Niciunul din cele 4.250 de poduri de pe drumurile din România nu se află în pericol iminent de prăbușire, spune Compania de Drumuri, precizările venind după ce, în Italia, colapsul unui pod a dus la moartea a aproape 40 de oameni.

Pod rutierFoto: CNAIR

”Din cele 4.250 de poduri aflate pe drețeaua de Drumuri Naționale din România, doar 37 se află în clasa tehnică 5, iar majoritatea lor sunt situate pe drumuri secundare, preluate în trecut de la autoritățile locale. De asemenea 680 de poduri sunt în clasa tehnică 4. Nici unul dintre aceste poduri nu prezintă risc iminent de colapsare, deoarece sunt monitorizate permanent, iar acolo unde se constată agravarea situatiei se ia inclusiv măsura închiderii și devierii circulației pe alte rute”, spune CNAIR:

Potrivit normativelor în vigoare, revizia podurilor se face la intervale de 6 luni, dar și mai devreme, dacă situația o cere. Tot potrivit normativelor, atunci când la revizie se constată că există degradări mai complexe, se comandă, pe bază de contract, o expertiză tehnică efectuată de experți privați, potrivit sursei citate.

Intervalul pentru lucrări de întreținere periodică este cuprins între 10 și 15 ani iar intervalul pentru reabilitarea sau reparația capitală este cuprins 35-50 ani, în funcție de evaluările tehnice.

Ca exemplu podul de la Măracineni, reabilitat după inundațiile din anul 2005, a fost reparat anul acesta în cadrul unui program de întreținere periodică și nu a unui program de reabilitare, transmite CNAIR; precizând că nici la momentul începerii lucrărilor din acest an nu exista un risc iminent de colapsare a podului.

De principiu, reabilitarea podurilor este cuprinsă în programele de reabilitare a unor sectosre de drum mai extinse, se spune în comunicatul citat.

”Este și cazul podului care traversează râul Argeș în zona localității Adunații Copăceni, care face parte din contractul de reabilitare a DN5, dar și al podurilor aflate pe traseul DN73, sector de drum aflat de asemenea în reabilitare. Sunt însă și programe individuale de reabilitare a podurilor, cum ar fi Podurile dunărene de pe A2, pentru care contractele de lucrări urmează să fie lansate în scurt timp în licitație publică.”