Capusele au chinuit vietuitoarele de pe pamant inca din Cretacic / O specie descoperita in chihlimbar a primit numele Dracula

de G.S.     HotNews.ro
Joi, 14 decembrie 2017, 7:37 Actualitate | Esenţial

Capuse de pe vremea dinozaurilor, prinse in chihlimbar
Foto: Twitter
Capusele, celebrii paraziti care raspandesc boli, au facut viata vietuitoarelor un calvar cu mult inainte de aparitia omului, chiar si dinozaurii numarandu-se printre victimele acestor insecte amatoare de sange, conform unui studiu publicat marti in jurnalul ''Nature Communications'', citat de Reuters si Agerpres.

Oamenii de stiinta au descris mai multe capuse, dintre care unele necunoscute pana acum, pe care le-au denumit dupa personajul Dracula, descoperite in fragmente de chihlimbar gasite in Myanmar, datand din urma cu 99 de milioane de ani. Printre acestea se numara o astfel de insecta inca prinsa de o pana ce pare sa provina de la un dinozaur cu pene din Cretacic.

Una dintre aceste insecte apartine speciei Deinocroton draculi, insemnand ''capusa teribila a lui Dracula'', care la momentul descoperirii era atat de plina cu sange incat dimensiunea ei era de opt ori mai mare decat in mod normal.

Insa o eventuala clonare a dinozaurilor pe baza probelor gasite - asa cum poate suna familiar din romanul si filmele Jurassic Park - este imposibila, potrivit cercetatorilor. ''Se pare ca tehnicile moderne nu pot extrage ADN - sau cel putin nu ADN suficient de bine conservat - din incluziunile in chihlimbar (organisme ramase captive in aceasta rasina). ADN-ul nu rezista trecerii timpului, atunci cand este ingropat milioane de ani in chihlimbar'', a declarat paleontologul Ricardo Perez-de la Fuente din cadrul Muzeului de Istorie Naturala al Universitatii Oxford, unul dintre cercetatorii care au participat la studiu.

Chihlimbarul, o rasina fosilizata, s-a dovedit a fi o remarcabila fereastra catre trecut, numeroase specii de animale mici si de plante fiind conservate in acesta, in toate detaliile lor.

Caracteristicile penei descoperite alaturi de un exemplar tanar de capusa nu le-au permis insa cercetatorilor sa poata identifica o anumita specie de dinozaur cu pene care reprezenta ''meniul sangeros'' al acestor paraziti. Oamenii de stiinta banuiesc faptul ca acesta a fost un dinozaur alergator sau poate o pasare primitiva, o ramura a dinozaurilor.

Două dintre căpușele Dracula au oferit informații adiționale indirecte cu privire la acești paraziți care se hrăneau cu sânge de dinozaur. Structuri de dimensiunea unui fir de păr de la anumite larve de gândaci din familia Dermestidae au fost identificate atașate de corpul căpușelor. Acești gândaci trăiesc și în zilele noastre și se regăsesc în cuiburi, hrănindu-se cu pene, piele și păr provenite de la ocupanții acestora.