​Introducerea unei taxe de acces în centrul Capitalei nu este o idee constructivă, iar până la implementarea acestei măsuri este necesară crearea unor alternative pentru cetăţeni, susţine europarlamentarul PPE şi preşedinta Comisiei de mediu din Parlamentul European, Adina Vălean.

HotNews.roFoto: Hotnews

"Nu trebuie să punem căruţa înaintea boilor. Trebuie să le dăm oamenilor alternative. Simplul fapt că le interzicem să treacă pe acolo (prin centrul Bucureştiului, n.r.), dar nu au pe unde să o ia, nu mi se pare o ideea constructivă. Deci trebuie pur şi simplu să intensificăm toate măsurile de transport alternativ, de rute alternative care să ocolească centrul oraşului. Ulterior, dacă vedem că, deşi există aceste alternative, oamenii continuă să folosească cu precădere traficul din zona centrală, ne putem gândi şi la alte metode restrictive, cum ar fi o taxă suplimentară sau interzicerea parcării, pentru că dacă n-ai unde să parchezi, nu te duci în centru”, a declarat pentru News.ro Adina Vălean, la Bruxelles.

Europarlamentarul a mai spus că autorităţile din Bucureşti şi nu numai trebuie să ia măsuri credibile pentru a reduce poluarea aerului şi că este necesară încurajarea transportului în comun electric.

"Autorităţile trebuie să ia nişte măsuri credibile pentru a reduce poluarea aerului. Trebuie încurajat transportul în comun electric, ar trebui ca flota de maşini a întregii administraţii locale să fie electrificată cu prima ocazie. Sunt necesare toate măsurile pe care alte capitale le iau, adică nu trebuie să inventăm nimic noi în mod special, trebuie doar să ne uităm la ce fac şi alţii, a spus Adina Vălean.

Ideea introducerii unei taxe de acces în centrul Bucureştiului a fost intens dezbătută în spaţiul public.

Încă de la începutul acestui an, Primăria Capitalei lua în calcul noua măsură, fiind introdusă în Planul integrat de calitate a aerului când acesta a fost pus în dezbatere publică şi înainte să fie modificat odată cu preluarea propunerilor de la cetăţeni. Această propunere a municipalităţii, alături de implementarea sistemului de management al traficului, achiziţionarea de autobuze Euro 6 şi mijloace de transport public electrice, finalizarea liniei de metrou M5, parcări park&ride sau piste de biciclete pe principalele bulevarde, viza reducerea poluării.

La începtul lunii mai, city managerul Capitalei, Sorin Chiriţă, spunea că în România "este moca” să poluezi, făcând referire la lipsa unei taxe de mediu în centru, care este şi una dintre cauzele pentru care în Capitală, numărul de autoturisme este în continuă creştere."„E clar că fiecare dintre noi are treabă şi la ieşirile din Bucureşti, astfel că mobilitatea nu se referă doar la un oraş, ci este vorba de un areal extins, un areal metropolitan. Zona urbană metropolitană polarizează peste 4,2 milioane de locuitori ai Municipiului Bucureşti. (...) Numărul de autoturisme în municipiul Bucureşti este în continuă creştere, iar una din cauze este şi lipsa unei taxe de poluare. Am mai spus-o, la noi e moca să poluezi, este moca să arunci deşeuri la grămadă”, a declarat atunci Sorin Chiriţă, în cadrul unei conferinţe pe tema mobilităţii urbane.

El a dat de înţeles în cadrul aceluiaşi eveniment că municipalitatea lucrează deja la un proiect privind instituirea taxei de mediu, explicând că a fost delimitată zona centrală, au fost delimitate şi străzile pe care se va putea introduce taxa.