi)    
        nu contest... (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 10:58)

        gica_ultra [utilizator] i-a raspuns lui GabiAlex

        din auzite, parca difera pachetul de servicii incluse in asigurare . am primit oferte de munca dar mi-a explicat un prieten plecat in '90 in Boston cu ce as fi ramas in mana (cum se zice) : nu era o fericire ... f. multi cetateni USA nu au nici un fel de asigurare : a incercat Obama ceva dar ...
        ref. nastere : o nepoata a nascut anul trecut dar, nefiind cetatean USA, a decontat asigurarea sotului (soldat).
        off topic: nu am stat decat 30 zile dar m-a impresionat curatenia din Chicago ..
      • +1 (17 voturi)    
        Decontat tor ce e peste ? (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 12:23)

        andreiu [utilizator] i-a raspuns lui GabiAlex

        Decontat tot ce este peste 400 ??? Adica se incurajeaza cheltuielule mari, sa te duci la cel mai scump spital? Mi se parea normal invers: sa platesti tot ce e peste o anumita suma standard pt anumit tratament.
        Dar cine a zis ca americanii-s normali ?!
        • +4 (16 voturi)    
          Si alternativa?.. (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 14:34)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui andreiu

          In Romania se deconteaza integral, indiferent de cost. Adica se incurajeaza cheltuielile fara limita.

          Asiguratorul privat are interesul sa plateasca mai putin, deci macar se va uita pe lista inainte sa deconteze. In Romania te internezi pentru una si te baga in sistem cu zece, ca sa deconteze cat mai mult. Tu nici macar nu afli ce ai "avut".
      • +6 (16 voturi)    
        multi n-au asigurare (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 14:32)

        daril [utilizator] i-a raspuns lui GabiAlex

        la altii nu acopera. Republicanii se opun unui sistem de asigurare universal, mult mai accesibil si echitabil, favorizand un sistem privat in care scopul este reducerea costurilor nu sanatatea pacientului.
  • +18 (34 voturi)    
    Ce ti pot spune (Vineri, 25 octombrie 2019, 23:24)

    ap101 [utilizator]

    E ca ai incercat sa prezinti america in clisee, insa pana si asta e un cliseu in sine, care e mai degraba neadevarat. Eu nu m am simtit niciodata judecat sau neajutat pt ca as fi imigrant. Din contra. Ce ti permite inca america e sa traiesti mai mult decat decent si sa faci bine lucrul la care te pricepi. Si te recompenseaza generos pt asta. Daca vrei sa faci bani, poti face asta, daca vrei sa ti intemeiezi o familie, cumpara o casa intr o suburbie linistita, poti face toate astea linistit. Da, nu socializeaza ca noi romanii, dar si la noi, de la un pct incolo e multa pierdere de timp cu socializarea asta.
  • +16 (30 voturi)    
    Clisee (Vineri, 25 octombrie 2019, 23:59)

    Arizonian [utilizator]

    In unele privinte, americanii pot fi mai sociali chiar decat romanii. In orasele mari unde a locuit romanul asta, lumea e mai grabita si mai rece.

    Insa mai prin MidWest exista o cultura foarte diferita, legata de conceptul de comunitate. Comunitatile sunt foarte stranse. Au petreceri de bloc sau biserica, si se organizeaza cand un vecin este la nevoie pentru ajutor, sau comunitatea are nevoie de ceva. In unele privinte, nu am vazut mai multa solidaritate nicaieri in alta parte. Insa ca in orice fel de comunitate, trebuie sa si dai ca sa si mai primesti. Outsiderii nu sunt prea bine primiti in comunitate in general.
    • +8 (16 voturi)    
      la oras lumea socializeaza (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 14:36)

      daril [utilizator] i-a raspuns lui Arizonian

      dar totul e politete, nu prea exista caldura umana. In mediul rural comunitatile sunt conservatoare, strainii sunt priviti cu suspiciune, daca apare o masina noua este chemata politia.
  • -18 (36 voturi)    
    america e o inchisoare frumoasa, sistem mafiot (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 1:16)

    tfmc [utilizator]

    daca vrei o cafea buna...platesti 3.5 dolari, daca vrei sa mananci organic sau bun, platesti 50 de dolari pe zi...america e frumoasa dar f periculoasa, un sistem inchis, practic ei sunt un clan de miliardari care fac legea si detin tot. Nu misti nimic acolo, ramai sclav pe viata...mai ales daca pleci de la zero. sa nu mia vorbim ca mai fac si un mic genocid gen 11.09, cand si-au daramat zgarie norii plini de azbest. o tara cu mult fake si mult prea scumpa....cum puii mie sa dai 1 mio dolari in los angeles cand au acolo mii de hectare libere? asta inseamna organizatia mafiota USA.
    • +15 (33 voturi)    
      "Nu misti nimic acolo, ramai sclav pe viata"... (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 7:53)

      John M. [utilizator] i-a raspuns lui tfmc

      Fals! Majoritatea romanilor pe care i-am cunoscut la Cleveland, Ohio, s-au realizat dincolo de cele mai indraznete visuri- americane sau romanesti.
      S.M. nu stia o boaba de engleza, dar stia franceza, asa ca si-a deschis o gradinita unde se preda franceza. Azi, dupa 40 de ani, are 12 scoli evaluate in 2018 la 48 de milioane $. In 2007 a fost declarata cea mai buna scoala din Ohio si doamna respectiva a fost invitata la Casa Alba.
      S.S. inginer la o fabrica de utilaje strategice care trebuia sa anunte FBI ori de cate ori pleca in strainatate unde i se dadea un numar de telefon de contact in caz ca intra intr-o situatie dificila.
      S.C. inginer sef la GoodYear
      G.B.inginer avea pe mana cea mai mare fabrica de transformatoare industriale
      P.R. inginer sef la fabrica de baterii Energizer
      C.I. inginer-sef la o firma gigant a construit in China 16 sucursale
      I.M. la 14 luni de la aterizare in America preda engleza si alte cateva obiecte la un colegiu local
      Dr. C. era chirurg de trauma vestit, la tv tot timpul
      I.V., L.V.,M.T. toti ingineri, toti realizati si profesional si financiar si lista poate merge on and on and on...
      E normal sa te simti strain in America pentru ca aia esti, dar asta nu inseamna ca-ti pune cineva piedici sa te realizezi. Dimpotriva, 78% din cei care vin sa-si faca doctorate in America raman pentru totdeauna pentru ca li se pun la dispozitie fonduri si mai ales libertatea de creatie. Ar fi multe de spus despre America, dar ca esti tratat rau nu e adevarat.
      • 0 (4 voturi)    
        Pentru toti "minusarii" din acest post: (Duminică, 27 octombrie 2019, 13:05)

        John M. [utilizator] i-a raspuns lui John M.

        Mergeti la Biserica "Bunavestire" din Rocky River, (suburbie a Cleveland, Ohio), si parintele paroh G. de acolo va va introduce tuturor acestor romani extraordinari (si a multor altora) care au dus gloria inteligentei, tenacitatii, si preciziei profesionale romanesti pe culmi la care Ceausescu nici nu putea visa sa-i duca pe ai lui aici in tara.
        Un exemplu de profesionalism absolut -caruia cu ocazia asta ii aduc un omagiu postum- si care a fost primul care a venit la noua mea casa cu o camioneta de electrocasnice si lucruri de prima necesitate cadou- este prietenul nostru ungur J.B. care ca inginer la o mare companie de transformatoare industriale a refuzat sa se mute in Wisconsin si atunci compania a adus filiala de acolo in Clevaland. Toti romanii care au emigrat in anii 60 si 70 in SUA si aveau o diploma universitara au ajuns pe pozitii la care nici nu visasera in Romania, dar care au adus glorie Americii.
    • +5 (29 voturi)    
      bullsh** (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 10:47)

      getmyextip [utilizator] i-a raspuns lui tfmc

      In America (SUA de fapt) poti sa faci foarte multi bani daca muncesti. Intr-adevar, daca te duci la pomana si ceri bani de la partid, o sa mori de foame, o sa fii un ratat. Dupa cum zic americanii, nu exista masa gratis acolo, ca in Romania sau chiar Europa.
      Insa daca muncesti poti sa devii milionar chiar miliardar, nu conteaza din ce tara vii. Toti miliardarii din America (Gates, Bezos, Zuckerberg etc.) au muncit 60-80 de ore pe saptamana ca sa ajunga unde au ajuns.
      Pe langa asta in America poti vinde aproape orice si poti face bani din aproape orice, este o piata foarte mare si foarte variata, exista oameni cu interese extrem de diverse.
      Intr-adevar nu este totul roz nici acolo, spre exemplu intr-adevar politia este o problema, sunt prea agresivi si au prea multa putere insa asta cred ca se datoreaza si legii legate de arme...
      • +12 (16 voturi)    
        Asta cu facut foarte multi bani nu stiu (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 12:36)

        Maspp [utilizator] i-a raspuns lui getmyextip

        cat e de reala. Lucrand in IT, am cunostinte care au plecat acolo din filiala romaneasca. Dupa vreo 10 ani tot acolo sunt, tot angajati, tot ca si noi ceilalti asteapta salariul la sfarsitul lunii ( sau saptamanii, nu mai stiu exact). Dar nu am auzit de niciunul, absolut niciunul care sa spuna : "fratilor, gata, am avut o idee, am facut o afacere a mea, de-acum inante nu mai am nevoie sa lucrez pentru altii"
        • +3 (17 voturi)    
          pentru unii e mai usor (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 17:02)

          zaboo [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

          sa astepte salariul de la altii decat sa isi asume un risc... chiar nu ti-a spus si tie nimeni cum s-a nascut "Amazon" si cum a devenit Bezos ala cel mai bogat om?
      • +3 (25 voturi)    
        asta cu politia agresiva e exagerata (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 13:40)

        jondo [utilizator] i-a raspuns lui getmyextip

        o parte din familia mea este americana. deci merg destul de des acolo (cam odata pe an). m-a oprit politia ziua si noaptae, in oras sau pe autostrada....uneori pt greseli de-ale mele.

        m-au oprit la 2 noaptea pe autostrada pt ca mergeam serpuit si eu crezut ca sunt baut. eu ma uitam dupa indicatoare si mai calcam un pic banda din acest motiv.
        au fost inclusiv suspiciosi ca as putea avea arme (au fost f prudenti cand s-au apropiat de masina, au pus reflectoarele pe mine sa ma orbeasca), dar politetea si deferenta nu i-au parasit niciun moment.
        imi explica de ce m-a oprit, ma intreaba daca am baut, ma crede pe cuvant ca nu (ii explic treaba cu indicatoarele), cateva intrebari de rutina, permisul..."oh, you are from romania. welcome to america sir, and please drive safe!". saluta politicos, zambeste si apoi ne lasa in pace.

        odata ne-au oprit pe mine si sora mea, seara, pt ca se uitau dupa droguri. le-am explicat ca ne grabim (chiar ne grabeam), oamenii si-au facut treaba cat de repede au putut, au scotocit masina meticulos si eficient, ne-au tratat cu deferenta maxima, apoi si-au cerut scuze si ne-au urat drum bun.

        totul e sa colaborezi cu ei. daca ai atitudinea "ce e bah, garcea? bai cascheta, tu stii cine sunt eu?" (asta e atitudinea leftistilor),...well...o sa dai de sabloanele cu agresivitatea polititsilor.

        NICIODATA nu m-am simtit in pericol, ci dimpotriva, protejat. profesionalismul, politetea si implicarea politistilor americani in misiunea lor, mi se pare de departe cea mai grozava din lume, exemplara; peste orice am vazut in europa (despre romania nu are sens sa pomenesc :))
        • -2 (16 voturi)    
          Se vede ca n-ai facut scoala acolo (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 14:07)

          Setalcott [utilizator] i-a raspuns lui jondo

          White privilege
          • +4 (18 voturi)    
            exact (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 14:41)

            daril [utilizator] i-a raspuns lui Setalcott

            rasismul n-a disparut in SUA.
          • -2 (18 voturi)    
            sor-mea a facut scoala acolo (4 ani) (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 18:44)

            jondo [utilizator] i-a raspuns lui Setalcott

            si avea prieteni negri. o negresa era printre prieteni ei cei mai buni. nu am auzit astfel de povesti. astea sunt povesti sustinute de catre stanga americana ce se inchina la Marx.

            de altfel, uite ce spune o negresa (Candance Owens e conservatoare, republicana) despre aberatiile cu white privilege.

            https://www.youtube.com/watch?v=0cUQqPxw3hc
            • +6 (10 voturi)    
              Ha...ha (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 19:46)

              4real [utilizator] i-a raspuns lui jondo

              Ia uite ce spune Owens despre Hitler, cica a fost baiat bun cu Germania, cu restul lumii a fost rau
              https://www.youtube.com/watch?v=LtyctfMu_RM
              • -1 (7 voturi)    
                Intransigenta interpretativa (Duminică, 27 octombrie 2019, 1:35)

                Setalcott [utilizator] i-a raspuns lui 4real

                Si iata ce spune Candance Owens in apararea sa in fata Congresului

                https://www.youtube.com/watch?v=eZCsv53v5Dw&t=4m20s
          • -1 (3 voturi)    
            ai uitat sa pui [sarc] (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 20:02)

            AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Setalcott

            Ca multi pe aici nu se prind!
        • +1 (19 voturi)    
          exemple personale (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 14:41)

          daril [utilizator] i-a raspuns lui jondo

          prea putin relevante. In America daca se intampla sa fii negru statistic ai "norocul' sa fii tras pe dreapta mai des sau sa incasezi gloante de la politisti nervosi.
          • +1 (15 voturi)    
            nici vorba (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 18:41)

            jondo [utilizator] i-a raspuns lui daril

            intre prietenii sor-mii este si o negresa. nu am auzit-o vreodata sa se planga de asa ceva.

            problema este nu rasiala ci ideologica. stanga bate campii cu politia rasista. dar politia este plina de ofiteri negri, care articuleaza si albii si negrii, fara sa se uite, acolo unde e cazul.

            dar mass-media baga numai episoade convenabile pt povestea lor, cu politisti albi care aresteaza negrii nevinovati (iesisera la cumparaturi cu 38 in buzunar in loc de card - vezi cazul Ferguson)

            e o prostie asta cu politia care persecuta negrii.
            • -3 (5 voturi)    
              Ca sa intaresc spusele dumneavoastra (Duminică, 27 octombrie 2019, 1:25)

              Setalcott [utilizator] i-a raspuns lui jondo

              Sa veniti intr-un campus american, sa le spuneti ca aveti un prieten negru, sa vedeti ce se intampla.
      • +11 (21 voturi)    
        clisee (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 14:38)

        daril [utilizator] i-a raspuns lui getmyextip

        munca nu te face miliardar, tu crezi ca in SUA nu se munceste? De ce nu sunt toti miliardari? O simpla scutire de taxe iti baga miliarde in buzunarul unora ca Bezos, fara sa munceasca o zi. Cati ani trebuie sa muncesti tu ca salariat ca sa faci banii astia? Nu se rezuma totul doar la munca.
        • +2 (14 voturi)    
          pai exact aia nu pricepi matale (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 17:04)

          zaboo [utilizator] i-a raspuns lui daril

          ca nu "ca salariat" faci banii - ci ca intreprinzator care isi asuma niste riscuri
          • +7 (19 voturi)    
            valabil oriunde (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 18:50)

            jondo [utilizator] i-a raspuns lui zaboo

            inclusiv in romania.

            si-a facut un amic firma de it.
            - hai bai, cine se baga?
            - lasa ca e bine angajat la coporatie. e prea greu ce vrei tu. nu te alegi cu nimic.

            peste 10 ani, amicul avea contracte cu firme mari din romania, casa in bucuresti, vila la tara, masini...

            cand incepusa sa ii mearga, dupa vreo 4-5 ani, au venit vreo 2:
            - hai ca ne bagam. ne-am plictisti de corporatie
            - pai acum prieteni? acum nu mai am nevoie de ajutor. voi veniti cand nu mai e niciun risc. la inceput cand era riscul aveam nevoie de voi si atunci am fi impartit premiile (sau pierderile). acum va iau ca salariati daca vreti.
          • +6 (8 voturi)    
            Doar ca in America (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 21:00)

            Maspp [utilizator] i-a raspuns lui zaboo

            sunt cam 100 de intreprinzatori cu aceeasi idee ca a ta si care muncesc la fel de mult sau mai mult ca tine pentru a avea succes . Si din astia reuseste maxim unul. Dar in principiu, e real, munca nu e principala conditie sau nu cea mai importanta. Sunt si alte elemente dar cred ca mai important e sa stii sa vinzi un produs decat sa-l faci, sau sa vinzi o idee.
          • 0 (4 voturi)    
            ok (Duminică, 27 octombrie 2019, 11:58)

            daril [utilizator] i-a raspuns lui zaboo

            da zi-le asta alora care insista cu "daca muncesti mult ajungi miliardar". Nu e vorba de munca, sunt altii are au muncit mai mult ca Bezos si n-au ajuns miliardari. Nu se rezuma totul la munca.
        • +5 (5 voturi)    
          lol (Duminică, 27 octombrie 2019, 10:48)

          getmyextip [utilizator] i-a raspuns lui daril

          Prietene, tu ai citit ce am scris?? Evident ca in SUA se munceste, poate mai mult ca oriunde. Clar mai mult ca in Europa care e foarte socialista. In Europa sunt convins ca nu ai aceleasi oportunitati de a deveni bogat ca in SUA, oamenii prefera sa aiba mult mai mult timp liber si sa nu se omoare cu munca.
          Revenind la subiect, ideea e ca trebuie sa muncesti foarte mult ca sa ajungi departe si nu doar 9-17, dupa care te duci acasa te uiti la un serial si te culci...
  • +5 (25 voturi)    
    mult succes, marius! (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 10:25)

    razvandobritoiu1 [utilizator]

    Ce imi plac hakerii astia care comenteaza si se dau mari in spatele unui nick. Sa va povestesc ce intamplare am trait eu pe peiele mea cu politia din Dallas! Eram cu un prieten ceh si mergeam destul de incet pentru ca oricum nu ne grabeam nicaieri...cred ca aveam vreo 70-80 km/h. O masina de politie a trecut pe langa noi, ne-a oprit si urland la noi, ne-a strigat sa iesim din masina urgent. Cu mainile sus, ne-a lipit pe amandoi de masina și ne-a luat la control, pastrand acelasi ton cu urlete si strigaturi. Evident, nu facusem nimic...ne-a dat drumul pentru ca nu au gasit nimic la noi...dar au fost extrem de agresivi. In orice tara civilizata din Europa, asa ceva nu am intalnit. Deci, sunt de acord cu Marius!!!
    • -4 (12 voturi)    
      eu cred ca v-au mirosit ca erati est-europeni (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 20:07)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui razvandobritoiu1

      Sau v-ati adus masina pe vapor si aveati numar de Teleorman?
      • +2 (6 voturi)    
        ... (Duminică, 27 octombrie 2019, 12:00)

        daril [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

        deci politia in America actioneaza in functie de nationalitate ? Si eu credeam ca doar rasismul e criteriul...
        • 0 (0 voturi)    
          pai normal, de ce altceva sa ii opreasca (Duminică, 27 octombrie 2019, 18:20)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui daril

          Dl Dobritoiu nu ne da altceva de inteles.
    • -3 (13 voturi)    
      Ma faci sa zâmbesc (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 21:04)

      Observatory [utilizator] i-a raspuns lui razvandobritoiu1

      te- oprit așa din senin poliția ?
      Este foarte adevărat mexicanii mulți traficanți de droguri ...
      Probabil , probabil , ești mai bronzat și te-au confundat....
      Anyway, ești safe și fericit in țara ta...
      • -1 (5 voturi)    
        deci recunosti (Duminică, 27 octombrie 2019, 12:01)

        daril [utilizator] i-a raspuns lui Observatory

        politia actioneaza in functie de culoarea pielii...si cica nu exista rasism in America :)
  • +6 (22 voturi)    
    96% (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 11:39)

    consumator2 [utilizator]

    Proprietari doar pe acte. In realitate, sclavii bancilor: dupa ce platesti rate 15 ani, iti mai ramane de platit 90% din valoare
  • +5 (29 voturi)    
    Are perfecta dreptate. (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 11:49)

    Azra [utilizator]

    Marius Cristea a facurt o radiografie perfecta a sistemului si societatii americane. Are 100 % dreptate.Si eu am trait acolo vreo 4-5 ani, este adevarat la o varsta mai inaintata decat dansul, dar totusi, la mijlocul vietii si nu m-am putut integra in ceea ce descrie ca mod de viata. Am revenit acasa si nu am nici cel mai mic regret sau gand de a ma reintoarce.
    Pe langa ceea ce a scris el, aspectul sigurantei omului pe strada mi s-a parut cel mai grav(il mentioneaza doar tangential).Am fost atacat si buzunarit de doua ori pe strada, in mijlocul New York-ului, fapt trecut cu totul neobservat de ceilalti numerosi trecatori. Cel mai alarmant este insa riscul permanent si oriunde ai fi- pe strada, intr-o statie de metrou, intr-o scoala, pe un stadion,intr-un autobus, de a te afla in bataia armei unui dement care are el problema lui si care isi poate procura o arma oricand.
    Ar trebui ca Marius Cristea sa scrie o carte cu experienta si constatarile dansului. Ar fi foarte utila pentru tinerii de astazi , care stiu foarte putine lucruri despre "miracolul American".
    • -7 (11 voturi)    
      Problemele si solutiile Americii (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 18:48)

      Setalcott [utilizator] i-a raspuns lui Azra

      Va asigur ca ilustrii academicieni americani lucreaza de zor la rezolvarea problemei sigurantei semnalata de dumneavoastra, in departamentele specializate de studii afro-americane. Problema e ca dumneavoastra, din pozitia privilegiata de alb, nu puteti aprecia situatia in contextul istoric si contemporan de oprimare institutionalizata. Iata

      “If she had let him rob her, even at gunpoint, both likely would have survived. She should not have had a gun in the first place,”

      Asta, desigur, e o solutie temporara, pana la solutia finala la rasismul sistemic.

      Mind the increasingly loud clock ticking away in the corners of your consciousness. The clock that reminds you how little time you and yours have left. Not much more now... In about forty years, half the country will be black or brown. And there is nothing you can do about it... Lo tiene muy mal, hijo de Puta... We just have to be patient. And wait for you to pass into that good night, first politically, and then, well…

      https://davidthompson.typepad.com/davidthompson/2019/01/zack-is-upset.html

      https://davidthompson.typepad.com/davidthompson/2019/10/how-dare-you-defend-yourselves.html

      http://www.timwise.org/2010/11/an-open-letter-to-the-white-right-on-the-occasion-of-your-recent-successful-temper-tantrum/
      • +1 (15 voturi)    
        Conservatorii din America sunt rasisti (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 19:53)

        4real [utilizator] i-a raspuns lui Setalcott

        Acum cu manciurianul oranj la Casa Alba au virat serios catre extrema dreapta. Demonizeaza negrii ca sa obtina voturi de la albii batrani, saraci carora le-au bagat in cap povesti de groaza cu negri, imigranti si musulmani. Numai ca segmetul ala de populatie e pe duca, vin tinerii care au optiuni mai de stanga. De fapt agentul oranj a pierdut votul popular cu toate ca maica Rusie a facut campanie serioasa pentru el.
        • -1 (7 voturi)    
          Asa-i cu liberalii (Duminică, 27 octombrie 2019, 1:20)

          Setalcott [utilizator] i-a raspuns lui 4real

          Hijo de puta blanca, pana la urma, tot el e rasistul.
    • +4 (14 voturi)    
      imi pare rau pt experientele tale (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 18:54)

      jondo [utilizator] i-a raspuns lui Azra

      dar nu cred ca poti generaliza aia cu "lipsa de siguranta"

      am fost seara in harlem, la 2 noaptea in new york...totul ok.

      m-am simtiti mai lipsit de siguranta in paris sau la roma. mai ales la paris.
    • -1 (11 voturi)    
      Spune adevarul Bade! (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 20:59)

      Observatory [utilizator] i-a raspuns lui Azra

      Nu ai reușit sa înveți l engleză ( mare problema a romanilor)
      Ai sperat ca nu am mai văzut americani romani și te primea cu ovații ?

      45 de ani aici in State și nu doresc altceva mai bun...scuze da exista o țara unica in lume , dar Nu primesc străini , Japonia !
  • -8 (24 voturi)    
    Mai bine primul la sat decat ultimul la oras (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 12:32)

    xolv [utilizator]

    mentalitate romaneasca.
  • +10 (26 voturi)    
    glolariu@yahoo.com (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 14:43)

    chelu1 [utilizator]

    "Nouă, românilor, ni se pune încă eticheta de emigrant". fucking ridiculous.
  • +6 (20 voturi)    
    vorbeste lumea ... (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 15:43)

    nu conteaza cine zice [utilizator]

    eu ii sfatuiesc pe doritorii de realizare personala prin america sa caste bine-bine ochii inainte de a face pasul ... in america e complicat tare de trait, chiar si pentru o americani ... nu va mai luati dupa poze, filme si parerile lui cutare si cutare ...
  • +1 (25 voturi)    
    OH. (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 16:34)

    letsoc [utilizator]

    Ce am inteles eu din interviul lui nea Cirstea asta, e ca cel mai bun trai este la noi in tara si totul e OK . Totusi nu - mi dau seama de ce nu dau buzna americanii sa se stabileasca in Romania . Cu stima , NC .
    • +4 (14 voturi)    
      intrebarea si mai buna este (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 18:55)

      jondo [utilizator] i-a raspuns lui letsoc

      de ce se ingramadeste juma de planeta sa se mute in america?
      • +3 (15 voturi)    
        Care jumate de planeta? (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 20:10)

        4real [utilizator] i-a raspuns lui jondo

        Lumea stie de America din filme, insa cand ajung acolo....realitatea difera. Pentru unu care vine din Irak poate sa fie un pas inainte, insa pentru un neamt sau suedez e un pas inapoi.
        • +4 (8 voturi)    
          Hai ca esti culmea (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 21:09)

          Maspp [utilizator] i-a raspuns lui 4real

          Pai aia au avut grija de tarile lor, au muncit sa le aduca unde sunt, si-au ales lideri capabili, nu si-au furat singuri caciula, n-au furat unii de la altii, nu considera ca ce e bun public e bun de furat. Normal ca nu fug nemtii si suedezii in America. Dar romanii or sa fuga mereu nu din cauza tarii, care din punctul meu de vedere e mult mai faina decat majoritatea tarilor din Europa in ce priveste clima, relieful, biodiversitatea, ci din cauza semenilor nostri.
  • -5 (9 voturi)    
    Ritualuri initiatice (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 19:49)

    Setalcott [utilizator]

    "You must be patient before you criticize.”
    James Clavell - Shogun

    Este adevarat ca ritualurile de initiere in fratiile din campusurile americane pot fi brutale si s-au soldat in cateva cazuri chiar cu decese. Statistica din interviu este insa exagerata. Estimarea mea ar fi cam de un caz la trei ani. Toate aceste cazuri ajung subiecte nationale de presa si se soldeaza cu discreditarea fratiilor in general. In acest context, explicatiile lui Jonathan Haidt, cercetator in psihologie morala, pentru existenta si utilitatea acestei traditii sunt binevenite. "Unless you do something, boys don't turn into men".

    https://www.youtube.com/watch?v=HsYJn3tABhI&t=22m28s
  • -1 (15 voturi)    
    Cheia interpretarii (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 19:54)

    Setalcott [utilizator]

    Dupa ce citesc eu printre randuri, lucrurile stau cam asa. Tanarul campion a obtinut o bursa ca "student athlete". Adica facultatea i-a dat bursa sperand sa castige cu el competitii sportive. Din moment ce nu ni se spune nimic despre asta in interviu, poate victoriile nu au fost chiar fulminante. Pe plan academic-intelectual, la fel. Nu vorbim aici de Ivy League, nici de esalonul doi, cum ar fi universitatile din sistemul de stat. In cele din urma termini facultatea, viza temporara de studii - banuiesc - expira, ce faci? Cu o diploma cat de cat solida poti gasi un internship in care mai poti sta un an pe Optional practical training, dar trece si ala. Poate mai testezi terenul o vreme dupa expirarea vizei, devenind fiorosul "illegal alien".
    Ce vreau sa spun e ca experientele fiecaruia sunt diferite, si jurnalismul de calitate ar trebui sa reflecte asta. Sentintele cum ca America e asa sau invers sunt suspecte. Intreaba turistul si iti va spune de oamenii strazii din centrele marilor orase. Intreaba studentul la doctorat si se va plange ca hraparetul Trump taie fondurile pentru cercetare. Intreaba antreprenorul si se va plange ca democratii il taxeaza de nu se vad.
  • +4 (14 voturi)    
    America e mai mult sclipici (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 19:56)

    4real [utilizator]

    Dupa ce dai vopseau la o parte observi gravele probleme cu care se confrunta, de la inegalitati sociale la rasism si de la corporatiile care fac legea pana la coruptia politica.
  • +5 (7 voturi)    
    Ubi bene, ibi patria ! (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 20:16)

    Noiembrie [utilizator]

    ,,Acasa este acolo unde esti fericit!"

    Nu o spun eu, a spus-o dramaturgul grec Aristofan in secoulul V i.e.n, apoi filozoful roman Marcus Cicero.
    Iar, in timpul emigratiei spre America a fost înlocuita cu „Ubi Panis, Ibi Patria”, adica „UNDE ESTE PÂINE, ESTE PATRIA”, considerată drept motto-ul tuturor emigranților, de către J. Hector St. John de Crèvecœur în „What is an American”, scrisoarea a treia din „Letters from an American Farmer.”
    Asadar, mergeti acolo unde va simtiti bine, sau reveniti de unde ati plecat.
  • -2 (16 voturi)    
    Multe erori... (Sâmbătă, 26 octombrie 2019, 20:49)

    Observatory [utilizator]

    trăiesc in NYC de peste 45 de ani, acest individ( or campion )spune pentru publicitate multe bazaconii, ca sa nu spun minciuni .
    Treaba cu prietenii: aici dacă omul nu te cunoaște nu se împrietenește . Exista ceva in comun ? Sau așa doar prieten ? Te împrietenești cu un criminal sau un vânzător de droguri ?
    Referitor la îngrijirea medicală . Sigur ca este scumpă , însă, majoritatea covârșitoare are o asigurare medicală , deci pentru un trecător prin State care , se creier , mai șmecher , ca ăștia sunt prosti , nu și-a cumpărat o asigurare medicală pe perioada șederi .
    Deformarea adevărului este uneori un mod de publicitate și omul vrea sa se dea cunoscător și sa facă “ valva” .
    Crime : dacă citești presa zilnică , se caută pe prima pagina ceva senzațional ca și la TV.
    In zonele populate de droguri se întâmpla sa se mai supere între ei pentru teritoriul sau neplata drogului.
    Omul acesta nu a menționat : câte crime a văzut el cât a stat aici in State ? In 45 de ani nu am fost martorul nici unei crime !

    Nu ma deranjează ca ar denigra țara aceasta , doar Spune-ți adevarul nu Invenții !
  • 0 (4 voturi)    
    (..) (Duminică, 27 octombrie 2019, 0:12)

    dvdrzv [utilizator]

    .NY este mult mai sigur decat orice capitala vest europeana, chestiile care le vedem in filmele anilor 80 sunt doar filme, in realitate daca nu o cauti cu lumanarea nu are treaba nimini cu tine, da intr-adevar mai exista benzinarii cu geamuri blindate dar astea-s ramasite din vremuri demult trecute...impuscaturi in oras nu s-au mai auzit de pe vrema lui Clinton, cine zice alticneva nu stie ce vorbeste. Sansa sa fii impuscat acolo e de milioane de ori mai mica decat sa fii taiat in Berceni. In oras NY dureaza cel putin 1 an sa cumperi o arma legal, daca incerci sa grabesti procesul nu-ti mai da deloc voie, in restul statului cel putin 6 luni. Sanatatea? Da scumpa dar buna si depinde de asigurare, angajatorul poate oferi ceva lux sau minim. Iar daca nu esti asigurat sunt o gramada de clinici cu doctori sudamericani cu preturi rezonabile si servicii mai bune decat la noi. Taxe? Mari, corect, dar aproape integral deductibile, mai ales scolarizare si sanatate in special la copii, sunt 100% deductible dar trebuie muncit putin la declaratii, exact ca in filme, dar cu putina atentie se poate scadea sub al nostru 10%. De fapt ei nu vor sa scada prea mult ca-s cautati de irs dupa aia, dar de posibil e posibil.
    • -1 (1 vot)    
      Deci tu vrei sa deduci taxe ? Pai de ce ? (Duminică, 27 octombrie 2019, 16:10)

      socialismic [utilizator] i-a raspuns lui dvdrzv

      Adica de ce vrei tu sa nu platesti raxe? Nu sunt bune ?? Nu ? Nu ?

      Pai daca nu sunt bune, hai sa le facem mici.
  • +3 (7 voturi)    
    Iubita mea de peste ocean (Duminică, 27 octombrie 2019, 13:00)

    rockdani [utilizator]

    Felicitari, domnule Cirstea, pentru sinceritatea si realismul cu care ne-ati prezentat experienta Dv. americana. Din cate se vede in comentarii, pentru unii „visul american“ este greu de spulberat, cum este si „visul despre Germania“, tara in care am stat peste doua decenii si o cunosc bine, cu bunele si cu relele ei. Si nici nu e vorba de spulberat, ci de aratat concret si fara floricele, cu ce se confrunta un imigrant in tarile fagaduintei din povesti si de la televizor. Eu am incercat sa arat cum e Deutschland din perspectiva unor romani stabiliti acolo pe termen lung, in romanul „Iubita mea Mercedes“, aparut anul trecut. M-ar incanta sa citesc o carte buna despre experienta in SUA, a unui conational lucid.
  • +4 (4 voturi)    
    America is all about Money (Duminică, 27 octombrie 2019, 17:01)

    Dalinar [utilizator]

    All about Having and les about Being. E ca Eldorado, daca te duci acolo, mergi pt cativa ani si fa niste bani, dupa care pleaca. Daca ajungi sa intri in datorii, mortgage si carduri de credit, esti doomed.
  • +1 (1 vot)    
    Imigrant sau emigrant? (Luni, 28 octombrie 2019, 10:09)

    marmis [utilizator]

    In USA, ca roman, nu are cum sa ti se puna eticheta de emigrat. Eventual ti se poate spune imigrant, dar aia e un pic altceva.
    Pe de alta parte, daca nu stii diferenta dintre emigrant si imigrant, e posibil sa nu reusesti sa obtii jobul si situatia la care aspiri.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by