Curtea Constituțională amână, joi, pentru a treia oară, pronunțarea pe sesizarea Camerei Deputaților privind protocoalele încheiate de SRI cu instituțiile din Justiție, în perioada 2009 și 2016. Preşedintele Camerei Deputaţilor a cerut constatarea unui conflict juridic de natură constituţională între Ministerul Public, pe de o parte, şi Parlament, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi celelalte instanţe judecătoreşti, pe de altă parte. Președintele CCR, Valer Dorneanu, a declarat pentru HotNews că sesizarea va fi dezbătută în 19 decembrie.

Valer Dorneanu, presedintele CCRFoto: Agerpres

Tot în 19 decembrie, Curtea Constituțională este așteptată să se pronunțe și asupra legii inițiate de Liviu Dragnea și Călin Popescu-Tăriceanu pentru declasificarea deciziei CSAT care stă la baza protocoalelor cu SRI și care ar deschide calea revizuirii sentințelor invocând probe nelegale administrate în baza protocoalelor.

CCR a amânat pronunțarea pe motiv că judecătorul Daniel Morar nu poate participa la ședința de plen a Curții din cauza unor probleme de sănătate.

Președintele CCR, Valer Dorneanu, a declarat pentru HotNews că sesizarea va fi dezbătută în 19 decembrie.

Este a treia oară când Curtea Constituțională amână pronunțarea pe această sesizare.

În 28 noiembrie, în şedinţă publică a CCR, au fost prezentate punctele de vedere ale Parlamentului şi Ministerului Public.

Vicepreşedintele PSD al Camerei Deputaţilor, Florin Iordache, cel care a semnat sesizarea, a susţinut că Ministerul Public, prin protocoalele încheiate cu SRI, a readus justiţia de după 2009 la cea care se înfăptuia în perioada comunistă.

"Sunteţi astăzi chemaţi să daţi o decizie care să condamne legăturile secrete dintre justiţie şi serviciile de informaţii. (...) Vă solicit să admiteţi acest conflict de natură constituţională existent în prezent între Ministerul Public - Parchetul de pe lângă Înalta Curte, pe de o parte, Parlamentul României, ca unică autoritate legiuitoare a ţării, precum şi Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi celelalte instanţe judecătoreşti, (...) conflict constând în faptul că Ministerul Public, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin semnarea protocoalelor cu SRI (...), şi-a încălcat propriile competenţe constituţionale şi, uzurpând competenţele Parlamentului, a învestit SRI cu competenţa de a desfăşura activităţi specifice organelor de cercetare penală, fapt interzis în mod expres de legiuitor. (...) Acţionând în acest mod, conferind, prin acte secrete, SRI competenţe acolo unde Parlamentul nu le-a prevăzut sau chiar le-a interzis, Ministerul Public s-a comportat ca legiuitor, interferând în mod discreţionar în atributul exclusiv al Parlamentului ca unică autoritate legiuitoare a ţării", a declarat Iordache la CCR.

La rândul său, Iuliana Nedelcu, reprezentantul Ministerului Public, a precizat că activitatea Serviciului Român de Informaţii este verificată de Parlament, iar dacă Legislativul şi-ar fi îndeplinit în mod corespunzător atribuţia constituţională, ar fi identificat din vreme situaţia sesizată la CCR privind protocoalele cu SRI.

"Parlamentul verifică inclusiv activitatea CSAT, adică a autorităţii autonome învestită, potrivit Constituţiei, cu organizarea şi coordonarea Serviciului Român de Informaţii. (...) Or, în tot acest context din care rezultă controlul efectiv şi direct al Parlamentului asupra Serviciului Român de Informaţii, credem că este justificată solicitarea de a reconfigura cadrul procesual creat prin prezenta sesizare, în sensul acordării calităţii de parte Parlamentului, alături de Ministerul Public, în conflictul cu Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Conduita generatoare a acestui conflict ar consta în exercitarea sau exercitarea necorespunzătoare de către Parlament a propriilor atribuţii constituţionale la care m-am referit prin controlul parlamentar, ceea ce a condus la neobservarea şi nesancţionarea presupusului comportament de organ de cercetare penală al Serviciului Român de Informaţii şi, prin urmare, la împiedicarea înfăptuirii Justiţiei. Dacă Parlamentul şi-ar fi îndeplinit în mod corespunzător atribuţia constituţională menţionată, este de presupus în mod rezonabil că ar fi identificat din vreme situaţia pe care prin prezenta o califică ca fiind arbitrară sau contra legii", a subliniat Nedelcu.

Sesizarea către CCR, înaintată la 8 octombrie, a fost semnată de vicepreşedintele Camerei Deputaţilor Florin Iordache, după ce Liviu Dragnea şi-a delegat atribuţiile acestuia în ziua respectivă.

Tot în 19 decembrie, Curtea Constituțională este așteptată să se pronunțe și asupra legii inițiate de Liviu Dragnea și Călin Popescu-Tăriceanu pentru declasificarea deciziei CSAT care stă la baza protocoalelor cu SRI și care ar deschide calea revizuirii sentințelor invocând probe nelegale administrate în baza protocoalelor.

Legea pentru declasificarea hotărârii CSAT nr. 17/2005 privind combaterea corupţiei, adoptată de Camera Deputaților în 14 noiembrie, prevede că odată cu intrarea în vigoare a legii se vor desecretiza toate protocoalele și acordurile de colaborare și cooperare încheiate între instituțiile statului român, Serviciul Român de Informații, Direcția Națională Anticorupție, DIICOT, CSM și Parchetul General. Legea a fost atactă de președintele Iohannis la Curtea Constituțională, care ar urma să se pronunțe în acest caz în 19 decembrie.