​Lume multă, majoritatea persoane în vârstă, duminică dimineață, la o biserică ortodoxă dintr-un cartier din București. Printre numeroșii pensionari se amestecă și câțiva tineri, unii cu copii mici în brațe. Oamenii ascultă slujba, se închină, unii au adus pachete cu pomana. La finalul slujbei, inevitabilul se produce: preotul amintește, în predica sa, că "astăzi este un important referendum pentru susținerea familiei tradiționale". Preotul îi îndeamnă pe cei prezenți să meargă și să își exprime dreptul la vot "după cum credeți", dar nu uită să întrebe: "Degeaba și-au vărsat sângele strămoșii noștri, Ștefan cel Mare? Ca să ajungem să spune astăzi că Georgică și cu Costel fac o familie?"

La bisericaFoto: Hotnews

Părintele nu uită să amintească, în predică, nici de tinerii care "stau mai mult pe internet" și le adresează un îndemn celor prezenți: "Fiecare dintre dumneavoastră, încercați, după puterile dumneavoastră, să îi învățați pe copiii dumneavoastră când sunt mici ce este voia lui Dumnezeu și cum trebuie să trăiască. Dacă ei în primul rând vor fi învățați așa, nu poate să dispară tot din ei. Așa îmi spuneau și mama și bunicul. Dar dacă tu nu înveți nimic și nu știi nimic, doar ochii în tabletă și în telefon, și la filme, și la discoteci. Ce să răsară din ei?"

În ceea ce privește referendumul pentru familia tradițională, preotul subliniază, în predica sa, că "n-avem nimic cu nimeni, noi ne apărăm dreptul nostru", dar imediat dă un exemplu pentru care îi roagă pe cei prezenți "să îl ierte": "Am să vă rog să mă iertați că folosesc acest exemplu, și poate că marea majoritate care sunt de la țară știți că în curțile de la țară oamenii au și gâște, și rațe, și tot felul la un loc. Dacă cumva vreunul dintr-o specie are înclinații către o altă specie, ăla dispare din curte imediat."

Ceea ce preotul numește "nenorociri, prostituție și destrăbălare" s-a "adus din afara țării": "Și nenorocirile care se aduc din afara țării. De fapt, ce să mai vorbim, că din afară s-a adus tot ce a fost mai rău și mai prost. Așa cum aduc toate hârburile de mașini, așa au adus și prostituție și destrăbălare. Tot ce era mai rău, au depozitat la noi."

Cum se vede referendumul pentru familia tradițională în predica unui preot ortodox din București:

"Așa cum știți, astăzi este un important referendum pentru susținerea familiei tradiționale. Noi avem datoria să spunem oamenilor ceea ce se votează, nimic altceva politic, doar atât: În Constituție se spune căsătoria dintre soți, iar acest lucru a produs mari nenorociri în unele țări, pentru că nu se spune clar, ca bună ziua, căsătoria între bărbat și femeie. Am să vă rog să mă iertați că folosesc acest exemplu, și poate că marea majoritate care sunt de la țară știți că în curțile de la țară oamenii au și gâște, și rațe, și tot felul la un loc. Dacă cumva vreunul dintr-o specie are înclinații către o altă specie, ăla dispare din curte imediat.

N-avem nimic cu nimeni, noi ne apărăm dreptul nostru. De aceea spun că foarte ușor sunt influențați oamenii. Tinerii noștri fac religie de aproape 30 de ani, de la Revoluție. N-au învățat nimic. Să nu le spui de Dumnezeu, să nu le spui de spovedit, să nu le spui de zi de post. Să nu le spui de nimic. Pentru că în tot ceea ce se petrece, ei cred că biserica cu popii ei sunt vinovați, că ei fac aceste reguli. Astea sunt de 2.000 de ani, de la Mântuitorul Iisus, așa au fost și trebuie păstrate. Câți dintre dumneavoastră nu aveți un lucru de mare preț de la bunicii dumneavoastră, de la părinți, și țineți la el ca la ochii din cap? Așa este credința noastră strămoșească. Degeaba și-au vărsat sângele strămoșii noștri, Ștefan cel Mare? Ca să ajungem să spune astăzi că Georgică și cu Costel fac o familie? Așa vreți să ajungem? De aceea, să luăm aminte: să îndemnăm pe fiecare, după cum credeți, să mergeți și să vă exprimați acest drept la vot pentru a se face această uniune dintre bărbat și femeie. Se va face, se va face. Nu se va face, va fi trist și dureros. Când ne vom aduce aminte, vom spune că am avut o șansă și am pierdut-o, așa se întâmplă.

Vedeți ce țări au adoptat. N-am vrea să ajungem să vedem în vitrine ce se vede prin Olanda și prin alte părți. Și nenorocirile care se aduc din afară. De fapt, ce să mai vorbim, că din afară s-a adus tot ce a fost mai rău și mai prost. Așa cum aduc toate hârburile de mașini, așa au adus și prostituție și destrăbălare. Tot ce era mai rău, au depozitat la noi.

De aceea spunem: Fiecare dintre dumneavoastră, încercați, după puterile dumneavoastră, să îi învățați pe copiii dumneavoastră când sunt mici ce este voia lui Dumnezeu și cum trebuie să trăiască. Dacă ei în primul rând vor fi învățați așa, nu poate să dispară tot din ei. Așa îmi spuneau și mama și bunicul. Dar dacă tu nu înveți nimic și nu știi nimic, doar ochii în tabletă și în telefon, și la filme, și la discoteci. Ce să răsară din ei? "

  • Credincioșii, chemați să spele geamurile bisericii și să doneze bani pentru facturi

În afara riscului ca familiile să fie altfel decât formate dintr-un bărbat și o femeie, preotul e supărat și pe "acest val uriaș împotriva bisericii": "Câte cantine sociale a făcut biserica, cât ajută biserica! Dar există acest val uriaș împotriva bisericii. Pentru că așa se vede acuma. Acum câteva zile aici a venit un muncitor și spunea 'Biserica e plină de bani.' Mentalitatea aceasta, că avem saci cu bani. Mentalitatea aceasta: 'Dom'ne, dar cununia trebuie să se facă fără niciun ban.' Dar când îți vine factura la gaze și la curent, plus lucrările care se fac."

El amintește, în predică, și de lucrările care se fac la biserica unde slujește și de faptul că oamenii sunt nerăbdători ca aceasta să fie gata, dar pentru asta ar trebui să contribuie cu bani: "Sunt multe lucrări, dar observăm aceeași mentalitate a oamenilor: când e gata, când e gata? Mai intervine câte cineva și spune: 'Când o să dați și dumneavoastră un bănuț la biserică o să fie gata. Dar dacă nu...' Deci mentalitatea este aceea de care v-am spus, și sunt mulți așa, care cred că la biserică plouă cu bani."

El ține să îi mulțumească unui "domn cu inimă, care ne-a oferit 650 de metri pătrați de granit", pentru placarea stâlpilor din fața bisericii.

La finalul predicii, preotul cere ajutorul credincioșilor pentru a șterge geamurile bisericii: "Și pentru că am vorbit despre finalizarea în parte a lucrărilor, avem nevoie și noi săptămâna aceasta de câteva doamne sau domni să ștergem geamurile și să ștergem granitul care s-a mai murdărit. Ieri am avut o doamnă, dar este mai dificil să pui o doamnă de 70 de ani să se urce pe scară. Poate tineretul. De regulă, când anunți așa, lumea zice: 'lasă că mă duc eu într-o zi', și uită. Haideți să stabilim o zi de comun acord: vreți marți? Cine poate, marți de dimineață, la ora 8. Eu sunt aici." Din biserică se aude doar un "Da" timid al unei doamne.

Predica se încheie. Oamenii se închină, unii împart pomană, alții primesc, alții mai zăbovesc în curtea bisericii și stau de vorbă. Referendumul nu pare să îi preocupe prea tare, mai degrabă problemele și grijile zilnice. Pe băncile din curtea bisericii se discută și politică, dar referendumul pare deja uitat. O femeie în vârstă îi spune alteia că Ceaușescu n-ar fi trebuit să asculte de soție, ci să facă cum știa el. În plus, "dacă el ieșea și vorbea, că avem cîțiva ani de plătit datoriile, era mai bine."

Pe altă bancă, un domn în vârstă îi explică altuia: "N-ai înțeles, doar copilul are cetățenie străină, ea nu are."

Ușor-ușor curtea bisericii începe să se golească. Mulți dintre participanții la slujba de duminica se îndreaptă spre supermarketul aflat la 5 minute de mers și spre piața aflată și ea la câteva minute distanță, în direcția opusă față de secția de votare.

  • A doua oprire, la secția de votare: Puțin peste 10 oameni într-o jumătate de oră

A doua oprire, la secția de votare aflată la nici 10 minute de mers pe jos de biserică. Curtea școlii unde a fost organizată secția de votare e pustie, la fel ca în toate celelalte duminici.

Rar, pe poartă mai intră câte un cetățean care vrea să își exprime dreptul la vot. Într-o jumătate de oră, am numărat puțini peste 10-15. Cei mai mulți dintre ei, persoane în vârstă, unii singuri, alții veniți câte doi, unii mergând în baston. Doar 2-3 tineri au intrat pe ușa secției de votare.

Unii dintre votanții de la referendum nu sunt foarte vorbăreți, alții povestesc că au venit pentru că așa au auzit la televizor că e bine. O pensionară e mândră de votul ei: "Cum, să ajungem să se pupe bărbat cu bărbat pe stradă? De când sunt nu s-a auzit de așa ceva. De-asta am venit."