Mihai Șora: Copiii din „experimentul lalelelor“ nu vor fi oameni liberi câtă vreme vor cunoaște doar încolonarea umilă în fața unei autorități

de G.S.     HotNews.ro
Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 14:55 Actualitate | Esenţial


Simfonia Lalelelor la Pitesti
Foto: Primaria Municipiului Pitesti
Copiii din „experimentul lalelelor“ nu vor fi oameni liberi câtă vreme vor cunoaște doar încolonarea umilă în fața unei autorități, oricare ar fi acea autoritate, scrie filosoful Mihai Șora pe pagina lui de Facebook, făcând referire la elevii care au defilat vineri, la parada de la Simfonia Lalelelor din Pitești, în fața premierului, a doi miniștri și a primarului municipiului.

Postarea lu Mihai Șora:

”Multă lume cunoaște experimentul lui Ivan Pavlov și fenomenul condiționării clasice: câinele care salivează și alte reflexe, numite de Pavlov 'secreții psihice'.

Dar a existat, după Pavlov (și folosind rezultatele psihologului rus), un alt experiment, mai puțin cunoscut (însă la fel de edificator), realizat de John Watson la începutul anilor ’20: așa-zisul experiment al micuțului Albert (după numele copilului pe care au fost făcute controversatele teste de către cercetătorul american).

Watson ia un copil de câteva luni și îi arată un șoricel alb. La început, copilul are o reacție normală: se uită la el, îl atinge, se joacă și chiar se bucură de prezența șoricelului. La un moment dat, Watson introduce în experiment un zgomot puternic, lovind cu un ciocan o bară de metal și speriind copilul la fiecare intrare în scenă a șoricelului. Foarte repede, copilul ajunge să asocieze șoricelul cu spaima pe care i-o provoacă zgomotul loviturii de ciocan. Mai mult decât atât, în scurt timp dezvoltă o fobie pentru toate animalele cu păr și se sperie chiar și atunci când vede un iepure, de pildă, o maimuțică sau o veveriță.

Despre câinele lui Pavlov știm că a fost împăiat și că stă – fără suflare și fără salivă – la loc de cinste într-un muzeu. Despre micuțul Albert nu se mai știe astăzi nimic, în afară de faptul că nu a fost 'decondiționat' de Watson, mama copilului retrăgându-l din experiment înainte de termen.

Am amintit de micuțul Albert pentru că – voit sau nu, conștient sau nu – ceea ce s-a întâmplat cu acei copii la Pitești, zilele trecute, aduce, în bună parte, cu experimentul de acum o sută de ani. Copiii puși să defileze și să stea în cap la vederea unui „șef“ vor dezvolta, dacă nu sunt decondiționați la timp, aceleași reflexe ale supunerii, ale servilismului festiv și ale docilității oarbe, indiferent de contextul social în care vor evolua ulterior.

Ce s-a întâmplat la Pitești nu este 'Cântarea României'. Delirul propagandistic promovat în timpul ceaușismului lăsa mereu loc pentru o formă (mai mult sau mai puțin transparentă) a duplicității: odată ajunși la casele lor, oamenii care defilaseră prin fața tribunei oficiale, îmbrăcați în straie de sărbătoare, deghizați în personaje istorice ori în costume sportive, își reveneau în simțiri, recâștigându-și libertatea interioară (fie și numai făcând diferența între grotescul spectacolului public și realitatea vieții lor de zi cu zi). Or, copiii din 'experimentul lalelelor' nu vor fi oameni liberi câtă vreme vor cunoaște doar încolonarea umilă în fața unei autorități, oricare ar fi acea autoritate.

Nu ajunge că ne-au furat țara, pădurile, orașele, drumurile, simbolurile și cuvintele ei! 
Acum ne fură și copiii, cu sufletul și cu mintea lor cu tot.

România centenară: de la experimentul Pitești, la experimentul lalelelor.”



















2090 vizualizari

  • +31 (31 voturi)    
    Ce rusine.... (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 15:10)

    polonyca [utilizator]

    .......... pt parintii aia !!!!
    • -32 (38 voturi)    
      hei (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 15:40)

      john70 [utilizator] i-a raspuns lui polonyca

      Intrebare: e mai bine in Occident, unde parintii isi duc copiii la paradele homosexualilor? Despre astea ce ne-o spune dl. Sora?
      • +27 (31 voturi)    
        Da (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 15:56)

        mitg [utilizator] i-a raspuns lui john70

        Alea sunt facute spontan si la libera alegere a societatii, in timp ce coloanele astea organizate pe scoala, clasa si compartiment sunt niste mizerii sustinute de un aparat de stat (pesedist).
        • -8 (12 voturi)    
          serios...? (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 21:23)

          Alexflex [utilizator] i-a raspuns lui mitg

          eu inteleg ura fata de PSD dar pana la absurditate cred ca ar fi bine sa ne cenzuram un pic si sa gandim un si dupa sa facem o afirmatie .
          • +5 (7 voturi)    
            Exact (Duminică, 22 aprilie 2018, 2:15)

            mitg [utilizator] i-a raspuns lui Alexflex

            "ne cenzuram un pic si sa gandim un si dupa sa facem o afirmatie"

            Pune-ti sfatul in aplicare si lasa-ne.

            Cum se numeste cand imbraci copiii cu costume platite din bugetul scolii, organizati pe clase, scoli si cartiere sa vina la parada primariei unde intampina clasa politica?

            Se numeste ca folosesti aparatul de stat pentru bai de multime. Nimic altceva.
            • -6 (6 voturi)    
              ha (Duminică, 22 aprilie 2018, 5:27)

              john70 [utilizator] i-a raspuns lui mitg

              Banii risipiti la fel ca banii aruncati pe piste de biciclete si pentru oprirea "incalzirii globale".
        • -6 (8 voturi)    
          hahaha (Duminică, 22 aprilie 2018, 5:26)

          john70 [utilizator] i-a raspuns lui mitg

          Spontan?! Copilul mic e dus la parada homosexualilor, nu e nimic spontan in chestia asta. Uite asa se va legaliza si pedofilia: copilul alege spontan cu cine sa intretina relatii sexuale. E logic, daca un copil poa' sa isi aleaga genul, de ce n-ar putea sa-si aleaga si partenerul?!
      • +23 (25 voturi)    
        ??? (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 15:58)

        imi_pasa_de_romania [utilizator] i-a raspuns lui john70

        Vorbesti aiureli si generalizezi bazat pe un spectru mic. Dar nu am alte asteptari de la zombi care iau de buna orice stire propagata de stapani fara un dram de dovezi.

        Esti dovada vie de porgramare conditionata. Imediat ce sunt atacati stapanii tai, ataci orice altceva. Orbeste. Fara dovezi.

        Noapte buna!
      • +17 (17 voturi)    
        reactia (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 17:27)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui john70

        ta dovedeste ca esti unul din copii ramasi in cap in fata autoritatilor si care ajuns la maturitate isi duce copilul sa stea la randul lui in cap in fata autoritatilor actuale.
        Asta e tristetea realitatii descrise de Mihail Sora.
      • +2 (2 voturi)    
        Nu te descuraja boss (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 19:20)

        marius33 [utilizator] i-a raspuns lui john70

        daca nu iese manevra cu homosexualii bag-o pe aia cu musulmanii :)
      • +4 (4 voturi)    
        Daca asta se intampla pe vremea cand .. (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 19:35)

        Alius [utilizator] i-a raspuns lui john70

        ... cand Basescu era presedinte, toti hotii si sustinatorii hotilor sareati cu gura ca "dictatoru' etc".

        Eh, ce vremuri! Dictatura s-a dus, a venit democratia PSD-ista...
        • -1 (3 voturi)    
          pai, s-a intamplat :))) (Duminică, 22 aprilie 2018, 12:32)

          srpc [utilizator] i-a raspuns lui Alius

          in 2009, parada a avut loc, tot cu copii, in fata lui Boc! atunci, insa, era ceva dragut, acum e revoltator, nu?
          • -1 (1 vot)    
            Nu fai ... (Duminică, 22 aprilie 2018, 21:49)

            Alius [utilizator] i-a raspuns lui srpc

            ... atunci era revoltator si acum e dragut.
      • +3 (3 voturi)    
        DA (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 21:10)

        gwolf [utilizator] i-a raspuns lui john70

        Sunt ani lumina de inteligenta intre cele 2 evenimente.
    • +4 (4 voturi)    
      Protestam pe 12 mai (Duminică, 22 aprilie 2018, 0:20)

      Rezistam [utilizator] i-a raspuns lui polonyca

      Daca iesim in strada mai avem o sansa, daca ramanem acasa sigur ne pricopsim cu astia pana in 20-40, caci vor frauda toate alegerile: https://www.facebook.com/events/1009362305884458/
    • +3 (3 voturi)    
      Experimentul Pitești (Duminică, 22 aprilie 2018, 16:03)

      Spiky [utilizator] i-a raspuns lui polonyca

      2018, varianta ”Laleaua Roșie PCR-PSD”(trandafirul s-a desconspirat și oricum are prea multe țepe vizibile)...
  • -34 (42 voturi)    
    în schimb (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 15:15)

    Mazeta [utilizator]

    Copiii cu pancarte #rezist, defilând priin piețe și pe feisbuc, alcătuind patriotic steagul României și protestând vehement în cărucioare... ei vor vor fi oamenii liberi (și nevrotici) de mâine!
    • +23 (25 voturi)    
      Sa stii ca da (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 16:02)

      imi_pasa_de_romania [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Sunt invatati niste lectii de mici:
      - sustine-ti idealurile
      - sa ai principii
      - justitia nu se negociaza
      - toti suntem egali (si in viata dar mai ales in fata legii)
      - lupta pentru viitorul tau
      - nu dormi, nu te baza pe altul sa-ti traiasca viata si sa se ocupe de tine sau sa lupte pentru tine
      - comun itate, uniune, munca in echipa, nu lacomie, zgarcenie, pupincurism sau parvenism
      - munceste pentru viitorul tau, nu te baza pe nepotisme si meritocratie
      - progres si democratie, nu involutie si comunism, tiranism sau autoritarism
      - consecintele avute asupra tuturor din cauza unora (si cu bune si cu rele...)

      ... si lista continua.

      Este aceeasi lectie pe care au ivnatat-o multi mici cand s-a iesit in strada in 89 si apoi cand a si inceput revolutia propriu-zis.

      Sunt multe lectii de invatat din ultimii 30 de ani, pacat ca unii nu tin cont de ce invata :(
      • -5 (7 voturi)    
        hehe (Duminică, 22 aprilie 2018, 5:30)

        john70 [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

        "justitia nu se negociaza" - hahahaha
        spune-i asta unui avocat.
        Justitia este o negociere de la cap la coada.
        • +4 (4 voturi)    
          Depinde (Duminică, 22 aprilie 2018, 10:02)

          imi_pasa_de_romania [utilizator] i-a raspuns lui john70

          Eu unul vad ca negociaza fie sentinta, fie rastalmaceste/interpreteaza ceva. Dar nu se negociaza.
    • +15 (15 voturi)    
      Mazetule, tu nu ai nicio vina. (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 16:44)

      Cataleya [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Esti exemplul ideal pt ceea ce a scris domnul Sora ca se intampla cu orice copil care nu este deconditionat la timp.
    • +6 (6 voturi)    
      mai bine (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 17:31)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      liber si nevrotic pe baza gandirii proprii decat in corul linistii clamate de ilici iliescovici, coordonata azi de un hot condamnat penal.
      La tine la Moscova tot asa e? Ca nu aud sa existe altceva decat mirobolantul Putin, cel care-si bate joc cel mai rau de democratie de, cred, 20 ani.
    • +5 (5 voturi)    
      Mazeta, tu ai fost paradar de pe vremuri (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 18:16)

      Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      se pare, ca te comporti ca in mancurt.
    • +3 (3 voturi)    
      Prostia din tine .. (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 18:40)

      Alius [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      .. nu te lasa sa vezi diferentele dintre deonstratiile de pe vremea lui Ceasca de 23 August si 1 Mai si cele din Piata Universitatii (de exemplu).

      Dar na, de la un papagal rusofil, sustinator al hotilor, nu ai ce cere.
    • +4 (4 voturi)    
      Da, vor fi! (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 21:12)

      gwolf [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      ai dreptate. Insa probabil ca si tu fiind roman, faza cu steagul Romaniei nu mai este asa cool.
  • +26 (26 voturi)    
    Păi asta se vrea (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 15:17)

    Captain Obvious [utilizator]

    Să stai drept cu mâna întinsă
    • +18 (20 voturi)    
      Si ticalosii din PSD se ploconesc la randul lor (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 15:30)

      Jos_Dictatura_Dragnea [utilizator] i-a raspuns lui Captain Obvious

      cand la americani, cand la unguri, cand la israelieni, care mai de care, doar doar or accepta sa cumpere ceva din Romania - mai exact vreun bun al statului, ca sa aiba Dragnea bani de spagi.

      Dar vine si ziua judecatii!
      • +4 (4 voturi)    
        In strada, trebuie sa le aratam cu nu ii vrem (Duminică, 22 aprilie 2018, 0:21)

        Rezistam [utilizator] i-a raspuns lui Jos_Dictatura_Dragnea

        Pe 12 mai, la ora 18 in Bucuresti: https://www.facebook.com/events/1009362305884458/
  • +19 (21 voturi)    
    aprobare fara nici-o rezerva (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 15:25)

    Dizidentul [utilizator]

    tot respectul pentru un om si pentru cuvintele sale. Pentru unul ca mine care a fost obligat la fiecare sarbatoare comunista sa strige numai parole si sa laudam conducatorii. Aceste cuvinte spuse de domnul Sora sint balsam pentru sufltul meu si a celor care au trait zilele negre.Poate inteleg ceva si conducatorii (de astazi) cu mintea lor iluminata,poporul este o imensitate de suflete si capete care nu trebuiesc impinse de la spate.
    • -11 (23 voturi)    
      hei (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 15:42)

      john70 [utilizator] i-a raspuns lui Dizidentul

      Nu te obliga nimeni. Daca parintii tai erau comunisti, e problema lor. Pe cei care nu erau membri de partid ii tineau departe de astfel de manifestari. Originea sociala nesanatoasa avea si ea un avantaj.
      • +7 (7 voturi)    
        nu mai (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 17:33)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui john70

        turna gogosi.
        Ori habar nu ai ce a fost pana in 1989 ori ti-a placut si iti place sa stai in cap in fata autoritatii.
      • +5 (5 voturi)    
        raspuns ptr.John 70 (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 17:35)

        Dizidentul [utilizator] i-a raspuns lui john70

        habar nu ai ce vorbesti nu stiu citi ani numeri dar cei nascuti in anii 50-60 pot sa spuna cum a fost. si parintii mei nu au fost comunisti minte tulburePregatiri pentru 23 Aug,pentru 1 Mai, scosi din scoli la orice activitate PCR, munca voluntara in parcuri de paste sau la serviciu voluntar de paste sau craciun cind craciunul cadea la sfirsit de saptamina, sa vorbesti si sa comentezi aiureli este usor. Acum nu astept un raspuns de la dumneavoastra si nici jigniri.
        • -5 (9 voturi)    
          haha (Duminică, 22 aprilie 2018, 5:33)

          john70 [utilizator] i-a raspuns lui Dizidentul

          Le-a pus cine pistolul la tampla sa faca chestiile alea? Nu.
          Daca spuneau nu, ce li se intampla? Ar fi trebuit sa-si schimbe locul de munca, poate li se repartiza un apartament mai la marginea orasului. Probabil ca asa au gandit si parintii celor de la Pitesti.
          • +2 (2 voturi)    
            ptr.john 70 (Duminică, 22 aprilie 2018, 16:51)

            Dizidentul [utilizator] i-a raspuns lui john70

            dupa comentariile tale cred ca computerul tau a fost cumparat de Putin si tu trebuie sa faci astfel de comentarii,comentarii care sint o palma pentru cei care au suferit:
            Intreaba taranii care nu au vrut in CAP.
            Intreaba oamenii care au vrut sa studieze in anii 50-60 nu au putut pentru ca parintii nu au avut" trecut sanatos" sau parintii au fost preoti
            Intreba tinerii de atunci cind dormeau o noapte la militie pentru ca purtau pantaloni evazati sau parul prea lung dupa opinia comunistilor,si multi alti cetateni care nu erau de acord cu deputatii de strazi care au scos femeile pe strazi sa il boceasca pe Stalin cind a murit.Ai gura prea mare penrtu cit stii din anii comunistilor.Sint prea departe dar ti-as face o invitatie sa discutam acele timpuri, cu tot respectul si sa auzim de bine.
          • +2 (2 voturi)    
            Am greșit!!! (Duminică, 22 aprilie 2018, 18:13)

            gti53 [utilizator] i-a raspuns lui john70

            Ți-am dat + din greșală
          • 0 (0 voturi)    
            Nu le-a pus nimeni pistolul la tampla .. (Duminică, 22 aprilie 2018, 21:52)

            Alius [utilizator] i-a raspuns lui john70

            ... nici celor care erau inchisi. Idiotule!
            • 0 (0 voturi)    
              Zau ? (Vineri, 27 aprilie 2018, 13:49)

              ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui Alius

              ...
    • +16 (16 voturi)    
      Pentru tine cu dedicatie (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 16:03)

      imi_pasa_de_romania [utilizator] i-a raspuns lui Dizidentul

      Sa-ti aduca un zambet :)

      Manifestatie mare de 23 August. Lumea striga:
      -Ceausescu, PCR! Ura! Ura!
      Unul singur, mai amarat, sta mai in spate si nu spunea nici un cuvant. Un "om de ordine" de partid se apropie de el si il intreaba:
      -Ce faci tovarase, de ce nu strigi ura?
      -Sunt ragusit, raspunde cel interpelat, dar ura e aici, in suflet.


      :)
  • +22 (24 voturi)    
    Inconstienta provinciala (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 15:27)

    mistydo [utilizator]

    Vasileasca se ascunde in papusoi.. nu vede cum o fetita este obligata sa faca exercitii pe asfalt ... Pentru femeile din PSD a devenit ceva normal sa se "prostitueze" in spectacole dedicate subtil politicii iubitului lor conducator ....
  • -13 (15 voturi)    
    Tovarisci! (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 15:59)

    Ion_RoaitaDA [utilizator]

    D-le Sora, v-am propus o chestie pe FB, adica sa sustineti eliminarea din vocabularul romanesc a cuvantuli `gospodar` si inlocuirea cu ``propietar`
    Mi se pare de bun simt, acum ca avem `propietate` si `propietari`, si suntem in NATO.
    Culmea, NATO vrea sa ne construiasca autostrazi, ca `tovarasii` pe care-i mai avem gasesc tot felul de portite prin care sa-si traga comisioane, daca e posbil, si daca nu pot, NU SE POATE DOMLE.
    Va intreb aici, acum despre eliminarea cuvantului `gospodar` si inlocuirea cu `propietar`?
    • +9 (9 voturi)    
      Roaita... (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 16:51)

      Cataleya [utilizator] i-a raspuns lui Ion_RoaitaDA

      Daca esti gospodar nu inseamna ca esti automat si proprietar.
      Valabil si invers.

      PS." Propietar" nu exista decat in vocabularul celor de teapa doamnei Dancila. Termenul corect este "propRietar"
    • -6 (8 voturi)    
      . (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 17:10)

      Jesuis.PasCharlie [utilizator] i-a raspuns lui Ion_RoaitaDA

      Civilizatii de rit nou fiind complet lipsiti de radacini nu au nici o problema in a inlocui elemente de limbaj , norme sociale etc.
      Gospodar nu inseamna DOAR proprietar . In caz ca e directiva de la bau-bau e nasol ,ar trebui sa se documenteze mai bine intai.
      • +5 (5 voturi)    
        credeam ca (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 21:16)

        gwolf [utilizator] i-a raspuns lui Jesuis.PasCharlie

        dezamagiti de "rata de interceptare" a celor 105 scatoalce trimise cu porumbelul in Siria, cretinii-sefi care va platesc pe voi, cretinasi, au mai redus bugetul de mancat rahat pe net.
        Fie tu esti din cei buni, care au trecut de valul de restructurari, fie mananci rahatul gratis.
        • -1 (3 voturi)    
          . (Duminică, 22 aprilie 2018, 13:42)

          Jesuis.PasCharlie [utilizator] i-a raspuns lui gwolf

          Nah ,eu pacatuiesc prin pareri personale , gandire proprie si mai ales interpretare proprie a informatiilor. Stiu ,100% incompatibil cu spiritul si valoarele europenesti care este .
          • 0 (2 voturi)    
            Tu si gandirea proprie :) (Duminică, 22 aprilie 2018, 19:54)

            tordz [utilizator] i-a raspuns lui Jesuis.PasCharlie

            poate gandirea proprie a lui Putin.
          • 0 (0 voturi)    
            pai da, prietene (Luni, 23 aprilie 2018, 21:11)

            gwolf [utilizator] i-a raspuns lui Jesuis.PasCharlie

            cu asta sunt de acord.
            dar daca parerile personale, gandirea proprie si interpretarile apartin unui autist redus mintal, nu e normal sa faci munca de voluntariat?
            Vrei sa intru in discutie cu tine despre radacini si civilizatie? pe BUNE?
    • +4 (4 voturi)    
      Deci, to'arashu tu ce propui? (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 18:19)

      Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui Ion_RoaitaDA

      sa fie inlocuit cu Gospodin? Bah da' ce problem mai aveti si voi!!!!!
    • -2 (4 voturi)    
      hei (Duminică, 22 aprilie 2018, 5:36)

      john70 [utilizator] i-a raspuns lui Ion_RoaitaDA

      Atentie, ce latzime ar un T-34?
      Sa aiba grija sa faca autostrazile alea mai inguste sa nu poa' sa treaca in drum spre Vest.
  • +4 (6 voturi)    
    Sa-l tina Dumnezeu (Sâmbătă, 21 aprilie 2018, 17:52)

    moka [utilizator]

    Inca multi ani in viata, si cu spiritul la fel de tanar ca acum la 100 de ani. (La dl. Sora ma refer).
    Ar trebui sa ne inspiram cu toata forta de la astfel de spirite vii.
  • 0 (0 voturi)    
    inca o data (Luni, 23 aprilie 2018, 1:22)

    srpc [utilizator]

    astept comentariile furbunde despre manifestarea IDENTICA din 2009, cu Boc in loc de Dancila! ce e nesimtirea asta deplina? va faceti ca nu stiti realitatea????


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version