Corpul de Control al prim-ministrului a gasit mai multe nereguli in urma unor verificari efectuate la autoritatile administratiei publice ale comunei Nana, judetul Calarasi, asupra modului in care au fost implementate unele proiecte:"Realizare zona verde in comuna Nana", "Podete pe strazi in comuna Nana" si "Realizare stadion comunal Nana". Cele mai multe nereguli tin de modul in care au fost atribuite contractele pentru realizarea acestor proiecte.

Controlul a fost efectuat in perioada martie 2015- octombrie 2016

  • Nereguli asupra proiectului "Realizare zona verde in comuna Nana"

Potrivit Corpului de Control, au fost incalcate dispozitiile legale in atribuirea si derularea contractului de lucrari pentru realizarea proiectului. Autoritatea contractanta a incalcat o serie de prevederi legale din domeniul achizitiilor publice in procesul de atribuire a contractului de lucrari nr. 964/19.07.2010, incheiat cu societatea Green Tera Consult International S.R.L., nefiind respectate dispozitiile din OUG 34/2006 cu privire la asigurarea unui tratament egal si nediscriminarea operatorilor economici.

Prin aprobarea cesionarii contractului de lucrari nr. 964/19.07.2010 catre societatea Temy Jean S.R.L., Primaria Comunei Nana a atribuit un contract de achizitie publica cu incalcarea dispozitiilor art. 20 din O.U.G. 34/2006 care impuneau autoritatii contractante obligatia de a atribui un contract de achizitie publica prin

aplicarea procedurilor conform reglementarilor din domeniul achizitiilor publice. Consecinta acestei atribuiri, fara respectarea prevederilor legale din domeniul achizitiilor publice, a constat in efectuarea de plati de la bugetul de stat de 150.525 lei (TVA inclusa) catre societatea Temy Jean S.R.L. si obtinerea pentru aceasta societate a unor foloase materiale in mod injust.

Primarul Comunei Nana, Gheorghe Dobre, si membrii comisiei de evaluare a ofertelor numiti prin Dispozitia primarului comunei Nana nr. 5/25.01.2010, au atribuit societatii Taliom S.R.L. un contract de achizitie publica, respectiv contractul de lucrari nr. 819/15.07.2011, cu incalcarea OUG 34/2006, precum si H.G. 925/2006, intrucat au evaluat si au declarat admisibila si castigatoare oferta societatii Taliom S.R.L., in conditiile in care aceasta trebuia sa fie descalificata, deoarece societatea nu avea inscrisa in domeniul de activitate si activitatea de intretinere peisagistica, criteriu de calificare obligatoriu a fi indeplinit de catre ofertanti potrivit capitolului VI- Criterii de calificare din fisa de date a achizitiei. In temeiul acestui contract au fost efectuate plati de la bugetul de stat catre societatea Taliom S.R.L. in suma de 317.399,40 lei (TVA inclusa), iar operatorul economic a obtinut un avantaj patrimonial in suma de 176.059,38 lei.

Pentru realizarea proiectului "Realizare zona verde in comuna Nana" au fost efectuate plati din fonduri publice in cuantum total de 470.403,87 lei, din care sumele utilizate de la bugetul de stat (fondul pentru mediu) au fost in valoare de 452.903,87 lei, iar suma utilizata de la bugetul local a fost in valoare de 17.500 lei. ¬ Verificarile efectuate in cadrul actiunii de control au evidentiat existenta unor neconcordante intre Situatiile de lucrari aferente obiectivului de investitii "Realizare zona verde in Comuna Nana", intocmite si introduse spre decontare de catre societatea Taliom S.R.L. si situatia de fapt existenta in teren (lucrarile realizate efectiv), consemnate in continutul unor note de control, rezultand indicii privind decontarea de catre Primaria Comunei Nana si Administratia Fondului pentru Mediu, in mod nejustificat, a unor sume in plus fata de valoarea unor lucrari specifice efectuate in realitate (de mobilizare teren pentru priza strat vegetal, nivelare si finisare teren, asternere pamant vegetal, semanare gazon si plantare gard viu din arbusti foiosi pe un rand- 1.200 m), in cuantum total de 34.063,03 lei (TVA inclusa).

  • Proiectul "Podete pe strazi in comuna Nana"

In perioada 2006- 2014, pentru realizarea proiectului "Podete pe strazi in comuna Nana, judetul Calarasi", au fost alocate fonduri publice (de la bugetul de stat si bugetul local), in valoare totala de 2.574.546,00 lei si au fost efectuate plati in cuantum total 2.570.620,38 lei, restul sumei, de 3.925,62 lei, nefiind utilizata.

Autoritatea contractanta a incalcat o serie de prevederi legale din domeniul achizitiilor publice in procesul de atribuire a contractului de lucrari, astfel nefiind respectate dispozitiile art. 9 din OG 7/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora "Lucrarile de investitii aprobate de Comisie conform cererilor de finantare se vor contracta cu respectarea dispozitiilor legislatiei privind achizitiile publice", precum si prevederile pct. 3.5 din Ghidul de eligibilitate, potrivit carora "Toate achizitiile necesare realizarii Proiectului se vor face cu respectarea procedurilor de achizitii publice".

Lucrarile de constructii pentru realizarea podetelor au fost executate de societatea Sartex Service S.A. in baza Contractului de executie de lucrari nr. 840/14.05.2008, pana la data de 26.11.2013, data sistarii lucrarilor din cauza lipsei de finantare, au mai ramas de executat 3 podete din cele 20 de podete prevazute in proiectul ce a facut obiectul Cererii de finantare nr. 1160/2006. Desi au fost finalizate, cele 17 podete nu au fost receptionate de catre beneficiar.

Pentru executarea lucrarilor necesare realizarii obiectivului de investitii a fost incheiat Contractul de executie de lucrari nr. 840/14.05.2008, pretul initial prevazut in contract fiind de 2.360.825,54 lei (TVA inclusa), valoare care a fost majorata prin act aditional cu suma de 363.124,01 lei (astfel pretul contractului ajungand la 2.723.949,55 lei, cu TVA), din care suma de 308.531,18 lei (TVA inclusa) a reprezentat contravaloarea unor lucrari suplimentare "legate de cresterea nivelului apelor subterane si de suprafata".

Din garantia de buna executie a lucrarilor, in valoare totala de 98.433,22 lei, reprezentantii Primariei Comunei Nana au virat suma de 36.876,84 lei in alte conturi ale executantului, nu in contul de garantie deschis in acest scop, fiind incalcate prevederile contractuale, astfel ca achizitorul, Consiliul Local al Comunei Nana, nu va putea emite pretentii asupra intregii garantii de buna executie ce trebuia constituita in situatia in care executantul nu isi indeplineste obligatiile asumate prin contract.

In documentatia de atribuire a contractului de lucrari (Formularul C5), cat si in situatiile de lucrari decontate (aferente platilor de la 1 la 13) a fost consemnat un numar mai mare de tuburi prefabricate din beton decat cel prevazut in documentatia tehnica de executie (Proiectul tehnic). Consecinta acestor neconcordante a fost majorarea cheltuielilor la obiectivul de investitii "Podete pe strazi in comuna Nana, judetul Calarasi" cu suma de 25.222,76 lei (cheltuieli suportate din fondurile publice alocate proiectului).

Reprezentantii Primariei Comunei Nana au platit de doua ori suma de 8.400,18 lei, pentru aceleasi materiale, respectiv 3 (trei) bucati tuburi, suma inclusa in factura nr.012782/30.06.2011 (in valoare totala de 111.490,78 lei).

  • Proiectul "Realizare stadion comunal Nana"

In perioada 2008- 2011, pentru implementarea proiectului "Realizare stadion comunal Nana", judetul Calarasi, au fost alocate fonduri publice in valoare totala de 526.616 lei, din care 510.000 lei de la bugetul de stat si 16.616 lei de la bugetul local al comunei Nana, iar sumele utilizate de reprezentantii Primariei Comunei Nana au fost in cuantum de 519.628,85 lei, restul sumei de 6.987,15 lei, provenita de la bugetul de stat, nefiind utilizata.

In perioada octombrie 2010- octombrie 2011, societatea EFECT CONSTRUCT S.R.L. a executat la obiectivul de investitii "Stadion comunal Nana", judetul Calarasi, in baza Contractului de lucrari nr. 2218/29.12.2009, lucrari de constructii decontate in valoare totala de 476.444,25 lei (TVA inclusa), suma platita integral de catre reprezentantii Primariei Comunei Nana in perioada 17.12.2010- 21.10.2011, iar valoarea lucrarilor ramase de executat a fost de 124.650,69 lei (TVA inclusa).

Pana la data de 30.06.2012, data ultimei Raportari trimestriale privind utilizarea sumelor de la bugetul de stat, transmise Comisiei privind determinarea oportunitatii, eligibilitatii si aprobarii proiectelor de catre reprezentantii Primariei Comunei Nana, stadiul fizic al lucrarilor, exprimat in procente, a fost de 80%.

In procesul de executare a Contractului de lucrari nr. 2218/29.12.2009 au fost constatate incalcari ale dispozitiilor/prevederilor legale/contractuale aplicabile, atat de catre reprezentantii Primariei Comunei Nana, cat si de catre reprezentantii societatii EFECT CONSTRUCT S.R.L.

Reprezentantii Primariei Comunei Nana au utilizat fonduri publice din bugetul local al comunei Nana in cuantum total de 16.616 lei, constatandu-se ca suma de 2.000 lei, reprezentand servicii de dirigentie de santier, constituie o plata necuvenita, avand in vedere faptul ca, dupa semnarea Contractului nr. 543/27.05.2011, societatea ASISTCON S.R.L. nu a facut dovada prestarii serviciilor de dirigentie de santier, fiind incalcate dispozitiile art. 51 alin. (3) si ale art. 54 alin. (6) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale.

Din sumele efectiv utilizate de la bugetul de stat pentru realizarea proiectului "Realizare stadion comunal Nana", judetul Calarasi, in cuantum total de 503.012,85 lei, Primaria Comunei Nana a efectuat in mod nelegal plati in cuantum de 358.202,13 lei.

Vezi aici sinteza raportului.