Colegiul Medicilor din Romania solicita ministrului Sanatatii, Vlad Voiculescu, retragerea de urgenta a proiectului privind chestionarul trimis prin SMS pacientilor dupa externare, reclamand ca nu au fost consultati la elaborarea ordinului prin care MS vrea sa afle de la cei care au stat in spital cat de multumiti au fost de serviciile medicale, daca li s-au cerut bani, cat de curat a fost si daca ar recomanda altor persoane sa se trateze in acea unitate sanitara.

"Referitor la proiectul de Ordin privind aprobarea implementarii Mecanismului de Feedback al Pacientului in spitalele publice, proiect publicat pe site-ul Ministerului Sanatatii in data de 21 noiembrie 2016, va notificam ca elaborarea respectivului proiect s-a facut cu incalcarea prevederilor art. 414 lit. (q) din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, respectiv fara consultarea Colegiului Medicilor din Romania", se arata in documentul trimis ministrului Sanatatii, conform News.ro.

Potrivit documentului citat, Legea sanatatii prevede ca una dintre atributiile fundamentale ale Colegiului Medicilor din Romania este aceea de a "colabora cu Ministerul Sanatatii la elaborarea reglementarilor in domeniul medical si al asigurarilor sociale de sanatate".

"Aceasta obligatie a Ministerului Sanatatii de a colabora cu Colegiul Medicilor din Romania la elaborarea reglementarilor, fiind o prevedere prevazuta in mod expres intr-o lege, nu este optionala, ci obligatorie. Altfel spus, nerespectarea ei poate atrage angajarea raspunderii juridice pentru autoritatea care a eludat prevederea legala, fie Ministerul Sanatatii, fie Colegiul Medicilor din Romania. In opinia noastra, cerinta impusa de dispozitiile art. 414 lit. (q) din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii este ca institutia noastra sa fie consultata in procesul "elaborarii" reglementarilor respective. Potrivit Legii 24/2000 privind normele de tehnica legislativa, procesul elaborarii actelor normative este anterior publicarii pe site-ul autoritatii a proiectului actului normativ", mai arata CMR in notificarea trimisa ministrului Sanatatii.

CMR precizeaza ca publicarea pe site-ul Ministerului Sanatatii a proiectului actului normativ nu acopera cerinta de consultare a organizatiei profesionale, ci constituie executarea unei alte cerinte legale, respectiv a prevederilor Legii 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica.

"Apreciem ca ne-a fost incalcat un drept legal pe care il avem, respectiv dreptul de a fi consultati in procesul de elaborare a actelor normative, motiv pentru care va solicitam retragerea de urgenta a proiectului respectiv de pe site-ul Ministerului Sanatatii si elaborarea unui nou proiect la care sa participe si Colegiul Medicilor din Romania", mai arata forul profesional, condus de doctor Gheorghe Borcean.

Ministerul Sanatatii vrea sa schimbe sistemul prin care este evaluat gradul de satisfactie al pacientilor internati in spitale si a pregatit un chestionar, cu noua intrebari, care sa fie trimis acestora, prin SMS sau e-mail, dupa externare.

Cele noua intrebari cuprinse in chestionar se refera la gradul de multumire a pacientului fata de serviciile medicale oferite de spital, fata de activitatea si implicarea medicului, fata de curatenia din spital, precum si fata de activitatea si implicarea asistentelor medicale.

De asemenea, pacientul este intrebat daca a cumparat medicamente sau alte materiale sanitare pe durata internarii, daca a primit explicatii clare cu privire la diagnostic si tratament, daca ar recomanda unei persoane apropiate sa se trateze la acelasi spital si daca starea sa de sanatate este mai buna dupa externare.

Ultima solicitare a chestionarului permite pacientului sa raporteze printr-o sesizare incidente de etica si integritate care au avut loc in spitalul public.

Compartimentul de Integritate din cadrul Ministerului Sanatatii ar urma sa fie notificat de Platforma informatica securizata a Mecanismului de Feedback al Pacientului si sa intre in legatura cu pacientul pentru a clarifica speta si, dupa caz, ar putea sesiza autoritatile abilitate, potrivit proiectului.

Dupa intrarea in vigoare a ordinului, Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) va transmite prin SMS sau e-mail chestionarul de feedback al pacientului, catre un esantion statistic relevant, selectat aleatoriu la nivelul fiecarui spital.

Un ordin al ministrului Sanatatii din 2015 aproba implementarea Mecanismului de feedback al pacientului in spitalele publice. Ulterior publicarii acestuia, Compartimentul de Integritate din Ministerul Sanatatii a coordonat implementarea noilor prevederi legale.

Chestionarele la care au raspuns pacientii erau, insa, completate in prezenta personalului medical si transportate, fara a fi sigilate, de personalul medical catre un angajat al spitalului, care introducea datele in sistemul centralizat al Ministerului Sanatatii (MS).

Potrivit Ministerului Sanatatii, o dovada a rezultatelor distorsionate este un grad de satisfactie de 97,5 la suta fata de calitatea serviciilor primite de pacienti la nivel national, situatie nerealista avand in vedere situatia reala a sistemului sanitar si rezultatele studiilor similare efectuate.

Un studiu realizat de Transparency International releva o valoare a perceptiei populatiei privind coruptia in sistemul de sanatate de 55%.

Studiul realizat de Administratia Spitalelor si Serviciilor Medicale Bucuresti pentru unitatile din subordinea acesteia arata un indice general de satisfactie de 60%.