Targu Mures: Participare sub asteptari la mitingul pentru autonomia secuilor. Doar circa 2.000 de oameni au venit la mars, organizatorii spuneau ca vor fi 40.000

de V.M.     HotNews.ro
Sâmbătă, 10 martie 2018, 18:37 Actualitate | Esenţial


Manifestari de Ziua Libertatii Secuilor, la Targu Mures
Foto: Agerpres
Circa 2.000 de manifestanti au participat sambata la o comemorare la monumentul Secuilor Martiri si au pornit apoi intr-un mars spre centrul municipiului Targu Mures, pentru a depune la Institutia Prefectului o petitie prin care solicita autonomie teritoriala, potrivit Agerpres. Numarul este cu mult mai mic decat preconizau organizatorii. Balazs Izsak, presedintele Consiliului National Secuiesc spunea la inceputul saptamanii ca se asteapta ca circa 40.000 de maghiari sa participe sambata la eveniment.

"Azi, 10 martie 2018, noi, secuii adunati in Targu Mures si cei care se solidarizeaza cu noi in tara si in strainatate, urmand calea legii si a democratiei, declaram din nou in unanimitate: solicitam autonomie teritoriala tinutului secuiesc! Mesajul Zilei Libertatii Secuiesti: aceasta nu este doar ziua comemorarii martirilor, dar este si ziua revendicarilor privind drepturile noastre legitime. Romania sarbatoreste o suta de ani de la adunarea din Alba Iulia, dar si miscarea secuieasca pentru autodeterminare implineste tocmai o suta de ani. Adunandu-ne la monumentul Secuilor Martiri este firesc sa protestam impotriva suprimarii autodeterminarii nationale, in spiritul cuvintelor lui Jokai Mor, adica in spiritul unui "statut national, liber si independent". Solicitam restabilirea dreptului avut de stramosii nostri si care azi ar putea sa devina realitate prin instituirea legala al autonomiei teritoriale", se arata in petitia adresata Guvernului si Parlamentului Romaniei.

In document se arata ca, in acest an, se afla in dezbaterea Parlamentului proiectul de lege privind statutul de autonomie al tinutului secuiesc.

"Reforma administrativa a tarii, amanata de ani de zile, ar avea posibilitatea sa asigure si tinutului secuiesc dreptul la autodeterminare in cadrul Statului Roman. Afirmam din nou: autonomia tinutului secuiesc nu lezeaza unitatea teritoriala si suveranitatea Romaniei, nu restrictioneaza interesele cetatenilor de nationalitate romana si a altor nationalitati din tinutul secuiesc si nu este in contradictie cu Constitutia tarii. Autonomia tinutului secuiesc reprezinta dreptul si capacitatea efectiva a colectivitatii majoritare autohtone a tinutului istoric de a dispune de prerogativele de autoadministrare si de unele prerogative de drept public, in scopul preluarii sub propria ei responsabilitate si in interesul intregii colectivitati, o parte importanta a problemelor de interes public, in conformitate cu principiul subsidiaritatii. Acest lucru este si in interesul Romaniei. Regiunea autonoma dispune de organe de conducere democratic alese, situate intre stat si colectivitate, exercita competentele autoadministrarii, respectiv dispune de anumite competente publice delegate de stat", se mai arata in petitie.

Protestatarii cer Guvernului, prin petitia depusa, sa-si respecte angajamentele internationale asumate.

"Cerem, ca in cursul reorganizarii administrative, Guvernul si Parlamentul sa respecte angajamentele internationale asumate de Romania. Solicitam ca Guvernul sa inceapa tratative despre statutul tinutului secuiesc cu reprezentantii legitimi ai poporului secuiesc, Consiliul National Secuiesc si autoritatile locale din regiune! Protestam impotriva atacurilor repetate la adresa unor institutii de invatamant, hartuirea unor autoritati locale din tinutul secuiesc, limitarea folosirii limbii materne, persecutarea simbolurilor nationale. Solicitam egalitate deplina si efectiva", se mai arata in petitie.


UPDATE 20.30: Marsul pentru autonomie de la Targu Mures s-a incheiat fara incidente

    
Marsul pentru autonomie organizat sambata la Targu Mures, de Ziua Libertatii Secuilor, la care au luat parte peste 2.000 de persoane, s-a incheiat fara incidente, a anuntat Jandarmeria Romana, potrivit Agerpres.

Manifestarea a fost organizata de Consiliul National Secuiesc, iar la aceasta au luat parte, intre altii, europarlamentarul Tokes Laszlo, Jokin Bildarratz Sorron, reprezentant al Partidului National Basc, Jordi Xucla i Costa, deputat spaniol al Partidului Democrat Catalan European, Gio Paolo Baglioni, consilier juridic al Aliantei Libere Europene (EFA), o serie de reprezentanti ai UDMR si conducerea Partidului Popular al Maghiarilor din Transilvania.

In cadrul manifestarii, vorbitorii au rostit mesaje autonomiste si au condamnat interdictia impusa lui Attila Dabis, coordonator international al Institutului pentru Protectia Drepturilor Minoritatilor din Budapesta, de a intra in Romania.

Manifestarea a debutat la Monumentul Secuilor Martiri cu o serie de discursuri, in timpul carora s-a scandat: "Sa piara Trianonul!" si "Autonomie!" si s-a incheiat cu adoptarea, prin urale, a unei petitii pentru autonomie, care a fost depusa, in urma unui mars prin oras, la Institutia Prefectului - Judetul Mures.

In petitie se solicita autonomia teritoriala a tinutului secuiesc, iar mesajul Zilei Libertatii Secuiesti a fost ca "aceasta nu este doar ziua comemorarii martirilor, dar este si ziua revendicarilor privind drepturile noastre legitime".
 
Protestatarii au solicitat Guvernului sa inceapa tratative despre statutul tinutului secuiesc cu "reprezentantii legitimi ai poporului secuiesc", cum ar fi Consiliul National Secuiesc si autoritatile locale din regiune.

Petitia a fost inmanata reprezentantului Prefecturii Mures de catre Izsak Balazs, liderul Consiliului National Secuiesc, care a fost insotit de europarlamentarul FIDESz Tokes Laszlo, de liderul PPMT, Szilagyi Zsolt, si de catre lidera CNMT, Sandor Krisztina.

Manifestarea s-a incheiat cu Imnul Ungariei si imnul secuilor.


Citeste mai multe despre   




















4099 vizualizari

  • +15 (19 voturi)    
    Nici ungurii nu mai sunt ce-au fost .... (Sâmbătă, 10 martie 2018, 19:13)

    cartofil [utilizator]

    Sau ma rog, secuii, pe care unii ii considera daci maghiarizati. 2000 ??? Dar poate e de inteles. La ultimul recensamant s-au declarat secui 2500 de persoane. Sa facem un tinut autonom pentru 2500 ??? O gluma sinistra, ungureasca.
    • -3 (7 voturi)    
      la recensamintul din 2011, secui = 0 (zero) (Duminică, 11 martie 2018, 14:50)

      mnicku [utilizator] i-a raspuns lui cartofil

      sa nu exageram cu cifrele . Poate ca nu i-am vazut eu, desi ma indoiesc .

      o fi vre-o cantitate neglijabila raportat la populatia RO, de asta nici nu apar ..

      Insa totusi unde sint secuii care fac atita scandal?

      https://ro.wikipedia.org/wiki/Recens%C4%83m%C3%A2ntul_popula%C8%9Biei_din_2011_(Rom%C3%A2nia)#/media/File:Romania_harta_etnica_2011.PNG
    • +4 (4 voturi)    
      seamana... (Duminică, 11 martie 2018, 16:09)

      traian_mari [utilizator] i-a raspuns lui cartofil

      cu votantii psd-ului!
  • +19 (21 voturi)    
    cam putini.. (Sâmbătă, 10 martie 2018, 19:18)

    pehash [utilizator]

    de la 40.000 la 2.000 e cale lunga. se pare ca etnicii maghiari nu se mai lasa pacaliti atat de usor de diverse interese politice. poza aia spune tot..
  • -14 (26 voturi)    
    dragilor, (Sâmbătă, 10 martie 2018, 20:09)

    revo [utilizator]

    pana astazi va uram. De astazi va dau dreptate. Aveti dreptate sa cereti autonomia de orice fel, inclusiv teritoriala si administrativa. Succes!
  • +17 (23 voturi)    
    Sa se decida (Sâmbătă, 10 martie 2018, 20:54)

    mitg [utilizator]

    “Manifestarea s-a incheiat cu Imnul Ungariei si imnul secuilor.”

    Ori sunt unguri, ori secui. Fidelitati de-astea triplu asumate (Ungaria, secui, Romania) nu se vor sfarsi bine niciodata.
    • +6 (10 voturi)    
      sunt (Duminică, 11 martie 2018, 13:00)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui mitg

      curios care sunt martirii secui, cand si de cine au fost martirizati. Ca nu cred ca romanii au facut asa ceva.
      si inca o intrebare : ce sunt secuii? Ca maghiari nu sunt.
  • +10 (14 voturi)    
    Si restul.... (Sâmbătă, 10 martie 2018, 22:31)

    traian_mari [utilizator]

    De 38.000 unde sunt?
    • +14 (18 voturi)    
      haha... (Duminică, 11 martie 2018, 4:11)

      Foxcrawl.com [utilizator] i-a raspuns lui traian_mari

      exact aceeasi intrebare mi-am pus-o si eu. Am impresia ca erau la congresul PSD ca parca vazusem niste lideri de-ai lor p-acolo :)
    • +13 (17 voturi)    
      Nimeni nu stie ce-au fost secuii la baza (Duminică, 11 martie 2018, 9:30)

      cartofil [utilizator] i-a raspuns lui traian_mari

      dar toti sunt de acord ca n-au fost unguri...... Dar uite, ca s-au lasat pacaliti de cei care i-au considerat iobagi in vechime, le-au luat toate drepturile in imperiul austro-ungar, nu le-au dat niciodata proprietatea pamantului pe care statea de 700 de ani cum au facut-o romanii in 90 si acum incearca sa-i asimileze (cu investitii masive ale statului asiatic vecin).
      • +11 (13 voturi)    
        Constientizare (Duminică, 11 martie 2018, 13:38)

        motanul_gri [utilizator] i-a raspuns lui cartofil

        Judetele cu populatie predominant maghiara au, prin geografia lor, o pozitie enclavata, ele fiind situate chiar in centrul Romaniei. O eventuala autonomie teritoriala nu ar face decat sa izoleze si mai mult regiunea, transformand simultan liderii locali (unii dintre ei suspectati sau condamnati pentru coruptie sau alte fapte penale) in niste mici despoti care vor taia si vor spanzura netulburati in judetele lor.

        Evolutia naturala a Romaniei si Ungariei, ca si a restului statelor UE, este catre abolirea treptata a barierelor interne. Cei mai multi dintre noi intelegem ca aderarea la spatiul Schengen si la moneda comuna, desi temporar amanate, vor fi pana la urma niste evenimente inevitabile.

        In acest context, ce rost au revendicarile pentru crearea sau sporirea autonomiilor unor regiuni "istorice", care nu au mai existat ca atare de cel putin o suta de ani? Ce reprezinta ele, altceva decat niste masuri depasite de vremuri, anacronice?

        Romanii de etnie maghiara inteleg aceste lucruri mult mai bine decat maghiarii din Ungaria, aceasta fiind in esenta si cauza prezentei sub asteptari la mars.
        • +2 (4 voturi)    
          Nu exista etnie ci numai cultura (Duminică, 11 martie 2018, 17:49)

          cartofil [utilizator] i-a raspuns lui motanul_gri

          in spatiul in care traim si, probabil ca in cea mai mare parte a Europei. Amestecatura genetica este atat de mare incat nu se mai poate revedinca nimeni ungur , sau dac sau german.
  • +7 (11 voturi)    
    fara bannere si steaguri (Sâmbătă, 10 martie 2018, 23:35)

    ras-putin [utilizator]

    ai zice ca e adunarea simpatizantilor pesede de la congres: la fel de multi si toti in floarea virstei.
    • +14 (16 voturi)    
      au fost adusi cu autocarele (Duminică, 11 martie 2018, 3:03)

      Coco Whistle [utilizator] i-a raspuns lui ras-putin

      dragilor, nici in america in statele populate cu mexicani la greu nu exista autonomie 'teritoriala' si cu atit mai putin administrativa pe atentie criterii etnice. nu exista, punct. daca nu va place, sigur orban va primeste cu bratele deschise si va asigura orice zona din tara mama unde sa va declarati autonomia mult voita.
      • +12 (16 voturi)    
        Pai in Ungaria ungurii ii fac tigani (Duminică, 11 martie 2018, 9:31)

        cartofil [utilizator] i-a raspuns lui Coco Whistle

        Nu-i privesc de loc cu simpatie, nici vorba de legatura care exista intre noi si moldovenii nostri din Basarabia.
        • +8 (10 voturi)    
          Desconsiderare (Duminică, 11 martie 2018, 14:00)

          motanul_gri [utilizator] i-a raspuns lui cartofil

          Imi amintesc un articol din HN la inceputul anului despre un sondaj realizat in Ungaria privind dreptul de vot si de candidatura la alegerile de acolo.
          Majoritatea celor intrebati erau contra acordarii dreptului de vot maghiarilor cu dubla cetatenie din statele vecine, iar peste 70% nu doreau ca acestia sa aiba dreptul de a candida.

          Decat sa fie priviti cu desconsiderare ca niste veri indepartati in Ungaria, mai bine raman in Harghita si Covasna pe pamanturile locuite de stramosii lor timp de sute de ani.
          Aici este adevarata lor casa, pastrandu-si limba, traditiile si cultura, dar fiind simultan cetateni loiali ai statului roman, pretuiti si respectati de toti romanii care nu au in cap prostii vadimiste.
  • +14 (18 voturi)    
    lasa ca e bine... (Duminică, 11 martie 2018, 4:10)

    Foxcrawl.com [utilizator]

    sa mai stea si ei in strada si sa urle la luna, ca vad ca impotriva coruptiei nu au scos un cuvant.
    • +4 (4 voturi)    
      Secuii nu scot cuvinte impotriva (Duminică, 11 martie 2018, 18:42)

      Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui Foxcrawl.com

      coruptiei ?. Dar Laura Codrua Kovesi ce face?
      Gesticuleaza ca pentru surzi, sau ce ?
      Taica-su lui Laura Codruta Kovesi este roman get-beget, dar maica-sa are se pare radacini secuiesti.
      Codruta s-a nascut la Sfantul-Ghorghe, la numai vreo 10 km distanta de localitatea Dalnic, unde s-a nascut Gheorghe Doja la 1470. Are probabil in ea sange de conducator din neamurile lui Doja. In semn de respect in Romania sunt doua localitati care ii poarta numele, in Ialomita si in Bacau.
      Dupa ce o sa-l bage in pucarie de tot pe Dragnea, si localitatea Gratia din Telorman (unde s-a nascut Dragnea) isi va schimba numele in ,,Codruta Lascu" (numele din nastere a Laurei Codruta Kovesi). Asta, ca sa le aduca aminte celor din Teleorman, ca exista un judet cu codrii si paduri in Romania, care le baga pe liderii lor ajunsi la Bucuresti (cu ganduri pentru pentru furat), direct in puscarie.
  • +4 (8 voturi)    
    xxxxl (Duminică, 11 martie 2018, 4:58)

    vorbeste lumea [utilizator]

    nici bani de-un gulas nu mai aveti ...
  • +4 (8 voturi)    
    autonomie vs autonomie (Duminică, 11 martie 2018, 13:13)

    Paul_ [utilizator]

    In momentul in care isi voteaza la nivel local cam pe cine vor, cred ca au destul de multa autonomie. Din punct de vedere cultural cred ca nu prea au de ce se plange (cred ca pot merge cam la ce spectacole vor, iar in scoala cred ca numai sunt 3-4 obiecte care se studiaza in limba maghiara).

    Singura autonomie care liseste si la Miercurea Ciuc si la Timisoara si la Iasi este cea care tine de bani (adica mai mult din taxele locale sa se cheltuie la nivel local). Cred ca cei din Timisoara si Iasi ar vrea asa ceva, dar nu sunt singur ca cei din Miecurea Ciuc ar vrea.

    Cum ar fi daca salariile administratiei publice, educatia si sanatatea s-ar plati exclusiv din taxele stranse local?
  • +3 (9 voturi)    
    ce conteaza ca au fost doar 2000 (Duminică, 11 martie 2018, 14:05)

    averageJoe [utilizator]

    important e ca au declarat in unanimitate :)))
  • +4 (8 voturi)    
    o da (Duminică, 11 martie 2018, 14:54)

    I [utilizator]

    Erau la congresul partidului comunist psd la bucuresti. Nu l-ati vazut pe kelemen cum vorbea el frumos de la tribuna pentru o sala de hoti?
  • +3 (3 voturi)    
    Coroana Sfantului Sefan cel Mare (Duminică, 11 martie 2018, 17:07)

    Thriller [utilizator]

    Nu stiu de ce au ungurii obsesia asta cu Trianonul, este istorie veche, functioneaza cel mult ca precedent diplomatic. Intre timp alte tratate s-au succedat in stabilirea ordinii pe continent si toate au confirmat Transilvania ca parte a Romaniei. Daca, printr-o minune Transilvania ar deveni parte a Ungariei atunci multe milioane de romani ar deveni cetateni ungari, practic ar reinventa dualitatea trecuta insa de data asta ar fi o dualitate ungaro-romana iar romanii in Ungaria ar fi mult mai multi decit sunt azi unguri in Romania. Poate atunci ar invata in sfarsit toti romaneste, s-ar vorbi romana peste tot in Ungaria sau la Budapesta.
  • +2 (2 voturi)    
    REIAU O FRAZA DIN ARTICOL (Duminică, 11 martie 2018, 17:27)

    arheopterix [utilizator]

    Marsul pentru autonomie s-a incheiat .


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version