Ministrul Sanatatii, Vlad Voiculescu, a anuntat sambata, intr-o conferinta de presa, ca o ancheta a Corpului de control al ministerului a constatat ca exista "nereguli grave" si "criterii subective" in ceea ce priveste aprobarea si prioritizarea operatiilor de transplant in Romania. "Criterii si proceduri de alocare a organelor nu exista, iar legile, daca sunt, nu sunt respectate. Nu exista un regulament de alocare a organelor, ci doar o cutuma. Nu exista lista de asteptare corelate la nivel national pentru fiecare organ, iar pacientii de pe listele de asteptare nu beneficiaza intotdeauna de sanse egale", a afirmat ministrul Sanatatii.

Vlad VoiculescuFoto: gov.ro

"Pacientii de pe listele de asteptare pentru transplant nu beneficiaza intotdeauna de sanse egale. Este posibil ca un pacient sa fie in varful listei de asteptare, sa existe un organ compatibil pentru acest pacient dar totusi nu el sa fie cel care intra in sala de operatie", a explicat ministrul Sanatatii.

Din acest motiv, el a cerut realizarea, in regim de urgenta, a unui regulament clar de alocare a organelor la nivel national.

Vlad Voiculescu a adaugat ca Ministerul a sesizat organele statutui in legatura cu neregulile constatate si ca "investigatiile in acest domeniu continua si vor contina, in ciuda oricaror calomnii", subliniind ca "vorbim de vietile unor oameni".

Ministrul Sanatatii a mai aratat ca nu exista proceduri clare de contactare a pacientilor potentiali beneficiari de transplant, in timp ce normele europene prevad ca un pacient aflat pe lista de asteptare pentru transplant este contactat, iar in cazul in care acesta nu raspunde, sunt contactate rudele sale sau persoane apropiate. Numai in cazul in care acestea nu raspund, se trece la urmatorul pacient aflat pe lista de asteptare, in tarile europene.

Potrivit ministrului Sanatatii, in anul 2014 au existat cazuri de pacienti inscrisi chiar in acel an pe lista de asteptare pentru transplant, care au avut prioritate in fata unor pacienti aflati pe lista inca din anul 2005.

"Corpul de control al Ministerului Sanatatii a descoperit, de asemenea, existenta unor fenomene care indica suspiciuni cu privire la corectitudinea alocarii organelor pentru transplant. Intr-unul dintre centrele de transplant din Romania, pentru o singura arie patologica, s-au efectuat, in anul 2014, 140 de transplanturi. 60% dintre pacientii care au beneficiat de aceste transplanturi au fost inscrisi pe lista de asteptare chiar in acelasi an desi erau pacienti pe listat de asteptare inca din anul 2005. Intr-un alt an, in anul 2015, de asemenea, intr-un centru si pe o singura arie patologica, 80% dintre beneficiarii de transplant au fost inscrisi in acelasi an 2015. 80%!", afirma ministrul Sanatatii.

Vlad Voiculescu a cerut ca subiectul transplanturilor sa nu fie "transformat in cal de batalie electorala": "Este vorba despre vietile unor oameni",a subliniat ministrul Sanatatii.

"Cand viata ta depinde de un organ nu ar trebui sa conteze ca esti din Timisoara, Bucuresti, Cluj. Nu ar trebui sa conteze deloc daca esti pacientul unui centru de transplant condus de o anumita persoana si nu de alta. De asemenea, nu ar trebui sa conteze ca esti mai vedeta decat ceilalti pacienti de pe lista de asteptare", mai spune ministrul Sanatatii.

Despre transplantul pulmonar, Vlad Voiculescu spune ca este nevoie ca acest tip de transplant sa fie dezvoltat in Romania - oameni specializati si infrastructura - iar tara noastra nu poate asigura, in acest moment, nici macar ingrijirea post-transplant a celor care beneficiaza de acest tip de transplant in strainatate.

Vlad Voiculescu a mai anuntat ca Ministerul Sanatatii asteapta acordul primarului Capitalei, Gabriela Firea, pentru un control la Spitalul "Sfanta Maria" din Bucuresti.

Alte nereguli constatate de Corpul de Control al Ministerului Sanatatii in urma controlului la Agentia Nationala de Transplant:

Nu au fost realizate demersuri pentru elaborarea unui Ordin pentru aprobarea protocoalelor privind standardele de calitate si securitate sanitara a donarii, procurarii, testarii, procesarii, conservarii, depozitarii si distribuirii organelor, tesuturilor si celulelor umane in scop terapeutic, arata raportul Corpului de Control al Ministerului Sanatatii, consultat de Hotnews.ro. Consiliul stiintific nu si-a indeplinit atributiile functionale de elaborare a acestor protocoale.

Consiliul stiintific al Agentiei Nationale de Transplant nu este functional, fiind format dintr-un numar mare de membri, iar o parte dintre acestia nu mai sunt in viata. De asemenea, Consiliul Stiintific nu s-a intalnit in sedinte lunare, in conformitate cu OMS 1 83/2005.

Nu au fost elaborate actele normative privind transpunerea directivelor europene in domeniul transplantului.

Raportul Corpului de control al Ministerului, consultat de Hotnews, arata canu au fost elaborate registrele nationale pentru fiecare tip de organ si nu a fost elaborat pana la data controlului un proiect de Ordin privind organizarea si functionarea registrelor nationale pentru celule si tesuturi destinate transplantului. Prin Ordinul nr. 47712009 privind Infiintarea Registrului National de Transplant, desemnarea persoanelor responsabile cu gestionarea datelor din Registrul National de Transplant din cadrul unitatilor sanitare acreditate pentru efectuarea de transplant de organe si stabilirea datelor necesare Inregistrarii unei persoane pentru atribuirea codului unic de Inregistrare la Agentia Nationala de Transplant, s-a reglementat inregistrarea activitatilor de prelevare/transplant de organe solide. Conform legii, "fiecare prelevare de organ, tesut sau celula de origine umana de la un donator decedat este anuntata imediat si Inregistrata In Registru/ national de transplant la Agentia Nationala de Transplant, conform procedurilor stabilite prin ordin al ministrului sanatatii. In cazul donatorilor vii, aceste date sunt raportate Agentiei Nationale de Transplantla fiecare 6 luni. Agentia Nationala de Transplant are ca atributie gestionarea registrelor nationale, prin care se asigura monitorizarea continua a activitatii de transplant, a activitatilor centrelor de prelevare si a centrelor de transplant, inclusiv numarul total al donatorilor vii si decedati, tipurile si numarul de organe prelevate si transplantate sau distruse, In conformitate cu dispozitiile nationale privind protectia datelor cu caracter personal si confidentialitatea datelor statistice.

Acreditarea unitatilor sanitare in domeniul transplantului nu a fost realizata corespunzator, fiind acreditate de ANT unitati sanitare care nu indeplineau criteriile minime, concluzie la care s-a ajuns prin verificarea prin sondaj a dosarelor de acreditare a unitatilor sanitare, arata raportul Corpului de Control al Ministerului Sanatatii, consultat de Hotnews.ro.

Exemple:

  • Spitalul Judetean de Urgenta Braila a fost acreditat ca si centru de prelevare organe, desi unitatea nu detine, aparatura necesara declararii mortii cerebrale (lipsa EEG, analizator EAB), motiv pentru care la nivelul unitatii sanitare nu s-a desfasurat nicio activitate de prelevare de organe in scopul transplantului terapeutic de la acreditare si pana in prezent.
  • Spitalul judetean de Urgenta Alba Iulia a fost acreditat ca si centru de prelevare organe, desi unitatea nu detine, aparatura necesara declararii mortii cerebrale (lipsa EEG, analizator EAB).
  • Spitalul Judetean de U rgenta Ploiesti a fost acreditat ca si centru de prelevare organe, desi unitatea nu detine, aparatura necesara declararii mortii cerebrale (lipsa EEG, analizator EAB).

De asemenea, in urma analizarii rapoartelor de activitate a coordonatorilor de program ce deruleaza activitate in cadrul programului, au fost identificate probleme de natura dotarii si echiparii cu aparatura medicala necesara diagnosticarii mortii cerebrale si a mentinerii in conditii fiziologice a donatorilor cadavru.

Potrivit legii, coordonarea, supravegherea, aprobarea si implementarea oricaror dispozitii privind activitatea de transplant revin Agentiei Nationale de Transplant. "Din acest motiv, este de neinteles cum activitatea de coordonare la nivel national a ajuns la Serviciul de Ambulanta Bucuresti - Ilfov", se arata in raportul Corpului de control. "Delegarea scopului pentru care a fost infiintata Agentia Nationala de Transplant, la Serviciul de ambulanta Bucuresti - Ilfov s-a facut prin ordine de ministru, succesiv, cu incalcarea Legii 95/2006 si a Ordonantei Guvernului pentru infiintarea Agentiei Nationale de Transplant."

Agentia Nationala de Transplant nu a intocmit programul anual de achizitii publice corelat cu bugetul aprobat al institutiei pentru anul 2013. Corpul de Control a constatat ca Agentia Nationala de Transplant a incheiat, in anul 2013, doua contracte de achizitie publica fara a avea buget aprobat pentru derularea respectivelor contracte. Corpul de control a sesizat organele abilitate in legatura cu posibile fapte penale care au dus la prejudicierea bugetului de stat in acest caz, arata raportul Corpului de Control al Ministerului Sanatatii, consultat de Hotnews.

In anul 2013, referatul pentru aprobarea achizitionarii unor servicii de consultanta pentru intocmirea unui studiu de fezabilitate in cadrul proiectului Sistemul Informatic pentru Gestiunea Programului National de Transplant a fost intocmit de Daniel Malaescu, angajat ANT cu jumatate de norma ca sofer si cu jumatate de norma la compartimentul de achizitii publice. Referatul a fost aprobat, in locul directorului executiv, de directorul adjunct Andrei Nica.

Agentia Nationala de Transplant are incheiat cu un PFA contract de prestari servicii contabilitate in conditiile in care are angajati in cadrul acestui compartiment. De asemenea, are incheiat un contract de prestari servicii intretinere instalatii aer conditionat pe timpul sezonului rece in conditiile in care acestea nu functioneaza.

Majoritatea contractelor incheiate de Agentia Nationala de Transplant nu sunt semnate de contabilul sef si nici nu au viza de legalitate. De asemenea, unele contracte nu au nici viza de control financiar preventiv.

Agentia Nationala de Transplant a detinut in lunile februarie (sfarsit luna) si martie doua contracte de asistenta juridica.