Parlamentarii din Marea Britanie cer impunerea unor reguli stricte, măsuri urgente și dure privind Facebook astfel încât să fie stopată răspândirea de informații false pe platforma socială, relatează BBC News.

HotNews.roFoto: Hotnews

O comisie specială a Camerei comunelor a ajuns la concluzia că firma fondată de Mark Zuckerberg nu a reușit să își asume responsabilitatea și să gestioneze fenomenul dezinformării.

Și Guardian scrie despre raportul ”devastator” al comisiei precizând că parlamentarii britanici au ajuns la concluzia ca Facebook a încălcat în mod deliberat legile privind viața privată și concurența loială și trebuie să suporte consecințele. În raport, Facebook și celelalte companii tech sunt denumite “gangsteri digitali”.

Mai mult decât atât, parlamentarii atrag atenția asupra faptului că povești promovate de puteri străine prezintă un risc major pentru democrația din Marea Britanie. Semnalul de alarmă este dat în contextul în care fenomenul fake news a avut un rol major în campania pentru Brexit și apare într-un raport realizat de comisie.

În replică, Facebook a transmis că este deschisă în ceea ce privește impunerea unor reglementări eficiente.

Parlamentarii mai spun că trebuie combătută răspândirea infomațiilor false în online, dar și utilizarea datelor personale, precizând că acest fenomen a dus la o schimbare radicală a echilibrului de putere între platformele social media și oameni.

Ancheta privind răspândirea de fake news a durat mai bine de un an și a fost condusă de comisia pentru Cultură, Mass Media și Sport, accentul fiind pus practicile de business ale companiei. Investigația a fost demarată după scandalul Cambridge Analytica, o companie de publicitate politică care a avut acces la datele personale a milioane de utilizatori, parte din aceste date fiind folosite pentru a influența campaniile electorale din SUA. Datele personale erau colectate prin intermediul celebrelor jocuri și teste de pe Facebook.

Democrația este în pericol, cetățenii fiind ținta unor campanii nocive de dezinformare sau ale unor campanii personalizate de publicitate provenind din surse necunoscute și promovate prin intermediul rețelelor sociale pe care le folosim zi de zi, se mai arată în raport.

Raportul cere:

  • Un cod etic pentru marile companii tech, a cărui respectare să fie supravegheată de un organism de reglementare independent
  • Organismul de reglementare să fie aibă atribuții în ceea ce privește deschiderea unor acțiuni în justiției în cazul în care companiile respective încalcă acest cod etic
  • Guvernul să schimbe legislația electorală și regulile în ceea ce privește amestecul extern în alegerile din Marea Britanie
  • Companiile social media să fie obligate să blocheze acele surse despre care se știe că promovează un conținut nociv, inclusiv surse despre care s-a dovedit că distribuie informații false.
  • Companiile tech care operează în Marea Britanie să fie taxate pentru a finanța astfel activitatea Departamentului de Informare și a oricărui nou organism de reglementare