Consiliul pentru Combaterea Discriminarii nu a fapta constatat niciun element de discriminare in cazul filmuletului realizat la un magazin Kaufland din Odorheiu Secuiesc si confirma ca autorul inregistrarii s-a mai dus de doua ori sa vorbeasca cu vanzatoarea, inainte de momentul filmarii, si ca stia ca magazinul era inchis pana la ora 10,00.

Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii s-a autosesizat dupa publicarea acestei inregistrari pe internet, de catre vloggerul "Militianul", in data de 31 august 2017. In aceasta inregistrare, vloggerul sustine ca nu a fost servit deoarece a vorbit in limba romana.

Dupa ce a analizat inregistrarea video pusa la dispozitie de Kaufland, CNCD a constat ca acesta a mai avut doua dialoguri cu vanzatoarea. "Primul dialog a avut loc in intervalul orar 9:31:25 - 9:32:27, cand vanzatoarea ii aduce la cunostinta ca punctul de lucru Grill deschide la ora 10.00. Al doilea dialog a avut loc la ora 9.37, cand la solicitarea autorului testarii, vanzatoarea ii da un tacam. A treia intalnire a avut loc la ora 9:47, cand s-a si realizat inregistrarea".

Iata versiunea faptelor prezentata de CNCD, dupa vizualizarea inregistrarii video prezentate de Kaufland:

  • Filmul incepe cu momentul in care autorul testarii solicita vanzatoarei sa-i vanda mici si concomitent ii intinde acesteia o bancnota de 10 lei.
  • Vanzatoarea spune in maghiara 'na bine' si ia bacnota de 10 lei, murmura ceva neinteligibil, la care autorul testarii intreaba daca a fost injurat, daca vanzatoarea a spus ceva de 'baszom' (injuratura in limba maghiara).
  • Vanzatoarea ii raspunde in maghiara ca nu a spus nimic ('semmi').
  • Autorul testarii intreaba ceilalti clienti ce a spus vanzatoarea.
  • La acest moment filmul pare a fi taiat prin montaj si reluat cu urmatoarea intrebare a autorului testarii catre vanzatoare: 'de ce nu ma serviti pentru ca sunt roman sau de ce?'
  • Dupa aceasta intrebare filmul este din nou taiat si reluat cu interventia tatalui vanzatoarei care declara ca nu este nicio problema ca fiica sa nu stie romaneste.
  • Urmeaza un dialog in contradictoriu intre autorul testarii si tatal vanzatoarei pe tema cunoasterii limbii romane si a limbii maghiare. In discutie intervin si cele doua femei care erau in asteptare la punctul de lucru Grill.
  • Autorul testarii intreaba din nou: 'de ce nu ma servesti pentru ca sunt roman?... Cum este posibil asa ceva'
  • Filmul este din nou intrerupt si reluat cu un dialog in care autorul testarii se adreseaza unei persoane spunand ca a fost deranjat pentru ca i s-a spus ca in Secuime trebuie sa se cunoasca limba maghiara. In imagine apare o persoana cu un tricou rosu si cu o insigna a angajatorului Kaufland. La acest moment filmul reda un dialog in contradictoriu intre autorul testarii si un client pe tema cunoasterii limbii maghiare, dupa care este intrerupt din nou si reluat cu momentul in care autorul testarii paraseste cu autoturismul parcarea magazinului Kaufland si declara ca pleaca pentru ca 'ungurii se iau la bataie' ca nu vorbeste limba maghiara si 'cum este posibil asa ceva in tara mea'".

In urma analizei inregistrarii, Colegiul CNCD "constata ca nu s-a savarsit o fapta de discriminare".

Cateva extrase din hotararea CNCD:

Pentru a se constata o fapta de discriminare directa trebuie a fi intrunite urmatoarele elemente:

- existenta unui tratament diferentiat,

- intre persoane aflate in situatie comparabila (testul comparatiei),

- pe baza unui criteriu si in prezenta

- unui raport de cauzalitate intre criteriul invocat si tratamentul diferentiat.

In privinta primului element al discriminarii directe, Colegiul constata ca nu a existat un tratament diferentiat, toti clientii fiind tratati in mod egal, niciunul dintre ei nu a beneficiat de serviciile punctului de lucru Grill inainte de ora de deschidere, respectiv ora 10:00.

Autorul filmului nu a respectat regulile de etica ale testarii ce tin de corectitudinea dovezilor. Prin publicarea filmului testarii s-a generat in societate o instigare la ura pe criteriul apartenentei etnice, savarsita prin raspandirea unor informatii incomplete sau false.

In speta nu se intrunesc elementele constitutive ale faptei de discriminare directa, nu exista un tratament diferentiat si un raport de cauzalitate intre criteriul invocat si fapta;

CNCD rRecomanda partii reclamate si tuturor agentilor economici sa adopte masuri pentru a asigura cunoasterea limbii oficiale a statului la un nivel rezonabil de catre angajatii care au in fisa postului sarcini ce tin de deservirea clientilor.

CNCD condamna public orice comportament de incitare la ura pe criteriul apartenentei etnice, savarsita prin raspandirea de informatii incomplete sau false, prin exploatarea prejudecatilor din societatea din Romania, avand ca scop sau efect tensionarea relatiilor interetnice.

De asemenea, recomanda partii reclamate si tuturor agentilor economici sa adopte masuri pentru a asigura cunoasterea limbii oficiale a statului la un nivel rezonabil de catre angajatii care au in fisa postului sarcini ce tin de deservirea clientilor.