Niciun reprezentant al companiei Ficantieri, controlată de statul italian, nu a avut vreodată contact cu reprezentanţii politicii româneşti sau cu orice altă instituţie a statului, în afara desfăşurării normale a licitaţiei pentru corvete, transmite compania într-un punct de vedere pentru MEDIAFAX.

Corveta FincantieriFoto: Fincantieri

Prin urmare, Fincantieri arată că și-a mandatat, deja, avocații să acţioneze pentru a-i proteja imaginea și integritatea.

"Compania, care dintotdeauna s-a angajat să respecte cu strictețe procedurile de licitație în conformitate cu normele, nu a primit, până în prezent, nicio comunicare oficială din partea autorităților competente cu privire la valoarea ofertelor licitaţiei. Aceste detalii au, într-adevăr, un regim de confidențialitate, având în vedere caracterul secret al procedurii. În cazul în care aceste zvonuri, prezentate în mod repetat de presă, ar fi confirmate, ne-am confrunta cu o situație de extremă gravitate, cu siguranță de natură penală, deoarece ar însemna că informații secrete ar fi fost dezvăluite către mass-media înaintea celorlalte părţi", transmite compania, într-un punct de vedere remis MEDIAFAX.

Astfel, având în vedere acest lucru, și neavând cunoștinţă de detaliile celorlalte oferte, Fincantieri precizează că oferta sa este „fully compliant“ cu întregul program pentru reînnoirea flotei Marinei Române, "propunând, datorită experienței dobândite în domeniul militar și credibilităţii atinse de-a lungul anilor la nivel internațional, nu numai un produs avansat tehnologic, ci construit și la termenele și cu costurile stabilite".

"De asemenea, compania subliniază că nu au existat niciodată motive de îngrijorare cu privire la desfășurarea procedurii de licitaţie, deoarece prelungirea termenilor este un factor fiziologic care se poate întâmpla ca atare", potrivit sursei citate.

Fincantieri exclude în mod categoric faptul că a plătit vreo sumă oricărei persoane pentru a influența rezultatul licitaţiei și susține că a respectat întotdeauna cele mai înalte standarde etice, precum și la legislative, fiind și o companie controlată de statul italian.

"Indiferent de rezultatul licitației, este evidentă pentru toată lumea importanța Fincantieri pentru România, unde compania a fost prezentă de mai mulți ani prin filiala sa VARD. Pe șantierele de la Tulcea și Brăila nu numai că a investit peste 150 de milioane de euro, făcându-le printre cele mai avansate din punct de vedere tehnologic din Europa, dar a adus aici și construcția navelor sale emblematice în sectorul de croazieră. În acest sens, corvetele destinate marinei române vor fi construite într-un șantier activ și viu, unde 7000 de persoane lucrează zilnic, cărora Grupul le oferă un serviciu cu perspective de dezvoltare și muncă în următorii zece ani", mai arată compania.

Ministerul Apărării Naționale a anunțat, vineri seară, că a suspendat procedura de achiziţie a corvetelor multifuncţionale și că a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, „în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii”. Decizia a venit în condițiile în care Gabriel Leş, anunța, la finalul anului 2018, că termenul limită pentru luarea unei decizii privind achiziția corvetelor era 12 ianuarie.

Pe 20 noiembrie, fostul preşedinte Traian Băsescu l-a acuzat public, pe Facebook, pe președintele PSD, Liviu Dragnea, că a vrut trucarea licitaţiei pentru corvete. Fostul șef de stat arăta că, prin lege, România poate cumpăra echipamente militare fără licitaţie, însă „Daddy” a vrut o licitaţie, pentru că „singura modalitate de a-i ferici pe olandezii de la Damen cu contractul de 1,6 miliarde dolari era o licitaţie trucată”. Traian Băsescu transmitea că la finalul licitaţiei ajunseseră trei competitori, respectiv olandezii de la Damen, italienii de la Ficantieri şi francezii de la Naval Grup. "Şi un novice vede la o simpla citire a numelor competitorilor că francezii de la Naval Grup, lideri mondiali în construcţia de nave militare, sunt singurii care pot construi şi echipa cele 4 corvete cu tehnică de luptă şi tehnologie de ultimă generaţie produsă în industria de apărare franceză, perfect compatibilă NATO, mai ales că producător de armament Thales deţine 34 la sută alături de statul francez care deţine 62 la sută din acţiunile Naval Grup", susținea fostul președinte.

Mihai Fifor, plecat între timp de la portofoliul Apărării, a dezmințit informațiile vehiculate în spațiul public, potrivit cărora și-ar fi dat demisia de la minister în urma unor presiuni pentru procedurile de achiziţie din cadrul ministerului, catalogându-le drept speculaţii ieftine.

Pe 1 martie 2018, Ministerul Apărării Naționale anunța că, prin Departamentul pentru armamente, a iniţiat procedura specifică de achiziţie aferentă programului de înzestrare esenţial „Corveta multifuncţională”, având ca obiectiv atribuirea unui acord-cadru destinat achiziţiei a patru corvete şi a suportului logistic iniţial aferent acestora. ”Procedura se derulează conform unui calendar estimat prezentat, într-o primă formă, în cadrul documentaţiei de atribuire publicată pe site-ul C.N. Romtehnica S.A. După finalizarea etapei de calificare, comisia de evaluare, stabilită de Departamentul pentru armamente, a derulat cu fiecare candidat calificat runde succesive de dialog, care au avut ca obiectiv identificarea unei soluţii tehnice şi comerciale optime, care să satisfacă necesităţile operaţionale ale Forţelor Navale Române, urmărindu-se, totodată, menţinerea caracterului concurenţial al procedurii de achiziţie”, transmitea MApN la acea vreme.

Programul în valoare de 1,6 miliarde de euro (1,85 miliarde de dolari) trebuia să acopere achiziţionarea a patru corvete, precum şi modernizarea sistemelor de luptă ale fregatelor Regina Maria şi Regele Ferdinand.