​Un parteneriat cu NIMR ar însemna un nivel mult mai ridicat de transfer de tehnologie comparativ cu o firmă din UE și realizarea producției de vehicule blindate în România, a declarat Miles Chambers, manager la compania NIMR, într-un interviu pentru Mediafax şi Monitorul Apărării şi Securităţii.

HotNews.roFoto: Hotnews

Miles Chambers, manager Business Development la producătorul de vehicule blindate NIMR din Emiratele Arabe Unite, a vorbit, într-un interviu pentru agenţia Mediafax şi Monitorul Apărării şi Securităţii, despre interesul și planurile companiei pentru România, provocările cu care se confruntă o firmă din afara UE care intră pe piața europeană, dar şi despre lecțiile învățate în urma utilizării produselor firmei pe câmpul de luptă.

Reporter: Unde se situează România în acest moment pe harta intereselor companiei NIMR?

Miles Chambers: NIMR a avut primul contact cu piața românească în anul 2016, când a fost o licitație pentru 286 vehicule 4x4, dar în cele din urmă licitația nu a continuat. De atunci am fost destul de activi pe piață, în ceea ce privește omologarea produselor noastre la standardele românești, pentru a ne asigura că vehiculul nostru îndeplinește cerințele standardelor românești, bineînțeles, în plus față de acestea, să îndeplinească toate standardele NATO. Cred că piața românească este foarte importantă pentru noi, urmează să fie lansate programe mari de achiziție la care vrem să participăm, ne întâlnim cu câțiva parteneri industriali cu care am vrea să colaborăm dacă vom avea succes la licitațiile viitoare. Ar urma să facem transfer de tehnologie, să realizăm producția în România, precum și să lărgim lanțul de aprovizionare în România, ceea ce ar oferi de muncă nu numai companiei mixte, ci și în general industriei. Urmărim să aducem tehnologia, tehnologia noastră privind fabricarea de vehicule, și să încheiem un parteneriat cu o entitate românească.

Reporter: Care sunt problemele cu care se confruntă o companie din afara UE care încearcă să pătrundă pe piața europeană?

Miles Chambers: Cred că, pe de o parte, este o provocare, deoarece în prezent multe dintre țările UE se uită la alte state membre ale UE. Dar, de fapt, avantajul statelor care iau în considerare achiziția de astfel de tehnologii din țări care nu sunt membre UE este faptul că, nefiind din UE, obligația de a transfera tehnologia înseamnă că trebuie să o transferăm cu adevărat României, în timp ce în cadrul UE, același nivel de transfer de tehnologie ar putea să nu fie necesar. De fapt, parteneriatul cu NIMR, ca producător de echipamente originale, ar însemna un nivel mult mai ridicat de transfer de tehnologie și mutarea produsului în România.

Reporter: Care consideraţi că sunt perspectivele unui program comun de achiziţii militare care se implică mai multe ţări din această regiune?

Miles Chambers: Există comunitatea de la Vişegrad, ce include Cehia, Slovacia, Ungaria, Polonia, și au câteva programe de achiziții în următorii doi până la cinci ani. Cred că încă există provocări privind coordonarea reală a programelor de achiziție în comun, cred că nu am ajuns la acel nivel de integrare privind aceste achiziții pe care toată lumea îl dorește. Sunt de părere că poate o achiziție realizată de o țară ar putea influența decizia altcuiva de a procura ceva la fel, așa cum vedem adesea în cazul Olandei și Belgiei, Belgiei și Franței, dar în cele din urmă, toate programele sunt independente. (...) Am dori să existe un program de achiziții mai consolidat, coordonat de un organism comun al tuturor acestor țări din regiune, dar aceeași cerință, așa cum România dorește mutarea producției aici și creșterea industriei sale, o vom găsi și la celelalte țări. Așadar, dacă o anumită platformă este adoptată de o anumită piață, alte țări ar putea opta pentru altceva doar pentru a dezvolta industria locală. Cred că este o provocare destul de mare să obții interesul tuturor părților.

Reporter: Care sunt principalele lucruri învățate în urma utilizării produselor NIMR pe câmpul de luptă?

Miles Chambers: Din faza de design, aceste produse sunt proiectate cu intenția de a le utiliza în mediul operațional, dar niciun test sau design nu poate reprezenta cu adevărat o experiență reală. NIMR are 2.500 de vehicule în serviciu, și dintre toate vehiculele desfășurate în teatre de operațiuni, până în acest moment, nu am avut niciun deces, așa că știm că nivelul de protecție al produselor pe care le oferim este o dovadă a capacității companiei, și, desigur, luăm în considerare opiniile utilizatorilor noștri în ceea ce privește experiența operațională și încorporăm aceste noi cerințe și experiența operațională în proiectarea produselor viitoare. Realizăm acest lucru printr-o relație de lucru foarte strânsă cu clienții noștri, pentru a ne asigura că avem acest feedback, pentru că în cele din urmă acest lucru ne permite să le oferim un vehicul mai bun pentru nevoile viitoare.