Ghid de mers cu trotineta electrică prin București

de Dragoș Costache     HotNews.ro
Vineri, 12 iulie 2019, 10:31 Actualitate | Esenţial


Dragoș Costache, autorul articolului. Fotografie de Laura Tufă
Foto: Hotnews
Eu merg frecvent cu trotineta electrică în București, am făcut-o și la Bruxelles și, ca să spun așa, pot să mă consider un mic expert local în acest mijloc de transport. S-au scris mai multe articole despre trotinetele electrice din Capitală, dar aș vrea să vă prezint și perspectiva unui „trotinetarist”, dacă-mi permiteți licența poetică. Sunt sau nu utile trotinetele electrice într-un oraș plin de mașini și borduri ca Bucureștiul?

Trotinetele electrice reprezintă o soluție de mobilitate urbană de peste ocean, mai precis din SUA unde ele au fost gândite ca „Last mile” solution, adică o soluție de transport pentru ultimul (și primul) segment de drum. Mai precis ele funcționează complementar cu rețeaua de transport în comun, și te ajută să ajungi de acasă la metrou/tramvai/autobuz etc. și viceversa. Asta merge mai bine, bineînțeles, în orașele americane întinse, unde infrastructura e răspândită, sunt distanțe mari între stații de transport în comun și poți să faci 25-30 de minute pe jos până la cea mai apropiată stație. Bine, nici transportul în comun din București nu e ceva cu care să te lauzi, dar distanțele între stații sunt mai mici.

În România, momentan, trotinetele nu prea intră sub incidența legii. Anume ele trăiesc undeva în zona gri dintre moped și bicicletă și nu e clar pe unde ar trebui să circule, dacă e nevoie de cască sau nu și de la ce vârstă se poate circula cu ele. Companiile care le oferă încearcă să impună niște standarde (cască, viteză redusă, 18+ ani, respectatul regulilor de circulație) pe care bineînțeles că nu le ia nimeni în seamă. Există însă momentan nu unul, ci două proiecte de reglementare a trotinetelor electrice depuse la Parlament.

Opțiunile în ceea ce privește trotinetele sunt trei la nivelul Bucureștiului. Primii pe piață au fost cei de la Wolf-e rides, un start-up, chipurile „european” dar, de fapt, foarte românesc. Wolf-e Rides se remarcă prin prețuri ușor mai mici (doi lei pornirea și 50 bani per minut) dar și prin faptul că trotinetele par membre de sindicat, adică nu funcționează decât de luni până vineri, în timpul orelor de program și în afara zilelor cu vreme urâtă când nu funcționează deloc.

Ca să nu mai vorbim că sunt foarte puține trotinete prin oraș și e aproape imposibil să găsești una pe aproape dacă nu ești fix la Victoriei sau pe Magheru. Flow e un alt concept românesc cu costuri similare dar, spre deosebire de Wolf-e, oamenii de la Flow vor să știi că sunt români. Nu doar că dau reduceri când câștigă naționala de juniori,, nu doar că își fac reclamă cu Simona Halep, dar până și pe site-ul lor îți explică lucruri „pe românește”.

Trotinetele sunt la rândul lor foarte „românești” adică adaptate orașului: de la piese înseriate și construite pe comandă, ca să nu poată fi vândute pe bucăți, până la un cablu cu care le poți lega (pardon, trebuie să le legi dacă nu vrei să dai bani în plus) de chestii ca să nu le fure vreun binevoitor. Flow are și roți pneumatice, care ajută un pic la absorbit vibrațiile când mergi pe asfalt prost, ca-n București, dar nu ajută prea mult când e vorba de piatră cubică sau borduri înalte. Cel mai românesc lucru însă, și ceva ce mi se pare în contradicție totală cu felul cum sunt gândite trotinetele dockless (adică fără stații fixe unde trebuie lăsate) e că Flow are stații fixe. Mai precis, stații de încărcare publice unde te roagă insistent să lași trotinetele când termini cu ele, lucru care cam întoarce conceptul de dockless cu fundul în sus. Prețurile sunt similare cu cele de la Wolf-E Rides, și „flota” de trotinete e de circa 500, deși tot greu sunt de găsit în afara zonelor zero și a stațiilor de încărcare. A, și da, Flow are de asemenea „ore de funcționare”, chit că sunt mai generoase ca la Wolf-e, și funcționează și în week-end.

Ultimul, dar nu cel din urmă când vorbim de soluții de circulat cu trotineta electrică, e Lime. Lime are avantajul unei prezențe internaționale, fiind una din marile companii americane de „scooter sharing”. Chit că e vioara a doua când e vorba de trotinete și nu are de exemplu vizibilitatea Bird sau a trotinetelor JUMP de la Uber, Lime are și avantajul parteneriatului cu Primăria București și a unui portofel electronic transferabil în alte țări. Trotinetele sunt cele mai solide (posibil să fie doar impresia mea), dar și cele mai înalte, de uneori ai sentimentul că te dai pe chopper.

Prețul nu e un avantaj – Lime costă trei lei pornirea și 60 bani pe minut, dar măcar puteți să le găsiți mai peste tot prin centrul orașului în grupuri de câte două-trei. Lime are și singurele trotinete din România cu care se pot face bani. Dacă vă înscrieți ca „juiceri” puteți lua trotinetele acasă și să le încărcați pentru fabuloasa sumă de aproximativ zece lei per trotinetă încărcată. Dacă luați în considerare și faptul că trebuie să strângeți trotineteleînaintea concurenței, să le țineți undeva cât se încarcă și să le duceți apoi în locuri speciale (și limitate ca număr de trotinete acceptate), cel mai probabil cu mașina, pentru a-ți lua cei zece lei per trotinetă, nu pare prea avantajoasă încărcarea la Lime.

Cum se închiriază o trotinetă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărei oferte




Ca să închiriați o trotinetă de la oricare firmă procedura e destul de simplă. Aveți nevoie doar de un smartphone și un card. Aplicația se folosește ușor și constă practic într-o hartă inclusă pe care poți vedea trotinetele disponibile în timp real. Pentru a le închiria trebuie doar să mergeți până la cea mai apropiată și să scanați un cod de bare cu telefonul. La sfârșit, trebuie să „închideți” cursa, și veți primi un scurt raport al călătoriei și un total al costurilor. Trotinetele de la toate trei firmele sunt destul de solide și grele (atât pentru a fi durabile, cât și pentru a fi mai puțin atrăgătoare la furt) și au o autonomie medie de 30 km cu viteză maximă de 25 de kilometri pe oră și motoare brush-less ce oferă putere continuă.

Două dintre ele au de asemenea un display pe care poți vedea bateria rămasă și viteza. Roțile sunt ori de cauciuc, pline, caz în care suspensia e ca și inexistentă ceea ce înseamnă că veți simți fiecare crăpătură din drum, ori vulcanizate în cazul Flow, ceea ce le face un pic mai confortabile. Cel mai important e însă că toate trotinetele au frână de mână pe ghidon și clopoțel, care este extrem de util dacă circulați pe trotuare și nu vreți să loviți pietoni.

Care sunt pericolele și cum puteți să vă feriți de ele

Există pericole reale când mergi cu trotineta prin București. Slavă Domnului, până acum nu a existat niciun accident grav. Dar oricine circulă pe trotuare riscă în mod real un accident serios cu pietonii, iar cine merge pe drumuri aglomerate riscă să fie agățat de o mașină.

Singura soluție într-un oraș așa de prost accesibilizat ca Bucureștiul este să mergeți pe străduțe laterale care sunt, de obicei, mai libere. Dar aceste străduțe vin și ele cu probleme: unghiuri moarte, mașini parcate peste tot și o calitate mai proastă a asfaltului. Și e de ajuns să fii neatent la o singură groapă la viteză de 20 pe oră ca să zbori peste ghidon.

O altă problemă foarte mare e toaletarea copacilor. Pe trotinetă nu poți să stai aplecat în față ca pe bicicletă, ceea ce înseamnă că ești mai înalt cu aproximativ 20 de centimetri. 20 de centimetri care, la viteze peste 20 la oră, te expun la pericolul de a lua o creangă joasă de la un copac uitat de primărie fix în față. Am pățit.

Lipsa de atenție poate fi iarăși un pericol foarte mare. Eu am presupus că trotineta poate sări un cablu de curent cauciucat de circa trei centimetri diametru fără probleme și era să mă trezesc întins pe jos după ce roata de cauciuc și cablul de cauciuc s-au blocat între ele.

Ce avantaje au trotinetele din București față de cele din Bruxelles

Acum două săptămâni am avut prilejul de a circula destul de mult cu trotinetele electrice prin Bruxelles. Bruxelles e un oraș mai accesibilizat, teoretic, cu mai multe piste pe trotuar ce pleacă radial dinspre centru. Și totuși, experiența nu a fost mult mai bună. Bruxelles, spre deosebire de București, e un oraș cu dealuri, și trotinetele electrice încetinesc semnificativ și consumă mult mai multă energie la deal. La vale, de asemenea, sunt mai greu de controlat, direcția din ghidon fiind mult mai sensibilă ca la bicicletă.

Trotuarele pavate cu pietre sau cărămizi (la care trotinetele nu reacționează prea bine) sunt un alt lucru care (din fericire) lipsește mai mult pe la noi. În schimb, cel mai mare avantaj pe care îl are Bucureștiul, e vechimea flotei. Cei de la Lime se laudă că îmbunătățesc și repară constant trotinetele, dar sunt în România de mai puțin de șase luni.

În Bruxelles, vechimea parcului Lime era vizibilă, atât în starea trotinetelor (lovite, julite, cu capace lipsă la diverse șuruburi) cât și în durata bateriei. Un alt avantaj e că în București trotinetele nu sunt încă vandalizate, în vest asocierea lor cu yuppies și sectorul tech transformându-le adesea în țapi ispășitori pentru furia anumitor clase (anti)sociale.

Este deci avantajos să mergeți cu trotineta în București?

Dacă mă uit la preț, nu prea este. Prețurile celor trei companii de trotinete sunt comparabile pe distanță medie cu cele ale taxiurilor, care sunt relativ mai sigure. Trotinetele electrice sunt însă foarte bune când trebuie să parcurgi o distanță scurtă, de 20-25 de minute pe jos, dar te grăbești sau nu vrei să mergi pe jos. Sau dacă traficul e infernal. Sunt un surogat perfect pentru bicicletă sau trotinetă electrică proprie, cu avantajul că le puteți lăsa unde vreți, fără să vă fie frică că dispar. Sau, mai degrabă, le puteți lăsa aproape unde vreți, toate trei firmele de trotinete având o zonă „verde” unde parcatul nu te costă nimic. Dacă vă aventurați în afara acestui perimetru puteți să plătiți costuri suplimentare pentru recuperarea trotinetelor.

Zona verde variază între cele trei firme, dar conține în totalitate centrul orașului. Centrul, cu trotuarele sale largi, piste de biciclete protejate și străduțe laterale mai liniștite, este cel mai pregătit pentru trotinete electrice și cele de închiriat au devenit un mare „hit” printre turiști și printre localnicii mai tineri. În afara axei Herăstrău-Victoriei-Romană-Unirii trotinetele sunt însă mult mai scumpe la vedere, lucru care le subminează un pic din misiunea „łast-mile”.

Pentru mine trotinetele electrice au devenit o soluție de deplasare rapidă pe care o folosesc adesea, pe distanțe scurte și medii. Dar Bucureștiul nu pare să fie încă pregătit de invazia asta de vehicule mici. Cadrul legislativ nu există, nimeni nu poartă cască și companiile au flote de trotinete necorespunzătoare pentru a acoperi însăși zona pe care au ales să o deservească. Mai mult, trotinetele costă mult pentru România. Și tarifarea la minut te face adesea să iei scurtături nepermise pe contrasens, pe străzi cu mai multe gropi și în general peste tot mai puțin pe pistele de biciclete care lipsesc cu desăvârșire. Dacă mai pun la socoteală și bordurile Bucureștiului mi-e greu să zic cât de fezabile sunt trotinetele de închiriat ca mijloc de transport public pentru oricine altcineva decât un turist străin sau un corporatist grăbit care și-a lăsat trotineta proprie acasă. Deocamdată rămân un moft și o soluție bună de a fenta traficul și poluarea pe distanțe mici. De aici e la latitudinea statului dacă trotinetele electrice dockless devin un adevărat mijloc de transport local.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















17375 vizualizari

  • +1 (9 voturi)    
    ? (Vineri, 12 iulie 2019, 10:59)

    Puican [utilizator]

    Unde sunt gropile de care tot vorbesti, ca nu se vede niciuna.
  • +7 (21 voturi)    
    articol informativ (Vineri, 12 iulie 2019, 11:30)

    omul.rau [utilizator]

    trotinetele mi se par utile (cel putin pentru unii dintre noi) dar trebuie impiedicata/taxata nesimtirea unora:

    - viteza maxima ar trebui redusa mai mult (18 km/h?) - pentru ca sunt unii care trec cu viteza maxima pe langa pietoni (venind din spate)

    - taxarea lasarii trotinetelor aiurea pe treceri de pietoni, chiar in gura metroului, etc
    • +7 (19 voturi)    
      omul.rau tu stii despre ce vorbesti ? (Vineri, 12 iulie 2019, 12:55)

      Frankie [utilizator] i-a raspuns lui omul.rau

      Nu se taxeaza masinile lasate aiurea care au 2x5 metri si tu vrei sa se taxeze motocicletele ? In ce tara traiesti ?
      • -2 (14 voturi)    
        pai (Vineri, 12 iulie 2019, 14:30)

        liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui Frankie

        masina de multe ori se parcheaza aiurea pt ca nu ai unde sa o parchezi
        nu-mi spune ca la trotineta nu gasesti loc sa o parchezi?!
    • -1 (1 vot)    
      Nu interzici noul.Este absurd. (Duminică, 14 iulie 2019, 10:00)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui omul.rau

      Când apare un produs nou,nu-l interzici.Faci instrucțiuni de folosire.Este obligația Guvernului să stabilească reguli de circulație,să reglementeze folosirea.Din păcate.nu-i nimic de furat și Guvernul nu-i interesat.
      • +1 (3 voturi)    
        corect (Duminică, 14 iulie 2019, 11:32)

        nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

        uite propunere de slogan su program de guvernare, pt. usr plus plus: o trotineta pt. fiecare roman !

        un popor de trotinetisti.

        s'auzim de bine.
  • +9 (19 voturi)    
    Oare (Vineri, 12 iulie 2019, 12:35)

    tddrg [utilizator]

    De cand sunt trotinetele mijloc de transport in comun? Sau mergeti cate 10 pe una?
  • +8 (18 voturi)    
    trotineta (Vineri, 12 iulie 2019, 13:27)

    noi2013 [utilizator]

    si nici un alt mijloc de deplasare care depaseste 10 km pe ora nu ar avea ce sa caute pe drumurile publice fara ca cel care o foloseste sa aiba un minim de educatie rutiera... pentru binele lor si al celorlalti

    In alta ordine de idei, ce cauta o trotineta intre banda 1 si 2, sau mai rau, intre banda 2-3 pe o artera cu trafic intens?! Cum se traverseze o trotineta toate marile intersectii pe diagonala?

    Cei mai multi sunt un pericol real, dar ceilalti care atrag atentia sunt haiteri....
    • +3 (19 voturi)    
      Am vazut trotinete depasind pe Podul Basarab! (Vineri, 12 iulie 2019, 14:15)

      Miky60 [utilizator] i-a raspuns lui noi2013

      Unii care au trotinete electrice ar trebui sa aiba si un creier electric! Sunt mai prosti ca cei care conduc motociclete, desi nu credeam ca poti fi unii mai prosti. Ce cata pe podul Basarab? In plus, tu din masina nu le poti vedea cati iti apar brusc pt ca...sunt silentioase si le poti lovi cu usa. Pe motocilete macar le auzi, dar pe astea?
      Nu degeaba in multe orase mari din vest (Londra, Paris, Lisabona, Copenhaga, Oslo) au inceput sa fie limitate.
      • +2 (18 voturi)    
        Prioritate pentru trotinete/biciclete (Vineri, 12 iulie 2019, 14:47)

        Eduard Va [anonim] i-a raspuns lui Miky60

        In principiu, oriunde are loc o masina de o tona, care plimba un singur om 7-8 km prin oras pana la job si inapoi...are loc si o trotineta de 20 de kg. Vedeti ca se topesc polii si se schimba clima de la emisiile de carbon, iar voi sunteti "jenati" in trafic si concluzionati "hai sa limitam" si "hai sa interzicem" ca asa-i mai confortabil pe termen scurt. Pastrati distanta legala fata te trotineta/bicicleta - 1,5 metri si nu vor fi accidente (https://www.hotnews.ro/stiri-esential-21481582-modificare-legislatiei-rutiere-depasirea-unei-biciclete-face-distanta-minima-1-5.htm). Si mai dati prioritate electricilor din cand in cand (daca aveti o urgenta reala), ca nu pierdeti mai mult de 3 minute. Daca vreti sa interziceti ceva comparati numarul de accidente grave cu masini cu cel in care sunt implicate trotinete.
        • +4 (6 voturi)    
          Comment sters de user (Sâmbătă, 13 iulie 2019, 19:46)

          Porumbelul Vidanjor [anonim] i-a raspuns lui Eduard Va

    • +8 (10 voturi)    
      Sunt probleme si vor mai fi. (Vineri, 12 iulie 2019, 14:37)

      clint [utilizator] i-a raspuns lui noi2013

      Stai sa crape cativa pe sub rotile unor bolizi si mai vorbim. La cum se conduce la noi, si nu ma refer numai la soferi, e o chestiune de timp, desi nu imi doresc sa am dreptate.

      Ma consider un om deschis la nou, am condus trotineta electrica de la Lime printre masini ( sa mergi pe trotuar mi se pare alta aberatie ) si, desi am permis, merg cu bicicleta in Bucuresti de ani buni, cu trotinteta tot m-am simtit neajutorat printre masini. Am vazut altii facand tot felul de "artificii" cu trotinetele in trafic asa ca deocamdata am niste rezerve.

      Inteleg ( pana la un punct ) moda, hipstereala, dar sunt si implicatii legale ce inca nu sunt puse la punct.

      Cand vom avea orase atat de inteligente si cu infrastructura atat bine pusa la punct incat sa mergi pe o banda doar pentru trotinete, atunci mai treaca-mearga, deocamdata sunt la stadiul de cascadorie.
      • +4 (4 voturi)    
        Cum mergi? (Sâmbătă, 13 iulie 2019, 19:51)

        asavreau [utilizator] i-a raspuns lui clint

        Regulile de circulație spun că trebuie să meri cu bicicleta,trotineta,căruțul,pe drumul public pe sensul invers al sensului de mers.Și are logică.Tu trebuie să ferești autovehicolul,nu autovehicolul să te ferească pe tine.Venind din contrasens vezi și te ferești,te retragi înafara carosabilului.Prioritate are autovehicolul.Din păcate,autoritățile par indiferente și așa apar stări conflictuale în trafic.
    • +5 (7 voturi)    
      Comment sters de user (Sâmbătă, 13 iulie 2019, 7:58)

      Remulus si Rromus [anonim] i-a raspuns lui noi2013

  • +2 (22 voturi)    
    Grasunii (Vineri, 12 iulie 2019, 14:06)

    747 [utilizator]

    Dar grasunii ce cauta pe trotinete? Mersul pe jos le dauneaza?
    • +3 (17 voturi)    
      Magarul moare de drum lung (Vineri, 12 iulie 2019, 15:23)

      Frankie [utilizator] i-a raspuns lui 747

      Si prostul de grija altuia
  • +10 (12 voturi)    
    nustiu ce sa zic (Vineri, 12 iulie 2019, 14:32)

    liviu_ [utilizator]

    eu doar stiu ca unu carem ergea cu trotineta regulamentar mi-a dat o senzatie foarte dubioasa (eu fiint la volan) ...
    pur si simplu a levitat un om prin dreapta masinii.
    ceea ce vreau sa spun este ca nu suntem obisnuiti cu ei si asta poate duce la accidente!
    daca vrem sa incurajam mersul pe trotinete sunt necesare campanii la TV si , mai ales, PISTE (legale) PT biciclete/trotinete !!!
    • +5 (13 voturi)    
      de acord (Vineri, 12 iulie 2019, 16:06)

      dumpy [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      Ideea este ca cel putin in Bucuresti firmele de inchiriat au fost acceptate sa intre mai mult ca sa deconteze bani la buget, nu ca s-ar gandi Madam Firea la reducerea poluarii sau altor beneficii eco.
      De infrastructura ce sa mai vorbim, e un vis frumos si cam atat, orice am detalia aici e doar SF.
      Sunt posesor de trotineta electrica de ~2ani si merg cu ea zilnic la job, am peste 2000 km facuti ina cest timp si zero incidente. Merg in preponderenta pe sosea, cat mai aproape de bordura si cat de precaut se poate. Respect regulile de circulatie ca si cum as fi la volan si mereu i-am respectat pe cei de la volan si nu fortez devansarea daca nu sunt >90% sigur ca sunt vazut sau am destul loc ai. sa nu ma pun in pericol. In majoritatea cazurilor mi se acorda priorite atunci cand am si chiar am observat destui soferi atenti si binevoitori ca chiar trag stanga putin pentru a-mi face loc mai larg sa trec.

      Sincer, articolul mi se pare penibil si dpdv. meu de vedere nu aduce nici un plus nici ca sofer, nici ca trotinetist/biciclist, iar faptul ca in poza tipul nu poarta nici macar un minim echipament de protectie (casca, manusi, macar o bluza/pantaloni lungi) instiga si pe altii sa creada ca daca cazi la 20/25 kmh scapi doar cu o sperietura si cam atat., cand adevarul este la polul opus.
  • +2 (12 voturi)    
    Sunt autovehicule (Vineri, 12 iulie 2019, 15:16)

    AdrianBorza [utilizator]

    Trotinetele care nu sunt impinse cu piciorul, ci au propulsie proprie, sunt autovehicule si conform legislatiei existente nu au voie sa circule pe trotuar.
    • +3 (5 voturi)    
      Comment sters de user (Sâmbătă, 13 iulie 2019, 9:35)

      Remulus si Rromus [anonim] i-a raspuns lui AdrianBorza

    • 0 (0 voturi)    
      ha (Luni, 15 iulie 2019, 0:57)

      I [utilizator] i-a raspuns lui AdrianBorza

      doar ca in lege se prevede o exceptie...
  • +5 (15 voturi)    
    Lobby + bani = victime nevinovate (Vineri, 12 iulie 2019, 16:24)

    MTG [utilizator]

    Toata chestia cu trotinete electrice are lobby puternic de la companiile care inchiriaza. Inclusiv acest articol miroase a product placement de la o posta (sa vedem daca trece de cenzuta HN).

    Realitatea e ca nu sunt sigure pentru nimeni, pe ele sau langa ele, daca s-ar face un reportaj la Floreasca, s-ar vedea realitatea fenomenului si cati sunt loviti de si de pe trotinete pe zi. Plus ca e nevoie de placute de identificare, lumini care sa fie pe cel care conduce trotineta, ca seara, printre atatea lumini, ca sa deosebesti un led ce 2/2 cm intre alte atatea lumini din oras, e practic imposibil.

    Trotinetele electrice sunt interzise in mai multe orase mari din europa, tocmai datorita gradului de periculozitate asupra tuturor participantilor la trafic, ca sunt alti trotinestisti, biciclisti, sau mai ales copii cand apare un totinetovitezoman cu 40 km/h pe trotuar.

    Abject proiect de lege. Sper sa nu treaca fara a se analiza consecintele
  • +8 (8 voturi)    
    Comment sters de user (Sâmbătă, 13 iulie 2019, 9:40)

    Remulus si Rromus [anonim]

    • +1 (1 vot)    
      Corect. (Luni, 15 iulie 2019, 12:10)

      clint [utilizator] i-a raspuns lui Remulus si Rromus

      Situatia tine de ipocrizia in care se scalda o generatie de hipsteri si care ne duce la situatii foarte controversate: Uber, bitcoin, trotinete electrice printre masini. Toate sund demersuri ipocrite si care produc anomalii. Si am impresia ca e doar inceputul.

      Acesti oameni cred ca sunt partasi la progres, insa calca in picioare tot ce inseamna norme, legi, samd. Ori, o societate fara norme nu se poate numi civilizata. E frumos sa fii animat de avant revolutionar si anti-sistem, dar trebuie sa te gandesti si la consecinte. Cei care vand, s-au prins de slabiciunea unei generatii si le baga pe gat iluzii de genul asta: "meriti mai mult", "alatura-te revolutiei", samd.

      Azi nu mai poti vinde nimic daca nu ii lasi impresia hipsterului ca e partas la un fel de revolutie, totul trebuie sa fie, daca se poate, pe dos decat faceau generatiile anterioare. Nu conteaza ca prostul tot prost este si ca, in general, aplicatiile astea il fac mai distant si deconectat de oamenii din jur, cat timp are telefonul burdusit de aplicatii, empatia e useless. prostul se crede mare si tare.
  • -2 (6 voturi)    
    Se cer tot felul de lucruri (Sâmbătă, 13 iulie 2019, 22:15)

    nick24 [utilizator]

    pt trotinete, biciclete, DAR PT MAȘINI?
    Propunere și pt mașini:
    prin centru, zona A, numai euro 6 sau electrice și fără diesel!
    N-ar avea orașul un aer mai curat?
  • 0 (6 voturi)    
    Orice varianta de a nu circula cu taximetristii (Duminică, 14 iulie 2019, 4:00)

    matali [utilizator]

    Multi dintre cei care comenteaza impotriva acestui mijloc de transport excelent, nepoluant si extrem de practic este taximetrist ori vreun incuiat. Orice varianta de a nu circula cu ghertoii de taximetristi care nu vor sa te duca pe distante scurte sau iti cer de cateva ori mai multi bani pe traseu ,ba te mai si fura sau te agreseaza este excelenta. Soferii bucuresteni ar trebui sa fie toleranti cu trotinetele electrice si sa fie mai atenti cu ele.Traficul de aici e si asa haotic, aglomerat si plini de soferi nervosi.
    In Bucuresti ar trebui incurajate bicicletele, scuterele si trotinetele electrice pentru mai putina poluare si un trafic mai degajat.
  • +3 (7 voturi)    
    Incompetentii (Duminică, 14 iulie 2019, 9:06)

    Cetateanu [utilizator]

    Se pare ca incompetenta si indolenta isi dau mana in aceasta afacere cu trotinete, mopede etc.. Pai zicea cineva ca trotineta area 20kg. Da daca individul de pe ia are 100+, ce se intampla cand este lovit un copil sau chiar un matur? Zilele trecute am vazut un cuplu pe un vehicul electric (probabil moped) fara lumini, semnalizare sau marcaj, ce formau un ansamblu de peste 200kg, circuland cu nonsalanta pe "pista" de biciclete construita de cuplul ticalos Udrea/Oprescu pe trotuar, care ba e ba nu mai e si mai are si un traseu sinuos ocupand jumatate din trotuarul amarat. Trebuie sa explic la ce pericole expuneau pietoni. Cat despre indolentii Politisti Locali astia nu-si fac treaba nici cand lucrurile sunt clare (doar cu babele cu pechinezi fara botnita). Sa nu spun ca zona e plina de camere de supraveghere (pe cine? desi am cam vazut deja pt. cine lucreaza). Si daca tot au tot felul de ONGuri "electricii" ar trebui sa ceara o lege care sa le creeze posibilitati de deplasare, care sa respecte legea circulatiei si nu pe trotuare sau in parcurile, vai mama lor si din ce in ce mai mici si mai putine. Tot asa ar trebui sa fie alungati si biciclistii peste 14 ani care reprezinta si ei un pericol pentru ceilalti.
    • -1 (1 vot)    
      iti spun eu ca am vazut pe pista de biciclete (Luni, 15 iulie 2019, 1:01)

      I [utilizator] i-a raspuns lui Cetateanu

      se aduna de pe jos, se scutura, ce te doare? imi pare rau etc.

      Iti spun si ce nu se intampla: inmormantari, maini si picioare rupte, persoane ramase cu handicap.
    • +1 (1 vot)    
      Toate lucrurile au o evolutie si necesita (Luni, 15 iulie 2019, 12:18)

      clint [utilizator] i-a raspuns lui Cetateanu

      timp pentru a se rezolva probelmele.

      Imi amintesc un documentar despre securitatea auto: oamenii credeau cu cat sunt masinile mai solide, "tancuri" adica, sunt mai sigure. Apoi au inceput sa culeaga mortii: masina intreaga, dar pasagerii varza. Asa si-au dat seama ca din contra, ca pasagerii sa supravietuiasca, masina trebuie sa fie cea care se face varza.

      Sau aparitia SUV-urilor, primele generatii au fost death traps, desi oamenii se dadeau in vant si atunci dupa ele, dar erau instabile, se rasturnau, samd. Apoi au mai lucrat la ele, le-au coborat cat au putut centrul de greutate, etc.

      Ca sa nu mai vorbim de Titanic, pe care il credeau toti a fi invincibil...
  • +1 (7 voturi)    
    hmm... (Duminică, 14 iulie 2019, 18:01)

    adrian_rolland [utilizator]

    Se tot vorbeste despre faptul ca trotinetele sunt eco, bla bla bla.. La fel ca si pentru masinile electrice, bateria este facuta din materiale rare, extragerea si producerea acestora fiind poluanta. Curentul electric folosit pentru incarcarea bateriilor nu este obtinut DOAR din celule fotovoltaice si eoliene, poluarea fiind doar mutata in alta parte..
    • -4 (4 voturi)    
      :) (Luni, 15 iulie 2019, 1:00)

      I [utilizator] i-a raspuns lui adrian_rolland

      ai citit niste articole pe net da' nu le-ai inteles...
    • +2 (2 voturi)    
      eu chiar am calculat (Luni, 15 iulie 2019, 11:49)

      spy [utilizator] i-a raspuns lui adrian_rolland

      o masina electrica polueaza undeva la 3000-5000 gr CO2/100km
    • 0 (2 voturi)    
      Da, intr-un fel e mai bine (Luni, 15 iulie 2019, 12:13)

      clint [utilizator] i-a raspuns lui adrian_rolland

      pentru ca in centrele oraselor concentratia de noxe scade. Deci tot e un castig. Faptul ca unii pub botul la reclame cu "0 emisii" tine de ignoranta lor.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version