Liviu Papadima, prorector al Universitatii Bucuresti, a declarat luni ca din testarile internationale a reiesit ca elevii romani sunt cei mai demotivati privind invatatura, iar un manual unic pe fiecare disciplina inseamna toceala, informeaza Agerpres.

"Manualul unic inseamna toceala. Asta am trait eu in adolescenta mea, nu as vrea copiii nostri sa retraiasca acelasi lucru. (...) Din testarile internationale a reiesit ca elevii din Romania sunt de departe cei mai demotivati in ce priveste invatatura. Nu ne comparam cu nimeni din jur, nu ne comparam cu bulgarii, nu ne comparam cu ungurii, sarbii si asa mai departe. Nu mai suntem doar coada plutonului, suntem departe, departe de toti ceilalti. Asta este un motiv de ingrijorare. Ce face ministerul in aceasta conjunctura? Gaseste un tap ispasitor. De toate astea sunt de vina, evident, editorii, manualele si asa mai departe, noi cu invatamantul suntem perfecti", a afirmat Papadima, la o dezbatere.

In opinia sa, revenirea la manualul unic si restrictionarea materialelor auxiliare nu constituie rezolvari pentru problemele si asa "suficient de grave" cu care se confrunta invatamantul romanesc, deci nu se va produce o descrestere a abandonului scolar, o ridicare a performantelor elevilor din Romania comparativ cu aceia din alte tari, ci dimpotriva.

"Problema cea mare este ca nu doar ni se ofera o solutie eronata si nociva la problemele pe care deja le are invatamantul, ingrijoratoare este calea pe care o deschide aceasta pretinsa solutie. Ganditi-va ca spunem tot timpul ca exista un divort intre scoala romaneasca si societate, ca e mult prea distantata scoala de societatea actuala si e o plangere indreptatita. Societatea functioneaza tocmai intr-o permanenta deschidere a surselor de informare, a surselor de formare, a surselor de educare si asa mai departe, intr-un moment in care scoala face exact miscarea inversa, se incapsuleaza in niste resurse limitate care nu vor aduce nimic bun. Ganditi-va ca pasul urmator ar fi sa introducem acelasi principiu si la nivel universitar. De ce sa nu avem un singur manual la Fizica in universitate, nu? Pasul urmator poate sa fie carte stiintifica. De ce sa scoatem carti stiintifice la voia editorilor? Iar pasul ultim poate sa fie mass-media si asta este ingrijorator", a explicat Papadima.

Intrebat despre manualul cu 14 materii, el a spus ca acesta arata o conjunctura nefireasca. "Aia a fost o solutie de avarie care, ma rog, a functionat, va functiona pentru doua luni, dar evident arata ca suntem intr-o conjunctura complet nefireasca. Adica totusi nu se poate organiza o licitatie ca sa fie finalizata la timp, ca de aici a plecat toata problema?", a afirmat Papadima.

El nu crede ca manualul unic este o reteta pentru o noua generatie de olimpici.

"Noi ne laudam cu olimpici. Olimpici are orice natiune, oricat de saraca. (...) Daca va uitati la testarile internationale, veti vedea ca si procentul elevilor performanti, deci aceia care se situeaza in, sa zicem, primele 5% ca rezultate, e mai mic in Romania decat in alte tari si nu olimpicii sunt problema Romaniei. Problema Romaniei sunt miile de scoli in care se face carte pe apucatelea si acest analfabetism functional cu rezultate dezastruoase. Analfabetism functional inseamna ca da stim sa citim, dar nu intelegem nimic, stim sa scriem, dar nu putem sa redactam o cerere", a adaugat Liviu Papadima.