Presedintele Klaus Iohannis a trimis joi Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru aprobarea Programului carne de porc din fermele romanesti, informeaza Administratia Prezidentiala intr-un comunicat. Potrivit sefului statului, actul normativ transmis la promulgare, ce are ca scop instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru implementarea programului respectiv, a fost adoptat cu ignorarea normelor europene in materie. Legea a fost sustinuta si de liderul PSD Liviu Dragnea.

Carcase de porci la SalciaFoto: Hotnews
  • Cotroceniul anunta ca ajutorul de stat, desi notificat, nu a fost autorizat de catre Comisia Europeana si nici nu poate fi considerat a fi fost autorizat

Parlamentul a adoptat in luna mai proiectul de lege pentru aprobarea Programului carne de porc din fermele romanesti, prin care se acorda ajutoare de stat destinate depasirii dificultatilor inregistrate de catre producatorii din acest sector in valoare de 86 milioane de euro, fondurile fiind alocate de la bugetul de stat.

De acest act normativ ar fi putu beneficia si fiul sefului PSD, care, potrivit unui investigatii realizate de HotNews.ro, a reusit sa puna mana pe o ferma de porci din Teleorman pentru 500 de lei. Ferma lui Dragnea Jr. ar putea obtine din acest program jumatate de milion de euro pe an, in conditiile in care, potrivit managerului fermei, are o capacitate de 20.000 de capete.

Liviu Dragnea a propus in campanie cresterea subventiei la porci, iar imediat dupa alegeri Ministerul Agriculturii a pus in dezbatere publica acest proiect.

Textul integral al cererii de reexaminare:

____________________

"Domnului Calin Popescu-Tariceanu, Presedintele Senatului

In temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, republicata, formulez urmatoarea CERERE DE REEXAMINARE asupra Legii pentru aprobarea Programului carne de porc din fermele romanesti

Legea pentru aprobarea Programului carne de porc din fermele romanesti are ca scop instituirea unei scheme de ajutor de stat, avand ca obiectiv implementarea Programului carne de porc din fermele romanesti. In acest sens, sunt reglementate criteriile de eligibilitate si modalitatea de accesare a Programului, cuantumul si modalitatea de acordare a ajutorului de stat, precum si durata de aplicare si bugetul schemei de ajutor de stat. Astfel, art. 17 din lege prevede ca Programul se va desfasura pe perioada 2017-2020.

Intrucat legea transmisa la promulgare nu prevede un termen pentru intrarea sa in vigoare, conform art. 78 din Constitutie aceasta va intra in vigoare la 3 zile de la publicare. Totodata, art. 19 din legea transmisa la promulgare prevede ca, in situatia in care decizia Comisiei Europene de acordare a ajutorului de stat contine prevederi noi sau diferite fata de schema notificata, prevederile schemei de ajutor de stat se completeaza si/sau se modifica in mod corespunzator. Aceste ultime dispozitii ale legii transmise la promulgare, ce pun in evidenta faptul ca la data adoptarii acesteia nu fusesera epuizate procedurile legale obligatorii de acordare a ajutorului de stat, impun reanalizarea de catre Parlament a actului normativ, in scopul evitarii consecintelor negative - atat pentru statul roman, cat si pentru beneficiari - ce ar putea fi generate de neindeplinirea acestor obligatii procedurale.

In domeniul ajutorului de stat si al concurentei, Comisia Europeana este singura institutie care decide asupra compatibilitatii masurii cu normele UE incidente. Astfel, cadrul normativ privind acordarea ajutoarelor de stat este stabilit in art. 107-109 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene (TFUE). Potrivit art. 107 alin. (1) din TFUE, cu exceptia derogarilor prevazute de tratate, sunt incompatibile cu piata interna ajutoarele acordate de state sau prin intermediul resurselor de stat, sub orice forma, care denatureaza sau ameninta sa denatureze concurenta prin favorizarea anumitor intreprinderi sau a producerii anumitor bunuri, in masura in care acestea afecteaza schimburile comerciale dintre statele membre. Conform art. 108 alin. (3) si (4) din TFUE, Comisia este informata in timp util pentru a-si prezenta observatiile cu privire la proiectele care urmaresc sa instituie sau sa modifice ajutoarele. Inainte de pronuntarea unei decizii finale, statul membru in cauza nu poate pune in aplicare masurile preconizate. Prin urmare, potrivit Tratatului privind Functionarea Uniunii Europene, orice masuri de ajutor de stat sunt supuse obligatiei de notificare si de obtinere a autorizarii din partea Comisiei Europene, iar aceste masuri nu pot fi puse in aplicare de catre statele membre inainte de pronuntarea de catre Comisie a unei decizii definitive.

In dreptul intern, ajutorul de stat este reglementat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, aprobata prin Legea nr. 20/2015 care, in art. 3 prevede ca, in acord cu prevederile Tratatului privind Functionarea Uniunii Europene, ajutorul de stat nou, supus obligatiei de notificare, poate fi adoptat si acordat numai dupa autorizarea acestuia de catre Comisia Europeana sau dupa ce acesta este considerat a fi fost autorizat in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (6) din Regulamentul (CE) nr. 659/1999.

In consecinta, din ansamblul normelor europene si interne rezulta ca masurile ce constituie ajutor de stat pot fi adoptate si acordate numai sub conditia autorizarii de catre Comisia Europeana. Or, din analiza parcursului legislativ al Legii pentru aprobarea Programului carne de porc din fermele romanesti rezulta ca ajutorul de stat, desi notificat, nu a fost autorizat de catre Comisia Europeana si nici nu poate fi considerat a fi fost autorizat.

Referitor la dispozitiile art. 19 din legea transmisa la promulgare ￯ ce prevad completarea sau modificarea schemei de ajutor de stat in cazul in care decizia Comisiei Europene de acordare a ajutorului de stat contine prevederi noi sau diferite fata de schema notificata - credem ca nu este de ignorat faptul ca, instituind acest mecanism de adaptare a legii la decizia Comisiei Europene, legiuitorul pleaca de la premisa ca aceasta nu va fi de respingere. Or, aceasta premisa ar putea fi serios compromisa prin adoptarea unui act ce nu respecta procedurile in materie.

Nu in ultimul rand, semnalam ca prevederile art. 19 au si semnificatia adoptarii unui act normativ sub conditie, ceea ce afecteaza principiul legalitatii si principiul securitatii raporturilor juridice prevazute de art. 1 alin. (3) si (5) din Constitutie.

In lipsa prevederii unui termen ulterior de intrare in vigoare a legii, termen in cadrul caruia sa fie posibila primirea autorizarii, apreciem ca legea a fost adoptata cu ignorarea normelor europene in materie, ceea ce inseamna ca ea va produce efecte juridice anterior momentului primirii deciziei Comisiei Europene. In acest context, subliniem ca orice masura luata si pusa in aplicare fara autorizarea Comisiei Europene poate fi considerata ajutor ilegal supus recuperarii, cu consecinta aplicarii unor sanctiuni si a producerii unor prejudicii atat pentru statul membru, cat si pentru beneficiari. In acest sens, consideram ca legea ar trebui sa cuprinda prevederi care sa indice, fara echivoc, ca aplicarea dispozitiilor sale se va face numai dupa obtinerea deciziei de autorizare a Comisiei Europene. In caz contrar, se poate considera ca autoritatile romane nu si-au indeplinit suficient si efectiv obligatiile ce le revin in acest domeniu.

Fata de argumentele expuse mai sus si avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii pentru aprobarea Programului carne de porc din fermele romanesti.

PRESEDINTELE ROMANIEI, KLAUS - WERNER IOHANNIS"