Alfie Kohn: Sistemul de învățământ actual ucide creativitatea și gândirea critica. Copiii noștri vor gândi critic atunci când le vom permite să ia decizii și să gândească cu mintea lor, nu când le vom cere să urmeze instrucțiuni

de R.F.     HotNews.ro
Miercuri, 6 februarie 2019, 20:35 Actualitate | Esenţial


Alfie Kohn
Foto: Hotnews
Când îi ascultăm pe elevi pentru notă și ei reproduc răspunsuri din cărți, nu mai putem vorbi despre gândire independentă, spune Alfie Kohn, intr-un interviu pentru HotNews.ro, în care ofera exemple despre cum putem sprijini creativitatea si gandirea critică a copiilor. Deasemenea, el pledează pentru un dialog deschis și onest între părinte și copil, rezistând tentației de a ne impune soluțiile doar pentru că suntem mai mari și știm mai bine, atunci cand ne confruntăm cu fenomenul de bullying.

Intr-un interviu pentru Hotnews.ro din 2016 ati spus ceva interesant si dezirabil pentru parinti, copii si societate: ''Ceea ce ne dorim cu adevarat este sa-i ajutam pe copii sa se indragosteasca de procesul de gandire, ne dorim ca ei sa fie creativi si sa invete sa puna intrebari profunde si cu sens''. Ne puteti oferi cateva exemple practice despre cum putem sprijini creativitatea si gandirea critica a copiilor?

Alfie Kohn: Este un lucru aproape universal recunoscut în zilele noastre că modul în care ne educăm copiii în sistemul de învățământ actual le ucide creativitatea și abilitatea de a gândi independent. Când în mediul școlar li se cere copiilor, la orele de artă, să folosească culoarea doar într-un anumit fel, să deseneze după model și să coloreze în contur, doar de la 12 la 12:50 de exemplu, nu mai putem vorbi despre creativitate. De asemenea, când împărțim lucrările copiilor în frumoase și urâte, iar frumoase sunt cele care îi plac cadrului didactic, adesea pentru că seamănă mai bine cu obiectul din realitate, descurajăm creativitatea. Când îi ascultăm pe elevi pentru notă și le cerem să reproducă anumite răspunsuri găsite în anumite cărți, nu mai putem vorbi despre gândire independentă.

Susținem creativitatea copiilor când le permitem să fie ei înșiși și încetăm tentativele de standardizare; când le recunoaștem și le celebrăm unicitatea. Cel mai dăunător mediu pentru creativitate este mediul în care creativitatea este notată. Cu cât le cerem copiilor să facă mai multe lucruri pentru a primi o recompensă/notă mare, cu atât bucuria de a face acele lucruri dispare și, odată cu bucuria, dispare și creativitatea.

Gândirea critică a copiilor noștri se va dezvolta firesc și natural într-un mediu în care adulții arată interes față de părerea copiilor, într-un mediu în care li se permite să gândească, să găsească soluții, să vină cu idei, și apoi ideile respective sunt discutate împreună cu ei, și nu judecate sau evaluate. Acolo unde copiii sunt încurajați să lucreze colaborativ, vom vedea un mai mare flux de idei inovative și discuții mult mai profunde și mai pline de pasiune, decât într-un mediu competitiv, în care trebuie să demonstreze că sunt mai buni decât ceilalți pentru a primi aprobarea adultului.

Copiii noștri vor fi capabili să ia decizii bune și să gândească critic atunci când le vom permite să ia decizii și să gândească cu mintea lor, nu când le vom cere să urmeze instrucțiuni.

Un alt fenomen care a luat amploare in scoli este cel al bullying-ului. Cum il putem preveni?

Alfie Kohn: Bullying-ul este un fenomen sistemic. Când vorbim despre copii și bullying în mediul școlar, este important să recunoaștem importanța tuturor celor trei elemente care influențează fenomenul: copiii, părinții și cadrele didactice.

Ca părinți, cel mai bun lucru pe care îl putem face este să ne ținem copiii aproape. Prin asta înțeleg să menținem în permanță deschise căile de comunicare cu ei, să avem o relație bazată pe încredere în care copiii să aibă curajul să ne spună orice fără a se teme de consecințe. Pentru asta, avem nevoie să învățăm să ascultăm pentru a înțelege, să demonstrăm empatia, să fim acolo pentru copiii noștri.

Cel mai probabil, dacă toți copiii ar fi crescuți într-un mediu de siguranță fizică și emoțională, plin de respect, înconjurați de adulți maturi, conștienți, iubitori, fenomenul nu ar exista. De ce? Pentru că într-un astfel de mediu, copiii se simt văzuți, auziți, valorizați pentru ceea ce sunt și nu au nevoie să demonstreze nimic. Sunt un mare susținător al dreptului tuturor copiilor de a crește astfel. Cred că este datoria morală atât a părinților, cât și a cadrelor didactice, să creeze și să mențină un astfel de mediu pentru copiii pe care îi au în grijă.

Daca copilul este victima, cum il putem ajuta ca parinti?

Alfie Kohn: Ne putem ajuta copiii în primul rând fiindu-le alături și vorbind cu ei onest și deschis despre ce se întâmplă, fiind de partea lor și ascultându-i în modul cel mai profund și autentic. Apoi, este important să găsim soluții împreună.

Așa cum am spus mai sus, bullying-ul este un fenomen sistemic, așadar soluția de multe ori presupune și implicarea conducerii școlii și a cadrelor didactice, și a celorlalți copii și părinți. Doar printr-o colaborare reală între toți cei implicați se poate ajunge la o soluționare benefică pentru copii.

Din păcate, această colaborare se întâmplă foarte rar. Cel mai adesea, se ajunge la situații în care părinții acuză școala, școala acuză părinții, părinții se acuză între ei, școala pedepsește copiii, iar mediul devine din ce în ce mai ostil pentru toată lumea. Iar dacă stăm să ne gândim că adulții sunt modele pentru copii, realizăm că din această dinamică nu are nimeni de câștigat, cu atât mai puțin copiii, pe care, în loc să-i ajutăm să aibă relații mai armonioase și să se înțeleagă mai bine, i-am învățat că nici noi, adulții, nu suntem capabili de dialog respectuos și cooperare.

Daca descoperim că agresorul este copilul nostru, ce ar trebui sa facem?

În mod obișnuit, copilul agresor este pedepsit, exclus din activitățile școlare plăcute, izolat, dat drept exemplu negativ. Din păcate, această abordare convențională a problemei nu face decât să pună și mai multe paie pe foc, căci niciodată pedeapsa nu a reușit să îi facă pe copii mai iubitori, mai respectuoși față de semeni, mai plini de compasiune și mai responsabili. Dimpotrivă, singurul lucru pe care îl demonstrăm astfel este că și noi recurgem la utilizarea forței împotriva unei persoane cu mai puține resurse atunci când convine intereselor noastre. În plus, creștem gradul de frustrare al copilului agresor, care, ca urmare, devine și mai înrăit, așa cum arată un studiu canadian efectuat pe o perioadă de opt ani și publicat în anul 2005. (https://www150.statcan.gc.ca/n1/daily-quotidien/050221/dq050221b-eng.htm)

Știm astăzi că orice comportament antisocial are la bază o nevoie neîmplinită. Mai ales când vorbim despre copii, comportamentele lor problemă pot fi văzute ca strigăte de ajutor, ca un semnal că ceva se întâmplă la un nivel mai profund. Există anumite nevoi neîmplinite pe care le-am ignorat sau de care nu am ținut cont. În loc să ne concentrăm asupra comportamentului, ar fi mult mai benefic să căutăm cauza profundă a acestuia, și vom vedea că în momentul în care am descoperit și tratat cauza, comportamentul dispare. Și aici, pledez pentru dialog deschis și onest între părinte și copil, pentru a găsi soluții prin colaborare, rezistând tentației de a ne impune soluțiile noastre doar pentru că suntem mai mari și știm mai bine.

Alfie Kohn din nou in Romania – de la pedepse și recompense, la colaborare și cooperare

















15396 vizualizari

  • -9 (23 voturi)    
    Câți copii are dl. „Alfred” (Miercuri, 6 februarie 2019, 20:49)

    Un cititor [utilizator]

    și ce educație le-a dat?
    • -7 (13 voturi)    
      Putem sa fim de acord cu el sau nu (Miercuri, 6 februarie 2019, 22:19)

      FlorinVlad [utilizator] i-a raspuns lui Un cititor

      Are 2 copii si despre educatie doar ei pot spune cate traume au de reparat.
    • -7 (17 voturi)    
      Nu cred că are, cam bate câmpii (Miercuri, 6 februarie 2019, 22:55)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui Un cititor

      Comportamentul antisocial are adesea la origine temperamentul, deci e înnăscut. Se pot observa copii care mușcă, zgârie și fură încă înainte de vârsta de 2 ani, deci nu i-a învățat nimeni. ”Cimpanzeul” din ei se comportă astfel.

      Sigur că e nevoie de socializare pentru a corecta asemenea comportamente, dar despre asta nu se spune nimic.
      • +7 (11 voturi)    
        Wrong, nu e innate e dobandit (Joi, 7 februarie 2019, 4:50)

        Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui Harald

        Societate, comunitatea si parintii prin educatia oferita, sunt studii si psihologi celebri care au studiat aspectul. Daca vorbesti de human nature e cu totul altceva.
        • +4 (8 voturi)    
          De acord ca scoala romaneasca e praf (Joi, 7 februarie 2019, 8:47)

          emil bobu [utilizator] i-a raspuns lui Dalinar

          si nu-i invata pe copii lucruri utile in economia reala.

          Prioritatea in invatamant trebuie schimbata, de la productia de copii ascultatori si servili - utili partidului mafiot PSD, la productia de profesionisti.
        • -6 (10 voturi)    
          La 2 ani e comportament dobândit, meștere? (Joi, 7 februarie 2019, 13:38)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui Dalinar

          Ia zi, din studiile și psihologii celebri cu care te lauzi, începând de la ce vârstă se poate vorbi de comportament dobândit?
          • +5 (5 voturi)    
            Comportament antisocial la 2 ani? (Joi, 7 februarie 2019, 18:18)

            tavu [utilizator] i-a raspuns lui Harald

            Exista mii de studii in legatura cu influenta familiei, scolii si a societatii in dezvoltarea psihologica a unei persoane.
            • -4 (8 voturi)    
              Marota socialistă a ”omului nou” (Joi, 7 februarie 2019, 20:46)

              Harald [utilizator] i-a raspuns lui tavu

              În esență, ”miile” de studii (din care nu poți nominaliza niciunul) au în comun ideea neroadă a creării ”omului nou”. În realitate, încă de la vârsta de 2 ani se văd candidații la comiterea de infracțiuni, chiar dacă ele vor fi comise abia începând de la 15 ani.

              Temperamentul este respins ca având vreun rol, atât de marxiștii clasici, cât și de neo-marxiști, pentru că le strică lor ploile cu crearea ”omului nou”
      • +8 (8 voturi)    
        Pertinenta inseamna (Joi, 7 februarie 2019, 23:40)

        Namaste [utilizator] i-a raspuns lui Harald

        consistenta, deci, comportamentul este dobandit, fiindca este un fenomen de interactiune sociala, tine de educatie, observatie, invatare, socializare, cum bine ati mentionat, temperamentul este de natura genetica (biological). Educatia, socializarea treptata si continua impacteaza natura cea mai salbatica, domesticind si copiii cu presupus temperament "infractional"; altfel, n-ar mai avea nici un rost educatia, pedagogia, invatatura.
        Domesticirea/socializarea a avut rezultate si asupra lui Sapiens Sapiens, incepand din Neolitic, nu numai asupra animalelor domesticite de om.
        • -2 (2 voturi)    
          Te contrazici singur în doar 10 rânduri :) (Vineri, 8 februarie 2019, 12:47)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui Namaste

          Dacă ”domesticirea/socializarea a avut rezultate ” (și chiar a avut) asta nu înseamnă că temperamentul (natura sălbatică, așa cum scrii tu) e cel care a trebuia domesticit / socializat ? :)

          Oamenii au înțeles asta din cele mai vechi timpuri, încă din epopeea lui Ghilgamesh se desprinde ideea asta, Enkidu era exact sălbaticul domesticit / socializat.
          • +1 (1 vot)    
            Regret lipsa dvs de atentie, (Vineri, 8 februarie 2019, 19:18)

            Namaste [utilizator] i-a raspuns lui Harald

            fiindca repetati tocmai ceea ce am scris, necontradictoriu.
            Sapiens a domesticit, pentru interesele sale, inca din Neolitic, cainele si calul; desigur, ierbivorele nu prezentau primejdia a ceea ce numim "fiarele salbatice", mai exact carnivorele, anume lupii, din care deriva, desi e greu de crezut si cei mai dragalasi catelusi...
            Daca si fiarele salbatice pot fi domesticite, (stim de calugarii de prin Tibet care, folosindu-si intelepciunea, nu cruzimea pedepselor!, au imblanzit tigrii Bengalezi, spre bucuria vizitatorilor) atunci cum ramane cu afirmatia dvs., in maniera determinista, confirm careia inca de prea devreme se si vadeste infractorul de mult mai tarziu...?! Nimeni nu ramane acelasi mereu, cu totii ne schimbam, infractorii nu sunt ca geniile, din nascare, societatea este cea care-si formeaza infractorii, neavand vreo contributie in ce-i priveste pe alde Albert Einstein...
            • 0 (0 voturi)    
              Societatea nu creează infractori, ea civilizează (Sâmbătă, 9 februarie 2019, 0:50)

              Harald [utilizator] i-a raspuns lui Namaste

              o mare parte din potențialii infractori, dar nu reușește să-i civilizeze pe toți.

              Cam 5% dintre copii mușcă, zgârie și fură la vârsta de 2 ani, dar numai 1% (grosso modo) ajung să facă închisoare. Deci 80% din potențialii infractori sunt recuperați prin educație, dar la 20% dintre ei ”natura sălbatică” îi duce totuși pe căi greșite până la urmă. Acum e mai clar?

              Societatea nu crează infractori decât în regimuri totalitare, încurajând comportamente inacceptabile pe care nu le mai consideră infracțiuni, ci le folosește pentru a teroriza oamenii decenți.
              • 0 (0 voturi)    
                Mafiotii sunt si (Sâmbătă, 9 februarie 2019, 14:28)

                Namaste [utilizator] i-a raspuns lui Harald

                foarte bisericosi, Ku-Klux-Klanul este o organizatie crestina, poligamii sectei neo-protestante Mormonice sunt si ei in miezul societatii, nu marginali, cum s-ar crede, posedand banci si tezaur de date, in fine, de trista faima, infractorul de pe Wall Street, Bernard L. Madoff, cateva exemple de infractori pe care societatea respectiva, civilizatii pe diferite trepte culturale, i-a "confectionat" involuntar.
                Societatea civilizata, suficient sa ne referim la dezastrul ecologic ireversibil, la colonialism, apartheid, la razboaiele mondiale, nu e igienica so nu ofera o buna si decenta pedagogie a moralei si esteticii, cum ne-am dori (wishful thinking).
                Multumesc de raspuns.
              • 0 (0 voturi)    
                Biologism... (Sâmbătă, 9 februarie 2019, 14:42)

                Namaste [utilizator] i-a raspuns lui Harald

                Atentie la absolutizarea determinista a stiintei bio-geneticii, in toata probitatea sa, funciarmente relativa, inexacta, uncertain, fixand-o in poncif trendy, in pseudo-stiinta, biologia ca "biologism".
                Multumesc.
          • 0 (0 voturi)    
            Stiti cum se zice: (Sâmbătă, 9 februarie 2019, 11:27)

            Namaste [utilizator] i-a raspuns lui Harald

            Amicus Plato, sed magis amica veritas is a Latin phrase, translating to "Plato is my friend, but truth is a better friend (literally: Plato is friend, but truth is more friend (to me than he is))." The maxim is often attributed to Aristotle.

            Adevarul, chiar impotriva lumii si poporului!
        • +1 (1 vot)    
          Nu orice exemplar de animal este domesticit (Sâmbătă, 9 februarie 2019, 0:55)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui Namaste

          Atunci când vezi un tigru domesticit de călugării din Tibet, nu înseamnă că rata de succes a fost de 100%.

          Rata de succes e sub 20% de-obicei, mai mult de 4 exemplare din 5 trebuie lăsate în plata Domnului fiindcă mănâncă în continuare oameni. Călugării îi păstrează în preajmă doar pe cei la care domesticirea a reușit. Dar oamenii trebuie păstrați toți, nu avem de ales.
    • +5 (7 voturi)    
      dl Alfred are (Miercuri, 6 februarie 2019, 23:11)

      zigzag [utilizator] i-a raspuns lui Un cititor

      2 copii, o fata si un baiat
    • +6 (10 voturi)    
      Raspuns clasic de troll (Joi, 7 februarie 2019, 2:30)

      Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui Un cititor

      Negi ca scoala romaneasca are la temelie Toceala???
    • +3 (7 voturi)    
      Hodoronc-tronc (Joi, 7 februarie 2019, 11:44)

      sile_v [utilizator] i-a raspuns lui Un cititor

      Puteati totusi sa va referiti la afirmatiile lui si sa le criticati cu argumente, daca vi se par gresite.

      P.S. Kohn, the father of two grown children, lives (actually) in the Boston area and (virtually) at www.alfiekohn.org.
      • -3 (3 voturi)    
        Afirmațiile lui sunt bazate pe ideologie, (Joi, 7 februarie 2019, 20:47)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui sile_v

        pe ideea creării ”omului nou”.
  • -5 (23 voturi)    
    ... (Miercuri, 6 februarie 2019, 22:06)

    cartograful [utilizator]

    din pacate discursuri ca al domnului sunt echivalentul populismului din politica. Adica ii spun ascultatorului ceea ce vrea sa auda. Iar dom' conferentiar baga banul in buzunar si toata lumea e multumita.
    Majoritatea oamenilor nu anung sa lucreze in domenii creative, asta e o realitate.
    " Când în mediul școlar li se cere copiilor, la orele de artă, să folosească culoarea doar într-un anumit fel, să deseneze după model și să coloreze în contur, doar de la 12 la 12:50 de exemplu, nu mai putem vorbi despre creativitate."
    Cand va mesterul dvs. zidaria in mod creativ deviata cu vreo 3cm sau doamne feri' mecanicul avionului cu care veti calatori va interpreta creativ instructiunile de intretinere sa ne-ajute al de sus...
    • +12 (16 voturi)    
      Ai o notiune stranie despre creativitate (Joi, 7 februarie 2019, 4:47)

      Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

      Este intalnita in orice domeniu si asa a avansat omenirea, prin oameni care au gandit What Iff dupa ce au pus cap la cap concluzii logice. Fara creativitate luai si acum sange ca sa scoti raul din om, spanzurai vrajitoare, nu mai ajungeai sa ai motorul cu combustie, roata, etc. Tine de inteligenta emotionala. Sa fii o zombie care face aceeasi munca repetitiva toata vita perfect nu e neaparat un avantaj pt societate, e moartea sau disparitia ei. Fara creativitatea mesterului zidar tai fi trait si azi intr-o borta in pamant.
  • -7 (15 voturi)    
    Sa celebram unicitatea, copilaria perpetua platita (Joi, 7 februarie 2019, 2:28)

    xolv [utilizator]

    de socialism. Pentru ca a fi util altora e irelevant, societatea trebuie sa se adapteze la cel mai slab membru, nu individul. Vom fi platiti sa fim unici, nu sa fim utili celorlalti,


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version