Romania, exportatoare de forta de munca inalt calificata: 15.700 de medici romani, 15.000 de cercetatori romani si numerosi IT-isti lucreaza in strainatate. De ce pleaca specialistii

de Alina Neagu     HotNews.ro
Vineri, 15 decembrie 2017, 13:39 Actualitate | Esenţial


Exportul medicilor
Foto: Laurentiu Diaconu-Colintineanu
Romania se numara printre tarile care exporta forta de munca inalt calificata, in special in domeniile cercetare, medicina si tehnologia informatiei, arata studiul "Emigratia fortei de munca inalt calificate din Romania. O analiza a domeniilor cercetare - dezvoltare, medicina si tehnologia informatiei si a comunicatiilor", realizat de Asociatia Romana pentru Promovarea Sanatatii, in cadrul proiectului EMINET - Dezvoltarea unei retele de organizatii active in domeniul migratiei. Potrivit studiului, 15.700 de medici romani, 15.000 de cercetatori romani si numerori IT-isti lucreaza in strainatate.

Principalul motiv care a determinat decizia de a emigra a specialistilor din cele trei domenii analizate, asa cum releva studiul, nu este venitul prea mic. Cel mai des invocate de specialisti au fost, in aceasta ordine: coruptia, lipsa oportunitatilor de dezvoltare profesionala, avansarea in cariera nebazata pe merite profesionale, birocratia din institutiile publice, veniturile mici si lipsa infrastructurii/echipamentelor tehnice.

Romania are nevoie de specialisti in formarea carora a investit, insa nu-i poate opri, deoarece libera circulatie si posibilitatea obtinerii unui nivel de trai mai bun atrag resursa umana inalt calificata spre statele mai avansate, state care recompenseaza salarial nivelul de calificare si ofera posibilitati de dezvoltare profesionala si personala, arata studiul.

Studiul releva existenta unor diferente in tendintele migratorii inregistrate in cele trei domenii: in timp ce in cercetare-dezvoltare migratia circulatorie si mobilitatea sunt mai accentuate datorita retelelor stiintifice, migratia medicilor tinde sa fie permanenta sau pe termen lung, iar in domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor (TIC), datorita specificului activitatii si dezvoltarii accentuate din ultimii ani, se remarca atat migratia cat si lucrul la distanta pentru angajatori straini.

  • Datele privind amploarea emigratiei inalt calificate

In ceea ce priveste cercetarea-dezvoltarea, diaspora stiintifica este alcatuita in prezent din aproximativ 15.000 de cercetatori romani activi in strainatate, pentru care Romania nu a reusit sa construiasca programe eficiente de atragere in tara, de reintegrare sau de angrenare in parteneriate cu cercetatori din tara. In Romania, in ultimii 20 de ani s-a inregistrat o reducere cu circa 30% a numarului de salariati din activitatea de cercetare-dezvoltare. De asemenea, numarul studentilor care au ales in ultimii 10 ani sa studieze in strainatate este de aproximativ 300.000, reducandu-se semnificativ baza de formare a unor noi generatii de ercetatori si perspectivele revitalizarii sistemului romanesc al cercetarii-dezvoltarii si inovarii.

In sistemul medical, conform estimarilor autorilor, aproximativ 15.700 de medici romani isi practica in prezent meseria in strainatate, cu precadere in state din vestul Europei (Germania, Marea Britanie, Franta).

Intr-o declaratie recenta a Societatii Nationale de Medicina de Familie, se mentiona ca deficitul de medici de familie este de aproximativ 600, deci nesemnificativ. Cu ocazia cercetarii intreprinse in 2017 prin proiect, referitor la deficitul de medici pe fiecare judet inregistrat de directiile judetene de sanatate publica, s-a aflat din raspunsurile partiale (24 din 42 de directii au oferit informatii) ca deficitul de medici specialisti era de aproximativ 4.700.

Prea putin se stie despre comportamentul de migratie al specialistilor din domeniul TIC. Specialistii TIC formati in Romania se pare ca lucreaza mai ales in statele UE precum Marea Britanie, Irlanda, Belgia, dar si SUA si Canada. In tara, lucrau in 2014 circa 120.000 de specialisti IT si se estimeaza ca, pana in 2020, cererea va ajunge la circa 300.000, din datele facute publice de Asociatia Patronala a Industriei de Software si Servicii IT (ANIS). Salariul mediu net in domeniu era de 5811 lei in luna ianuarie 2017 (cf. INS), fata de 2300 lei salariul mediu net pe economie.

  • Recomandari pentru decidenti

Pentru o mai buna gestionare a fenomenului emigratiei, sunt incluse si o serie de recomandari pentru decidenti, cum ar fi aceea de a colecta oficial datele despre romanii emigrati, inclusiv sub aspectele nivel de pregatire, ocupatia, legaturile profesionale cu Romania, precum si recomandarea de a creste fondurile alocate domeniilor inalt calificate afectate de migratie, cum este cercetarea-dezvoltarea si medicina. De asemenea, sunt extrem de importante proiectele in colaborare cu diaspora, mai ales pentru cercetare si medicina. Pentru ca principalele cauze care au dus la emigratia personalului inalt calificat nu pot fi remediate pe termen scurt si mediu (ex. coruptia din sistemul public), in ambele domenii amintite anterior este necesara incurajarea migratiei circulare, prin proiecte comune cu specialisti din alte tari si schimburi de experienta, stagii etc. In cazul TIC, se recomanda, printre altele, sprijinirea antreprenoriatului sisimplificarea procedurilor birocratice, o mai buna reglementare a dreptului de proprietate intelectuala in legislatie si facilitati fiscale.

Principalele rezultate ale studiului au fost prezentate saptamana aceasta in cadrul conferintei "Migratie si Munca in Romania", organizata de Coalitia pentru Drepturile Migrantilor si Refugiatilor (CDMiR) la Bucuresti. Studiul poate fi accesat la adresa:

Studiul a fost realizat in cadrul proiectului Dezvoltarea unei retele de organizatii active in domeniul migratiei (EMINET), proiect co-finantat printr-un grant din partea Elvetiei prin intermediul Contributiei Elvetiene pentru Uniunea Europeana extinsa.



















4604 vizualizari

  • +33 (39 voturi)    
    si sa vedeti ce-or sa plece la primavara (Vineri, 15 decembrie 2017, 13:45)

    bogdan1477 [utilizator]

    Cind or intra in vigoare legile justitiei, cam toti cei care nu vor sa traiasca intr-un teleorman nitel mai mare, sa vedeti atunci emigrare in masa. Vor ramane pe aici PSD si poporul PSD, sais- fure caciula unul altuia pina or ajunge la funcdul sacului.
    • -21 (27 voturi)    
      Induceți oarecum in eroare (Vineri, 15 decembrie 2017, 16:11)

      Gray51 [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

      România are medicii destui, poate chiar prea multi. Timpii de așteptare sunt mici, incepand de la urgențe, până la data operației. Tentativa de a aduce medicii la sate e doar o găselniță electorală. Nivelul e altul, nu se poate face medicina la sate, orașele mici și nici macar orașele medii. In ceea ce privește cercetarea, chiar că nu e cazul că România să și asume rol de vârf de lance în tehnologie. E ridicol. Întâi trebuie pus la punct ce avem. Foarte multe țări mari pur și simplu copiază tehnologia care emerge din SUA și Europa de Vest.
      Cât despre investiții pierdute, soluția e ca facultatea să nu mai fie gratis dar studentului să i fie garantat accesul la credite bancare pentru efectuarea studiilor.
      • +18 (22 voturi)    
        pe ce te bazezi? (Vineri, 15 decembrie 2017, 16:32)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Gray51

        Ai citi vrun studiu, ceva? Unii spun ca e fix pe dos:
        http://www.gandul.info/sanatate/romania-codasa-ue-la-capitolul-numarului-de-medici-pe-cap-de-locuitori-13701128
        http://www.radiounirea.ro/romania-are-cel-mai-mic-numar-de-medici-din-uniunea-europeana-raportat-la-mia-de-locuitori-8036.html

        Toti astia spun ca avem 2.5 medici la mia de locuitori, fiind ultimii din UE.

        Cit despre facultatea contra cost, aia chiar ar fi o idee buna, dar in articolul asta e vorba despre cu totul altceva...
        • -1 (3 voturi)    
          Mă bazez pe (Sâmbătă, 16 decembrie 2017, 9:09)

          Gray51 [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

          Faptul că dacă ai 2.5 medici Intr un salon, degeaba mai aduci 1.4 atâta timp cât nu ai antibiotice, de exemplu. Ideea că spitalele merg prost pentru că medicii au plecat in străinătate e o minciună comunistă extraordinar de gogonată. In plus, câți dintre medicii actuali lucrează doar un hei -rup de 40 minute, apoi stau la taclale interminabile și plecă acasă la 13:30? E o minciună parte din propagandă.
          • +2 (2 voturi)    
            te bazezi pe aberatii (Duminică, 17 decembrie 2017, 12:09)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui Gray51

            Si daca mai trec 10 ani fara investitii in infrastructura pentru sanatate, o sa ai tot 2.5 medici / salon, dar un singur salon...

            Faptul ca ai cea mai mare rata a mortalitatii infantile din Europa ce-ti spune? Dar ca speranta de viata sanatoasa este cu 15 ani mai mica decat a multor tari occidentale?
            Adevarul este ca specialistii pleaca. Cantitativ, poti sa o rezolvi din condei, dar calitatitv?.. Stim cu totii care sunt sansele sa mori intr-un spital din Romania. Oricine isi permite prefera sa se trateze intr-un spital din afara tarii.
          • 0 (0 voturi)    
            nu prea gasesc firul logic.... (Luni, 18 decembrie 2017, 9:56)

            bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Gray51

            Faptul ca nu sunt antibiotice inseamna ca nu ne mai trebuie nici medici? Sunt nenumarate exemple de spitale de prin orase mai mici unde nu mai e anestezist, pentru ca era doar unul si e in concediu, sau s-a imbolnavit. Stiu personal medici care fac ore suplimentare la greu ca sa asigure garzile. Sunt spitale unde in loc de 6 asistente pe salon sunt doar 2-3 si tre sa faca garzi la doua zile, etc, etc. Faptul ca tu stii un caz izolat unde doctorul pleaca la ora 13 acasa nu inseamna ca asha e in toata tara.
      • +10 (12 voturi)    
        Interzicere = incompetenta (Vineri, 15 decembrie 2017, 16:50)

        Soro [utilizator] i-a raspuns lui Gray51

        Atunci cand esti incompetent si nu poti face un program de mentinere a fortei de munca bagi legi de interzicere care nu vor face altceva decat sa faca oamenii sa plece mai devreme (inainte de facultate) sau sa gaseasca portite de scapare (angajati fictive pe minim salariu dupa facultate). In toate cazurile de constrangere in afara de cazul in care angajatul doreste sa ramana Romania pierde si nu exista constrangeri reale.
      • +1 (3 voturi)    
        sa fie (Vineri, 15 decembrie 2017, 21:34)

        baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui Gray51

        legati cu o funie pe care tot ei sa o plateasca. Purcelul atomic din koreea de nord te poate consilia, stie multe despre acest subiect si despre altele asemanatoare.
    • +13 (15 voturi)    
      Era de asteptat (Vineri, 15 decembrie 2017, 16:19)

      SebastianD [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

      Post 89 as zice ca am avut mai multe valuri de emigratie, din care majoritatea coincid cu o perioada in care PSD se afla la guvernare.
      - inceputul anilor 90 (directia Canada, Germania, Australia)
      - 2000-2001 (Iliescu se intoarce in forta)
      - 2006/2007 (val dominat de forta de munca necalificata spre Italia si Spania)
      - 2019-2011 (Franta, Germania, Irlana, aici a coincis cu perioada Boc de taieri)
      - 2013-2014 (Marea Britanie si Germania)
      - 2018 (fiecare pe unde apuca)

      Problema e ca dupa cum s-a vazut si la prezidentiale pleaca majoritar anti-PSD-isti ceea ce inseamna ca raman tot mai putini in tara, adica PSD isi va mentine ( sau chiar creste ) procentul si la urmatoarele alegeri, spre dezamagirea multora care cred ca in 2020 PSD-ul va fi inlaturat. Cu 4 parlamentari alesi de Diaspora, nici o sansa ...
      • +5 (9 voturi)    
        daca legile astea trec... (Vineri, 15 decembrie 2017, 16:35)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui SebastianD

        ... la viitoarele alegeri va mai fi doar poporul PSD in tara. Si nici nu va mai conta cine ce voteaza, vor avea ei grija sa schimbe regulile suficient incit sa cistige detasat. Uite de exempolu ce fac prietenii lor din Polonia:
        https://www.hotnews.ro/stiri-international-22179617-polonia-parlamentul-modificat-profund-timpul-noptii-codul-electoral-acordand-puteri-sporite-ministerul-interne-detrimentul-puterii-juridice.htm
        • -1 (3 voturi)    
          prietenii (Vineri, 15 decembrie 2017, 21:36)

          baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

          lor din polonia exista doa rin capul matale neocomunist, pis e un partid profund anticomunist si antirus, spre deosebire de pdsr si de tine.
          • +2 (2 voturi)    
            fapte, nu vorbe.. (Duminică, 17 decembrie 2017, 12:17)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

            si psd e partid anticomunist... toti membrii din conducerea partidului sunt milionari.

            prietenia care ii leaga este cea a infractorilor care vor sa scape de consecintele faptelor lor. cu orice pret.
          • 0 (0 voturi)    
            extremele sunt aceeasi mizerie (Luni, 18 decembrie 2017, 10:01)

            bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

            Ce importanta are ca se declara de stinga sau de dreapta atit timp cit distrug statul de drept? Crezi ca intre hitler si stalin a fost mare diferenta de viziune? Dictatura e dictatura indiferent de cine e declansata.

            Iar cind am zis "prietenii lor" m-am referit la toate declaratiile de admiratie ale PSD fata de grupul de la Visegrad. Lucrez cu materialuyl clientului aici.

            Cit despre "profund antirus"... asta se rezolva repede odata instaurata dictatura. E deajuns sa vina UE cu sanctiuni si sa ofere Putin ceva la schimb si imediat se schimba macazul.
      • +2 (2 voturi)    
        Nu chiar (Vineri, 15 decembrie 2017, 18:21)

        ACP [utilizator] i-a raspuns lui SebastianD

        problema e ca multi antip$disti nu se duc la vot iar p$distii se duc dupa biserica...
  • -11 (23 voturi)    
    bullshit (Vineri, 15 decembrie 2017, 13:47)

    Wildschwein_007 [utilizator]

    Motivul "nu este venitul prea mic". Da ba, in Romania un doctor castiga fix cat un doctor in Germania, de exemplu... siiiigur.
    • -6 (12 voturi)    
      mai incearca (Vineri, 15 decembrie 2017, 15:39)

      Gelum [utilizator] i-a raspuns lui Wildschwein_007

      Sigur, dar și cheltuielile sunt mult mai mari. Proportional ajungi tot cam acolo. Dar sa zicem ca iti raman mai multi bani pe benzina, dar, oops, sa intretii o masina in Germania e destul de scump ( cam triplu ca in Romania ).

      Nu uita sa pleci cu SIM de Romania, ba nu, ia-l si pe DIGI, ca altfel fara 100 euro pe luna internet + telefonie nu scapi aici.

      Asa ca nu mai manca chestie din aia mirositoare de porc mistret.
      • 0 (10 voturi)    
        nu stii (Vineri, 15 decembrie 2017, 16:56)

        Wildschwein_007 [utilizator] i-a raspuns lui Gelum

        ce inseamna venit. Si te adresezi mizerabil, fara sa ma cunosti. Venit inseamna ce intra net in casa pe luna, ia si te intereseaza. Eu nu am zis ce poti face cu banii si cat costa nu stiu ce in nu stiu ce tara. Mucegaiesti pe undeva prin Vitan? Sau ai avut deja curajul sa pleci cu tot cu familie in vest, asa cum au facut altii, ca sa poti sa-ti dai cu parerea pe-aici?
      • -1 (1 vot)    
        Noroc că amărâții care au traversat Mediterana (Sâmbătă, 16 decembrie 2017, 9:13)

        Gray51 [utilizator] i-a raspuns lui Gelum

        Nu și au dat seama.
    • +7 (13 voturi)    
      deci sa inteleg ca tu stii mai bine... (Vineri, 15 decembrie 2017, 15:44)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Wildschwein_007

      ... decit aia care au plecat? Sondajele astea se fac pentru a intelege de ce pleaca personalul calificat si pentru a incerca sa facem ceva sa nu plece, Nu ca sa-si auda fiecare convingerea scrisa acolo. Ca salariu ca-n Germania nu ai cum ii face medicului din Romania, atit timp cit in germania bugetul pentru sanatate e de 5400 de eur/locuitor/an, iar la noi e de 14 ori mai putin, adica 388 eur. Dar macar poti sa varuiesti spitalul, sa pui in functiune aparatura deja cumparata si care zace prin depozite, sa asiguri un climat decent de munca, perspective de avansare meritocratica, nu pe pile. Si atunci poate o parte din medici ar ramane.
      • +7 (7 voturi)    
        am plecat si eu demult (Vineri, 15 decembrie 2017, 16:58)

        Wildschwein_007 [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        bai nene. Poate ca doar in cazul meu venitul pe familie e de 7 ori mai mare ca in Ro, si-mi ajung banii de mult mai multe chestii.
        • +2 (2 voturi)    
          Citeste mai atent (Duminică, 17 decembrie 2017, 12:20)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui Wildschwein_007

          Articolul nu spune ca venitul este irelevant, doar ca nu este principalul motiv.

          Daca o gandesti un pic, are o oarecare logica. Salariul unui medic roman o fi mai mic, dar si costurile sunt mult mai mici. Si multi medici isi pot rotunji usor veniturile cu cateva ore pe zi la o clinica particulara.
        • 0 (0 voturi)    
          ai prea multe convingeri (Luni, 18 decembrie 2017, 10:04)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Wildschwein_007

          Poate in cazul tau banii reprezinta totul. Poate in alte cazuri, faptul ca sotul/sotia cistiga decent in Romania, sau ca mai ai si un parinte de ingrijit, sau ca ai copiii deja la scoala si n-ai vrea sa-i rupi de prieteni, sau poate ca pur si simplu nu vrei sa pleci in alta tara... poate ca unul din aceste motive sau toate la un loc i-ar face pe unii sa nu plece. Nu toata lumea are pe primul plan al prioritatilor banii.
          • 0 (0 voturi)    
            da (Marţi, 19 decembrie 2017, 13:30)

            Wildschwein_007 [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

            cred ca ai dreptate... La fiecare e altfel.
    • +3 (5 voturi)    
      Comparati mere cu pere (Vineri, 15 decembrie 2017, 19:15)

      vlad.pe [utilizator] i-a raspuns lui Wildschwein_007

      In Germania, Franța sau Belgia, ca doctor ai acces la multe cursuri de perfecționare, ai aparatura de specialitate, in Romania secolului XXI, multe spitale au Tomograful defect, trebuie sa te programezi cu câteva zile înainte, asta in orașele mari ca cele mici nici nu viseaza la asa ceva.

      Chiar dacă pana la urma ramai cu aceeași bani, in est doctorii sunt respectați, in Romania trebuie sa ia spaga sa aibe un trai decent, asta după 6 ani de facultate si rezidentiat cand ajung la salariul unei femei de serviciu intr-o banca sau multinațională.
  • +9 (13 voturi)    
    hai psd... (Vineri, 15 decembrie 2017, 13:50)

    liviu_ [utilizator]

    distruge-ti si codu fiscai si codu penal ... si o sa vedeti si mai multi care lucreaza in strainatate...
  • -11 (11 voturi)    
    numerori (Vineri, 15 decembrie 2017, 13:56)

    Adran [utilizator]

    great. chiar ca numerori.
  • +14 (14 voturi)    
    sa plece toti care pot (Vineri, 15 decembrie 2017, 14:00)

    i_on [utilizator]

    sa plece toti cei care pot, sa nu ne strice media incompetentei nationala; ne meritam soarta astia care ramanem, sa fim in continuare condusi de elita agro-zootehnica de la caracal/teleorman
    iar daca nu pleaca, sa stie ca nu suntem in stare sa le oferim ceva spre mai bine, putem doar sa ii mintim si pe ei si sa ne mintim si intre noi mai departe
  • -6 (16 voturi)    
    ce procent (Vineri, 15 decembrie 2017, 14:00)

    cugetatorul [utilizator]

    Tinand cont ca peste 2 milioane de romani au emigrat numai dupa revolutie parca nu mi se pare asa mult, poate era mai interesant sa se spuna ce procent din cei emigrati sunt fost inalt calificati si ce procent de intalt calificati au ramas in tara (si mai ales cati lucreaza efectiv pe aceasta inalta calificare)
    • +12 (14 voturi)    
      nu mai e nevoie (Vineri, 15 decembrie 2017, 15:46)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui cugetatorul

      In citeva luni procentul de inalt calificati (pe bune, nu cu doctorate gen serban nicolae) care lucreaza in tara va ajunge in marja de eroare a masuratorii, deci va fi aproximat la zero.
    • +1 (1 vot)    
      Toarșu Cutezătoru, pardon, Cugetătoru, (Duminică, 17 decembrie 2017, 13:08)

      Spiky [utilizator] i-a raspuns lui cugetatorul

      Domne, revizuiți datele, domne... nu este vorba de 2 milioane, alea a fost cu acte, domne... este 4,5 milioane, spre 5... adică 25% din populația țării... După Siria, unde este război civil, următoarea țară ca procentaj din populație este România... Normal, că de fapt PCR-PSD duce un război civil financiar-bugetar-fiscal cu oamenii normali...cum ar veni oameni de bine, cu lămpașe ca să ne lumineze, cu cozi de târnăcop, ca să ne maseze, contra nenorociții dă inelectuali, care gândește în loc ca să muncește, ca tot fraierul votac PCR-PSD....
  • +9 (15 voturi)    
    Exodul va continua ! (Vineri, 15 decembrie 2017, 14:01)

    Plagarus [utilizator]

    Nu stiu 3 motive de a se ramane in RO,incaputa pe mana dropiilor penale.(329 de deputati si 136 de senatori )
  • +14 (20 voturi)    
    Dar de un tobosar si un fotomodel masculin (Vineri, 15 decembrie 2017, 14:01)

    A_n_c_a [utilizator]

    nu aveti nevoie ?

    Spitalele sunt insalubre, lipsite de medici, de fonduri, dar pline de boli.

    Nivelul invatamantului romanesc a scazut la cel mai jos nivel din Europa. Un popor fara cultura este cel mai usor de manipulat.

    Cercetare?! Ce-i aia?!

    Conchid: suntem bolnavi, saraci, din ce in ce mai inculti... o trista realitate care va fi greu de schimbat in conditiile actuale.
  • +17 (25 voturi)    
    #metoo (Vineri, 15 decembrie 2017, 14:09)

    georgebb [utilizator]

    Eu am rezistat pana anul acesta; anul trecut chiar ma gandeam sa preiau vreun proiect din sectorul public. Dar PSD-ul m-a convins ca imi bat joc de copii mei stand aici.
    Asa ca incepand din septembrie contribui la bugetul altei tari.
    • +9 (11 voturi)    
      felicitari! (Vineri, 15 decembrie 2017, 17:18)

      Itsoc [utilizator] i-a raspuns lui georgebb

      acelasi lucru fac si eu din aprilie 2017 si cred ca e cea mai mare realizare din ultimii 5 ani!
  • +18 (24 voturi)    
    corect (Vineri, 15 decembrie 2017, 14:11)

    dum_i [utilizator]

    Pot sa confirm. Inginer IT cu medic, plecati din tara pentru o viata mai linistita.

    Ca bani, raportat la puterea de cumparare am fi mai avuti decat aici unde suntem.

    Dar aici ai servicii pentru ce taxe platesti.

    Si bun simt.

    Si zona libera de pesedisti.
    • +13 (15 voturi)    
      si fenomenul va lua amploare (Vineri, 15 decembrie 2017, 15:50)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui dum_i

      Cel putin in IT, e mai bine in Romania deict in UE (no vorbim se SUA, acolo e alt nivel de salarizare). Dar nu vreau sa-mi cr4esc copiii in republica Teleormancu manuale avizate de ministrul genunche, cu ministrul culturiii cautind bojdeuca lui Creanga pe la Botosani si cu ministrul justitiei aranjid un post calduts lu' fiu-su' doar pentru ca e sef de universitate. Ori ii invingem, ori plec.
      • +2 (4 voturi)    
        dap (Vineri, 15 decembrie 2017, 18:11)

        georgebb [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        IT si aici; Discutia asta am avut-o cu sotia. Salariul net in afara abia acopera cheltuielile noi legate de mutare (chirie, gradinita, after-school); la sfarsit, in materie de bani suntem cam tot pe acolo.

        Diferenta este ca in Romania traiam intr-o bula: casa persoanala ca sa scap de blocurile comuniste, mers cu masina peste tot pentru ca transportul in comun este ineficient si varza, gradinita privata, abonament clinica privata si eventual interventii medicale tot la privat. Iar gramada de bani pe care o trimiteam la buget o vedeam rispita.

        Aici sunt feriicit sa folosesc transportul in comun, bicicleta; copilul este trimis la scoala publica; de sistemul medical nu m-am lovit inca. Serviciile administrative sunt geniale, ca sa ma inregistrez la primarie a durat 10 minute, m-am dus cu contractul de inchiriere, operatorul a introdus toate datele in sistem si mi-a tiparit o foaie pe care am semnat. Ah, si am facut asta la ora 20:00. Acum trebuie sa cer cazier, programul la consulatul roman de aici pentru astfel de cereri este luni si miercuri de la 10:00 la 13:00 :-) .
        • +1 (1 vot)    
          asta aud si eu de la prieteni (Luni, 18 decembrie 2017, 13:27)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui georgebb

          Si probabil tot pe afara voi ajunge si eu in jumate de an daca nu se intimpla vro minune si se blockeaza incalecarea justitiei.
  • +14 (20 voturi)    
    Cauza e simplă (Vineri, 15 decembrie 2017, 14:14)

    reiand [utilizator]

    Toate astea din cauza hoților și criminalilor din PSD, care au confiscat țara cu minerii în 1990 și de atunci își promovează acoliții incompetenți și fără principii morale în poziții de putere, cu unicul scop de a fura cât mai mult fără să sufere consecințe. De asta și atacă justiția zilele astea.

    Consecințele sunt sărăcia, abuzul și moartea prematură: în spitale din cauza infecțiilor, pe șosele din cauza drumurilor proaste, acasă din lipsa medicamentelor. PSD este un partid de hoți criminali, continuatorii comuniștilor și groparii României.

    Oare când ne vom trezi și îi vom trage la răspundere pentru crimele lor?
  • +10 (16 voturi)    
    si o sa mai plece (Vineri, 15 decembrie 2017, 14:30)

    ion-ion-ion [utilizator]

    Si o sa plec si eu.... din pacate.
  • -12 (18 voturi)    
    un ordin de marime superior.. (Vineri, 15 decembrie 2017, 14:35)

    demaGOGU [utilizator]

    ...150,000 cercetatori
    ...150,000 medici
    ...150,000 IT&Inginerie

    se cheama cream-skimming si este unul dintre motivele principale ptr care s-a produs marea rasturnare din '89.
    • +12 (16 voturi)    
      Logica matale... (Vineri, 15 decembrie 2017, 15:43)

      Sani [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Este sa ramana PSD-ul sa amplificam cream-skimming-ul!

      Bai, ia zi, are un plan B PSD-ul tau, ...sa aduca niscai migranti somalezi (pirati adica?) in locul nenorocitilor de IT=isti, medici & cercetatori?

      Bai de la Ilici incoace ati saracit tara asta de neuroni pentru a putea conduce gloata, iar acum plangi cu lacrii de crocodil...

      Bai, voi, PSD-istii si BOR aveti un contract cu clanul Cordunenilor?
  • +23 (27 voturi)    
    Nu exportam, ci FUGARIM oamenii capabili (Vineri, 15 decembrie 2017, 14:39)

    CezarN [utilizator]

    Tari care exporta forta de munca sunt multe, si asta poate este normal. Tarile care exporta forta de munca tin legatura cu cei plecati, ii tin aproape, le folosesc experienta si expertiza pentru a ridica economia tarii de origine.
    Noi, Romania, pare ca ii uram pe cei plecati. Si reciproc este valabil atata vreme cat ei au fost pur si simplu rejectati de tara pentru a face loc mafiotilor din politica si beizadelelor si tiitoarelor lor
  • +11 (13 voturi)    
    Credeti ca PSD-ului ii pasa de recomandari? (Vineri, 15 decembrie 2017, 14:39)

    Jos_Dictatura_Dragnea [utilizator]

    Ei fura ce apuca, va irositi timpul.
    • +3 (9 voturi)    
      cum sa nu ii pese (Vineri, 15 decembrie 2017, 15:52)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Jos_Dictatura_Dragnea

      Se uita la principalele motive ale plecarii si le supraliciteaza ca sa plece mai multi :)
  • +13 (13 voturi)    
    Asta se numeste..... (Vineri, 15 decembrie 2017, 14:39)

    polonyca [utilizator]

    Sabotarea Ec Natrionale !!!! Pt astfel de spete.....cine este direct raspunzator ???? Astept un raspuns clar ....si scurt !!!:)
    • +1 (1 vot)    
      Răspunsul scurt: (Duminică, 17 decembrie 2017, 13:40)

      Spiky [utilizator] i-a raspuns lui polonyca

      PCR-PSD. Răspunsul lung: PCR-FSN-PDSR-PSD-USL-PSD + anexele:PRM, PUR-PC, UNPR, ALDE, ETC. ...
  • +12 (14 voturi)    
    De astia ne batem joc... (Vineri, 15 decembrie 2017, 14:42)

    Soro [utilizator]

    ... ca de aia pleaca.
    Multi dintre "ajunsii" Romaniei nu au nici o calificare. Cei care au o buna calificare nu au timp sa politicianisme asa ca nu sunt bagati in seama ... deci pleaca.
    Tehnocratii sunt vazuti ca oameni neinteresanti in tara noastra si in general sunt putin coruptibili..... deci nu isi gasesc loc in tara noastra ... deci pleaca.
    Asta e o scurta descriere a ceea ce face inalta coruptie si hotie din Romania.
    Probabil diletantii se bucura ca locul celor buni e luat de ei. Si cum sunt mai multi diletanti decat tehnocrati ... se voteaza PSD.
  • -10 (18 voturi)    
    Asta e UE (Vineri, 15 decembrie 2017, 14:45)

    mcris [utilizator]

    Cei mai buni pleaca din zonele sarace din est la salarii mai mari in vest. In acest fel estul, privat de specialisti, devine si mai sarac. Cica Uniune cu doua viteze.
    • +8 (14 voturi)    
      In tarile mai serioase (Vineri, 15 decembrie 2017, 15:22)

      eleVenereCtions [utilizator] i-a raspuns lui mcris

      se depune macar un efort ca cei care altfel ar pleca sa ramana. Tocmai de-aia faptul ca PSD-ul isi bate joc de IT-sti e o asa mare problema, ca asa o sa vedem un exod nou, 100% indreptatit.
    • +10 (14 voturi)    
      dupa tine (Vineri, 15 decembrie 2017, 15:26)

      alex34 [utilizator] i-a raspuns lui mcris

      UE e de vina ca tine usile deschise si ofera oportunitati....ce nesimtiti sa ofere ei salarii mari si un trai decent, dar la saracii din est care ar putea trai pe spatele specialistilor astora nu se gandesc? P.S. vezi ca scrie clar ca nu salariile sunt motivatia principala ci coruptia si incompetenta atotprezenta, dar cu asta banuiesc ca nu ai nici o problema..
      • -1 (1 vot)    
        "scrie clar" (Sâmbătă, 16 decembrie 2017, 1:51)

        mcris [utilizator] i-a raspuns lui alex34

        Este citat un "studiu" care nu exista - linkul nu duce nicaieri.
    • +9 (17 voturi)    
      Daca tu crezi (Vineri, 15 decembrie 2017, 15:30)

      Cetatean002 [utilizator] i-a raspuns lui mcris

      ca spacialistii pleaca din Ro pentru ca salariile sunt mai mari sau pentru ca exista UE inseamna ca traiesti intr-o lume foarte trista. Eu de exemplu am un salariu echivalent cu unul din UE, dar aleg sa plec in Belgia pe acelasi salariu, chiar daca o sa am cheltuieli mai mari, dar acolo stiu ca am un sistem de sanatate din care pot sa ies cu capul inainte, nu cu picioarele, am un sistem de educatie care imi permite sa cresc un copil care sa aiba un viitor, si am siguranta ca infractorii sunt la inchisoare iar statul are grija sa ramana acolo nu sa ii scoata cat mai repede. Spacialistii nu sunt capsunari, ei nu pleaca pentru bani, bani fac si in Romania destui, pleaca pentru un mediu propice dezvoltarii, mediu pe care Ro nu il ofera. Nu e UE de vina ca esti tu sarac, tu esti de vina ca esti sarac . Si sincer, chiar imi pare rau ca sunt multi in situatia ta.
      • -1 (3 voturi)    
        nu stiu (Sâmbătă, 16 decembrie 2017, 0:38)

        Wildschwein_007 [utilizator] i-a raspuns lui Cetatean002

        de ce voi astia din IT aveti impresia ca numai voi munciti si deci numai voi meritati super salarii...
        • 0 (0 voturi)    
          nimic mai gresit (Luni, 18 decembrie 2017, 15:37)

          Cetatean002 [utilizator] i-a raspuns lui Wildschwein_007

          eu imi doresc ca toata lumea sa ia salarii mari, sa ia salarii pe merit, nu din spaga, furt, sau pe pile. Faptul ca spaga, furtul sau pilelele nu sunt prezente in IT fac super salarii, nu existenta lor.
      • +1 (1 vot)    
        Esti logic incoerent (Sâmbătă, 16 decembrie 2017, 2:04)

        mcris [utilizator] i-a raspuns lui Cetatean002

        Eu -am zis ca sunt sarac. Nici macar n-am zis ca traiesc in Romania.
        • 0 (0 voturi)    
          Pleonasm (Luni, 18 decembrie 2017, 15:32)

          Cetatean002 [utilizator] i-a raspuns lui mcris

          Daca tot te joci cu dex-ul, ai grija cum o faci. Si daca ai bani, tot sarac ramai
    • +9 (13 voturi)    
      Total gresit. Uita-te la motivele plecarii (Vineri, 15 decembrie 2017, 15:55)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui mcris

      In IT de exemplu, e macar la fel de bine aici comparativ cu UE. Chiar stiu citiva care voiau sa se intoarca de prin Germania. Dar cind vad ce grozavii voteaza parlamentarii nostri, le trece de Romania.

      Asha, de curiozitate, ai citit principalele motive ale plecarii?
      • 0 (2 voturi)    
        vezi raspunsul meu putin mai sus (Sâmbătă, 16 decembrie 2017, 1:53)

        mcris [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        Daca e la fel de bine nici nu ma intereseaza. Aglomeratia in oras e maxima, imbulzeala peste tot, nu ai unde parca masina, trafic de groaza etc.
        • 0 (0 voturi)    
          depinde de oras... (Luni, 18 decembrie 2017, 13:30)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui mcris

          In Iasi nu e char asha jale cu traficul (20-30 min cu masina, pina in 40 de minute cu tot cu parcat copiii la gradi), firma asigura parcarea (oarecum contra-cost, dar este). Cam din motivele enumerate de tine am refuzat sa merg in Bucureti. Si aud ca si in Cluj devine cam la fel...
    • 0 (0 voturi)    
      nu stiu (Sâmbătă, 16 decembrie 2017, 18:01)

      Wildschwein_007 [utilizator] i-a raspuns lui mcris

      de ce-ti da lumea minus. Ai dreptate, asa functioneaza treaba. Din cate inteleg, faci parte din diaspora ca si noi.
  • +12 (14 voturi)    
    elucidare (Vineri, 15 decembrie 2017, 14:56)

    Dimijoarei_Obt [utilizator]

    De dragnea, de aea !
  • +2 (2 voturi)    
    link eronat (Vineri, 15 decembrie 2017, 15:01)

    easiaddy [utilizator]

    LInkul catre studiu duce la "Page not found".
  • +15 (17 voturi)    
    . (Vineri, 15 decembrie 2017, 15:14)

    g01an [utilizator]

    uite aici efectele acestor mentalitati pe care le promoveaza psd-u si postacii lu' peste prajit. cand o sa va ajunga mamicile si bunicile la spital sau la pensie, ce o sa va faceti ba tampitilor daca tara asta nu-si respecta specialistii si oamenii cu carte? nu sunt doar conditiile de munca si salariile problema, este vorba si de respect la mijloc, de demnitate...

    astia de la putere isi permit sa plece in afara sa primeasca ingrijiri medicale, dar restul care ii sustin, pot face asta?
  • +6 (14 voturi)    
    Doamne ajuta (Vineri, 15 decembrie 2017, 15:15)

    Zummm [utilizator]

    Sa evadeze cat mai multi de toate categoriile
  • +13 (17 voturi)    
    De ce pleaca romanii inalt calificati? (Vineri, 15 decembrie 2017, 15:23)

    fgheorghe [utilizator]

    Raspunsul este atat de simplu incat este de mirare ca dupa atatia ani nu am invatat nimic.
    In anul 349 ien Aristotel a scris ca pentru a fi fericiti avem nevoie de principii morale si intelectuale, sanatate, bani, prieteni si o societate justa in care sa traim.
    Poti sa le ai pe toate celelalte,dar daca nu ai o societate corecta, nimic nu conteaza.

    Asa ca oamenii renunta la prieteni pentru a le avea pe toate celalte.
  • -9 (9 voturi)    
    Cavemeni cu farfurii zburatoare (Vineri, 15 decembrie 2017, 15:37)

    Lucian Ilea [utilizator]

    noi suntem cel mai civilizat popor din univers
    io am 16 copii
    m-o violat primul meu dragon Betty cand aveam 11 ani
    intr-o pestera frumoasa 8 oute necolorate albe am avut
    si or iesit si Claudia si Alina si Alexandra si Mihaela si aia 2 fii ai mei mafioti unu Lucian si alalalt nu mai stiu cum il cehama
    in fine
    am 22 de oua in total
  • +13 (13 voturi)    
    o tara condusa (Vineri, 15 decembrie 2017, 15:44)

    OmniStudio [utilizator]

    dupa capul lui Dragnea, Codrin, Nicolicea si Jordache...
    alesi "democratic"!

    Pai de ce ai ramane in ea?
  • -7 (13 voturi)    
    Sa stam stramb si sa judecam drept. (Vineri, 15 decembrie 2017, 16:03)

    Marionette [utilizator]

    Pe timpul lui Ceasca eram 23 de milioane. Daca estimam ca natural pana acum populatia a ramas tot 23 de milioane dar 6 milioane au emigrat inseamna ca din 6 milioane doar 45.000 lucreaza ca ingineri medici sau cercetatori. Daca ne uitam la cati medici, cercetatori si ITisti sunt in tara corespunzator celor 19 milioane vom constata ca procentul celor care lucreaza pe aceste specializari este chiar mai redus decat procentul natural de medici, cercetatori si IT-isti. Concluzia? NU suntem exportatori de forta de munca inalt calificata. Daca din 6 milioane 4 milioane erau inalt calificati, da frate, asa era!
  • +8 (10 voturi)    
    "Plecat" nu inseamna "disparut" (Vineri, 15 decembrie 2017, 16:30)

    Habermas [utilizator]

    Ba chiar cei aflati acum in alte tari sunt in mod sistematic UMILITI, IMPIEDICATI, Tinuti la Distanta de catre haita PSD-ALDE-UDMR.

    S-a intamplat cum s-a intamplat. Dar o Diaspora Profesionala puternica poate fi un atu absolut formidabil pentru dezvoltarea unei tari (de exemplu Israel, Irlanda, etc). Insa Mafia Locala nu vrea ca Romania sa fie o Tara Occidentala, dezvoltata, puternica. Mafia vrea sa transforme Romania in Ferma lui Daea, unde oamenii sunt transformati in oi si sunt tinute in tzarcul minciunii, lipsei de educatiei si misticismului religios retrograd.

    Si pe cat pariati ca Diaspora Romaneasca impreuna cu Romanii Adevarati din tara vor ajunge la un nivel de saturatie si furie incat - ca sa scurtez - ii vor RADE pe mafioti? Chiar credeti ca acesti oameni vor tace si vor lasa lucrurile la cheremul lichelelor?

    Nu stim ce va fi, dar eu asa cred. Romania Globala nu se va lasa calcata in picioare de cercopitecii de inspiratie sovietica care au infectat Romania / Europa. "Lupii liberi" se vor intoarce, ca au ceva de lamurit cu Daea.
  • -7 (11 voturi)    
    nu vor bani dar pleaca la mai mult (Vineri, 15 decembrie 2017, 17:00)

    demaGOCU [utilizator]

    Sa-i creada mutu.
    • -2 (2 voturi)    
      asa (Sâmbătă, 16 decembrie 2017, 0:34)

      Wildschwein_007 [utilizator] i-a raspuns lui demaGOCU

      ma gandeam si io, vezi comentariile mele...
  • +2 (4 voturi)    
    Coruptia (Vineri, 15 decembrie 2017, 18:23)

    ACP [utilizator]

    pe primul loc si tocmai s-a legalizat. Minunat parlament...
  • +2 (4 voturi)    
    Partidul PSD se bucura (Vineri, 15 decembrie 2017, 19:18)

    vlad.pe [utilizator]

    Partidul PSD se bucura, vor fi mai putini partizani #rezist iar ei isi vor putea pune in practica planul de furat. Cine sa-i impiedice ? pensionarii care se uita la A3 ?
  • +1 (3 voturi)    
    FOARTE SIMPLU (Vineri, 15 decembrie 2017, 22:29)

    A310 [utilizator]

    pentru motive financiare , asa cum procedez si eu de mai mult de 10 ani .
  • 0 (0 voturi)    
    Scuzati-ma ca revin , (Duminică, 17 decembrie 2017, 19:10)

    A310 [utilizator]

    dar piramida lui Abraham Maslow , ne spune tot , de ce pleaca oameni dintr-un loc in altul


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică