Peste 1.000 de români au depus anul acesta o cerere de conciliere cu banca sau IFN-ul la Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB), pragul fiind depășit la data de 30 octombrie 2018, transmite Mediafax.

Foto:

„Cel mai probabil, numărul cererilor, până la finalul lunii decembrie 2018, va fi mai mult decât dublul celor înregistrate în 2017, când 505 consumatori s-au adresat Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar”, estimează reprezentanții Centrului.

Din totalul cererilor, mai mult de 200 au venit prin aplicația online care a devenit operațională pe site-ul www.csalb.ro, în urmă cu doar trei luni.

În urma negocierilor purtate cu băncile, 280 de români au găsit o soluție la problemele lor, în primele zece luni ale anului, față de 40 în aceeași perioadă din 2017.

„De la începutul anului, am trecut de 430 de dosare constituite și am ajuns la 280 de dosare în care consumatorii și băncile au ajuns la o soluție comună, ceea ce demonstrează o creștere certă a activității CSALB și, implicit, un grad de conștientizare și de interes tot mai mari, la nivelul cetățeanului, în ceea ce privește soluționarea pe cale amiabilă a nemulțumirilor cu băncile”, a declarat Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare al CSALB.

Prima cerere înregistrată la Centru a fost în martie 2016.

Consumatorii pot apela la CSALB pentru: popriri asupra sumelor exceptate de la executare; situaţii legate de bani alocați prin programe finanțate din fonduri europene; plăți eronate sau probleme cu transferurile bancare; desființări de depozite înainte de scadență sau alte probleme legate de depozitele bancare; situaţii referitoare la asigurări financiar-bancare sau la cardurile de credit.

Centrul pune la dispoziție două tipuri de proceduri pentru soluționarea litigiilor. Prima este propunerea unei soluții (conciliere), procedură care se finalizează după ce părțile au acceptat soluția propusă de conciliator. Cea de-a doua procedură este impunerea unei soluții (arbitrajul), procedură care se finalizează prin pronunțarea unei soluții care este obligatorie pentru ambele părți. Procedura este similară celei prevăzute de Codul de procedură civilă, însă termenele sunt mai scurte, de maximum 90 de zile și se pot fixa de comun acord. Părțile nu se pot retrage din procedură.