Secretarul de stat in MAI Raed Arafat a afirmat, vineri, intr-o conferinta de presa, ca fiecare accident trebuie analizat pentru a se stabili ce s-a intamplat, responsabilitatea putand fi definita "in diferite metode", si a sfatuit sa nu fie acuzat, direct, fara o investigatie, "seful cel mare", informeaza Agerpres.

Raed ArafatFoto: Agerpres

"Asteptam sa vedem investigatia sa zica ce a fost acolo si care erau imprejurarile accidentului (...), daca secretarul de stat sau ministrul este responsabil. Eu cred ca ar trebuie sa ne schimbam un pic mentalitatea, sa ne uitam foarte bine la ce se intampla in teren. Nu puteti sa trageti la raspundere fiecare la nivelul cel mai inalt cand in teren se intampla ceva cu o masina, cu un mijloc de interventie sau ceva. Fiecare accident poate sa fie analizat, vedem ce a fost si vedem cum poate sa fie prevenit. Dar responsabilitatea poate sa fie definita in diferite metode si nu putem sa venim la fiecare chestie care se intampla sa spunem ca seful cel mare raspunde, decat daca se descopera in cazul in care investigatia este finalizata ca a fost o neglijenta directa din partea persoanei respective", a declarat Arafat, intrebat despre accidentul de la Siutghiol.

El a afirmat ca in locul elicopterului prabusit la Siutghiol a fost cumparat altul modern cu banii primiti de la asigurator.

"Noi am recuperat elicopterul care a cazut la Siutghiol prin asigurari si urmeaza sa fie preluat. Deci, normal, cand pierzi un elicopter, pierzi un aparat, dar pierzi si pilotul. Ca prioritati avem revenirea activitatii la Iasi, care urmeaza sa se faca in cel mai scurt timp si, bineinteles, in nord-vest, baza aeriana este intr-o faza foarte avansata la Salaj, dar si acolo depinde de iesirea unui numar de piloti pregatiti pentru acest aparat. Aparatele se recupereaza, pentru ca erau asigurate CASCO, dar trebuie sa-i formezi pe altii, nu-i putem recupera pe cei pe care i-am pierdut", a precizat Arafat, sef al Departamentului pentru Situatii de Urgenta (DSU).

Potrivit acestuia, este necesara achizitionarea unui simulator de zbor pentru pregatirea pilotilor de elicopter.

"Vedem necesara dotarea cu un simulator pentru piloti. La acest moment, noi am trimis pilotii pentru pregatirea pe simulatoare afara. Au fost mai multe trimiteri afara, inclusiv Fundatia pentru SMURD a platit pregatiri la Politia Germana si i-a trimis acolo la simulatoare, dar si in cadrul acestui proiect. Este momentul ca Inspectoratul de Aviatie sa detina un simulator de zbor pe elicopterele EC-135 pentru a face o pregatire mult mai intensa pentru pilot. Cand ii trimiti afara, trebuie sa gasesti o perioada libera pentru simulator, trebuie sa te programezi, nu intotdeauna ai acces, pentru ca sunt multi altii care se inscriu la aceste simulatoare ca sa fie pregatiti. Avand in vedere volumul activitatii noastre, deja atingand peste 6.000 de ore de zbor, numai pe partea SMURD-ului, este normal sa existe un simulator", a aratat Raed Arafat.

Un astfel de simulator are costuri asemanatoare cu ale unui elicopter, in functie de dotari.

"Noi lucram deja pentru acordul-cadru, unde fondurile nu trebuie sa fie definite, decat ca pentru surse de finantare exista doua posibilitati: surse din fonduri europene si surse din bugetul de stat, din bugetul ministerului. Acest lucru urmeaza sa fie stabilit. S-a discutat de concept acum", a explicat seful DSU.