Premiul Nobel pentru chimie, primit de trei cercetători care au dezvoltat bateriile cu litiu-ion

de Redactia     HotNews.ro
Miercuri, 9 octombrie 2019, 13:00 Actualitate | Esenţial

Castigatori Nobel Chimie
Foto: nobelprize.org
Oamenii de știință John B. Goodenough, M. Stanley Whittingham, Akira Yoshino au primit premiul Nobel pentru chimie pe 2019, pentru că au dezvoltat bateriile cu litiu-ion, informează site-ul oficial al acestor distincţii prestigioase, citat de Mediafax.

În comparație cu bateriile tradiționale, bateriile litiu-ion sunt reîncărcabile, durează mai mult, au o densitate energetică superioară, cântăresc mai puțin și au o durată de viață mai lungă.

Anul trecut, premiul Nobel pentru chimie a fost decernat cercetătoarei Frances H. Arnold, pentru metoda sa de dezvoltare direcționată a enzimelor, proteine care catalizează reacțiile chimice, și lui George P. Smith și Gregory P. Winter, pentru cercetările lor legate, printre altele, de bacteriofagi, virusuri care infectează bacterii și pot fi transformate în proteine noi. Prin metodele dezvoltate de aceștia se pot produce anticorpi care pot neutraliza toxinele, contraataca maladiile autoimune și vindeca metastazele.

De la înființarea premiilor Nobel și până în 2018, 110 persoane au primit distincția pentru chimie și doar cinci dintre acestea au fost femei. De 63 de ori, premiul Nobel pentru chimie a revenit unei singure persoane.

Sezonul Nobel a debutat luni, cu premiul pentru medicină, acordat cercetătorilor Gregg L. Semenza, Peter J. Ratcliffe și William G. Kaelin Jr., pentru descoperirile lor privind "modul în care celulele percep și se adaptează diferențelor de nivel al oxigenului din mediu".

Marți, premiul Nobel pentru fizică le-a fost acordat cercetătorilor James Peebles, pentru formulări teoretice privind cosmologia fizică, și Michel Mayor și Didier Queloz, pentru descoperirea unei exoplanete ce orbitează o stea de tipul Soarelui.

Joi vor fi decernate cele două premii Nobel pentru literatură, iar vineri, cel pentru pace. Premiul Nobel pentru economie va fi decernat pe 14 octombrie.

Anul acesta, fiecare premiu Nobel vine cu un cec în valoare de nouă milioane de coroane suedeze (830.000 de euro).

Laureaţii îşi vor primi premiile Nobel în timpul unor ceremonii oficiale organizate la Stockholm şi la Oslo, pe 10 decembrie, ziua în care se comemorează moartea fondatorului distincțiilor, Alfred Nobel, decedat în 1896.

Premiile Nobel sunt decernate din 1901 și au fost create după moartea inginerului sudez Alfred Nobel (1833 - 1896), inventatorul dinamitei, conform voinţei sale din testament.

Următorul Nobel (Miercuri, 9 octombrie 2019, 15:36)

trotuar [utilizator]

Va fi pentru cei care fac bateriie bazate pe sodiu în loc de litiu.
    mdap, foarte frumos (Miercuri, 9 octombrie 2019, 16:42)

AliKimiku [utilizator]

Numai ca oamenii astia au inventat bateria Litiu-Ion in 1980 si de atunci nema progres.
    Ce smekerie (Miercuri, 9 octombrie 2019, 19:36)

Observatory [utilizator]

sunt aranjamente D’le cu premiile “Nobile”
    Numai americani, englezi și japonezii acum....
    In special prostii aia de americani ?
    S-a dat shpaga...
    Plus ca rasismul este de ne egalat... nu tu un afrikan sau um muslim...rasism curat Coane Fanica !