Orice forma de discriminare pe criterii etnice sau de limba materna, dizabilitate sau cerinte educationale speciale, statut social sau performantele scolare este interzisa in toate unitatile de invatamant, arata un proiect lansat in dezbatere publica de catre Ministerul Educatiei, care reglementeaza conditiile in care pot fi create grupe sau scoli pentru copiii dintr-o anumita categorie.

Elevi la scoalaFoto: Agerpres

Ministerul Educatiei a lansat in dezbatere publica, vineri, pana in 6 decembrie, un proiect de Ordin cadru privind "interzicerea segregarii scolare in unitatile de invatamant preuniversitar", precizand ca "prevenirea si eliminarea acestor fenomene constituie o conditie imperativa pentru implementarea principiilor scolii incluzive", informeaza News.ro.

Potrivit proiectului Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, inspectoratele scolare judetene si unitatile de invatamant preuniversitar din Romania vor promova cu prioritate principiile scolii incluzive, adica acea scoala prietenoasa care valorifica diversitatea socio-etno-culturala. "O scoala in care toti copiii sunt respectati si integrati fara discriminare si fara excludere generate de originea etnica sau de limba materna, dizabilitate sau cerinte educationale speciale, statutul socio-economic al familiilor, mediul de rezidenta sau performantele scolare ale beneficarilor primari ai educatiei", spune Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice (MENCS).

Documentul aduce noutati in ceea ce priveste cadrul legal pentru "prevenirea eficienta a segregarii scolare", extinzand sfera criteriilor in baza carora segregarea scolara va fi interzisa. Astfel, pe langa criteriul etnic, sunt incluse si criteriul dizabilitatii/al cerintelor educationale speciale, criteriul statutului socio-economic al familiilor, criteriul mediului de rezidenta si cel al performantelor scolare ale beneficiarilor primari ai educatiei.

De asemenea, sunt prevazute obligatii legale pentru diferitele structuri din sistemul de educatie si sanctiuni pentru neindeplinirea acestor obligatii.

Proiectul se refera si la viitoarei Comisii Nationale pentru Desegregare si Incluziune, precum si la "relatiile functionale dintre comisie, minister, inspectorate scolare judetene si comisiile scolare permanente pentru prevenirea si eliminarea violentei, a faptelor de coruptie si discriminarii in mediul scolar si promovarea interculturalitatii".

Documentul cuprinde si definitiile segregarii scolare pentru fiecare criteriu in parte si stabileste cadrul normativ care pemite unitatilor de invatamant preuniversitar "sa asigure per ansamblu, in cadrul spatiilor (acolo unde unitatea de invatamant isi desfasoara activitatea in mai multe cladiri) sau in cadrul grupelor/claselor de acelasi nivel, reflectarea echitabila a diversitatii etnice, sociale si culturale a comunitatii in care se afla si ofera contexte incluzive de invatare pentru fiecare eleva sau elev din comunitate".

Segregarea este o forma grava de discriminare si are drept consecinta accesul inegal al copiilor la o educatie de calitate, incalcarea exercitarii in conditii de egalitate a dreptului la educatie, precum si a demnitatii umane, arata proiectul Ministerului Educatiei.

Potrivit acestuia, constituie segregare scolara pe criteriul etnic separarea fizica a copiilor si elevilor apartinand unui grup etnic in unitatea de invatamant preuniversitar, respectiv in grupe, clase, cladiri sau asezarea scolarilor in ultimele doua banci, dar nu este segregare scolara pe criteriul etnic daca se constituie grupe, clase sau scoli in scopul predarii in limba materna a acelui grup etnic sau in sistem bilingv. Constituirea de grupe sau clase cu copii sau elevi cu dizabilitati sau cu cerinte educationale speciale intr-o unitate de invatamant preuniversitar de masa reprezinta segregare scolara si este interzisa. In schimb, nu constituie segregare scolara infiintarea si functionarea, in conditiile legii, a unitatilor de invatamant special. De asemenea, constituie segregare scolara organizarea claselor, grupelor pe criteriul statutului socio-economic al parintilor, al familiilor, dar si pe criteriul performantelor scolare, cat si in functie de mediul de rezidenta.