Mihnea Andrei Ocian, acum in clasa a XII-a, a fost medaliat cu bronz la Olimpiada Internationala de matematica desfasurata la Rio de Janeiro, vrea sa ajunga student la Cambridge si crede ca sistemul educational romanesc este prea incarcat, cu notiuni de care elevii nu au nevoie, scrie Agerpres.

'Trec clasa a XII-a la Colegiul National de Informatica 'Tudor Vianu' din Capitala. Matematica ma ajuta sa am un viitor, probabil ca voi face o stiinta exacta, informatica. E frumos sa vezi cum progresezi. E si o pasiune a mea si atunci nu resimt efortul. Din clasa a V-a particip la olimpiada nationala in fiecare an, a fost un fel de traditie pentru mine. Acum a fost prima internationala', se prezinta Mihnea Ocian, care planuieste sa ajunga student in Anglia.

Ar vrea sa studieze computer science in Anglia, ia in calcul sa plece, intrucat, considera tanarul, are mai multe oportunitati acolo, oamenii cu care intra in contact au pasiuni comune. Dincolo de renumele facultatii.

'Cred ca la Cambridge, dar nu sunt inca sigur, in toamna acestui an trebuie sa ma decid. Aceasta ar fi tinta. Parintii ma sustin, le pare rau ca voi pleca, pentru ca suntem apropiati si atasati, dar isi dau seama ca pentru mine e mai bine. Ma sustin si moral, si logistic, cum pot ei. Profesorii m-au incurajat, sunt mandri de mine, banuiesc', spune Mihnea.

Isi aminteste ca atunci cand era mai mic, dupa primele olimpiade nationale, profesorii aratau mai multa incantare, insa pe masura ce a crescut, entuziasmul acestora nu a mai fost la fel, sau cel putin nu s-au manifestat.

'Cand ne-am intors de la Olimpiada Internationala din Brazilia, am fost asteptati de doi profesori care au fost si cu lotul in Brazilia, dar s-au intors mai repede. Atat', mai spune olimpicul.

Ca sa se pregateasca pentru olimpiade, a lucrat din mai multe culegeri si a incercat, pe cat posibil, sa nu renunte la activitati specifice varstei.

'Care este secretul? Trebuie sa lucrezi cat mai variat, ca sa poti fi pregatit pentru orice tip de problema. Sa nu fii luat prin surprindere, daca lucrezi foarte multe pe un anumit domeniu si nu esti pe alte domenii pregatit. Cat mai variat, pentru ca nu stii ce ti se da. Concursul a fost greu, a fost cea mai grea olimpiada din ultimii 10-15 ani, nu a fost niciun punctaj maxim. Ma rog, intr-un fel este interesant sa participi la o astfel de olimpiada care iese din tipare, este si o atmosfera frumoasa. Patru ore jumate, trei probleme, tu cu tine, au fost emotii. Au fost sase probleme, trei in prima zi, trei in a doua', isi aminteste Mihnea despre atmosfera de la un astfel de examen.

Era loc si de mai bine in ceea ce priveste rezultatele, crede el, dar mai este constient ca 'sa ajungi la olimpiada internationala nu se intampla in fiecare zi'.

Pentru Bacalureatul pe care il va sustine la anul, in vara, se pregateste la scoala. 'La limba romana facem la clasa subiecte de acest tip, la informatica, cealalta materie la care dau Bacalaureatul, la fel, facem la clasa si serios. Limba straina, pentru ca in Anglia dau examen de limba, este echivalat, nu cred ca mai dau', a adaugat Mihnea Ocian.

'Am incercat de-a lungul timpului sa pastrez un echilibru intre munca si viata personala, sa nu-mi fie acaparata toata viata de olimpiada. Dar, sigur, anul acesta, in apropierea olimpiadei internationale, am lucrat mai mult, poate au fost momente cand am simtit ca in loc sa fi lucrat, sa fi iesit afara la fotbal. Sunt perioade la inceputul anului cand nu lucrez pentru ca nu am timp, merg la scoala si la alte activitati, dar in apropierea olimpiadei stau acasa mai mult si lucrez. Eu stiu, 6-7 ore', isi descrie el programul.

Nu a facut sport de performanta, dar joaca tenis si fotbal.

'Ma duc la concerte, am fost si la Untold. Anul acesta au fost poate momente cand prietenii s-au dus la film si eu... Am prieteni din mai multe domenii. (...) In vara, am fost intr-o tabara de o luna in America, inainte de olimpiada internationala, unde m-am pregatit cu americanii, eu cu inca un coleg. Societatea de Stiinte Matematice din Romania a primit o invitatie de la societatea americana sa trimita doi elevi. Dupa ultimele trei baraje, eram pe locul doi si au decis sa trimita primii doi elevi la momentul respectiv, lotul international nu era definitivat, dar trebuia sa ia o decizie pe moment. (...) A fost o experienta interesanta. Sunt copii cu alte preocupari sociale, dar am avut ce sa invat de la ei, erau buni la matematica, foarte destepti', a mai spus el.

Dupa ce s-a intors din SUA, a fost pe litoralul romanesc la festivalul Neversea, apoi a plecat la olimpiada la Rio de Janeiro, s-a intors si a mers si la festivalul Untold, iar spre sfarsitul verii a fost cu parintii in vacanta. Pe scurt, o vara de copil olimpic.

'A fost o vara frumoasa', afirma, incantat, Mihnea Ocian, care sustine ca programul 'Hai la Olimpiada', organizat la Universitatea din Bucuresti, l-a ajutat foarte mult sa performeze.

'Profesorii pe care i-am avut in scoala m-au ajutat sa-mi formez o gandire corecta si mi-au pus bazele. Toate lucrurile pe care le-am invatat, le-am invatat natural, nu au fost chestii artificiale', apreciaza tanarul.

Daca maine s-ar intalni cu ministrul Educatiei, i-ar spune ca sistemul educational romanesc este prea incarcat.

'Sa nu mai faca manual de sport (rade). Sa nu mai fie atata birocratie. Sunt multe proceduri la profesori, acestia trebuie sa noteze toate chestiile intr-un tabel si apoi in altul. Plus programa, care este prea incarcata. Sa nu mai fie atat de incarcat sistemul educational, toate materiile. Si la matematica sunt notiuni care nu ne trebuie, ma rog, poate mie imi trebuie. Dar unui copil care este bun la matematica, dar care nu vrea sa faca ceva in viitor in domeniul asta nu-i sunt necesare. Si asta nu-i doar la matematica, ci si la fizica, la chimie, istorie. Mult prea multa informatie. Materiile ar trebui scuturate. Mai ales daca noi vrem matematica, sa nu mai fim obligati sa invatam cot la cot cu ceilalti restul materiilor. (...) Sunt prea multe informatii in plus. Sunt atat de multe chestii de schimbat, ar trebui din temelie schimbat totul. (...) Manualul unic nu este o solutie, tocmai asta e si ideea, sa fie mai multe optiuni, sa existe libertatea de a alege' - acestea sunt recomandarile pe care Mihnea Ocian, olimpic international la matematica, le face din interiorul sistemului de invatamant din Romania