Ai, n-ai, dai. Începerea școlii în „învățământul gratuit românesc” m-a costat un salariu mediu pe economie

de Iulian Grosu     HotNews.ro
Miercuri, 11 septembrie 2019, 9:09 Actualitate | Esenţial


Prima zi de scoala
Foto: Facebook
Învățământul este gratuit în România, scrie în Legea Educației, dar orice început de școală e o veritabilă gaură în buget. De la haine noi, rechizite, afterschool și celebrul fond al clasei (pe care toți îl înjură, dar toți îl plătesc), trebuie să bagi adânc mâna în buzunar. Anul ăsta, de exemplu, pentru doi copii dați la școală eu am cheltuit un salariu mediu pe economie.

Nu am stat niciodată să calculez cât mă costă începerea școlii, până nu am văzut acest studiu care arată că românii cheltuiesc în medie 1.740 de lei pentru acest eveniment. Cu ocazia asta am făcut și eu socoteală și mi-a ieșit pentru cei doi copii ai mei – fata în clasa întâi și băiatul în clasa a VI-a – ambii elevi la aceeași școală generală din București, am cheltuit suma de 3.100 de lei.

Nouă din zece copii încep școala cu haine și rechizite noi


Studiul invocat mai sus spune că nouă din zece copii își cumpără haine și rechizite noi la începerea școlii. În ceea ce privește hainele, am noroc că școala la care învață copiii mei nu impune uniformă în adevăratul sens al cuvântului, cu vestă, cravată și sacou la băieți. Cere doar o ținută decentă, la băieți – pantalon închis la culoare și tricou sau cămașă albă, iar la fete – fustă (pantalon) de culoare închisă și, de asemenea, cămașă sau tricou alb în partea de sus. Fără cravată inscripționată cu numele școlii și alte chestii inutile.

Am să fac calculele pentru un copil (băiatul), iar la final o să înmulțesc cu doi pentru că prețurile sunt aproximativ egale. Pe încălțămine am dat 200 de lei: 100 de lei pe adidași și încă 100 de lei pe o pereche de pantofi, pentru că atunci când plouă nu poate să intre în sala de sport cu adidașii de pe stradă. Două perechi de pantaloni – 180 de lei (90 de lei bucata). Tricouri și cămăși – cinci bucăți, câte una pentru fiecare zi a săptămânii, m-au costat 200 de lei. Lenjeria intimă și șosetele nu le mai pun, că le aveam cumpărate deja. Înmulțit cu doi, hainele m-au costat 1160 de lei.

La capitolul rechizite, lista e lungă cât o zi de post.

Precizez că nu am cumpărat caiete pentru tot anul școlar, că asta ar fi însemnat probabil să fac împrumut la bancă. Am luat doar prima tranșă, adică un caiet pentru fiecare obiect, să ajungă vreo două-trei luni. În total, pentru ambii copii, am cumpărat zece caiete studențești format A4, de 80 de file, la șase lei bucata, pe care am dat 60 de lei, zece caiete mici (română și matematică), format A5, tot de 80 de file, la patru lei bucata – 40 de lei.

Dar este nevoie și de coperte, atât la caiete cât și la cărți. Am luat 18 coperte pentru cărți (4 lei bucata) și 18 pentru caiete (1,5 lei bucata). Asta înseamnă 99 de lei. Caietele și copertele m-au ajuns 199 de lei. Pe 30 de rezerve pentru pilot sau stilou am dat 15 lei, iar două blocuri de desen, unul mare (A3) și unul mic (A5), m-au costat 20 de lei. Două stilouri – 40 de lei. Am luat și pixuri Pilot – 15 lei. Pe raft, mai la dreapta, am văzut un pachet glam stilou cu pic Corry și șase rezerve cerneală, la 59 de lei. Nu, mulțumesc, am zis în gând, că nu sunt frate cu Țiriac senior.

Încerc să scurtez pomelnicul, că așa pot să o țin până dimineață cu lista de rechizite.

Am să mai amintesc de cele două penare neechipate, pentru că am vrut să pot alege cariocile și creioanele, pe care am dat 110 lei (55 de lei bucata). Înainte de a face calculul total, am zis să nu uit de acuarele – două seturi Guașe cu 6 culori, la 32 de lei bucata. Am văzut și mai ieftine, la tuburi cu 12 culori - preț 19 lei, dar mi-am adus aminte că anul trecut „domnul de desen” a spus că nu sunt bune și a trebuit să cumpăr altele.

Era să uit: anul acesta am achiziționat un singur ghiozdan, doar pentru fată, la 150 de lei bucata, căci băiatului îi rămăsese bun cel de anul trecut. Am mai cumpărat și alte chestii, cam de 100 de lei, dar nu am să le mai amintesc aici. În total, rechizitele pentru cei doi copii ai mei m-au costat anul acesta 724 de lei. Fără manuale, care au fost primite gratis de la școală, chiar din prima zi de cursuri. Dacă adaug și banii dați pe haine ajung la suma de 1.884 de lei. Rotunjit – 1.900 de lei.

Afterschool. Alți bani, altă distracție



Însă, greul abia acum începe, pentru că fata trebuie dată la afterschool. E greu când nu ai bunici lângă tine care să meargă zilnic la școală ca să ia copilul, la ora 12.00, să îl aducă acasă, să îi dea să mănânce și să aibă grijă de el până vin părinții de la serviciu. Există oferte cu duiumul pentru programul afterschool. Dacă ești bugetar și ai posibilitatea să rupi ușile la ora 15.30 sau chiar mai devreme, poți să îți lași copilul la program scurt, până la ora 16. Te va costa aproximativ 800 de lei lunar. Însă, dacă nu ai cum să ajungi mai devreme de ora 18 sau chiar 19, programul afterschool te va costa cel puțin 1.000 de lei lunar.

În funcție de opționale (dans, karate, engleză) suma poate sări la 1.200 de lei lunar. Eu am optat pentru varianta cu 1.000 de lei. Și doar pentru copilul cel mic, din clasa întâi.

Băiatul, fiind clasa a VI-a, trebuie să se descurce singur pentru că bugetul familiei nu permite să îl dăm la „before school”. Trebuie să-și facă singur lecțiile dimineață, să mănânce la prânz, iar la ora 13.00 să ajungă la școală. Cu cheia de gât, cum a umblat generația mea, de +40 de ani. Așadar, începutul anului școlar m-a costat 2.900 de lei, pentru doi copii. Dar urmează și alte cheltuieli.

Trebuie să dai bani și când deschizi WhatsApp-ul



Deja, pe grupurile de WhatsApp din care facem parte, ca părinți, atât la clasa fetei cât și a băiatului, ni s-a comunicat că trebuie să pregătim suma de 100 de lei pentru fondul clasei, banii urmând să fie dați la prima ședință cu părinții, care va avea loc chiar săptămâna aceasta.

Știm cu toții că este ilegală perceperea acestor sume la fondul clasei, dar pe de altă parte e ca la nuntă: dacă ai intrat în horă (în colectiv) și faci pașii invers decât joacă toată lumea, în final vei sfârși prin a fi dat afară din horă înainte să apuce să se termine melodia. Da, există varianta să faci scandal, să vii cu citate din legi, să refuzi să contribui la fondul clasei, să faci reclamații, eventual să mergi și la Inspectoratul Școlar. Dar apoi te gândești că vrei ca băiatul (fata) ta să stea în acel colectiv încă trei-patru ani până termină ciclul primar sau gimnaziul.

Și așa am ajuns la suma totală de 3.100 de lei. O fi mult, o fi puțin, nu știu ce să spun. Mă gândesc doar că în România, conform datelor INS, salariul mediu pe economie este 3.119 lei. Problema e că o bună parte din părinții din România nu câștigă acești bani. Pentru ei cum o fi începerea școlii în ceea ce se cheamă „învățământul gratuit de stat”?


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















16694 vizualizari

  • +9 (39 voturi)    
    din ce văd, (Miercuri, 11 septembrie 2019, 9:23)

    berenger [utilizator]

    singura sumă problematică e cea pentru fondul clasei. în rest, îmi plac corporatiștii ăștia care ar dori ca statul să preia absolut totul din creșterea copiilor proprii
    • +1 (23 voturi)    
      pai sa nu dea statul nimic atunci (Miercuri, 11 septembrie 2019, 11:00)

      nimeni_2342 [utilizator] i-a raspuns lui berenger

      ... ca toti corporatistii sunt in pilonul 2 de pensii, lor li se rupe la basca de demografie.
      sa faca bugetarii copii sa le plateasca pensiile, asa, fara ajutoare de la stat.
      eu am doi si traiesc in vest cu ei si n-am niciun fel de drag sa contribui la pensiile voastre.
      de ce? pentru ca trebuie sa va intre in cap ca munca de a creste copii sta pe umerii TUTUROR. a intregii natiuni. de-asta vestul da atatea beneficii ca sa faci copii.
      cat timp o sa continuati cu gretosenii gen ce treaba am eu cu copiii altora, demografia o sa se duca la pamant.
      si ca sa clarificam ce treaba are lumea cu copiii altora, treaba se numeste PENSII.
      • -2 (20 voturi)    
        răspuns (Miercuri, 11 septembrie 2019, 11:34)

        Arl [utilizator] i-a raspuns lui nimeni_2342

        Aici nu e vorba despre „ ce treabă am eu cu copiii altora„ ci cu fitele unora care se plang cati bani cheltuie pentru scoala.
      • +3 (15 voturi)    
        mda (Miercuri, 11 septembrie 2019, 11:40)

        berenger [utilizator] i-a raspuns lui nimeni_2342

        „va intre in cap ca munca de a creste copii sta pe umerii TUTUROR.”

        da, dar nu cu aceeași greutate. principala responsabilitate tot a părinților este.
      • +3 (5 voturi)    
        Iaca, mie nu-mi intra-n cap nicidecum (Miercuri, 11 septembrie 2019, 17:14)

        newlook [utilizator] i-a raspuns lui nimeni_2342

        "de ce? pentru ca trebuie sa va intre in cap ca munca de a creste copii sta pe umerii TUTUROR. a intregii natiuni. de-asta vestul da atatea beneficii ca sa faci copii."

        ======================

        Iaca, mie nu-mi intra-n cap nicidecum chestia asta cu "eu fac copii, tu esti obligat sa-i cresti". Dar daca tu zici....
        In ce tara e asta, ca nu-i rau sa o vizitez?
  • +8 (16 voturi)    
    gratuități (Miercuri, 11 septembrie 2019, 9:33)

    of of [utilizator]

    În vest cum e? Le cumpără statul uniforme/haine, încălțăminte, ghiozdan? Li se dau rechizite de către școală? (Sunt state unde se dau.) Acestea sunt cheltuieli inevitabile de părinte...
    Problema e cu costurile legate de școlarizare: renovarea clasei, școala după școală etc., ceea ce ar trebui să fie gratuit.
    • +13 (23 voturi)    
      raspuns (Miercuri, 11 septembrie 2019, 9:56)

      seven [utilizator] i-a raspuns lui of of

      Da, in vest "le cumpără statul uniforme/haine, încălțăminte, ghiozdan". Exista un supliment substantial la alocatia din luna August pentru toate aceste cheltuieli. De costuri cu "renovarea clasei" nu se pune problema, iar "școala după școală" (care este optionala) se plateste in functie de veniturile parintilor. In plus, TOATE aceste cheltuieli sunt scutite de la impozitare.
      • -15 (35 voturi)    
        Fuguta in vest...nu pierde timpul pe aici (Miercuri, 11 septembrie 2019, 10:29)

        newlook [utilizator] i-a raspuns lui seven

        "Da, in vest "le cumpără statul uniforme/haine, încălțăminte, ghiozdan".

        ======================
        Fuguta in vest...nu pierde timpul pe aici.

        Daca, "in vest" statul iti da gratuit si haine si rechizite, etc, fugi repede in vest. Granitele sunt deschise, nu pierde vremea!

        PS: Nu te chinui cu US, Canada. Pe partea asta a Atlanticului, parintii platesc rechizite, haine, alea, alea...d'aia sunt parinti.
        • +6 (22 voturi)    
          tara (Miercuri, 11 septembrie 2019, 10:55)

          gogabi [utilizator] i-a raspuns lui newlook

          De ce alungi oamenii din tara? vreti sa ramaneti numai voi membrii de partid / bugetarii
          • -7 (21 voturi)    
            Cine-i alunga, cucoana? (Miercuri, 11 septembrie 2019, 11:55)

            newlook [utilizator] i-a raspuns lui gogabi

            Cine-i alunga, cucoana? Stai pe coada matale de florareasa PRIVATA, nu te baga unde nu intelegi. Lasa doar partea cu "bugetarii", acolo latri spornic, cu manie proletara.
            Hai pa!
        • +7 (11 voturi)    
          du-te in vest, munceste mult si iti da statul (Miercuri, 11 septembrie 2019, 11:05)

          nimeni_2342 [utilizator] i-a raspuns lui newlook

          ca sa lamurim minciunile vehiculate privind vestul: beneficiile sunt foarte variabile de la tara la tara. in afara uk, cam in toate tarile din vest, tinutul unui copil de la 7 la 7 costa mai putin decat cei 3200 lei din ro. si daca ma gandesc bine, si in uk se poate.
          acum lucrurile astea nu sunt posibile daca pici din cer ca ghertoiul roman invatat cu pomana de la buget si tipi "sa mi se dea". trebuie sa mai dai si tu din coate, trebuie in primul rand sa cotizezi la bugetul lor, mai faci si ceva munca voluntara ca sa motivezi pe cei din jur sa te ajute si ei pe tine, si se poate. cu bine mai putin decat suma din articol si cu activitati, si cu scoala comunala de muzica, si cu sport pe la asociatii. se poate. dar trebuie sa te dai jos din mertan, sa lasi aerele la o parte si sa traiesti si sa muncesti cot la cot cu "sarantocul" din vest.
          • -8 (16 voturi)    
            Citeste intai, parereste apoi (Miercuri, 11 septembrie 2019, 11:28)

            newlook [utilizator] i-a raspuns lui nimeni_2342

            "cam in toate tarile din vest, tinutul unui copil de la 7 la 7 costa mai putin decat cei 3200 lei"

            ======================

            Te grabisi, ca orice romanas, cu pareritul, ca voi, romanasii, mai ales aia #rezist, le stiti pe toate.

            Citeste intai articolul: de aia 3200 de lei, in Ro, le ia si haine si penare si rechizite si flori la doamna, etc. In plus, in articol se precizeaza: "copilul E doi copii".

            Deci, citeste, ca nu doare! Apoi, parereste!
            • +8 (10 voturi)    
              mda... (Miercuri, 11 septembrie 2019, 11:46)

              seven [utilizator] i-a raspuns lui newlook

              Deci, ca sa fie clar. In "vest" aici unde sunt eu nu am platit nimic. Toata cheltuiala a fost approx. 150 de euro pentru rechizite de baza (creioane, pixuri, stilou, penar. cateva dosare, etc...) pentru doi copii (clasa 4 si 5), bani pe care i-am primit de la stat odata cu alocatia ca supliment de incepere a scolii.

              Ghizdane aveau de anul trecut, haine au in general (wtf?!), flori nu se dau la profesori.

              3200 de lei? Nu e mult, e exagerat de mult chiar si pentru 2 copii. A, si nu, nu sunt "minciuni vehiculate privind vestul". E purul adevar.
              • +6 (8 voturi)    
                pai tu confirmi ce zic comentatorii (Miercuri, 11 septembrie 2019, 13:05)

                gimini [utilizator] i-a raspuns lui seven

                90% din cheltuielile invocate de autorul articolului sunt complet aberante.

                Sunt cheltuieli de PARINTE, pur si simplu.
                Copilul creste.
                Daca nu-l dai la scoala, ce faci, nu-i cumperi pantofi noi fiindca nu merge la scoala?

                Il tii cu picioarele goale si-l trimiti la coada vacii? Cam asta lasa de inteles specimenul care a scris articolul.
              • 0 (4 voturi)    
                Ha! Ha! Stai cam rau cu matematica (Miercuri, 11 septembrie 2019, 13:42)

                LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui seven

                Pai si din astia 3200 daca scazi hainele, ghizdanele, cam cat crezi ca ramane? Singurul lucru real sunt florile si fondurile. Oricum, bine ca macar recunosti ca ai cumparat rechizite...
              • 0 (0 voturi)    
                ajutor scolarizare in Franta (Joi, 12 septembrie 2019, 13:21)

                vital [utilizator] i-a raspuns lui seven

                stau in Franta, aici se da intr-adevar ajutor in august de scolarizare, dar NUMAI familiilor considerate sarace, lucru care se dovedeste prin fisele de impozite si alte justificative care atesta acest lucru real. E un ajutor variabil de la an la an, care nu se ofera anual si numai dupa analiza rezultatelor financiare a familiei pe anul trecut, deci daca ai depasit plafonul chiar si cu un euro, nu primesti.
                Bineinteles, majoritatea romanilor stabiliti si alti straini fac parte din populatia considerata cu venit modest deci primesc acest ajutor. Dar nu trebuie sa generalizati ca "in Vest se plateste si se da"
        • +5 (5 voturi)    
          pai (Miercuri, 11 septembrie 2019, 11:39)

          seven [utilizator] i-a raspuns lui newlook

          Pai locuiesc deja in vest de cativa ani. Ti-am scris in cunostinta de cauza.
        • +5 (5 voturi)    
          Nici in SUA, Canada, nu-ti da statul haine (Miercuri, 11 septembrie 2019, 13:39)

          LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui newlook

          si rechizite. Asa ca aici ai dreptate. Si pe urma, cand a cumparat statul haine si rechizite in Romania? Nici pe vremea lui ceausescu nu iti datea asa ceva. Tot parintii iti cumparau hainele, rechizitele, cartile (nu manualele, dar se cereau o multime de culegeri) si exista si fondul clasei, al scolii. Dar au dreptate unii, Romania a ajuns o tara de cersetori, vor totul degeaba. Pentru asta sa multumim PSD-ului si inaintasilor lor care stiu sa dea pomeni, de aia avem atatia asistati, pensii speciale, etc.
          • +3 (5 voturi)    
            Corect. (Miercuri, 11 septembrie 2019, 14:38)

            Luk [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

            Foarte corect. Vad ca discutia deviaza spre "ce se da in Romania vs. ce se da in Vest".

            N-am facut copii cu Statul si nu ma interesaza "ce se mai da". Invatamantul romanesc e la pamant, dar mentalitatea, apucaturile si bunul-simt se iau din familie, nu de la scoala. Unele se pot corecta sub presiunea sociala (sa nu arunci gunoiul la intamplare sau sa nu stropesti scaunul de toaleta), dar mentalitatea de asistat si mana intinsa se formeaza din familie.

            Nu trebuie sa-ti dea nimeni nimic, e copilul tau. Muncesti, castigi si-l trimiti la scoala. Daca e bun, capata o bursa, daca nu-ti ajung banii iti iei inca o munca sau macar cateva ore. Restul sunt tampenii.
      • +4 (8 voturi)    
        pai in Vest... (Miercuri, 11 septembrie 2019, 13:02)

        gimini [utilizator] i-a raspuns lui seven

        ...oamenii isi platesc taxele si impozitele datorate.
        Nu prefera sa lucreze la negru.
        Nu prefera sa circule prin Bucuresti cu masini inmatriculate aiurea.
        Nu prefera sa manance pensia alora batrani fiindca „nu se merita sa muncesti pe 1000 de lei”.
        Etc. etc. etc.
        Si in consecinta are si statul bani.
        • +3 (9 voturi)    
          Problema e ca statul are prea multi bani (Miercuri, 11 septembrie 2019, 14:41)

          Luk [utilizator] i-a raspuns lui gimini

          si ii cheltuie pe aproape toti (80%!!!!) pentru pensii, pensii speciale si salariile bugetarilor si diferite ajutoare (suntem un popor cu nevoi speciale).

          Parintii ar trebui sa pastreze mai multi bani si i-ar investi in copii cu mai multa eficienta. Statul e un administrator fara morala si fara minte.
  • +16 (20 voturi)    
    PĂRERE (Miercuri, 11 septembrie 2019, 9:36)

    Arl [utilizator]

    Ca de obicei, in septembrie, curg articolele despre cat se cheltuie pentru scoala. Sume astronomice. Pai , e normal cand cumperi caiete A5 la 4 lei bucata, cand sunt pline librariile de caiete la 1 leu sau 1,2 lei bucata. Aceeasi observatie la caietele studentesti, am luat si cu 3 sau 3,5 lei. Se gasesc ghiozdane si la 50 ,60 de lei, nu neapărat la 150. Si exemplele pot continua. Vrei sa epatezi, faci credit la banca. Esti cu capul pe umeri, te descurci fara complicatii.
    • +11 (17 voturi)    
      Plus ca sunt prea multe chestii din burta (Miercuri, 11 septembrie 2019, 10:50)

      sile_v [utilizator] i-a raspuns lui Arl

      Ai un copil in clasa a I-a si unul in a VI-a si tu cumperi 10 caiete studentesti de 80 de pagini si inca o tona de caiete de matematica si romana, tot de 80 de foi. Ce face ala din clasa I-a cu asa ceva? Ca ala saracul inca scrie pe caiet tip I, din ala cu linii ajutatoare.

      La fel, cumpara coperti fara numar, cu zecile, toate de 2-4 lei. Pe alea de anul trecut le-a aruncat la gunoi asta vara? Caci nu vorbim de copii care acum incep scoala.

      Si tot asa, tot asa...

      Cum bine ziceati, toate preturile sunt umflate cu pompa, autorul voia musai sa ajunga la salariul mediu pe economie si a gasit o cale sa ajunga acolo.

      Compuneri de corporatisti alintati. Am mai gasit eu pe unul care imi demonstra cu creionul in mana ca e imposibil sa iti cresti copilul in primul an de viata daca nu ai 10.000 de euro in mana.
      • -7 (9 voturi)    
        Ok (Miercuri, 11 septembrie 2019, 12:44)

        jeanvaljeanro [utilizator] i-a raspuns lui sile_v

        Problema e ca in primul an de viata iti cam trebuie 10k euro pentru un copil normal. Iti spune unul care are un copil de un an si 4 luni. Se poate si cu mai putin, evident, dar nu toti ne batem joc de noi si copii nostri mai ales daca dorim sa avem doar unul. Numai carutul a fost 1000 de euro. Iti mai revii la botez de unde mai recuperezi din bani si gaura scade substantial.
        • +5 (5 voturi)    
          Sarantocule! (Miercuri, 11 septembrie 2019, 15:05)

          LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui jeanvaljeanro

          Numai 1000 euro pe un carut? Trebuia sa-ti iei unul si incrustat cu diamante, macar poleit cu aur daca nu esti in stare sa iei unul din aur masiv.
          Acum serios, asta e cel mai ieftin carut? Hai, nu cel mai ieftin, dar macar mediu? Ce fel de carut e asta? Si cum ai ajuns la acei 800 euro (3800 lei oficial) pe luna? Poti da o lista? Nu-ti dai seama ca e aberant?
        • +3 (3 voturi)    
          ??? (Miercuri, 11 septembrie 2019, 20:28)

          Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui jeanvaljeanro

          De ce ai luat carut atat de ieftin? Nu ti-e mila de copil?
  • +7 (9 voturi)    
    eh... (Miercuri, 11 septembrie 2019, 9:50)

    calinutz2009 [utilizator]

    problema nu o reprezinta rechizitele si hainele, problema este la scoala, legat de tot felul de lucruri pe care scoala trebuie sa le asigure, de la deja celebra hartie igienica, pana la mese/scaune/jaluzele/calculator/imprimanta/proiector pe care scoala "uita" sa le asigure, bazandu-se fiecare director pe cate 2-3 parinti saritori in fiecare clasa, care, in loc sa se ia de gat cu administratia scolii sa isi faca treaba si sa ceara de la primarie, se ofera imediat sa le inlocuiasca din banii parintilor...
  • +5 (17 voturi)    
    .. ce articol inutil (Miercuri, 11 septembrie 2019, 9:57)

    gdcos [utilizator]

    .. copilul fie ca e sau nu la scoala trebuie imbracat.
    - Vrei after schoooooool?! E problema ta, nu e vina sistemului. Plateste bona sau o bunica. Eu am bona, tot atatia bani dar macar nu il bate nimeni.
    - Consumabilele costa.. cand erai tu la scoala iti dadea scoala caiete si radiere? Costa mult? Ce spui tu acolo poate fi luat la juma de pret lejer. Si Quality
    - Nu stiu exact unde bati cu titlul asta. Ce spui matale era valabil si la privat, plus taxa lunara, desigur. Minus - da, da - fondul clasei. Desi eu la gradintia privata tot plateam, se numea - de rulment. La scoala copilului meu, din fondul clasei se cumpara caiete speciale, hartie de copiator si alte asemenea chestii utile - nu var sau hartie igienica.
  • +8 (16 voturi)    
    Hallo, domnu' (Miercuri, 11 septembrie 2019, 9:58)

    Gobelin [utilizator]

    vedeti ca ati uitat sa socotiti sandvisul copilului, florile pentru "doamna" si banii de carburant, ca n-or fi mers pe jos la scoala, imbracati si echipati de 3000 de lei. Ar fi o prada usoara, nu?
    Penibil articol, care pune in categoria "cheltuieli de scolarizare" tot snobismul parintilor care se intrec in a arata cat pot ei "investi" in haine si rechizite de firma pentru odrasle.
    Sa stiti ca mai au si altii copii, si chiltuielile cu imbracaminte si rechizite ies lejer intr-un 2-300 lei.
    Ca nu-i chiar asa o tragedie sa-i speli copilului treningul si adidasii de anul trecut.
    In general, lumea nu pricepe ca invatamant gratuit inseamna ca parintele nu plateste pentru procesul didactic in sine. Desi au la dispozitie exemplul din invatamantul superior, unde singura diferenta intre invatamantul de stat "gratuit" si cel cu plata e taxa de scolarizare. Restul cheltuielilor sunt aceleasi pentru toata lumea.
    • -2 (10 voturi)    
      Bre (Miercuri, 11 septembrie 2019, 12:50)

      jeanvaljeanro [utilizator] i-a raspuns lui Gobelin

      Tu nu intelegi ca gratuit inseamna chiar asa: GRATUIT! Nu semigratuit, nu 75% gratuit, nu pseudogratuit. Adica cum e in unele din vest: se subventioneaza un asa zis pachet minimal si primesti banii sau deduceri,daca vrei mai mult e treaba ta sa pui peste. Daca vrei privat iar e treaba ta personala, dar si aici primesti deduceri din cost la taxe. Romanii sunt niste oameni bolnavi intr-o tara bolnava!
  • +15 (21 voturi)    
    Vaicareli aiurea (Miercuri, 11 septembrie 2019, 9:58)

    SomeoneToGive [utilizator]

    Iar incep vaicarelile de toamna. Nu a mai ramas nimic dupa vacanta in grecia unde se cheltuia 100 de euro / zi, nu ?
    Daca va e asa de greu de ce mai faceti copii daca nu ii puteti creste ?

    Ia sa analizam:
    Eliminand afterul , hainele (nici nu mai argumentez) nu ramane mare lucru... Penarul la 55 de lei e cam de fite. Se gasesc lejer si cu 25. Nici nu trebuie sa fie mare ca pica de pe bancile micute.
    Caiete se gasesc de toate calitatile pt toti. Si atunci va zgarciti la cateva sute de lei pt 1 an pt cumparat 3 culegeri si o gazeta...
    Clasa a IV-a dupa amiaza... Pare scoala de fite supraaglomerata. Probabil v-ati facut si viza si mai sunteti si la primele litere la invatatori "faimosi". Cu cat mai in fata cu atat mai mare tapajul. Dar cred ca o stiti deja.

    Hainele :
    La serviciu tot asa faceti ? plecat cu camasa ingalbenita de acum 2 ani ? Sau va luati ceva nou ? Pai la copii nu e la fel ? Cine vrei sa le ia ? Statul desigur...

    Mai lasati frate ipocrizia acasa...
  • +4 (10 voturi)    
    Copiii dumitale nu aveau tricouri și cămăși, (Miercuri, 11 septembrie 2019, 10:08)

    hic sunt leones [utilizator]

    pantaloni și pantofi de ambele feluri, un trening în care să-l trimiți să alerge prin parc și pe care să-l folosească la orele de sport?
    Dacă nu aveau, mă întreb cu ce se îmbrăcau (și cu ce îi schimbi când vin de la școală/când murdăresc accidental hainele aferente unei zile)?

    Ți-au spus și alții că un caiet studențesc de 80 file este sub 4 lei și are coperțile suficient de groase și colorate astfel încât să nu aibă nevoie de copertă, iar un caiet mic este cam 2 lei, nu 4.

    Sigur că părinții cheltuie odată cu începerea școlii, însă din calculele puse de dumneata scădem hainele - pe care oricum trebuie să le cumperi și nu sunt folosite exclusiv la școală - și împărțim ce rămâne la 2.
    Este că nici 1 mie de lei este o cheltuială acoperitoare pentru nevoile a 2 copii care încep școala?
    • +1 (11 voturi)    
      Nu înțelegeți (Miercuri, 11 septembrie 2019, 10:34)

      Barosanu_nr1 [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

      Trebuie să prezentați faptele în așa fel încât să conducă la concluzia dorită de autor!
  • +11 (17 voturi)    
    Analfabetism functional (Miercuri, 11 septembrie 2019, 10:18)

    andipetre [utilizator]

    Pana acum eram sceptic in legatura cu statisticile acelea care spun ca la noi exista multi analfabeti functionali, adica persoane pentru care intelegerea unor notiuni de baza e dificila. Acum vad ca ei scriu articole.

    Stimate autor, invatamant gratuit nu inseamna haine, caiete si after-school pe gratis, inseamna ca nu platesti pentru serviciile educationale prestate. In afara de acel fond de clasa care e o chestiune perpetuata mai mult de colectivele de parinti decat de scoli (si care, daca parintii din clasa chiar ar vrea, ar putea fi eliminata), tot ceea ce enumerati sunt lucruri pe care trebuie sa le faceti ca parinte, daca vreti sa fiti responsabil.

    Romania e printre tarile care abordeaza corect problema gratuitatii, pentru ca nu exista taxe de studiu, decat pentru o mica parte din cei care urmeaza o facultate. In altele, platesti totul, scump. Sa nu sarim calul in legatura cu acest tip de facilitati: studiile trebuie sa fie gratuite, dar nu statul trebuie sa ne creasca copiii.
    • -5 (9 voturi)    
      Bai (Miercuri, 11 septembrie 2019, 12:53)

      jeanvaljeanro [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

      Romanasule, invatamant gratuit inseamna si haine, rechizite etc Intreaba mai la Vest, ei or fi mai prosti si n-au aflat cum se face gratuitatea la romanasi sa va ia drept exemplu!
      • +4 (4 voturi)    
        „Învățământul” reprezintă, potrivit Dex, (Miercuri, 11 septembrie 2019, 18:23)

        hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui jeanvaljeanro

        activitatea de educare și instruire, făcută în cadrul unei școli.

        Nu văd unde scrie în cadrul definiției că a asigura garderoba unui copil înseamnă tot învățământ (pentru că atunci magazinele de haine pentru copii ar trebui să se numească și ele „școli”).
  • +3 (13 voturi)    
    Nu va obliga (Miercuri, 11 septembrie 2019, 10:49)

    Alexa.99. [utilizator]

    nimeni sa faceti copii.
    Costa o gramada sa cresti un copil, nu doar sa-l tii la scoala.
    Mi se pare un articol de fite si carcoteala, in genul parintelui bucurestean care vrea sa-si lase copilul cu masina pe holul din fata clasei, pentru ca e un print sau o printesa. Nu mai avem copii, avem printi si printese.
    Ghiozdan de 150 lei...
    • +6 (8 voturi)    
      da , cam asa e ,dar.. (Miercuri, 11 septembrie 2019, 13:25)

      mike_the_hunter [utilizator] i-a raspuns lui Alexa.99.

      Copiii sunt o bucurie , si parintii fac sacrificii sa ii creasa.
      Dar...Eu am facut scoala in socialism, o uniforma la 3-4 ani, si o cheie de gat sa intru in casa. Sa ma duca cineva cu masina la scoala, haine de fite, ghiozdane bengoase, glumiti? Si se facea carte mult mai tare ca azi. Se juca fotbal in curtea scolii, poarca,lapte-gros, leapsa , nu se uita lumea pe facebook toata ziua. Afterschool se facea acasa cu cartile si caiete in fata , cu un mar, un sanvis, pana veneau ai mei seara sa mancam. N-avea nimeni timp sa imi arate la lectii, si eu nu faceam mofturi, ca nu erau timpurile si oricum nu se uita nimeni la tine.Si mergeam la scoala pe jos pe ploi, vant, zapada, daca aveai de la 38 de grade in sus stateai acasa Si asta se intampla in Bucuresti...

      Copiii de azi sunt nefericiti, de la 6 ani sunt sculati al 7 am, ii cara parintii cu masina la scoala, dupa care vine afterschool, si vin inapoi la ora 19. Asta e viata de copil? parca lucreaza de la 6 ani intr-o multinationala.
    • -1 (5 voturi)    
      nu (Miercuri, 11 septembrie 2019, 15:30)

      seven [utilizator] i-a raspuns lui Alexa.99.

      Alexa.99., intr-o tara normala, sociala, ca toate cele cu cap din vest, nu costa nimic sa cresti un copil (nu print sau printesa). Nimic, intelegi? Daca tu vrei sa-i cumperi OZN-uri, nu te opreste nimeni. Dar pe haine, mancare, sanatate si educatie nu platesti nimic.
  • -1 (11 voturi)    
    moncherul ar dori ca statul sa ii creasca copiii.. (Miercuri, 11 septembrie 2019, 10:53)

    demaGOGU [utilizator]

    ...dar ezita sa ii dea spre infiere statului!

    one of the two has to give.
  • +6 (6 voturi)    
    costurile... (Miercuri, 11 septembrie 2019, 10:55)

    _eu_ [utilizator]

    Costurile variaza, pentru orice, in functie de zona, calitate, comoditatea cumparatorului. Probabil articolul descrie costurile unui om care nu are timp sa caute alternativa mai ieftine, vrea o calitate (nu neaparat necesara) oarecum mai buna a produselor si, probabil, locuieste intr-o zona urbana "dezvoltata".

    Cum spun multi dintre cei care au lasat comentarii inaintea mea, pretul poate fi redus la jumatate, si face parte din datoria de parinte, nu din obligatiile statului fata de copii tarii.
  • +5 (9 voturi)    
    Un caiet de 40 de file costa 0.19 lei (Miercuri, 11 septembrie 2019, 11:13)

    produsulinternbrut [utilizator]

    Un caiet de 40 de file costa 0.19 lei ieri in Carrefour Militari. Asa, ca fapt divers.
    • -3 (7 voturi)    
      Haha (Miercuri, 11 septembrie 2019, 12:57)

      jeanvaljeanro [utilizator] i-a raspuns lui produsulinternbrut

      Nu merge scris pe el cu stiloul. Parol! Ia incearca! Un caiet normal pe care poti scrie normal cu stiloul fara sa se imprime pe ambele parti,sa zgarii foaia sau sa vezi pe partea cealalta scrisul costa minimum exact cat zice in articol.
  • 0 (8 voturi)    
    N-ai, nu dai! (Miercuri, 11 septembrie 2019, 11:25)

    lasa [utilizator]

    Articol la comanda, inflamator.
    Parintii care nu au decat salarii medii nu fac risipa, after school este optional.
    Au trecut 30 de ani de la schimbarea regimului si nu-mi aduc aminte de bone si after school obligatorii, copii i deveneau responsabili din clasa a treia.
  • +7 (13 voturi)    
    rizibil (Miercuri, 11 septembrie 2019, 11:25)

    sile1 [utilizator]

    Daca vrei sa te faci de ras, publici un articol de felul celui de mai sus.

    Spusele comentatorilor imi intaresc convingerea ca mai exista si oameni rationali in tara asta nu numai d-astia dusi cu pluta.
    • -4 (8 voturi)    
      Dimpotriva (Miercuri, 11 septembrie 2019, 12:58)

      jeanvaljeanro [utilizator] i-a raspuns lui sile1

      Comentariile sunt dovada vie ca trolio psd si sectantii usrplus sunt niste oameni bolnavi cu capul!
  • +8 (12 voturi)    
    Copii desculti :). (Miercuri, 11 septembrie 2019, 11:35)

    abisala [utilizator]

    Sa inteleg ca dumneavoastra va incaltati copiii numai cand ii trimiteti la scoala?
  • +4 (6 voturi)    
    ... (Miercuri, 11 septembrie 2019, 11:39)

    tirolez [utilizator]

    Cred ca aveati mai mare noroc daca exista uniforma, nu absenta ei. In primara am avut copilul la o scoala unde era uniforma si a fost mult mai bine. Fara bataie de cap prea multa, era clar cu ce se imbraca. In gimnaziu e la un liceu unde nu e uniforma si e mai complicat.
    In rest nu am cheltuit sumele pe care le tot vehiculeaza lumea si nici fondul clasei nu avem, ca e interzis si noi i-am luat in serios cand ni s-a comunicat. Nu stiu la alte clase.
    In plus, Romania chiar e o tara ieftina in ceea ce priveste invatamantul, cu siguranta nu e nevoie sa-ti vinzi un rinichi sa faci Medicina si nici sa te inglodezi pe ani de zile in datorii pentru orice alta facultate.
    • +2 (6 voturi)    
      abureala (Miercuri, 11 septembrie 2019, 13:10)

      jeanvaljeanro [utilizator] i-a raspuns lui tirolez

      Invatamantul universitar este gratuit in numeroase tari din UE, adica gratuit gratuit, ai acces si la carti de ultima ora in domeniu inclus-abonament google scholar si altele gratuit- plus laboratoare noi si scule pe care poti lucra si proiectele tale fara probleme, profesorii incurajeaza, laboratoarele nu stau sub cheie cu afis cheia o are profesorul x. Ce costa la ei este cazarea si traiul. Iar informatiile cu care pleci de acolo sunt net superioare facultatilor majoritar pur teoretice de la noi. Nu exista comparatie! Daca vrei sa pleci compendiu/enciclopedie fa o facultate in estul europei, daca vrei sa gandesti logic, sa aplici si sa ai dotari comparabile cu mediul in care vei practica meseria faceti o facultate in vest!
  • +4 (8 voturi)    
    Invatamant gratuit (Miercuri, 11 septembrie 2019, 12:41)

    aliana8 [utilizator]

    Invatamant gratuit inseamna ca nu iti cere nimeni taxe de scolartizare, ca in scolile private, In scolile private, taxele de scolarizare nu includ caiete, pixuri si nici macar manuale. Iar uniforma costa si ea mult si trebuie sa o achiti separat.
    Statul ar trebui sa intervina cu pachete de rechizite doar in cazurile sociale. In rest, nu e treaba statului sa iti plateasca caietul pe care iti scrie copchilu, doar manualele sunt gratuite.
    Da, fondul clasei/scolii e liegal, dar puteti sa nu il platiti. Sinhura consecinta este ca veti fi comentat in grupurile de mamizi.
  • +3 (7 voturi)    
    a uitat ceva esential (Miercuri, 11 septembrie 2019, 12:59)

    gimini [utilizator]

    Trebuia sa bage in cheltuiala pe care ar fi dator sa i-o preia statul sosetele si chiloteii celor doi copii.

    Eventual si prezervativele si tigarile pentru cel mare, care inteleg ca are deja 12-13 ani.
  • +7 (9 voturi)    
    ... (Miercuri, 11 septembrie 2019, 13:37)

    a.nonim [utilizator]

    A uitat sa puna si aifonul la socoteala. Te duci la scoala fara aifon? Se plang de 30 de lei pentru un manual, dar dau 3000 pe telefon...
    Daca vrei sa stii ce inseamna costuri, te duci la scoala privata.. Comunismul a facut mult mai mult rau decat credem, a pervertit complet mintea oamenilor. Se cred mari capitalisti, dar ideile comuniste sunt adanc inradacinate. Scoala gratuita inseamna ca nu platesti pentru scolarizare, nu ca ti se da mura-n-gura. Si ar trebui sa fie gratuita doar pana la 18 ani. Peste 18 ani doar burse de merit si sociale, ceea ce e cu totul altceva. Nu intamplator cel mai dezvoltat invatamant e acolo unde exista taxe inclusiv la universitatile de stat, cand dai din banii tai nu faci scoala doar ca sa te afli in treaba. Un om care creste cu ideea ca totul trebuie sa-i vina gratuit de la stat nu va fi in stare sa faca nimic.
  • +2 (8 voturi)    
    ha ha (Miercuri, 11 septembrie 2019, 13:57)

    vodatepes [utilizator]

    In SUA primesti ingrijire medicala gratuita pentru copil pana la 12 luni dupa scoti banul sau ai asigurare. La noi stai acasa pana la 2 ani cu copilul platit de stat Toti stau cu mina intinsa catre stat dar daca ii intrebi daca platesc taxele si impozitele nu prea ai sa auzi da. la Evaziune fiscala toti sunt fruntasi. TVA -ul se recupereaza de stat doar 40 % restul de 60 % dispare in buzunarele celor care urla ca statul nu le da sau nu le face. Toti umbla cu Ba nu Ma Wezi si telefona ede ultima generatie dar sa isi plateaca darile nu prea se inghesuie. As cum spune o madam de la PDL acum ceva ani in urma Ciocul mic.
  • +2 (6 voturi)    
    de curand (Miercuri, 11 septembrie 2019, 14:23)

    yyyxxx1981 [utilizator]

    am participat la o actiune de achizitionare + daruire rechizite pentru niste copii din familii sarace. Folosind chibzuit banutii, un ghiozdan + o lista destul de larga de rechizite a costat 165 ron.
    Ghizdan foarte frumos si calitativ luat cu 50 ron, nu 150 ca in articol, penar cu 20 ron, nu 50, etc.... Desigur daca alegi articole scumpe suma poate creste rapid dar e vorba de fita nu de necesitate. Haine...sa fim serios, in afara de scoala mergeau dezbracati? Costul afterscool intradevar e cam maricel, aici ar trebui sa se implice statul mai mult.
    Articolul are niste puncte valide, dar si multe exagerari
  • +5 (7 voturi)    
    offtopic (Miercuri, 11 septembrie 2019, 14:50)

    toxx [utilizator]

    "Caietele și copertele m-au ajuns 199 de lei"

    in ce limba e asta ?
  • +3 (3 voturi)    
    Fiecare cu prioritatea lui in viata! (Miercuri, 11 septembrie 2019, 14:54)

    Martina06 [utilizator]

    "Știm cu toții că este ilegală perceperea acestor sume la fondul clasei, dar pe de altă parte e ca la nuntă: dacă ai intrat în horă (în colectiv) și faci pașii invers decât joacă toată lumea, în final vei sfârși prin a fi dat afară din horă înainte să apuce să se termine melodia"

    Oare cum o fi la nunta? eu am ales sa platesc o scoala privata, dar n-am avut bani de nunta, nu stiu cum se fac pasii invers, n-am reusit sa intru in hora.

    Nu m-a deranjat niciodata sa investesc bani in educatia copilului. Fiecare dupa cum simte! Sa te plangi ca nu ai bani nici macar de rechizite, dar uiti ca beneficiezi de educatie gratuita in Romania, uiti ca la final,copilul are sansa sa primeasca o diploma fara sa fi platit nicio taxa ( daca a depus macar efort intelectual).
  • 0 (4 voturi)    
    bizantinismul utilitar şi avariţia (Miercuri, 11 septembrie 2019, 15:17)

    Ilenuca1 [utilizator]

    Isteria avară a materialelor ajutătoare (caiete, culegeri, memoratoare...), a darurilor pentru "tovarăşa", toate facultative şi obligatorii, plus programul after school, taberele şi activităţile extraşcolare pe bani grei, nefiscalizaţi conturează o şcoală a inechităţii şi a fiţoşeniilor, în care marea majoritate a elevilor cumpărători au calificative maximale şi medii de 9 şi 10. Deviza, ţinta şi idealul Şcolii a ajuns: "Cumpăraţi, cumpăraţi, cumpăraţi!"
  • +1 (1 vot)    
    Neo-marxism (Sâmbătă, 14 septembrie 2019, 18:18)

    aBola [utilizator]

    Articol fara sens.
    Scoala gratuita nu inseamna ca cineva iti imbraca copilul. Exista haine ieftine sau scumpe, cum exista caiete cu coperti frumos colorate, dar pentru care platesti mai mult, si caiete normale unde pretul este acceptabil.
    Daca ifosele copiilor dumnevoastra va obliga sa achizitionati produse scumpe nu e de vina statului. Copii sunt cum ii educi. Ghiozdanele sunt si ele pe caprarii. Vrei fite scoate 50-100 euro din buzunar.
    Intra in orice magazin de haine si ai sa gasesti tricouri ce costa 10--15 lei, iar acelasi tricou cu un personaj din desene animate, unde trebuie platite licente, costa 60-100 lei (poate am gresit nitel preturile, dar l-am transformat din euro cum sunt la mine). Penarele sau alte accesorii la fel.
    Bine ca nu ceri bani de benzina sau pentru cauciucuri, atata vreme cat folosesti masina sa-ti duci copii la scoala.

    Tovarase, ai incercat sa ajungi la salariul minim , insa te-ai umplt de penibil.

    Afterschool-ul costa atat, fiindca exista destepti care platesc oricat, doar sa ajunga copilul la profesoara x-ulescu. Este un fel de spaga mascata. Fondul clasei si cadourile pe care le dati ... Pe vremea cand eram inca in ROmania, eram maxim 3-4 parinti care nu doream sa platim astfel de:"atentii". Asa ca mai usor cu injuratul sistemului. Cei ca tine, domnule, il intretin.

    Eu traiesc de ani buni in strainatate, dar nu-mi plateste nimeni hainele copilului. Intr-adevar scoala incepe la 9 si se termina la 15"30 cu posibilitatea de-a lasa copilul pana la 17:00. Free. Fara afterschool etc. Mancarea e 1,5 euro/zi si o platim . IN rest manuale gratuite ca si in Romania, dar fisele suplimentare se platesc intre 8 si 14 euro.
  • +1 (1 vot)    
    Nimic nu este gratuit pe lumea asta (Luni, 16 septembrie 2019, 9:16)

    Razvan_M [utilizator]

    Cineva trebuie sa plateasca.

    Profesorii trebuie platiti, personalul auxiliar trebuie platit, directorii trebuie platiti, chiria, intretinerea si utilitatile pentru spatii trebuie platite. Nu statul suporta aceste cheltuieli, ci noi, toti cetatenii, prin taxele si impozitele platite direct sau indirect.

    Teoretic, alocatia de stat pentru copii, platita de intreaga societate, trebuie sa acopere cel putin o parte din costurile suplimentare cu scoala sau gradinita. 150 x 12 luni = 1.800 lei pe an. Deducerea personala pentru copiii aflati in intretinere este o alta forma de sprijin pe care societatea o acorda parintilor salariati. Exista burse de studii si burse sociale pentru familiile cu venituri mici. Toate aceste sume vin de la toti cetatenii si se impart la cei care au cea mai mare nevoie.

    Din bugetul de stat, cheltuielile cu asistenta sociala sunt vreo 65 miliarde la 7 luni, dintr-un buget de 198 miliarde. Cheltuielile de personal sunt si alea vreo 60 miliarde la 7 luni. Dobanzile la credite (caci avem datorii) sunt vreo 8 miliarde la 7 luni. Subventiile vreo 4.5 miliarde.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version