CSM intentioneaza sa modifice Ghidul privind relaţia dintre sistemul judiciar din România şi mass – media, in sensul limitarii drastice a accesului presei la datele din dosare aflate in curs de cercetare si interzicerii filmarii persoanelor audiate intr-o cauza indiferent de calitatea lor. Daca ziaristii afla totusi de o audiere sau o perchezitie, CSM propune urmatoarele: “se vor institui de îndată măsuri de protecţie fizică, inclusiv prin panouri mobile, a perimetrului astfel încât să fie împiedicate oportunităţile de imagine din partea altor entităţi”. Propunerile de modificare a Ghidului au fost transmise la sfarsitul lunii octombrie printr-o circulara instantelor si parchetelor din tara pentru a formula observatii.

Dan Diaconescu, cu catuseFoto: NewsIn

Redam mai jos integral continutul circularei transmise instantelor si parchetelor din tara dupa o sedinta a comisiei 2 din CSM din data de 24 octombrie. Subiectul a fost semnalat in premiera de Libertatea.ro:

“In şedinţa din 24 octombrie 2017, Comisia nr. 2- „Resurse umane şi organizare" a analizat punctul de vedere al Direcţiei Legislaţie, documentare şi contencios privind propunerile de modificare a unor dispoziţii din Ghidul privind relaţia dintre sistemul judiciar din România şi mass - media, formulate prin Raportul Inspecţiei Judiciare nr. 6999/IJ/1586/DIP/20 î 6 şi propunerile formulate de Biroul de informare publică şi relaţii cu mass-media, în scopul implementării unor prevederi ale Directivei (UE) 2016/343 a Parlamentului European şi a Consiliului din 9 martie 2016 privind consolidarea anumitor aspecte ale prezumţiei de nevinovăţie şi a dreptului de a fi prezent la proces în cadrul procedurilor penale, precum şi faţă de cele dispuse în şedinţa Comisiei nr. 1 - Legislaţie şi cooperare interinstituţională din data de 22 iunie 2017 vizând necesitatea actualizării prevederilor Ghidului.

1. Propunerile de modificare şi completare a Ghidului privind relaţia dintre sistemul judiciar

din România şi mass-media, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii

nr. 482/2012, cu modificările şi completările ulterioare (denumit în continuare Ghid), formulate de

Inspecţia Judiciară, sunt următoarele:

- analizarea oportunităţii modificării Ghidului, respectiv a dispoziţiilor art. 27, în sensul de a nu se mai permite eliberarea niciunui act din cursul urmăririi penale;

- aducerea la cunoştinţa publicului a modului de soluţionare a cauzelor aflate pe rolul organelor de urmărire penală prin emiterea unui comunicat de presă;

elaborarea unor comunicate cu protejarea datelor cu caracter personal, indiferent de calitatea persoanelor, în conţinutul cărora să fie descrisă pe scurt fapta şi încadrarea juridică a acesteia.

2. In ceea ce priveşte propunerile de modificare şi completare a Ghidului formulate de către

Biroul de informare publică şi relaţii cu mass-media, acestea au vizat completarea art. 25 şi art. 33

din Ghid, după cum urmează:

La articolul 25, alineatul (7) se modifică şi va avea cu următorul cuprins:

..(7) In mod excepţional, dacă reprezentanţii mass-media sunt prezenţi la locul unde se desfăşoară activităţile menţionate la alin. (6) [audierea persoanelor - indiferent de calitatea acestora, ridicările de documente şi obiecte, percheziţiile domiciliare sau informatice ele] şi nu există riscul afectării mersului anchetei penale sau dreptului la imagine ca parte a dreptului la viaţă privată al persoanelor implicate, se va confirma existenţa unei proceduri in curs şi se vor institui de îndată măsuri de protecţie fizică, inclusiv prin panouri mobile, a perimetrului astfel încât să fie împiedicate oportunităţile de imagine din partea altor entităţi

Background.Directiva 2016/343 nu obliga insa statele membre UE sa adopte masuri specifice si in nici un caz nu se refera la panouri mobile sau alte actiuni concrete de protejare a imaginii. In plus, directiva se refara la protejarea imaginii persoanelor incatusate sau in uniforma de penitenciar, recomandand autoritatilor competente “sa se abtina de la prezentarea persoanelor suspecta sau acuzate ca fiind vinovata, in instanta sau in public, prin utilizarea unor masuri de constrangere fizica, cum ar fi catusele pentru maini sau pentru picioare, boxele de sticla sau custile, cu exceptia situatiilor

în care aceste măsuri sunt necesare din motive specifice cauzei, fie legate de securitate, inclusiv împiedicarea persoanelor suspectate sau acuzate de a se răni sau de a-i răni pe alții ori de a distruge bunuri de orice tip, fie legate de împiedicarea persoanelor suspectate sau acuzate de a se sustrage urmăririi sau de a avea contact cu persoane terțe, cum ar fi martorii sau victimele”.

“Atunci când este fezabil, autoritățile competente ar trebui, de asemenea, să se abțină de la a prezenta persoanele suspectate sau acuzate, în instanță sau în public, purtând uniforme penitenciare, pentru a evita să dea impresia că sunt vinovate”, se mai arata in preambulul directivei”.

Articolul 5 din Directiva prevede urmatoarele:

Prezentarea persoanelor suspectate și acuzate

(1) Statele membre iau măsuri adecvate pentru a garanta că persoanele suspectate și acuzate nu sunt prezentate ca și cum ar fi vinovate, în fața instanței sau în mod public, prin utilizarea unor măsuri de constrângere fizică.

(2) Alineatul (1) nu împiedică statele membre să aplice măsuri de constrângere fizică impuse de circumstanțele specifice cauzei, legate de securitate sau menite să împiedice persoanele suspectate sau acuzate să se sustragă sau să ia contact cu terțe persoane.

Altfel spus, modificarea Ghidului in sensul propus de CSM adauga semnificativ la Directiva UE din 9 martie 2016 “privind consolidarea anumitor aspecte ale prezumției de nevinovăție și a dreptului de a fi prezent la proces în cadrul procedurilor penale”.

In decizia din 24 octombrie, cand CSM a decis sa transmita circulara cu propunerile de modificare a Ghidului pentru relatia sistemului judiciar pentru cu mass-media, se arata ca instantele si parchetele urmau sa-si transmita punctele de vedere in doua saptamani. Nu este clar daca acest termen a fost depasit si care este pozitia magistratilor din sistem referitor la propunerile de modificare a Ghidului.