Planurile cadru pentru liceu au fost puse in dezbatere publica. Cum arata cele mai curajoase schimbari vizate de Ministerul Educatiei, dar si ce parere au expertii

de Nicoleta Onofrei     HotNews.ro
Duminică, 31 decembrie 2017, 14:28 Actualitate | Esenţial

documente
(31 Dec 2017) PDF, 71KB
(31 Dec 2017) PDF, 75KB
(31 Dec 2017) PDF, 62KB
(31 Dec 2017) PDF, 56KB
(31 Dec 2017) PDF, 62KB
(31 Dec 2017) PDF, 85KB

Ministerul Educatiei Nationale (MEN) si Institutul de Stiinte ale Educatiei (ISE) au lansat in dezbatere publica, pe 29 decembrie, trei variante privind planurile-cadru pentru invatamantul liceal, filiera teoretica. Doar a treia varianta ofera o mai mare libertate scolii, trunchiul comun fiind de 61%, iar curriculumul la decizia scolii fiind de 39%. Nu este nimic la alegerea elevului, iar schimbarile majore pe care le-ar propune cea mai curajoasa dintre cele trei variante sunt eliminarea unei ore de Fizica, eliminarea Limbii moderne 2 la profilul real, la clasele a XI-a si a XII-a, introducerea in Trunchiul comun a unei ore de Educatia vizuala, la clasele a IX-a si a X-a, respectiv Educatie artistica la clasele a XI-a si a XII-a, suplimentarea numarului de ore de Educatie fizica, precum si introducerea orelor de Consiliere. Acestea ar fi cateva dintre modificari, dar si mai mult timp pentru studierea materiilor optionale.

Potrivit Ministerului Educatiei, toate cele trei variante supuse consultarii urmaresc eliminarea unor incoerente/dezechilibre existente in actualele planuri-cadru si dezvoltarea unor oferte educationale care sa corespunda asteptarilor elevilor ce au optat pentru un anumit profil/specializare. Principiul de baza a fost acela de a asigura un trunchi comun (TC) pana in clasa a X-a, care sa permita tuturor elevilor ce vor finaliza invatamantul obligatoriu detinerea la nivel functional a celor opt competente-cheie. Fiecare varianta are o raportare specifica la rolul curriculumului diferentiat (CD) si al curriculumului la decizia scolii (CDS), situatie reflectata si de ponderile orare diferite, alocate acestora.

Prima varianta propune o distributie pe cele trei categorii de curriculum a pentru clasele IX-X  de 60% Trunchi comun, 35% Curriculum diferentiat si 3-5% Curriculum la decizia scolii. Propune plaja orara de 1-2 ore pentru CDS, fata de actualul plan-cadrul in care se aloca 1 ora. La clasele XI-XII: - Propunerea prezinta urmatoare distributie pe cele trei categorii de curriculum componente ale planului cadru 65% TC + 22% CD + 13% CDS.

Expertii care au gandit varianta motiveaza ca desi nu sunt incluse discipline noi, care sa promoveze abordari integrate, de tipul optionalului integrat la nivelul mai multor arii curriculare, asemenea abordari se vor putea regasi la nivelul programelor scolare pentru disciplinele obligatorii si al programelor scolare pentru CDS.

A doua varianta propune o proportie de 60% TC 27% CD + 10-13% CDS, la clasele IX ￯X, iar la clasele XI-XII propune o proportie de 60% TC +33% CD + 7-13% CDS. "Prin CD se asigura o specializare accentuata, alocandu-se un numar suplimentar de ore, in raport cu planul cadru actual, pentru disciplinele din aria curriculara care definesc specializarea respectiva", subliniaza Ministerul Educatiei.

A treia varianta pare cea mai curajoasa, in sensul ca ofera o mai mare libertate scolii, trunchiul comun fiind de 61%, iar CD si CDS de 39%, dar nu e nimic la alegerea elevului. Cu toate acestea, Ministerul Educatiei si Institutul de Stiinte ale Educatiei sustin ca "introduce elemente de inovatie mai profunda in planul de invatamant, oferind posibilitati de extindere a domeniilor de specializare ". Mai mult, potrivit celor doua entitati, aceasta varianta ar fi atat de inovativa incat "va necesita efort de adaptare la nivel de scoli" si avertizeaza ca prezinta o serie de "riscuri in gestionarea implementarii" legate de "fundamentarea si asigurarea transparentei deciziilor privind curriculumul stabilit la nivelul scolii si normarea cadrelor didactice" si "elaborarea programelor scolare, care trebuie sa raspunda simultan unor nevoi diferite, in functie de specializari.

Vom trece in revista modificarile propuse de cea de-a treia varianta, pentru ca este prezentata ca cea mai revolutionara, dar si riscanta.

Potrivit variantei revolutionare, la clasele a IX-a si a X-a, se reduce cu o ora numarul de ore alocate pentru Fizica si se introduce in Trunchiul comun o ora de Educatia vizuala si vor fi suplimentate orele de Educatie fizica, astfel nu se va mai face o ora ci doua. De asemenea, se introduce consilierea si este scoasa o ora de TIC.

Numarul de ore din Trunchiul comun va fi de 20 de ore, iar numarul de ore la decizia scolii ( curriculum diferentiat si la decizia scolii) va fi de 11 ore.

Exemple de discipline optionale recomandate pentru specializarea matematica-informatica si stiintele naturii: Astronomie, Inteligenta ecologica, Descoperiri stiintifice, Istoria ideilor si descoperirilor, Repararea calculatoarelor, Productie audio, Chimie si alimentatie, Inventica, Geologie, Spatiu si timp, Biologie marina/Ecosisteme marine, Geologie, Apa si viata, Arta si tehnologie, Design si tehnologie, Fotografie digital, Multimedia, Sah.

Exemple de discipline optionale pentru specializarea filologie, stiinte sociale: Educatie media, Teoria cunoasterii, Design interior, Scriere fictionala/creativa, Drama/teatru /teatru educational,  Discurs public/Public speaking, Jurnalism,  Elemente de etnografie si folclor,  Arta si comunicare,  Institutii europene, Istoria ideilor religioase,  Antopologie sociala si cultural, Cercetare si documentare,  Finante personale,  Etica aplicata,  Istoria Filozofiei,  Dimensiunea de gen de-a lungul istoriei , Dezvoltarea umana , Tehnici de invatare, Societate si cultura, Statistica aplicata in stiintele sociale, Corpul uman in arta si cultura, Arheologie.

La clasa a XI-a, profil real, specializarea matematica, a doua limba moderna nu va mai fi prinsa in trunchiul comun, aparand posibilitatea alegerii intre o ora si trei ore de discipline optionale. Acelasi lucru se intampla si la clasa a XII-a.

In ceea ce priveste zona de Matematica si Stiinte, atat la clasa a XI-a, cat si la clasa a XII-a, va creste numarul de ore din trunchiul comun de Matematica la 3 si va fi doar o ora obligatorie de Fizica, fata de doua, cum e acum, dar poate fi ales optional o ora sau doua in plus de matematica, fizica, chimie, biologie si alte doua-trei discipline optionale. Educatia artistica, dar si consilierea si orientarea vor deveni obligatorii. Vor fi doua ore obligatorii de sport, fata de una, cat e acum.

In concluzie, vor fi 19 ore in trunchiul comun pe saptamana si 12 ore stabilite la nivelul scolii.

Exemple de discipline optionale recomandate pentru specializarea matematica-informatica si stiintele naturii: Matematica consumatorului , Identitati virtual, Genetica si invatare, Animatie, Productie de film,  Statistica aplicata in stiintele naturii, Inventica, Stiintele creierului, Modelare matematica, Procesarea informatiei, Apps design, Animatie/Animatie 3 D, Inventica, Stiintele creierului, Graphic story-telling, Management de afaceri, Tehnologia muzicii, TIC pentru afaceri.

La profilul umanist, filologie, se introduce in trunchiul comun o ora obligatorie de literatura universala, atat la a XI-a, cat si la XII-a, iar curriculumul la decizia scolii va avea avea alocat intre 4 si 8 ore. De asemenea, va fi o ora obligatorie de stiinte in trunchiul comun, iar prin curriculumul la decizia scolii se va putea ajunge pana la trei ore de matematica si stiinte. Numarul de ore la socio-umane scade la una, iar la decizia scolii se va suplimenta cu una. Vor fi doua ore obligatorii de sport, iar consilierea va fi obligatorie, in trunchiul comun.

Note: Disciplinele care au alocata o ora pe saptamana pot fi organizate flexibil (o data la doua saptamani sau o disciplina pe semestru scolar, 2 ore/saptamana. - CDS se poate constitui din discipline ofertate la nivel national si/sau din discipline ofertate la nivelul unitatii de invatamant. Abordarile acestor discipine de CDS pot fi monodisciplinare sau integrate (interdisciplinar/transdisciplinar) si promoveaza in principal specificul specializarii.

Exemple de discipline optionale recomandate pentru specializarea filologie, stiinte sociale: Scriere fictionala/creativa, Drama/teatru /teatru educational, Discurs public/Public speaking, Jurnalism, Arta si comunicare, Istoria ideilor religioase, Dezvantaj si excluziune social, Antopologie sociala si cultural, Practica cercetarii sociale, Neurostiinte si educatie,  Sanatate si asistenta sociala si  Oportunitati de cariera.

Cum sunt vazute noutatile de un expert in Educatie

Presedintele Federatiei Coalitia pentru Educatie, Daniela Visoianu, nu vede prea multa inovare nici macar in varianta 3, considerata "mai curajoasa", in conditiile acestui 60% TC (Trunchi comun), subliniind ca incheie anul 2017 cu o dezamagire.

"Imi vine greu sa accept ca expertii nu stiu ce se intampla acum in colegiile si liceele din Romania(...). Aproape cred ca copiii expertilor care au lucrat la propuneri sunt toti premianti, au terminat de mult liceul sau sunt prea mici, au acces la meditatii cu cei mai buni si le sunt tolerate absentele de la orele plictisitoare, sau pur si simplu, nu isi bat capul sa comunice cu parintii lor...", a declarat pentru HotNews Daniela Visoianu.

Redam in continuare raspunsul complet cu privire la proiectele puse in dezbatere:

Concret, vedem ca un elev de liceu are 4 ore/zi de "obligatorii" (TC) si inca doua de "optionale", dar posibilitatea lui de alegere este "0" - nu exista optiunea de CDE - Curriculum la Decizia Elevului. Se mentine obligatia de a face alegeri "fundamentale" la varste nepotrivite. De exemplu, daca alege matematica, sistemul ii transmite ca nu are nevoie de a doua limba moderna, pentru ca, oricum, nu a reusit mare lucru in clasele IX-X, intr-o ora pe saptamana de franceza si germana. La 15/16 ani copiii au nevoie de procese de invatare/antrenare intense, care sa motiveze si sa provoace, in care sa exerseze perseverenta, greseala si reusita, adica de mai putine discipline si o alocare calitativ superioara, potrivita intereselor lui. Scoala isi uita misiunea de construire a caracterelor!

Asa cum a fost lansata consultarea, pare in pripa si usor de bifat la realizari. Argumentele si punctele critice sunt extrem de sumar prezentate. Nu stim impactul bugetar sau elementele pentru care trebuie calculat impactul bugetar; nu stim cine va sustine CD si CDS in conditiile actualului sistem de titularizare, probabil profesorii care au deja catedre in licee; nu se face referire la nevoia de formare a reurselor umane; nu putem anticipa impactul translatiei in invatamantul tehnologic si profesional.

Un argument des rostit este cel al constrangerilor legii - LEN 1/2011: nu putem schimba prea multe ca nu ne permite Legea. Am vazut in ultimele luni in avizare la CES (Consiliul Economic si Social) cate 2/3 modificari la LEN pe luna. Documentul pus in consultare putea contine si o varianta care impune modificari la LEN, le putea prezenta si argumenta - aceasta ar fi insemnat asumare si propunere de politica publica. O astfel de reforma presupune si decizie politica iar decizia politica nu se poate limita la Ordin de Ministru (cat de convenabil!).

LEN 1/2011 descrie idealul educational al scolii romanesti (art. 2 alin. 3). As vrea si eu sa vad, la sapte ani de la Lege, corelarea dintre planul cadru si "sistemul de valori necesare pentru implinirea si dezvoltarea personala, pentru dezvoltarea antreprenoriala, pentru participarea cetateneasca activa in societate, pentru incluziune sociala si pentru angajare pe piata muncii." Fiecare dimensiune si modul in care disciplinele si alocarea lor, sigur prin dezvoltarea de programe, le urmaresc. Ca mie mi se pare ca idealul educational este fugarit prin cotloanele CD si CDS-ului, unde poate-poate se intalneste cu vreo initiativa privata, locala sau vreun program de voluntariat."

Toti cei interesati - cadre didactice, specialisti in curriculum, elevi, parinti - sunt invitati sa participe si sa-si exprime punctele de vedere, sugestiile si propunerile pe adresa de e-mail info@ise.ro, pana la data de 26 ianuarie 2018, inclusiv.

prea multe ore! (Duminică, 31 decembrie 2017, 14:48)

Dedalus [utilizator]

Toate planurile au numar minim de ore 30.

Acest lucru inseamna 6 ore pe zi, in medie, ceea ce este imens, mult dincolo de ceea ce ar fi necesar in conditiile actualei societati.

Cea mai mare parte a educatiei are loc, sau ar trebui sa aiba loc, in afara scolii, in extracurricular (familie+scoala) sau in programe asumate individual de familie. In conditiile a 6 ore pe zi, acest lucru devine imposibil si afectereaza grav atat educatia cat si starea psihica a tinerilor.

Mai mult, disciplinele continua se fie separate ca pe vremea Revolutiei Industriale. Spre pilda, se fac in continuare stiintele naturii separat.

Un numar de 20 de ore pe saptamana , adica 4 ore pe zi este mai mult decat suficient. Acest lucru ar putea fi atins prin comasarea unor discipline si reducerea oreleor.

Asa cum arata acest plan cadru este unul creat pentru a mentine un numar de posture in invatamant, nicidecum unul creat pentru mileniul III.
      subscriu (Luni, 1 ianuarie 2018, 13:04)

Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

Școala azi este o varză totală, gîndită numai pt. profesori, cu o programă stufoasă care NU are nicio legatură cu intelectul real al copiilor. Un profesor stă în liceu maximum 4 ore. Apoi are program ”flexibil” (aia cu ”lucratul acasă”). Un elev stă și 7 ore. De ce?
        exista o explicatie :-) (Luni, 1 ianuarie 2018, 17:52)

Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

Numarul de ore in scoala pentru un professor se justifica prin faptul ca el este platit faptic si legal pentru 8 ore pe zi de fapt. Diferenta de 4 ore este dedicate pregatirii lectiilor.

Acest lucru nu se intampla insa, profesorii aloca acele ore corectarii testelor si foarte putin pentru pregatirea lectiilor.

Acest lucru deriva din manualele mult prea incarcate si incompetent alcatuite, din clasele prea numeraose (pana aici motive obiective) dar si din lenea cadrelor didactice - generate de lipsa oricarui control social asupra scoli si de inversarea valorilor in rtandul cadrelor didicatice ca reflectare a rasplatirii lenei de catre societate.
          situatia (Luni, 1 ianuarie 2018, 19:29)

Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

Un prof de grad mare are în contract obligația să presteze 40 ore pe săpt dar e obligat să stea în școală doar 16 ore pe săpt. În RSR profii erau în școală pîna la 14, zilnic, ca elevii să i poată găsi.
          Manualele sunt așa pt. a ajuta mafia meditațiilor.
          Mie imi convine de minune (Marţi, 2 ianuarie 2018, 18:52)

liberte, egalite, mouie pesede [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

Asta cu 4 h pe zi si cu 4 pentru pregatire pentru ca de pregatit nu prea ma pregatesc stiind intrucatva materiile (pentru ca eu le-am facut conform cu ceea ce am considerat ca trebuie facut si ca le este util studentilor) iar in celelalte ore pot sa ma duc sa predau la alta scoala (de fapt la alte scoli). In felul acesta pot cumula un salariu mai mare, avea vinerea libera si duce un trai decent. Meditatii am facut doar cand a fost nevoie, la minim si gratis intrucat nu am chef sa imi vina fiscul la usa.
      dar ... (Luni, 1 ianuarie 2018, 14:25)

georghe [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

Nu poți cunoaște mai mult, învățând mai puțin. În Franța elevii de liceu sunt la școală între 8,45-16.20 (cu petite pause și dejeuner ), 14 materii, 34-35 ore/săpt
        de privint in ansamblu (Luni, 1 ianuarie 2018, 17:48)

Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui georghe

Ba da. Pentru ca se adauga timpul in extracurricular care depaseste 20 de ore pe saptamana. Adica ar fi in total 40 d ore in ceea ce eu sustin.

In extracurricular alegi ce vrei si daca vrei, In definitive, familia este cea care decide ce si cat sa invete elevul.

Chiar daca oblige un elev sa stea 10 ore pe zi la scoala, daca familia nu aloca o valoare educatiei, elevul sta degeaba la scoala.

Eu sustin ca trebuie sa existe educatie obligatory (=in scoala) la minim - adica 20 de ore pe saptamana.

===

Nu as lua Franta ca exemplu, pentru ca pur si simplu este ramasa la o educatie primitiva. Este eficienta din cauza unei politici de resurse umane foarte drastica. Dar nu va tine mult.

O alta diferenta este cererea sociala pentru calificari inalte - foarte ridicata in Franta sifoarte scazuta in Romania.

Ce l-ar face pe un elev sa invete, chiar stand 10 ore pe zi la scoala, daca nimeni nu va avea nevoie de ceea ce el invata?

Nu, nu este un cerc vicios. Pur si simplu existent unui sector de afaceri puternic in parallel cu scaderea ajutaorelor sociale si un stat minimal art crea aceasta nevoie de calificari inalte.
          vrei sa argumentezi? (Marţi, 2 ianuarie 2018, 11:30)

T-Ora [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

"Nu as lua Franta ca exemplu, pentru ca pur si simplu este ramasa la o educatie primitiva."
          Vrei te rog sa dai niste exemple care sa sustina parerea ta despre educatia din Franta?
          Nu de alta dar locuiesc aici de peste 20 de ani, copiii mei invata in scoli franceze publice si rezultatele sunt foarte bune, atat in privinta culturii generale cat si a cunostintelor asimilate la materiile care ii intereseaza si pe care se bazeaza pentru o viitoare meserie.

Eu insumi am facut 4 ani de studii in Franta master si doctorat) si nivelul educational mi s-a parut extraordinar: am avut ca profesori somitati din lumea universitara si pastrez si acum niste amintiri foarte bune despre aceasta perioada.
            Francezi (Miercuri, 3 ianuarie 2018, 12:42)

Paesano [utilizator] i-a raspuns lui T-Ora

La nivel european, sistemul francez este unul mediocru sau poleit, mediu. Sigur, fata de cel autohton sunt foarte avansati.
              @invatamantul din alte tari (Miercuri, 3 ianuarie 2018, 18:46)

martipan [utilizator] i-a raspuns lui Paesano

Probabil nici sistemul de invatamant american nu trebuie luat in seama unde bacalaureatul se da din toate materiile, elevii de liceu stau de la 8 la 16h la scoala si uneori pana la 18-19h, cu o pauza de o ora de masa la pranz si pauze de 5 minute intre ore. Cei care vor sa faca meditatii dimineata cu profesor platit, vin de la 7h. La sfarsitul fiecarui semestru dau un examen de 90 de minute la toate materiile, acesta reprezintand 1/3 din medie. Copiii sunt repartizati de la clasa a VI-a in functie de nivelul la care fac fata si nu exista sa intervina nicio pila peste profesorul de la clasa. Se preda pe 3 niveluri de invatare principale (50%basic,35% honour si 15%advanced), la care se mai adauga clasele de dupa-masa unde merg copiii turbulenti care dimineata au fost exclusi de la cursuri si trimisi in camere de suspendare daca au perturbat procesul de invatamant. Nivelul la care au promovat se va reflecta in punctajul de la bacalaureat si doar o parte din cei care termina clasele de advanced la stat, merg la facultate. Bineinteles ca li se da si a 10-a sansa la ceilalti, profesorii facand meditatii cu ei pentru care sunt platiti in plus la salar! Profesorii sunt platiti si pentru serviciul pe scoala si pentru ca-i supravegheaza la banchet. Aceasta departajare este posibila si pentru ca toti elevii sunt adusi la scoala potrivita, gratuit cu autocare scolare. Mai exista clase speciale de copii violenti cu un numar mic de elevi la care intra 2 profesori la clasa. Exista si invatamantul privat unde sunt 18 copii in clasa si unde merg copiii exceptionali cu bani sau burse, care toti vor face facultate. Daca ministrii nostri ar da un search pe internet ar putea afla mult mai multe despre cum se face scoala in alte tari civilizate, dar probabil le este greu sa fie ministrii chiar si peste tastatura.
              Din pacate inca foarte multi continua sa se amageasca ca la noi se face scoala ( justitie, sanatate, drumuri etc) desi degradarea societatii nostre este caraghios de evidenta.
    la dispozitia scolii numai non-sensuri (Duminică, 31 decembrie 2017, 14:52)

Dedalus [utilizator]

Curricula la dispozitia scoli, din exemplele date, releva un anumit primitivism si lipsa de realism.

O disciplina cum e "Repararea calculatoarelor" spre pilda nu are nici o utilitate. Altele, cum e "inteligenta ecologoca" sunt purr si simplu non-sensuri. Nu exista asemenea discipline decat in capul celor care le-au propus.

In plus, rigiditatea planurilor cadru este fantastica. Nu pot sa inteleg ce s-a inamplat cu specialistii de la ISE. Le-a fost impus asa ceva, politic? S-au bagat neaveniti cu putere de decizie?
    sa incurajam profesorii capabili (Duminică, 31 decembrie 2017, 15:03)

Dedalus [utilizator]

As vrea totusi sa am o confirmare ca rezultatele dezbaterii publice vor fi publicate.

===

In c priveste "curriculum la alegere", atrag atentia ca este practice imposibil sa gasesti personae cu studii superioare care sa indeplineasca toate criteriile pentru a preda disciplinele respective intr-un mod care sa denote cunoasterea didacticii si pedagogiei.

La TIC spre exemplu, necesitatea studiilor de profil "garanteaza" ca persoanele respective. cele mai multe, nu vor sti cum sa predea tinerilor.

In plus, idea ca absolventii catastrofalului system al educatiei superioare din Romania, renumit prin formalismul sau, ar fi in pozitia de a preda nici ei nu stiu cum o materie pe carte oricum nu o cunosc, ma ingrozeste de-a binelea.

Sunt multe cadre didactice din pacate care nu au cunostinte minimale din disciplina predate si ascund acest lucru sub numar mare de teme, tacere sau dand vina pe tineri (care au si ei partea lor de vine, in ordine, dar asta nu e o scuza).

Aceasta saracie evidenta in cadre didactice este un al doilea motiv pentru care planul cadru ar trebui drastic redus, la maxim 20 de ore.

Nu vad la ce foloseste sa tii tinerii in scoala 30 de ore expunandu-i unor profesori semidocti sau chiar analfabeti care sa-i mai si chinuie.

Problema mare este ca de fapt cadrele didactice capabile sunt timorate si indepartate de colegii lor mult mai agresivi si inculti. Ori, printr-un plan cadru cu numar mare de ore, nu facem decat sa intarim armata incultilor agresivi si sa scadem sansele profesorilor onesti de a-si face datoria.
      selecția corectă? (Marţi, 2 ianuarie 2018, 17:04)

GinaC [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

Așa este, copiii ar trebui să aibă mai puține ore, iar acelea să fie ținute de profi competenți. Dar atâta vreme cât sistemul este captiv în mâna incompetenților agresivi, cum crezi că, la o eventuală reducere de personal, vor rămâne în sistem cei buni și timorați?
    Eh da... (Duminică, 31 decembrie 2017, 15:17)

imi_pasa_de_romania [utilizator]

Nicio ora optionala de Politica pentru viitorii carieristi din mediul public? Nu pot crede asa ceva!

Pe de alta parte, poate Politica nu este ceva ce se preda, ci este un talent innascut si transmis din generatie in generatie de securisti.

Ma mai asteptam la 3 ore in plus de Religie, 5 ore de Astrologie + Tarot, 4 ore pe saptamana pentru curs de Casierie si operare case de marcat, Curs de respiratie libera, Curs de clipit, Curs de gandit.

Ce este Educatia Vizuala? Imi imaginez o ora unde elevii stau nemiscati si se uita la filme de propaganda prin care este preaslavit partidul. Daca nu este asa, propun sa se desfasoare asa pe viitor!

Pai nu trebuie copiii invatati de mici pe cine sa slujeasca?
      mda (Luni, 1 ianuarie 2018, 10:06)

Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

Educatia politica, la fel ca religia ar trebui trimis in extracurricular. Asta nu inseamna ca scoala sa se retraga ci inseamna ca scoala sa colaboreze cu parintii.

Asa ceva in educatia noastra socialista (nu s-a schimbat de fapt nimic fata de communism, in afara de-ideologizare - si aceea nu chiar totala :-)) nu ai sa vezi.
        extracurricular? (Marţi, 2 ianuarie 2018, 12:32)

john-doe [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

Asta inseamna ca parintii, care in Romania sunt analfabeti politic, o sa formeze la randul lor alta generatie de analfabeti politic!. Nu poate fi 100% extracurricular, trebuie sa existe o cooperare, ba chiar si parintii ar avea nevoie de niste educatie in domeniu.
          Da (Marţi, 2 ianuarie 2018, 13:54)

Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui john-doe

Exact.

Dar nu trebuie sa asteptam ca scoala sa ia locul parintilor.

Eu nu am spus 100% extracurricular ci doar o parte. Si eu am spus ca extracurricular inseamna o legatura intre scoala si familie, desi, da ideal ar fi sa depinda doar de familie,
            extracurricular bis (Marţi, 2 ianuarie 2018, 15:19)

john-doe [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

Da, ai dreptate, asa ai spus, dar accentul trebuie sa cada si pe educatia parintilor, care, nu din vina lor, nu au mare valoare ca educatori, mai ales in problemele cetatii, adica politica!
    Romania va avea invatamant prost multi ani incolo (Duminică, 31 decembrie 2017, 16:03)

2087 [utilizator]

Ati vazut ce le poate capul in ultimii 27 de ani, nu se preda, se memoreaza cu forta.

Min. Educatiei are meseria de a vinde chestii si de a toca banii celor care n-au plecat inca.

Nu va asteptati sa fie invatamantul de stat ceva inafara de o risipa imensa de timp.

Mergeti la un privat de calitate sau mergeti in alta tara.
      educatia privata = educatie de stat (Luni, 1 ianuarie 2018, 10:05)

Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui 2087

Educatia privata e in cele mai multe cazuri la fel de proasta ca si cea de stat. Pentru ca educatia privata este supusa aceloradi reguli socialiste ca si cea de stat.
    ... (Duminică, 31 decembrie 2017, 16:49)

Flaviius [utilizator]

La ce profesori incapabili sunt in tara asta, nici propaganda n-ar fi in stare sa faca.Ca se cheama educatie vizuala, curs de tarot sau fizica, acelasi ziar il citeste dom' profesor.

Inainte sa sariti in apararea sufletelor gingase cu minti de geniu care ne educa pruncii ar fi util de verificat notele de la titularizari.Nu util, amuzant voiam sa zic.
      logic (Luni, 1 ianuarie 2018, 17:54)

Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Flaviius

Nu e vorba doar de notele de la titularizare.

Cadrele didactice sunt foarte slab pregatite porfesional pentru ca sunt pregatite tot de invatamantul superior din ROmania- despre care toata liumea e de accord ca e prabusit.

Cum at putea o educatie superioara proasta sa pregateasca niste cadre didactice capabile?
    M-au ametit de tot (Duminică, 31 decembrie 2017, 16:59)

Grandgousier [utilizator]

Cu pasareasca si limbutia profesorala.Vorbeste nene romaneste...De ex.matematica,ultimul an de liceu:se renunta la studiul derivatelor si integralelorAstfel,jumatate din ultimul an se va face recapitulare(pentru bac) ps.un an mai bun va doresc!
      Voi vreți derivate și integrale... (Duminică, 31 decembrie 2017, 18:23)

Nyk1 [utilizator] i-a raspuns lui Grandgousier

...cu o populație pentru care până și a-și scrie corect numele este o realizare?
      intelegere, nu rezolvare de exercitii (Luni, 1 ianuarie 2018, 10:04)

Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Grandgousier

Vorbim despre planurile-cadru. Adica numarul de ore pentru fiecare materie.

Desigur, exista o legatura intre programa si palnul cadru.

Studiul integralelor si derivatelor isi are sens doar daca el duce la intelegerea lor, nu la capacitatea de a rezolva exercitii.

Ori, in conditiile incare multe cadre didactice - prodiuse ale aceluiasi system educative prabusit - nu inteleg nici ele nimic din integrale si diferentiale ci doar deseneaza formule pe table, fara nici un sens, mai bine sa se renunte la ele asta conducand la scaderea numarului de ore in planul cadru. Sau ar trebui sa duca la asa ceva.
        Nu doresc sa scada numarul de ore (Luni, 1 ianuarie 2018, 19:39)

Grandgousier [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

In planul cadru.Ora in sine este organizata prost.Se pune accent pe predare si vatafie...Ia treci la tabla...Ia scoateti o foaie de hartie...Luni aveti TEZA...Se apropie EXAMENU...In afara de cosmare, nu obtineti nimic. Incercati altfel:10-12 minute de predare,urmate de exercitii Profesorul trece pe langa elev si corecteaza sau lauda.Asa merge treaba la meditatii(intr-un timp scurt se recupereaza ani de talalaiala),asa merge treaba si in artele martiale.Pe scurt,mai putina materie dar mai mult "antrenament".
          mileniul III (Marţi, 2 ianuarie 2018, 13:57)

Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Grandgousier

Nu prea merge asa.

Adica in prezent nu se mai poate asa.

Exercitii, antrenament pentru examen - astea nu duc la rezultate mai bune in viata si in societate ci doar la note mai bune, care de fapt nici ele nu mai inseamna nimic astazi. "Predarea" nu poate ramane o expunere de cuostinte la table, dupa cum nici invatarea nu mai consta in exercitii.

Viata s-a schimbat, societtaea s-a schimbat, pedagogia a ramas in urma. Din pacate, in Romania e mai in urma decat urma urmei,... :-)
            Va place sa fiti vatafi! (Joi, 4 ianuarie 2018, 0:09)

Grandgousier [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

Altceva nu va intereseaza! Examene,teze,extemporale,treci la tabla...Pentru asta ati intrat in invatamant,sa fiti mici dumnezei,copiii sa va stie de frica...Veti tine cu dintii de puterea voastra, pana se va duce totul dracului...Ii chinuiti pe copii cu"propozitia completiva directa":propozitia subordonata,avand la nivel de fraza rolul complementului direct pe langa propozitia regenta..."Nici invatarea nu mai consta in exercitii",spuneti dumneavoastra...Ardeti cartile lui GHEBA in piata Regele Mihai...
        se generalizeaza prea usor! (Marţi, 2 ianuarie 2018, 12:11)

T-Ora [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

Daca te referi la cunostintele matematice si la intelegerea lor, atunci trebuie sa faci diferenta intre cei care fac matematica pentru matematica si cei care aplica matematica in alte domenii. Un fizician are mare nevoie de stie sa rezolve ecuatii ( de exemplu) dar sigur nu va fi interesat de mecanismu matematic in sine: el este interesat de fenomenul fizic, are nevoie de anumite cunostinte matematice fara o aprofundare fundamentala. La fel si in alte discipline, economia de exemplu: oamenii folosesc matematica doar ca pe un mijloc nu ca pe un scop.
        Nu vad nimic rau ca un elev sa invete sa calculeze derivate si integrale daca asta ii ajuta in studiile alese ( oricum ai nevoie de stii niste formule pe de rost ca nu o stai sa deduci fiecare formula atunci cand ai nevoie).
        Bineinteles asta nu scuza proasta pregatire a multor cadre didactice, dar mi se pare ca se generalizeaza extrem de usor.
          oarecum (Marţi, 2 ianuarie 2018, 14:03)

Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui T-Ora

E vorba despre nivelul de specializare. Daca vorbim de studii universitare, desigur, depinde de tipul lor.

Dar la liceu, esentiala ramene intelegerea, nu "tehnica" de calcul.

Dar subiectul este planul cadru.

Eu sustin ca daca un elev de liceu tine sa invete integrale la cel mai inalt nivel, acest lucru nu are ce sa caute in programa, pentru ca fiecare dintre colegii ar putea avea alte intertese: sa spunem ca ar dori sa invete geometrie mai multa, sau probabilitati, samd,

In acelasi timp insa, toti au nevoie de intelegere.

Planul cadru actual incearca - laudabil -sa resolve acest lucru prin cresterea numarului d ore la dispozitia scolii - exceptional la prima vedere.

Numai ca asta inseamna cadre didactice specializate in asa ceva, care trebuie sa indepineasca toate conditiile pentru a fi cadre didactice, multe excesiv formale.

In extracurricular aceasta problema dispare.

Iar eu sustin ca nu se va putea rezolva nimic pe bucatele si in absenta cererii sociale. Iar cererea sociala nu o creeaza regimuri polticice socialiste cum e cel prezent din Romania.

Pana una alta insa, macar sa discutam aceasta abordare - adica a scaderii nuamrului de ore din planul cadru, cu incurajarea extracurricularului.
            echilibru (Marţi, 2 ianuarie 2018, 16:07)

T-Ora [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

Eu sunt de parere ca intr-un liceu cu profil mate-fizica de exemplu, trebuie sa se faca matematica si fizica la un nivel suficient de bun pentru ca elevii respectivi sa poata aborda o filiera universitara stiintifica. La fel pentru un liceu cu profil economic sau umanistic: trebuie sa primeze materiile respective.
            Nu poti cere ca la un liceu cu profil stiintific orientat mate, fizica, chimie sa se faca aceste materii la un nivel mediocru pentru a multumi toti elevii, inclusiv cei care au ajuns acolo din intamplare sau care pur si simplu nu sunt capabili sau nu vor sa invete.
            Trebuie pastrat un anume nivel la liceu, nu poti scoate din materie la fiecare 5 ani ca sa multumesti toata lumea si sa ia cat mai multi Bac-ul.
            Pe de alta parte, cum spuneam in comentariul anterior, este clar ca o problema de matematica si una de fizica vor fi abordate diferit de un elev care vrea sa faca la universitate matematica sau fizica sau unul care vrea sa faca o facultate tehnica , ASE-ul sau medicina. Cei din urma se vor multumi sa stie cum se rezolva problema, in timp ce cei pasionati de o anumita materie vor dori sa cunoasca esenta lucrurilor, ceea ce se numeste fundament.
            Eu nu cred ca scaderea numarului de ore este un lucru bun. Bineinteles nu sunt nici pentru incarcarea excesiva a programei dar cred ca un anumit echilibru trebuie sa existe.
            Ia sa vedem (Marţi, 2 ianuarie 2018, 23:43)

liberte, egalite, mouie pesede [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

"sa spunem ca ar dori sa invete geometrie mai multa"

Ce tip de geometrie nu necesita intelegerea algebrei, nu are nimic in comun cu algebra si pentru calculul unei suprafete se foloseste cu totul altceva decat o integrala? Ah, am gasit: aria cercului. :)) Trecem mai departe.
    Asta e o gluma, nu? (Luni, 1 ianuarie 2018, 10:32)

4Runner [utilizator]

Finante personale si, mai ales, Statistica aplicata in stiintele sociale sunt discipline trecute in dreptul filologiei!? Probabil ca e o gluma....
    Pai un ametit de la filologie abia ca stie tabla inmultirii si tu il incepi cu covariatii si deviatii standard? Ca doar asta inseamna statistica, (pentru inceput, atentie!) nu sa inveti cifre pe de rost. Pai statistica e grea la facultate, daramite la filologie in clasa a IX-a.
    Planurile cadru (Luni, 1 ianuarie 2018, 17:41)

Bambina [utilizator]

Nu exista nici o schimbare. Lasati Palnurile cadru si fdati posibilitatea elevului sa aleaga disciplinele si orele pentru care sunt interesati. Nu-i mai obligai pe elevi sa se incadreze in regimentele cadru. Alegerea orelor va putea fi partiala, dar le veti insufla independenta , alegerea etc. oricum dezastrul copiilor care au parcurs scoala este prea vizibil. Lasati constructiile cadru pentru ore, si ganditi ca absolventul trebuie sa fie un tanar care se poate incadra intr-o societate europeana El trebuie sa fie instruit in cultura generala, sa stie sa vorbeasca(adica sa poata fi inteles ce spune, poate o ora de dictie), sa aiba o orientare profesionala Un absolvent trebuie sa stie mai multa istorie despre Roamnia si despre lume.El trebuie sa invete comportament social si comunicare. lasati structura asta invechita si stati deoparte, lasand profesorii sa se documenteze asupra educatiei in alte state si sa poata aplica in Romania structura scolara liberi de orice ingradire a politicienilor, a ministrului, a inspectorului...mai toti cazuti in respectul nostru dupa dezastrul ultimelor serii de absolventi. Lasati profesorii sa gandeasca liber !
      totusi (Luni, 1 ianuarie 2018, 20:07)

Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Bambina

E cam greu sa organizezi educatia fara planuri-cadru. Eu nu stiu sa existe asa ceva, dar e posibil totusi sa fie pe undeva in asa- numita "educatie democratica" in care elevul allege singur ce sa invete, in scoala.

Dar de regula se folosesc planuri cadru.

Ce sustin eu este ca planrurile cadru sa oblige la un numar mai mic de ore in scoala - 20, urmand sa fie organizata o forma de orientare a educatiei extracurriculare sau lasata libera de tot.

Ce trebuie sa stie un absolvent- fiecare are alta parere despre asta.

Profesotrii nu se pot documenta in alte state din simplul motiv ca e nevoie de o limba straina si chiar si asa, e nevoie de capacitate de exprimare si de intelegere chiar in limba romana, Rare la multe cadre didactice.

In plus, nu te poti documenta in alte state daca nu stii un minim in disciplina ta.
        planuri cadru sa fie, dar pentru toată lumea (Marţi, 2 ianuarie 2018, 17:13)

GinaC [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

Planuri cadru sa fie, dar pentru toată lumea, adică pentru toate scolile. Adică ce-i atat de greu să permitem unui liceu cu un corp profesoral bine pregătit să mearga pe varianta ”mai mult extracurricular, mai mult integrat, mai mult la alegerea elevului”, iar acolo unde nu-s conditii, a se citi unde profesorii de-abia de-si stiu materia aia de manual invechita, scoala sa aleaga un plan cadru mai traditional?
        Ah, nu, nu-mi vorbiti de egalitatea de sanse, ea oricum nu exista ....
    Reforma reformei,... reformate ! (Marţi, 2 ianuarie 2018, 23:14)

deval [utilizator]

Ajungi sa te ingrozesti cand auzi cuvantul asta din gura unuia ca Pop&comp ! Ca mama sunt victima primului val de "reforma"al academicianei de renume judetean , coana Abramburica -denumita astfel cu talc chiar de colegii sai de partid (ajunge totdeauna mai tarziu si chiar altundeva decat acolo unde e asteptata ..)
    Intrebarile mele sunt :
    1 Educatie civica se face candva in cei 12 ani de scoala ca sa credem ca "tara" nu te vrea prost civic ?!
    2 S-au facut niste sondaje ca sa afle si isi doresc Ei sa studieze ca si optionale?
    3 Productie de film -serios ?