Ministrul de Interne, Carmen Dan, a explicat vineri, pe pagina de Facebook, înaintea participării la Consiliul Justiţie şi Afaceri Interne (JAI), de ce ministerul pe care-l conduce nu supus la vot intrarea României în Schengen. Aceasta spune că decizia este una politică și se ia cu unanimitate de voturi, iar în acest moment nu există această unanimitate. Forțarea unui vot în Consiliu în aceste condiții ar fi condus la un deznodământ negativ și ar fi putut genera închiderea procesului de aderare, este de părere Carmen Dan.

Carmen DanFoto: mai.gov.ro

”Astăzi voi participa la ultimul Consiliu JAI sub președinția română și cum nu ne putem desprinde de realitățile din țară, mă aștept ca în perioada viitoare să se speculeze că România nu a intrat în Schengen pentru că ministerul condus de Carmen Dan nu a supus la vot subiectul în ultimul Consiliu JAI al Președinției noastre. Un vot pentru extinderea spațiului Schengen prin aderarea României și Bulgariei se ia cu unanimitate de voturi în Consiliul JAI. Din păcate, acum nu există această unanimitate. Amintesc aici declarația publică a Prim-ministrului olandez, care pe 9 mai, chiar la Summitul de la Sibiu, s-a pronunțat în fața jurnaliștilor români că nu suntem pregătiți pentru aderare. De asemenea, tot la Summitul de la Sibiu, unde s-a discutat despre viitorul UE, subiectul Schengen a lipsit de pe agendă, fiind astfel evident că marile puteri europene nu sunt nici interesate și nici pregătite pentru o extindere a spațiului Schengen”, a scris Carmen Dan pe pagina de Facebook.

Potrivit acesteia, preşedinţia României pe Justiţie şi Afaceri Interne a testat poziţia statelor membre referitoare la extinderea spaţiului Schengen, atât la Consiliul informal din Bucuresti, dar şi în formatul COREPER (organismul politic în care ambasadorii statelor membre discută subiectele care vor intra pe agenda Consiliului), iar 3 state nu susțin aderarea.

Carmen Dan este de părere că spaţiul Schengen nu mai functionează în întregime, o explicaţie fiind că, după valul de migraţie şi după actele teroriste din ultimii ani, multe state europene sunt reticente faţă de o extindere a spaţiului.

”S-au introdus controale chiar și la frontierele interne, adică și-au anulat principalul beneficiu al calității de stat membru Schengen. Ca exemple sunt frontierele dintre Franța și Germania, Austria cu Germania, Suedia cu Danemarca, Italia cu Franța etc. Forțarea unui vot în Consiliu în condițiile mai sus prezentate ar fi condus in mod evident la un deznodământ negativ și ar fi putut genera închiderea procesului de aderare. Din acel moment s-ar fi putut cere României și Bulgariei să reia întregul proces de evaluare, adică să se piardă efectiv tot ce s-a câștigat în ultimii ani”, a mai scris Carmen Dan.

Potrivit acesteia, România îndeplinește toate condițiile tehnice pentru aderare, iar MAI acționează acum ca un membru de facto al spațiului Schengen, adică face controale la frontieră respectând aceleași regulamente, are acces la baze de date și introduce în acestea semnalări, face schimb de informații, participă la misiuni Frontex etc.

”Decizia aderării este exclusiv politică, iar rezolvarea nu poate fi decât rezultatul unor demersuri politice la toate nivelurile - Președinție și Guvern”, a încheiat ministrul.