Curtea Constitutionala a admis partial, marti, sesizarea depusa de 38 de parlamentari ai PNL si USR privind proiectul de modificare a legii referendumului. Judecatorii Curtii au apreciat ca "este intemeiata critica referitoare la faptul ca, prin art.6 alin.(5) fraza a doua din legea de modificare a Legii nr.3/2000, data organizarii referendumului pentru revizuirea Constitutiei ar urma sa fie stabilita de Guvern, fiind nesocotite, astfel, competentele constitutionale conferite Parlamentului, prin art.151, in ceea ce priveste dreptul de a declansa un referendum national."

Curtea ConstitutionalaFoto: CCR.ro

Plenul Camerei Deputatilor a adoptat pe 5 septembrie proiectul de modificare si completare a Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, proiect contestat ulterior de PNL si USR la Curtea Constitutionala.

"PNL nu a contestat Legea 3/2000 in forma actuala, care permite organizarea oricarui referendum, ci am contestat legea de modificare a acestei legi prin care Parlamentul, CCR si presedintele au fost eliminati din procedura legala si constitutionala prevazuta anterior cu privire la stabilirea obiectului si datei de organizare a referendumului", declara atunci deputatul PNL Iulia Scantei.

"Pentru aceleasi ratiuni este neconstitutionala si abrogarea, facuta in scop corelativ, prin pct.3 din legea criticata, a art.15 alin.(1) din Legea nr.3/2000, care stipuleaza expres ca obiectul si data referendumului se stabilesc prin lege", se arata in comunicatul Curtii Constitutionale.

De asemenea, Curtea Constitutionala "a mai constatat ca prevederea din articolul unic pct.2 din legea criticata [cu referire la art.6 alin.(7) din Legea nr.3/2000], care reglementeaza suportarea din bugetul de stat a cheltuielilor pentru organizarea si desfasurarea referendumului national privind revizuirea Constitutiei, se regaseste deja in acelasi act normativ, fiind inclusa, de fapt, in art.61 din Legea nr.3/2000, potrivit caruia cheltuielile pentru organizarea si desfasurarea referendumului se suporta din bugetul de stat, pentru referendumul national, astfel ca este redundanta referirea expresa la referendumul pentru revizuirea Constitutiei, care este, de asemenea, un referendum national. Or, in jurisprudenta Curtii Constitutionale (a se vedea Decizia nr. 61 din 7 februarie 2017), s-a statuat ca existenta unor paralelisme legislative conduce la incalcarea art.1 alin.(5) din Constitutia Romaniei in componenta sa privind calitatea legii."