Ordonanta care reglementeaza functionarea CNSAS a suferit modificari de substanta fata de forma de marti seara. La insistentele societatii civile a fost reintrodusa verificarea tuturor celor care ocupa functii de demnitate publica in stat. Acestia vor fi verificati de Directia de Investigatii a CNSAS si vor avea dreptul sa conteste comunicarea direct in instanta. In schimb, cetatenii care au acces la propriul dosar de securitate, nu mai pot cere deconspirarea informatorilor.

Textul noii Ordonante prevede - in afara de accesul la propriul dosar de securitate - si verificarea, din oficiu sau la cerere, a tuturor persoanelor care ocupa functii de demnitate publica in stat, prevazute si in fosta lege a CNSAS.

Fara turnatorii din dosarele personale

Textul noii Ordonante prevede accesul la propriul dosar de securitate, asa cum era si in legea 187. O diferenta majora exista atit fata de aceasta lege, cit si fata de textul pe care s-a discutat la guvern marti seara cu ONG-urile.

A fost eliminat articolul prin care cetatenii puteau cere deconspirarea turnatorilor pe care ii gaseau in propriile dosare. Surse guvernamentale sustin ca scoaterea acestei prevederi s-a facut la presiunile Ministerului Justitiei.

Verificari din oficiu, fara candidatii in alegeri

A fost reintrodusa prevederea prin care anumiti demnitari pot fi verificati din oficiu, dar nu s-a revenit la verificarea candidatilor in alegeri.

Vor fi verificate din oficiu persoanele cuprinse in articolul 2, litera a-f.

Presedintele Romanei, deputat, senator, membru al Guvernului, secretar si subsecretar de stat, secretar general adjunct din Guvern si ministere, director in minister.

Secretarii generali adjuncti ai Parlamentului, consilierii prezidentiali de stat.

Prefect si subprefect, director in prefectura, secretar general al Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

Primar, viceprimar, cinsilier judetean, consilier local si sefii serviciilor deconcentrate in judete.

Directorii si adjunctii SRI, SIE, SPP, Serviciul de Telecomunicatii Speciale, DGIP din Ministerul de Interne.

Verificari la cerere

Sint verificate la cerere persoanele cuprinse in articolul 2, litera g-z, adica toate persoanele care ocupa functii in stat sau in societati private, asa cum erau ele prevazute in legea 187.

In loc de decizii, comunicari

Incercind sa puna in acord textul Ordonantei cu decizia Curtii Constitutionale, s-a ajuns la formula ca Directia de Investigatii sa comunice rezultatul verificarilor persoanelor despre care s-au descoperit dovezi ale colaborarii cu fosta Securitate. Respectivii pot contesta rezultatul acestora la Colegiul CNSAS pe cale administrativa sau direct in contencios administrativ.

Potrivit celor de la CNSAS, Colegiul va deveni un simplu administrator si nu va mai da decizii, iar comunciarile pe care le va face Directia de Investigatii vor avea un caracter strict administrativ.

In ce priveste ofiterii de Securitate, CNSAS va putea sa dea publicitatii documente si informatii.

Ioan Stanomir: ordonanta risca sa fie declarata neconstitutionala

Noile prevederi risca sa fie contestate din nou in instanta, pe motiv ca ele nu sunt in acrod cu decizia Curtii Consitutionale, potrivit careia CNSAS functionase dupa modelul instantelor extraordinare, a declarat pentru HotNews.ro profesorul Ioan Stanomir, expert in drept constitutional.

“In viziunea mea, acest act normativ va fi din nou atacat in momentul aplicarii lui. Pentru ca, de fapt, el pastreaza ceea ce era esenta CNSAS, anume aprecierea printr-un act a unei conduite individuale. In plus, cred ca persoanele care au sesizat Curtea in trecut o vor face si acum pe acest act”, afirma profesorul Stanomir.

“Daca vrei sa pastrezi CNASAS cu aceasta atributie de examinare a calitatii de colaborator, te vei izbi de decizia Curtii Constitutionale. Curtea a gandit in asa fel decizia incat orice forma de resuscitare a CNSAS va fi declarata neconstitutionala. Ordonanta poate fi atacata cand se va aplica, se poate ridica exceptia de neconstitutionalitate. E o forma care preia mecanismul originar al CNSAS. Cei care au vrut sa distruga CNSAS vor ataca si acest act normativ”, este de parere profesorul Ioan Stanomir.

Curtea Constitutionala contestase dreptul CNSAS de pronunta verdicte. Faptul ca noile reguli prevad ca CNSAS va stabili daca o persoana a colaborat cu Securitatea “de natura sa aduca atingere drepturilor si libertatilor fundamentale” risca sa fie interpretat tot o actiune de judecata, un alt fel de a spune ca a facut "politie politica". Iar sintagma “rezultatele verificarilor”, care vor fi publicate in monitorul oficial, poate fi interpretata ca fiind tot un verdict.