Avocatul Poporului a atacat la Curtea Constituțională controversata ordonanță de urgență privind Codul Administrativ

de MH     HotNews.ro
Miercuri, 28 august 2019, 10:54 Actualitate | Esenţial


Renate Weber
Foto: Hotnews
Avocatul Poporului, Renate Weber, a sesizat miercuri Curtea Constituțională cu privire la Ordonanța de Urgență a Guvernului pe Codul Administrativ, invocând că maniera aleasă pentru soluționarea situației administrației publice centrale și locale nu este una adecvată, întrucât ordonanțele de urgență pot fi date doar în situații extraordinare, urgente și a căror reglementare nu poate fi amânată. De asemenea, Avocatul Poporului spune că eliminarea condiției de incompatibilitate pentru ocuparea funcției de membru al Guvernului produce consecințe prin fragilizarea statutului membrilor Executivului și a instituției în ansamblu.

Codul Administrativ conține mai multe prevederi controversate, printre care introducerea pensiilor speciale pentru aleșii locali, aprobarea proiectelor care vizează administrarea patrimoniului cu majoritate absolută (jumătate plus 1 din numărul consilierilor în funcție), față de două treimi cât era până acum, mutarea răspunderii pentru actele administrative ilegale de la primari către funcționarii publici.

Demersul Renatei Weber vine la două zile după ce ALDE, formațiunea din care a făcut parte, a ieșit de la guvernare.

În sesizarea către Curtea Constituțională, Avocatul Poporului invocă în principal trei motive:
  • 1. Ordonanța de urgență 57/2019 contravine Constituției în ceea ce privește delegarea legislativă.
Avocatul Poporului spune că sunt reglementate o serie de aspecte care nu au legătură și nu sunt nici interdependente cu motivele invocate de Guvern în susținerea urgenței și situației extraordinare care motivează adoptarea unei asemenea ordonanțe.

Maniera aleasă pentru soluționarea situației administrației publice centrale și locale din România nu este adecvată, întrucât mecanismul legislativ al ordonanței de urgență are un regim aparte, care ar trebui să fie folosit în situații extraordinare, urgente și a căror reglementare nu poate fi amânată.

Or, situația care a generat adoptarea acestei ordonanțe de urgență este deja de notorietate și a cunoscut anterior mai multe inițiative legislative, ultima fiind, în acest sens, cea inițiată în Parlament în 2018 (proiectul de lege privind Codul administrativ al României), care a încetat prin respingerea definitivă de Camera Deputaților a proiectului de lege, argumentează Avocatul Poporului.
  • 2. Ordonanța de urgență contravine prevederilor constituționale referitoare la răspunderea membrilor Guvernului și la controlul parlamentar al activității Guvernului.
Din examinarea argumentelor utilizate de Guvern pentru justificarea demersului legislativ în calitate de legiuitor delegat, Avocatul Poporului constată că se tinde la inversarea raporturilor constituționale dintre Parlament și Guvern. Niciodată situația extraordinară si urgența unui demers legislativ delegat nu pot fi acceptate ca o sancțiune a eșecului procesului de legiferare derulat de Parlament, acesta fiind reprezentantul poporului și unica autoritate legiuitoare. Principiul colaborării loiale dintre instituțiile și autoritățile statului nu înlătură funcția de control pe care Parlamentul o are asupra Guvernului și nu inversează acest control.
  • 3. Ordonanța de urgență contravine Constituției întrucât afectează regimul instituțiilor fundamentale ale statului, în speță Guvernul.
Avocatul Poporului spune că din condițiile generale pentru ocuparea funcției de membru al Guvernului a fost înlăturată condiția incompatibilității, ceea ce produce consecințe nprin fragilizarea statutului membrilor Guvernului și a instituției în ansamblu.

Eliminarea condiției de ocupare a funcției de către o persoană aflată într-unul din cazurile de incompatibilitate poate conduce la situații de fapt în care o persoană decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică în aplicarea Legii nr. 176/2010, să fie numită în funcția de membru al Guvernului doar pentru ca mai apoi, când se constată interdicția, să înceteze calitatea de membru. Similar, oferirea unui termen de 15 zile după învestire pentru a ieși din situația de incompatibilitate afectează credibilitatea unei instituții fundamentale a statului, întrucât permite declanșarea procedurilor constituționale prevăzute de art. 103-104 (care implică președintele României, prim-ministrul și Parlamentul), în considerarea unei persoane aflate într-o situație de incompatibilitate, mai arată Avocatul Poporului.

Controversele din Codul Administrativ

Codul Administrativ a mai trecut anul trecut și prin Parlament, însă a fost respins în ansamblul său de Curtea Constituțională, pentru că nu a fost respectat principiul bicameralismului. În loc să fie reluată procedura în Parlament, Coaliția PSD-ALDE a preferat să treacă acest cod prin Ordonanță de Urgență a Guvernului.

Ordonanța de Urgență privind Codul Administrativ a fost publicată în Monitorul Oficial în 5 iulie, după ce Guvernul a modificat varianta de act normativ pe care o aprobase cu o săptămână înainte. Textul aprobat inițial a fost întors din drumul spre Monitorul Oficial în urma unor nemulțumiri ale UDMR.

Potrivit ultimei variante aprobate după nemulțumirile UDMR, autoritățile locale pot decide, prin hotărâri de consiliu, utilizarea limbii minorităților în unitățile administrativ teritoriale și în cazul în care nu este atinsă ponderea de peste 20% de reprezentare.

O altă modificare aprobată în ultima variantă vizează înlocuirea sintagmei în forma "bilingv” cu sintagma "în limba română și în limba minorităților”, în cazul în care în comunitate trăiesc mai multe minorități.

De asemenea, au fost făcute modificări pentru clarificarea procedurii legate de trecerea unui bun din domeniul public al statului în cel al unităților administrativ teritoriale. Astfel, ministerele pot iniția actul normativ pentru procedura mutării bunului respectiv din domeniul public în cel al unităților administrativ teritoriale.

Noi reguli pentru președinte în cazul remanierii

Printre prevederile actului normativ se numără și cea care spune că: „(3) Președintele României numește în funcție persoana propusă de prim-ministru în termen de 10 zile de la înregistrarea propunerii sau în același termen, în condițiile alin. (4) sau (5), motivează, îi comunică prim-ministrului și face public refuzul numirii în funcție”. Refuzul numirii de către președinte poate avea loc o singură dată. Termenul premierului pentru propunere este de cinci zile, iar termenul de răspuns al președintelui este de zece zile.

Una dintre marile mize ale acestui proiect a fost intrarea în legalitate a companiilor municipale înființate de Gabriela Firea, deoarece aceasta nu a avut votul USR și PNL, deci nu poate obține votul a două treimi din consilierii generali.

Alte câteva prevederi controversate ale proiectului de OUG:
  • Proiectele care vizează administrarea patrimoniului vor putea fi adoptate doar cu votul a jumătate plus unu din consilierii în funcție.
  • Pensii speciale pentru aleșii locali. Aceste pensii se vor acorda pe lângă pensiile normale. Dacă facem un calcul bazat pe formula din codul administrativ, aleșii locali ar putea primi în plus câteva zeci de mii de lei. De exemplu, un primar care a avut un mandat va primi 19% din indemnizația lunară brută pensie specială, unul care a avut două mandate 38%, iar unul care a avut trei sau mai multe mandate - 57%. Mai concret, dacă un primar de comună are o indemnizație brută de 6.000 lei și a avut două mandate, va primi o pensie specială de 1.800 lei. Primarul unui oraș mai mare, care poate avea între 10.000 și 20.000 lei pe lună brut și două mandate, va primi în plus până la 7.600 lei/lună. Dacă are trei mandate ajunge la 11.000 lei pe lună.
  • Pot fi membri ai Guvernului persoanele condamnate penal, dar pentru care a intervenit reabilitarea.
  • Transferul răspunderii de la primari către funcționarii publici.
Codul a fost criticat în multe rânduri atât de politicienii din opoziție, cât și de sindicate și societatea civilă.

Sindicatele din administrație spuneau că singurul scop este acela de a proteja un grup de interese care dorește să feudalizeze administrația publică din România.

Cum a motivat Guvernul urgența

Guvernul susţinea că „este constrâns să acționeze prompt pe calea unei ordonanțe de urgență în vederea eliminării disfuncționalităților de ordin sistemic, prin codificarea/ sistematizarea/ îmbunătățirea soluțiilor de reglementare din cuprinsul principalelor acte normative din domeniul administrației publice, disfuncționalități care au creat de-a lungul timpului situații excepționale la nivelul unor colectivități locale, ce au impus adoptarea de soluții imediate/punctuale în vederea evitării unei grave atingeri a interesului public, prin intermediul adoptării unui număr considerabil de ordonanțe de urgență”, se arată în nota de fundamentare.









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















5322 vizualizari

  • -16 (26 voturi)    
    Foarte bine a facut, sa atace la CCR (Miercuri, 28 august 2019, 11:06)

    xrogo [utilizator]

    si noua OUG privind cartelel prepay!
    • +8 (14 voturi)    
      Haha (Miercuri, 28 august 2019, 12:07)

      Tony_K [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      De ce ma? Ai ceva de ascuns? Roshule!
    • +4 (8 voturi)    
      Ai idei putine, dar fixe! (Miercuri, 28 august 2019, 12:13)

      omezu [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      Daca abonatii prezinta buletinul cand isi fac abonamente si e perfect constitutional, asa pot s-o faca si cartelarii. Nu pricep de ce ar trebui sa ramai anonim cand suni la 112. La voi in Rusia nu e la fel?
  • +27 (31 voturi)    
    acum ca ALDE chipurile s-a certat cu PSD (Miercuri, 28 august 2019, 11:07)

    maferescdeciuma [utilizator]

    AP a inceput sa faca treaba. Sa nu ne amagim ca face lucrurile astea fiindca ii pasa cu adevarat, e doar un joc de a da in dusmanul care ti-a fost aliat pana mai ieri.
    • +9 (9 voturi)    
      Fatarnici (Miercuri, 28 august 2019, 11:59)

      Duncan_Idaho [utilizator] i-a raspuns lui maferescdeciuma

      Nu doar atat, totul la mizeriile astea doua de partide e miza politca si procente de os de ros. In alte conditii astia erau in continuare aliati si ne furau linistiti. Aduceti-va aminte la vot ca nu au facut nimic pana acum, cand si-au tradat partenerul "de afaceri". A va alia cu ei votandu-i o sa aveti aceeasi soarta.
  • +11 (11 voturi)    
    acu ca s-au certat cu psd (Miercuri, 28 august 2019, 11:38)

    liviu_ [utilizator]

    vor si ei sa ajunga la minim 5% ....
    dar sa nu ne mintim... dupa parlamentare o sa se intoarca la vechile practici!
  • +12 (12 voturi)    
    elementar, se stia de toti si nu spunea nimeni (Miercuri, 28 august 2019, 11:42)

    clencix [utilizator]

    In sfârșit se spune secretul lui Polichinelle, ca guvernul executa nu trebuie sa se dea OUG decât în cazuri extreme, catastrofa naturala sau război, în rest, numai parlamentul "legislativ" face și desface legi, nici asta nu are voie sa intervină peste executiv decât la numire și demitere, iar guvernul nu da legi, el poate da maximum doar niște hotărâri privind mecanismul administrativ al statului de cum sa aplice legile existente.
  • +15 (15 voturi)    
    HA, HA, HA (Miercuri, 28 august 2019, 11:45)

    ioanbucsa751467216962915 [utilizator]

    După ce a făcut parte din guvernul cea dat ordonanţa, acuma Tăriceanu, prin aghiotanta sa, CC că vezi doamne nu ar fi constitutională. TUPEU de lichea politică.
    La fel a făcut şi cu aghiotantul d.mn prof. Tudorel T.....după ce ani de zile a fost la butoanele ţării ca prim ministru, membru in CSAT, s-a plând apoi la CC de statul paralel, de protocoale, de parcă el nu ştia ce înţelegeri secrete se făceau ! Dar na....e mai bine să le dai in cap procurorilor şi să le excluzei probele pe baza unor neconstitutionalităţi, inclusiv ale legilor pe care tu le-ai păstorit.
    Ăsta e TĂRICEANU....un combinator politic incă in anii 90 când liberalii erau dezbinaţi din cauza lui...erau vreo 4 partide liberale, acum iar l-a dezbinat. Omul ăsta nu are o doctrină politică, un crez politic, el se dă când cu dreapta când cu stânga, are doar interese politice şi conduce după deviza ORI CU MINE, ORI ÎMPOTRIVA MEA
  • +4 (6 voturi)    
    Inflexibilla Renate (Miercuri, 28 august 2019, 13:49)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Ieri mâncatoare de ra*at la latrinele securilstului Vociulesc, azi s-a schimbat la 180 de grade ca o sluga a infractorilor din ALDE ce este. Traseista si carierista de cand o stiu !
  • +4 (6 voturi)    
    fatarnicie (Miercuri, 28 august 2019, 14:08)

    Ilenuca1 [utilizator]

    Domna Weber nu era in ALDE cand s-a dat ordonanta respectiva de guvernul ALDE-PSD? A, da, avea venituri europarlamentare groase...
  • +1 (1 vot)    
    vorbeste lumea ... (Miercuri, 28 august 2019, 14:44)

    nu conteaza cine zice [utilizator]

    yodlere bucovinene ...
  • +2 (2 voturi)    
    ... (Miercuri, 28 august 2019, 15:29)

    mihai_mi [utilizator]

    Tariceanu muta si da sah. Sa vedem cu ce sare PSD la cap.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by