Președintele Klaus Iohannis a trimis joi Parlamentului, spre reexaminare, proiectul care modifică Legea educației naționale. Șeful statului critică lipsa clarității în definirea termenului de "minoritate lingvistică", în ceea ce privește învățământul în limba maternă, notează Mediafax.

Klaus IohannisFoto: Presidency.ro

„În legătură cu noile dispoziții ale art. 61 alin. (2) al Legii nr. 1/2011 constatăm că prin art. unic pct. 1 din legea transmisă la promulgare legiuitorul a introdus un nou termen - minorități lingvistice. Din analiza dispozițiilor Legii nr. 1/2011 rezultă că acest act normativ face referire doar la sintagma „minorități naționale”, cea de minoritate lingvistică nefiind definită. De asemenea, această sintagmă nu este definită nici în conținutul legii supuse reexaminării. Așadar, în scopul prevenirii oricăror probleme în aplicarea normei, considerăm că se impune reexaminarea acesteia de către Parlament, sub aspectul stabilirii cu exactitate a noțiunii de minoritate lingvistică.”, se arată în cererea de reexaminare trimisă Parlamentului de către președintele Klaus Iohannis.

Președintele atrage atenția că modificările formei de învățământ în limba maternă a unei minorități naționale, intră în contradicție cu prevederile unui alt articol care prevede că Ministerul Educației, prin instituția ARACIP, stabilește calitatea educaţiei oferite în instituțiile cu predare în limbile minorităților naționale.

„Reorganizarea și desființarea formațiunilor de studiu pentru forma de învățământ în limba maternă a unei minorități naționale sau lingvistice, așa cum aceasta este stabilită prin legea supusă reexaminării, se stabilește o altă procedură de organizare a formațiunilor de studiu respective, ceea ce intră în contradicție cu prevederile art. 221 alin. (5) din Legea nr. 1/2011 care stabilește că: „Ministerul Educației Naționale prin direcțiile de specialitate competente, precum și prin Direcția Minorități, în cazul unităților cu predare în limbile minorităților naționale, stabilește și propune ARACIP, pentru situațiile prevăzute la alin. (3) lit. e) și la alin. (4), unitățile de învățământ care intră în proces de reorganizare”, potrivit sursei citate.

De asemenea, noile prevederi ale articolului 61 din Legea Educației care vizează derularea programelor de studiu vin în contradicție "vin în contradicție și cu unele prevederi ce reglementează condițiile referitoare la desfășurarea învățământului pentru persoanele aparținând minorităților naționale".

"Mai mult, noile prevederi ale art. 61 alin. (2) al Legii nr. 1/2011 privind derularea programelor de studiu amintite, vin în contradicție și cu unele prevederi ce reglementează condițiile referitoare la desfășurarea învățământului pentru persoanele aparținând minorităților naționale; astfel, potrivit art. 45 alin. (6) din Legea nr. 1/2011: „în cazul unităților de nivel gimnazial sau liceal cu predare în limbile minorităților naționale, singulare în municipiu, oraș sau comună, se acordă personalitate juridică, indiferent de efectivul de elevi", conform sursei citate.

"În lipsa unor clarificări ale conceptelor folosite și ale metodologiilor de înființare, reorganizare și desființare ale programelor vizate, considerăm că această nouă reglementare este de natură să creeze confuzii pentru cei responsabili de aplicarea cadrului normativ, ceea ce poate genera consecințe negative asupra calității învățământului, în detrimentul beneficiarilor sistemului educațional și al societății", completează șeful statului în textul cererii de reexaminare.