Cele patru asociații care pledează pentru construirea Autostrăzii A8 Ungheni-Iași-Târgu Mureș au trimis luni o scrisoare premierului Viorica Dăncilă și ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, prin care le cer informații și documente lămuritoare cu privire la punerea în aplicare a Legii 291/2018 - Legea Autostrăzii Unirii - votată în Parlament la sfârșitul anului trecut. Acesta este primul pas pe care asociațiile îl fac în intenția de a da în judecată Guvernul.

HotNews.roFoto: Hotnews

Scrisoarea adresată premierului și ministrului Transporturilor este semnată de Asociațiile Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Împreună pentru A8, Moldova vrea Autostradă și Pro Infrastructură, Guvernul având termen legal de 30 de zile să transmită documentele cerute.

În documentul trimis premierului și ministrului Transporturilor, cele patru asociații arată că legea privind Autostrada Unirii, publicată în Monitorul Oficial în 2 decembrie 2018, prevede că acest obiectiv se finanțează de la bugetul de stat, prin Bugetul Ministerului Transporturilor, din credite externe și din fonduri europene nerambursabile și/sau prin parteneriat public-privat.

De asemenea, legea prevede obligația Ministerului Transporturilor de a începe în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ (2 decembrie 2018) procedurile pentru realizarea Autostrăzii Ungheni-Iași-Târgu Mureș. Asociațiile arată că până acum, în afara faptului că s-a aprobat un proiect privitor la lansarea unui parteneriat public-privat, nici Guvernul, nici Ministerul Transporturilor nu au mai comunicat niciun fel de act cu privire la modul în care înțelege să aplice prevederile Legii 291/2018.

Asociațiile semnatere atrag atenția că, prin HG nr 907 din 29 noiembrie 2016, s-au stabilit expres etapele de elaborare și conținutul cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice.

Solicitările adresate Guvernului de către cele patru asociații:

  • "1. Să ne transmiteți documente după cum urmează: nota conceptuală; nota conceptuală este documentația întocmită de beneficiarul investiției în scopul justificării necesității și oportunității realizării unui obiectiv de investiții (Prin notă conceptuală se evidențiază datele preliminare necesare obiectivului de investiții propus și se prezintă informații cu privire la estimarea suportabilității investiției publice); tema de proiectare; studiul de prefezabilitate; studiul de fezabilitate sau documentația de avizare a lucrărilor de intervenții, după caz și proiect pentru autorizarea lucrărilor și proiect de execuție.
  • 2. Dacă documentele cerute de noi sunt în diferite stadii de elaborare (sau în procedură de atribuire a contractelor care au ca obiect elaborarea lor), vă solicităm să ne transmiteți calendarul executării acestor documente și sumele estimate pentru fiecare în parte, astfel încât să se aibă în vedere întregul obiectiv.
  • 3. Vă rugăm, de asemenea, să precizați numărul de kilometri al obiectivului de investiții Autostrada A8 Ungheni-Iași-Târgu Mureș, deoarece la această dată se discută despre două lungimi: 311,066 de kilometri (conform studiului de fezabilitate) sau 318,8 de kilometri (conform Masterplanului General de Transport).
  • 4. Vă rugăm să specificați dacă sunt, la nivelul Ministerului Transporturilor, în elaborare (sau în procedură de atribuire a contractelor care au ca obiect elaborarea) cereri de finanțare vizând finanțarea prin axa dedicată a Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) a documentației tehnico-economice aferentă obiectivului de investiții stabilit prin Legea 291/2018.
  • 5. Vă rugăm să specificați dacă la nivelul Guvernului României este cunoscut impactul dezangajării de fonduri europene pentru perioada programatică următoare asupra asigurării necesarului de finanțare a autostrăzii Ungheni-Iași-Târgu Mureș și a celorlalte elemente de infrastructură din Masterplanul General de Transport al României, având în vedere numărul foarte mic de solicitări de finanțare din partea beneficiarului potențial – CNAIR.
  • 6. Referitor la decizia Guvernului României de a ignora construcția Autostrăzii A8 prin utilizarea fondurilor europene (investiția e decontabilă până la 85% din total) pentru tronsonul de 68 de km Lețcani-intersecție DN2 Soci, vă rugăm să ne transmiteți documentele oficiale prin care statul român a notificat Comisia Europeană în contextul utilizării exclusive a Parteneriatului Public-Privat".

"Considerăm că cererea noastră este perfect îndreptățită și sub aspectul că la această dată Guvernul României și Ministerul Transporturilor încalcă prevederile Articolului 2 sus-menționat din Legea 291/2018, pentru că nu cunoaștem nici intenția de abordare a creditelor externe, și nici a fondurilor europene nerambursabile. De asemenea, este evident că Ministerul Transporturilor a depășit cu mult termenul de 30 de zile prevăzut de Lege, neinițiind sau nefăcând public niciun document necesar pentru realizarea obiectivului. Noi nu punem sub semnul întrebării voința Guvernului de a realiza obiectivul de investiții asumat prin Lege, dar considerăm că de această dată nu mai este în discuție voința unei părți sau a alteia, ci este strict în discuție modul de aplicare a unei legi, cu consecințele și răspunderile care decurg în situația în care legea este sfidată", mai spun reprezentanții Asociației "Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”, Asociației "Moldova vrea Autostradă”, Asociației "Împreună pentru A8” și Asociației "Pro Infrastructură”.