BNR confirmă că va limita gradul de îndatorare la 40% din venitul net la creditele în lei şi 20% la cele în valută 

de N.O.     HotNews.ro
Miercuri, 17 octombrie 2018, 20:10 Actualitate | Esenţial


Mugur Isarescu, guvernatorul BNR
Foto: Hotnews
Nivelul maxim al gradului de îndatorare va fi de 40% din venitul net la creditele în lei şi 20% la cele în valută începând din 1 ianuarie 2019, în timp ce pentru pentru creditele aferente achiziţionării primei locuinţe rata maximă de îndatorare este majorată cu 5 puncte procentuale, potrivit Regulamentului pentru modificarea și completarea Regulamentului BNR.

”Conform noilor prevederi, nivelul maxim al gradului de îndatorare va fi de 40% din venitul net la creditele în lei și 20% la cele în valută. Gradul total de îndatorare se determină ca pondere a obligaţiilor totale lunare de plată raportate la venitul net lunar. Rata maximă de îndatorare este majorată cu 5 puncte procentuale pentru creditele aferente achiziționării primei locuințe ce urmează a fi ocupată de debitor”, arată un un comunicat de presă al BNR, citat de Mediafax.

Regulamentul se aplică atât instituţiilor bancare, cât şi IFN. Măsuri similare de ordin prudențial au fost adoptate deja în alte țări cum ar fi Ungaria, Polonia, Estonia, Lituania, Cehia.

„Toate solicitările de credit formulate înainte de 1 ianuarie 2019, inclusiv cele aferente unor programe guvernamentale adresate clienților persoane fizice, precum programul Prima Casă, se soluționează pe baza reglementării de la momentul depunerii cererii la bancă, chiar dacă acordarea creditului are loc după 1 ianuarie 2019”, au subliniat reprezentanții Băncii Centrale.

Astfel, modificările la Regulamentul BNR nr. 17/2012 vor fi publicate în Monitorul Oficial al României şi intră în vigoare începând cu 1 ianuarie 2019.
Noul regulament este valabil pentru creditele acordate exclusiv în scopul rambursării datoriilor aferente creditelor contractate anterior intrării în vigoare a proiectului de regulament sunt exceptate de la noile cerințe privind gradul de îndatorare.

„Acest lucru nu este valabil, însă, pentru refinanțările ce presupun și acordarea unui credit suplimentar celui/celor existent(e)”, au precizat reprezentanții BNR.

Reprezentanții Băncii Centrale susțin că au luat această decizie din următoarele două motive: simplificarea accesului la credite al persoanelor fizice și consolidarea creșterii sustenabile a activității de creditare; protejarea populației cu venituri medii și cu venituri sub valorile medii în sensul îmbunătățirii capacității de plată, pentru creditare sănătoasă.

„Conform noii metodologii de calcul, nivelul creditului și al ratelor aferente va putea fi stabilit ușor de orice solicitant”, adaugă reprezentanții BNR.
Mai exact, reprezentanții Băncii Centrale afirmă că oricine dorește un credit își poate calcula ce sumă poate plăti lunar sub formă de rate la bănci și IFN. Astfel, la calcularea gradului de îndatorare nu vor mai fi scăzute din venitul net: cheltuieli de subzistență; alte ajustări privind veniturile; ajustări de șocuri privind cursul de schimb, rata dobânzii, venitul disponibil.

Cu toate acestea, rata lunară maximă va fi, în continuare, variabilă de la o bancă la alta.

Reprezentanții BNR mai susțin că, pentru creșterea sustenabilă a activității de creditare a populației, de la începutul anului viitor, vor fi reguli mai permisive pentru achiziționarea primei locuințe ce urmează a fi ocupată de debitor. În plus, în același scop, va fi eliminată aplicarea limitei gradului de îndatorare pentru maxim 15% din portofoliul de credite noi destinate persoanelor fizice, la nivelul fiecărui creditor, iar birocrația bancară pentru acordarea unei credit va fi redusă.


















6051 vizualizari

  • +9 (13 voturi)    
    de fapt e 30% (Miercuri, 17 octombrie 2018, 20:48)

    Je__ [utilizator]

    ca 10% e dobanda

    Stati sa vedeti ce o iau la vale imobiliarele....ca se termina brusc cutia cu creditaci!
  • -3 (9 voturi)    
    Vasilesco (Miercuri, 17 octombrie 2018, 20:54)

    levierul [utilizator]

    L-am ascultat pe Vasilescu cu explicatiile pentru aceste masuri. Jur ca e tac-su Veoricai
  • -1 (7 voturi)    
    ????? (Miercuri, 17 octombrie 2018, 22:13)

    Eu123 [utilizator]

    La inceputul articolului se spune :
    "nivelul maxim al gradului de îndatorare va fi de 40% din venitul net la creditele în lei și 20% la cele în valută"

    iar la final avem

    "În plus, în același scop, va fi eliminată aplicarea limitei gradului de îndatorare pentru maxim 15% din portofoliul de credite noi destinate persoanelor fizice, la nivelul fiecărui creditor, iar birocrația bancară pentru acordarea unei credit va fi redusă."

    Poate sunt singurul care nu intelege aceste doua fraze din perspectiva faptului ca dpdv logic se cam bat cap in cap.

    Oricum, ca o concluzie, scad preturile la imobile, fara discutie.
    • +3 (9 voturi)    
      bancorex (Joi, 18 octombrie 2018, 2:22)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui Eu123

      se reintroduce comanda politica si hazardul in acordarea creditelor - unii sunt limitati la 40% (adica 1000 rata la 2500 salariu mediu), iar altii ca ciorbea pot sa-si mai ia credit cu rata cateva mii de euro lunar ca are mosul Pile, Cunostinte si Relatii
      • 0 (0 voturi)    
        gresesti!! (Joi, 18 octombrie 2018, 13:55)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

        Bancile sunt firme private si fac ce vor cu banii lor, pot sa ii dea lui Ciorbea, sa ti-i dea tie sau pot sa le dea foc.
        Ciorbea a primit bani ca si credit ptr ca era solvabil, dar acum ordonanta de urgenta ii va face pensie speciala de 360 000 RON. Iar prin legea amnistiei va beneficia de iertarea datoriilor catre bugetul de stat....dar nu catre banci. Bancile sunt private, nu fac astfel de pomeni. Ciorbea isi va rambursa datoriile cu cei 360 000 RON pensie pe luna pe care i-o va plati statul ca pensie speciala (ca a fost avocatul poporului).
    • +2 (2 voturi)    
      prima parte se refera la limitarea gradului de (Joi, 18 octombrie 2018, 9:59)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Eu123

      indatorare a persoanelor fizice; adica tu, ca persoana fizica, te poti indatora cu o rata lunara de maximum 40% din veniutl net daca faci credite in RON sau de maximum 20% din venitul net daca faci credite in valuta.
      A doua parte se refera la facilitarea achizitiei primei case (inclusiv prin Programul Prima Casa), se scoate limitatea creditelor noi destinate persoanelor fizice (care inainte era de maximum 15% din portofoliul de credite noi). Adica banca poate acorda mai multe credite pentru achizitia primei case. Din pacate exprimarea din text este ambiguua, nu se poate publica asa in Monitorul Oficial.
      • 0 (0 voturi)    
        dar (Vineri, 19 octombrie 2018, 4:29)

        zimiceva [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        daca faci credit si in lei si in valuta, concomitent, gradul de inadatorare maxim va fi de 60 la suta, nu?!
        • 0 (0 voturi)    
          nu poti sa le faci simultan (Vineri, 19 octombrie 2018, 13:34)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui zimiceva

          depinde cu care incepi. E bine sa incepi cu cel in valuta, sa te indatorezi la 20%, apoi il faci pe cel in lei, si te indatorezi la 40% (lei+valuta).
          Daca faci din prima credit in lei si ajungi la 40%, nu iti mai da nimeni credit in valuta.
          • 0 (0 voturi)    
            atunci (Sâmbătă, 20 octombrie 2018, 21:26)

            zimiceva [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            In cazul asta o sa faci direct in lei pentru ca suma imprumutata va fi sensibil mai mare, dubla.
  • +1 (13 voturi)    
    ordin pe unitate (Joi, 18 octombrie 2018, 1:32)

    jorj_bv [utilizator]

    in 2007 BNR a crescut gradul de indatorare in plina criza la 70% chiar si in franci, acum a primit ordin pe unitate sa reduca cumva inflatia si baga niste constrangeri zdravene de 20% in euro. Dispense pentu bogatasi, foarte transparent!
    • +5 (9 voturi)    
      dispense pentru bogatasi? (Joi, 18 octombrie 2018, 9:33)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

      pai ori sunt bogatasi, ori traiesc pe datorie? logica ta este infailibila.. :)
  • +3 (5 voturi)    
    o fraza (Joi, 18 octombrie 2018, 7:20)

    zimiceva [utilizator]

    "Noul regulament este valabil pentru creditele acordate exclusiv în scopul rambursării datoriilor aferente creditelor contractate anterior intrării în vigoare a proiectului de regulament sunt exceptate de la noile cerințe privind gradul de îndatorare."

    ..... o fraza fara sens. Cineva gandeste cand scrie articolele astea? E un subiect interesant dar nimeni nu intelege nimic, nici macar autorul articolului.
    • +8 (8 voturi)    
      cineva nu intelege ce copiaza (Joi, 18 octombrie 2018, 9:44)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui zimiceva

      Comunicatul BNR este foarte clar. Ba chiar s-au chinuit sa puna pe site (bnr.ro) niste tabele cu before and after, ca sa inteleaga tot prostul...

      Fraza din comunicat:
      "Creditele acordate exclusiv în scopul rambursării datoriilor aferente creditelor contractate anterior intrării în vigoare a proiectului de regulament sunt exceptate de la noile cerințe privind gradul de îndatorare."
    • 0 (0 voturi)    
      este o gresela de exprimare undeva, (Joi, 18 octombrie 2018, 10:02)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui zimiceva

      s-au mancat niste cuvinte in text. Nu scoate Banca Nationala astfel de aberatii non sense. Probabil ,,scribul'' nu si-a notat bine pe laptop ce s-a discutat la conferinta..
  • +9 (11 voturi)    
    are logica masura (Joi, 18 octombrie 2018, 7:51)

    Razvan_M [utilizator]

    Veniturile majoritatii oamenilor care iau credite in Romania sunt in RON. Creditele in valuta este normal sa fie exceptia, nu regula. Era si timpul sa renuntam la riscul valutar...
    • +4 (12 voturi)    
      ce are (Joi, 18 octombrie 2018, 8:45)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui Razvan_M

      sula cu prefectura?
      La creditele in lei a crescut ROBOR de i-a nenorocit pe bieții datornici, în timp ce la EURO, EURIBOR a fost constant.
      Nu mi se pare normal ca la creditele in valută, pragul de indatorare să fie 20%. Nu este o justificare reală faptul că oamenii au venituri in RON, mai ales avand in vedere ca totul la noi se raporteaza și se negociază in EURO.
      • +7 (7 voturi)    
        Razvan are dreptate. (Joi, 18 octombrie 2018, 9:34)

        TheBlizzard [utilizator] i-a raspuns lui nahir

        Se referera la riscul valutar... Tu te referi la :prefectura"... adica la riscul de dobanda.
      • +7 (7 voturi)    
        justificarea este reala (Joi, 18 octombrie 2018, 9:39)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui nahir

        cand guvernul promite dublari si triplari de salarii si pensii, o face in lei. presiunea este pe leu. de ce sa creasca EURIBOR? inflatia e la noi, nu o exportam in zona Euro.
        pragul de indatorare la valuta e 20% pentru ca asa BNR poate limita cererea de valuta, care influenteaza cursul de schimb. daca toata lumea ar cumpara euro ca sa-si achite rata, leul s-ar devaloriza mai repede.
      • 0 (0 voturi)    
        Robor (Joi, 18 octombrie 2018, 10:09)

        yyyxxx1981 [utilizator] i-a raspuns lui nahir

        a fost absurd de mic niste ani, era logic si normal sa creasca. Orice om cu cunostinte minime economice ar trebui sa inteleaga asta. Creditul nu se poate lua pe gratis.
        Masura este buna pentru a se iesii din cercul vicios supraindatorare, inflatie, colaps financiar pentru n familii.
        • 0 (2 voturi)    
          Robor nu reflecta economia (Joi, 18 octombrie 2018, 12:07)

          Cantacuzino [utilizator] i-a raspuns lui yyyxxx1981

          Robor este rata la care se imprumuta bancile intre ele, si nu este stabilit de BNR. Orice crestere a ROBOR presupune profituri mai mari pentru bancile creditoare si costuri crescute pentru clientii fiecarei banci care au credite in lei.
          Nu inteleg de ce consumatorul trebuie sa suporte speculatiile facute de banci intre ele.
      • +1 (1 vot)    
        ai dreptate cu ce zici (Joi, 18 octombrie 2018, 18:27)

        Razvan_M [utilizator] i-a raspuns lui nahir

        Dar nu ai contrazis afirmatia mea.

        Moneda nationala a Romaniei este RON. BNR tine cursul de schimb RON/EUR neschimbat in ciuda presiunilor pe leu dinspre inflatie, deficit de cont curent si deficit bugetar. In momentul in care inflatia si deficitele se linistesc, vom vedea ca ROBOR se duce in jos.
  • +7 (9 voturi)    
    nasol.... (Joi, 18 octombrie 2018, 8:48)

    liviu_ [utilizator]

    asta o sa scada investitiile si pretuirile la imobiliare
    dar nu asta e problema, problema e ca e f posibil ca aceasta masura sa fie luata prefentiv in cazul unei crize... si cu veorica PM e doar o chestiune de timp!
  • +7 (9 voturi)    
    Acum e timpul ca sa ne arate PSD (Joi, 18 octombrie 2018, 9:14)

    Susufler0 [utilizator]

    ce inseamna o crestere economica "sanatoasa" bazata in special pe investitii, pe cresterea productivitatii muncii si nu exclusiv pe consum !
  • 0 (8 voturi)    
    Lectie de economie (Joi, 18 octombrie 2018, 9:52)

    florinos [utilizator]

    De ce Isarescu nu a aparut la TV cand a vazut ca România s-a indatorat cu 2 mld. euro din 2017 ? Așa se întâmpla cand ai la conducerea BNR un personaj șantajabil cu niste dosare de la securitate.
    • +1 (3 voturi)    
      pt ca el este El (Joi, 18 octombrie 2018, 10:36)

      Kosmos [utilizator] i-a raspuns lui florinos

      si prima menire a lui e sa afle ce este in subsolurile BNR . cat mai e si cum sa faca sa-l sterpeleasca
  • +4 (4 voturi)    
    e o masura de limitare a inflatiei (Joi, 18 octombrie 2018, 10:56)

    mmmircea [utilizator]

    Practic se inchide robinetul la credite in Euro, iar pentru lei se limiteaza gradul de indatorare la 40%, exceptie 15 la suta din portofoliu, adica aia cu pile relatii cunostiinte.
    Daca nici asta nu e masura de limitare a inflatiei, nu stiu care mai e. Parerea mea e ca ar fi trebuit aplicat diferentiat, permitand grade mai mari de indatorare celor cu salarii mai mari. La 5000 lei salariu cu pragul de 40%, inseamna ca omului ii mai raman 3000 in buzunar. La 10 000 lei salariu nu vad de ce nu s-ar putea urca pragul la 50%. La 20 000 sau mai mult la 60%, samd.
    Partea buna e ca se mai regleaza imobiliarele, ca iar ajunsesem la 80 000 euro, 2 camere in mijlocul campului.
  • 0 (2 voturi)    
    Isarescu complice (Joi, 18 octombrie 2018, 14:12)

    Delavale [utilizator]

    Banca Elvetiei arata spre BNR ca NU este o banca de incredere intrucat nu coopereaza in vederea depistarii reciproce a conturilor dubioase.
    Isarescu este banuit ca ar fi complice in escrocherii bancare.
    • +2 (2 voturi)    
      OK (Joi, 18 octombrie 2018, 23:14)

      Eu123 [utilizator] i-a raspuns lui Delavale

      Si stii care este chestia misto, fooooooaaarte multi bancheri sunt in aceasi categorie mentionata de tine, a se vedea amenda platita recent de ING in Olanda pentru spalare de bani. Amenda a fost in valoare de 775 milioane de euro.

      Dar, acolo au probe, aici tu nu ai dat niciun element clar, iar elvetienii ar trebui sa mai astepte ceva timp pana se estompeaza din mintea oamenilor faptul ca in spatele secretului bancar au ascuns multe "matrapazlacuri" de-a lungul istoriei


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version