In domeniul educatiei traim mai multe crize simultan, a declarat vineri, la Cotroceni, presedintele Klaus Iohannis, la festivitatea de deschidere a Galei Profesorului Bologna, editia a X-a.

HotNews.roFoto: Hotnews

Pe de o parte, a spus presedintele, tinerii au cea mai mica pondere din populatie din intreaga isorie a Romanie.

De asemenea, a declarat Klaus Iohannis, prea putini dintre acesti tineri sunt educati la un nivel pentru a face fata unei lumi si unei economii aflate intr-o schimbare rapida.

"Aceste realitati dure nu mai pot continua. Avem nevoie nu de schimbari minore si dese, ci de schimbari profunde, gandite pe termen lung", a spus presedintele.

" Copiii si parintii au tot dreptul sa stie inca de la inceput la ce se pot astepta din partea sistemului public de invatamant. Orice reformare a educatiei pe o baza incluziva trebuie sa tina cont de profilul generatiilor actuale si de evolutia societatii, dar si de nevoile legitime ale cadrelor didactice", a adaugat Iohannis.

Alocutiunea sefului statului:

"Bine ati venit la Palatul Cotroceni, la aniversarea celei de-a zecea editii a unuia dintre cele mai inovatoare proiecte gandite si organizate de catre studentii din Romania!

In conditiile in care de cele mai multe ori tindem sa asociem invatamantul superior cu excelenta in cercetare, ne-am intalnit astazi, aici, pentru un proiect care pune in evidenta latura formativa a vietii universitare.

In definitiv, extinderea frontierelor cunoasterii umane trebuie sa fie urmata de transmiterea acestor cunostinte catre generatiile viitoare.

Imi amintesc cu placere, cu mare placere, ca prima editie a Galei Profesorului Bologna s-a tinut la Sibiu, pe vremea cand eram inca Primar, si in anul in care orasul a avut onoarea de a primi titlul de Capitala Europeana a Culturii, o premiera pentru Romania.

Atunci, in 2007, vremurile erau diferite. Existau aproape un milion de studenti intr-un sistem greoi si incarcat, in care calitatea era pusa la incercare de o lipsa cronica de spatii educationale si de un numar insuficient de cadre didactice.

In doar 10 ani, peisajul din invatamantul superior s-a schimbat radical. Astazi avem mai putin de 500.000 de studenti.

Desi exista un stereotip la noi ca 'toata lumea merge la facultate', Romania este in realitate la coada clasamentelor europene cu privire la proportia tinerilor care finalizeaza studiile universitare. In plus, aproape unul din 15 tineri studenti romani invata in afara granitelor, iar multi dintre ei nu vor avea ocazia sa-si foloseasca vreodata talentul si cunostintele in tara lor.

Traim mai multe crize simultan: pe de o parte, tinerii au acum cea mai mica pondere in totalul populatiei din intreaga istorie a Romaniei. Pe de alta parte, prea putini dintre acestia sunt educati la un nivel la care sa fie pregatiti pentru a face fata unei lumi si unei economii aflate intr-o schimbare rapida.

Aceste realitati dure nu mai pot continua. Avem nevoie nu de schimbari minore si dese, ci de schimbari profunde, gandite pe termen lung.

In dorinta de a contribui la modernizarea sistemului de invatamant, am initiat inca de anul trecut proiectul ¬Romania educata¬, al carui obiectiv este tocmai promovarea unei culturi a succesului in educatie, bazata pe munca, performanta, talent, onestitate si integritate.

La intrarea in cel de-al doilea secol de existenta ca stat modern si unitar, este important ca educatia si cercetarea sa dobandeasca o fundatie solida si predictibila.

Copiii si parintii au tot dreptul sa stie inca de la inceput la ce se pot astepta din partea sistemului public de invatamant.

Orice reformare a educatiei pe o baza incluziva trebuie sa tina cont de profilul generatiilor actuale si de evolutia societatii, dar si de nevoile legitime ale cadrelor didactice.

Inca de anul trecut, cand proiectul 'Romania educata' s-a axat mai ales pe consultarea publicului larg privind viziunea pe termen lung in domeniile educatiei si cercetarii, am vorbit despre profilul cadrului didactic.

Ceea ce a devenit insa clar pe parcursul dezbaterilor a fost rolul absolut esential al calitatii profesorilor, atat din sistemul universitar, cat si din sistemul preuniversitar.

De aceea, in acest an am constituit un grup de lucru dedicat carierei didactice. Alaturi de reprezentanti ai autoritatilor, societatii civile, parteneri sociali si de experti in educatie, ne propunem sa facilitam un larg acord asupra unor solutii pentru principalele probleme care afecteaza, inca de la formarea initiala, parcursul profesional al cadrelor didactice.

Mai mult, putem vorbi in numeroase cazuri de o atractivitate relativ scazuta a carierei in invatamant, comparativ cu alte optiuni profesionale, din motive care tin atat de respectul in societate, cat si de salariile din sistem, mai ales in zona debutantilor.

Daca ar fi sa alegem un singur punct din care sa incepem reasezarea sistemului educational romanesc, acesta ar fi probabil cariera didactica, prin incurajarea celor mai buni absolventi sa aleaga misiunea nobila de a forma generatia viitoare.

Orice transformare a sistemului de invatamant si orice reforma a carierei didactice are in primul rand nevoie de modele, de exemple de buna practica, care pot sa ofere expertiza, dar, mai ales, care pot sa genereze incredere in sistemul de invatamant romanesc.

O parte dintre aceste modele se afla astazi aici, in aceasta sala, dupa ce meritele lor au fost recunoscute de studentii pe care i-au format de-a lungul anilor.

Dar faptul ca sunteti aici conteaza probabil mai putin decat prezenta dumneavoastra zi de zi in aule si in salile de seminar din universitatile Romaniei. Acolo aveti ocazia de a schimba viitorul si de a contribui la transmiterea mai departe a valorilor noastre, a cunostintelor teoretice si abordarilor practice pe care studentii le vor folosi tot restul vietii.

Stimati invitati,

Prezenta dumneavoastra aici atesta ca, in fata unor provocari dificile si intr-un mediu exigent, ati reusit sa va faceti remarcati si indragiti de studenti.

Acestia au considerat ca meritati sa fiti premiati, ca trebuie sa va numarati printre acele modele despre care am vorbit anterior.

In fiecare zi, studentii se indreapta fericiti spre cursurile si seminariile pe care le sustineti, iar fostii dumneavoastra studenti isi folosesc cunostintele pe care i-ati ajutat sa le dobandeasca pentru a-si construi cariere de succes.

Cred ca toate acestea va transforma in modele, dar, mai ales, in veritabili vectori de schimbare pentru comunitate si pentru Romania, in general.

Va multumesc pentru prezenta la evenimentul de astazi si am convingerea ca, prin continuarea Galei Profesorului Bologna, vom avea, si pe viitor, ocazia de a afla nume ale unor profesori care transforma zi de zi Romania in Romania educata.

Va felicit pentru realizarile dumneavoastra si va multumesc!"