Tarifele maxime pentru abonamentele acordate elevilor ce pot fi practicate de operatorii de transport rutier variaza de la 10 lei (fara TVA), pentru distanta minima de 3 kilometri, pana la 174 de lei (fara TVA), pentru distanta maxima de 50 de kilometri. Sumele aferente fiecarei distante in interiorul acestui ecart (3-50 kilometri) si metodologia de calcul a acestor tarife au fost aprobate de Guvern in sedinta de miercuri.

Elevi la scoalaFoto: Agerpres

Guvernul arata, intr-un comunicat de presa, ca reglementarea unui tarif maximal se impunea in conditiile in care tarifele practicate de operatorii de transport public au variatii foarte mari pentru aceeasi distanta, preturile maxime fiind si de pana la 13 ori mai mari decat preturile minime.

Actul normativ adoptat miercurieste complementar ordonantei de urgenta aprobata in luna octombrie, prin care operatorii de transport rutier sunt obligati sa emita abonamente pentru transportul elevilor, decontate integral din bugetul de stat pentru distante de pana la 50 de kilometri. Contractele de transport in curs, valabil incheiate, in baza carora sunt practicate anumite tarife pentru serviciile publice de transport a elevilor, nu pot fi modificate pana la ajungerea la termen decat prin acordul partilor.

Tarifele maxime pentru abonamentele de transport scolar sunt valabile pana la 1 septembrie 2017.

"Ulterior, autoritatile competente in domeniu vor efectua o analiza amanuntita in vederea actualizarii de catre Guvern a nivelului tarifelor in functie de noile costuri ale companiilor de transport, precum si pentru a se stabili daca exista zone omogene din punct de vedere al conditiilor specifice furnizarii serviciului de transport, care sa justifice stabilirea de tarife diferentiate. Tariful maxim per kilometru se va stabili pe baza unor standarde de cost emise de autoritatile cu atributii de reglementare pe pietele serviciilor de transport de persoane", se arata in comunicat.

Decizia face parte din masurile de combatere si reducere a abandonului scolar, in conditiile in care principala cauza o reprezinta costurile aferente participarii la cursuri. Conform datelor existente la nivelul Ministerului Educatiei, in anul scolar 2015-2016 peste 125.000 de elevi au facut naveta zilnic folosind transportul rutier pentru a ajunge la cursuri.

In acelasi timp, masura a fost luata avand in vedere ca Romania este a treia tara din Uniunea Europeana in ceea ce priveste parasirea timpurie a scolii, 19,1% din populatia de 18-24 de ani, rata care a crescut de la 17,3% in 2013. De asemenea, s-a avut in vedere si faptul ca unul din cinci elevi din invatamantul secundar superior face naveta pentru a ajunge la ore, peste jumatate din populatia cu varsta cuprinsa intre 15-19 ani locuieste in mediul rural, iar liceele si scolile profesionale sunt situate in general in zona urbana