Guvernul a adoptat, in sedinta de miercuri, Ordonanta de Urgenta pentru aprobarea Statutului special al functiei publice specifice de inspector social si pentru modificarea si completarea unor acte normative. Statutul special al functiei publice specifice de inspector social presupune introducerea unor prerogative in exercitarea atributiilor de serviciu care sa-i confere acestuia autoritate de stat, se arata intr-un comunicat al Guvernului.

Potrivit acestuia, va fi imbunatatit in acest fel activitatea de control, evaluare, monitorizare si investigare sociala a Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala si a structurilor sale teritoriale, avand ca efect diminuarea prejudiciilor materiale si financiare aduse statului, precum si acordarea beneficiilor sociale persoanelor indreptatite sa le primeasca.

Actul normativ aprobat introduce si noi atributii pentru inspectia sociala, stabileste un set de sanctiuni referitoare la beneficiile de asistenta sociala si clarifica atributiile serviciilor publice de asistenta sociala in ceea ce priveste acordarea si administrarea beneficiilor si a serviciilor.

Agentia este unica institutie de control care verifica respectarea drepturilor sociale ale cetatenilor, iar functia de inspector social trebuie exercitata de persoane ale caror cunostinte (polivalente si pluridisciplinare) si experienta profesionala, dobandite prin pregatire continua, le asigura competenta necesara exercitarii atributiilor stabilite pentru indeplinirea misiunilor de inspectie.

Inspectorii sociali detin o functie esentiala in combaterea erorilor, fraudelor si coruptiei in sistemul national de protectie sociala, iar noul statut asigura o mai mare vizibilitate a activitatii de control. De asemenea, sunt prevazute masuri care sa descurajeze intentia de eludare a legii cu scopul de a acorda sau de a primi beneficii sociale necuvenite.

Totodata, actul normativ prevede o serie de drepturi si obligatii specifice ale inspectorului social, cu scopul de a stopa migrarea specialistilor catre alte institutii cu recunoastere sociala si profesionala, dar si pentru asigurarea obiectivitatii in misiunile efectuate.

Functia de inspector social face parte din categoria functiilor publice specifice cu statut special si cuprinde ansamblul atributiilor si responsabilitatilor specifice misiunii de inspectie, respectiv control, evaluare, monitorizare, precum si activitati de investigare sociala in domeniul protectiei sociale, conform prevederilor legale.

Exercitarea atributiilor de serviciu se realizeaza numai in baza legitimatiei, insignei si a ordinului de deplasare semnat de catre conducatorul institutiei centrale si/sau teritoriale, cu consemnarea misiunii de inspectie in Registrul Unic de Control al entitatii inspectate.

Inspectorul social beneficiaza de stabilitate in functie si de protectia legii, fiind aparat de orice ingerinta de natura sa ii influenteze libertatea de executie, de apreciere si de decizie sau de alte influente care pot ingradi realizarea misiunii de inspectie sau, dupa caz, a activitatii de investigare sociala.

Inspectorul social are dreptul sa aiba acces liber, permanent in sediul oricarei entitati care desfasoara activitati in domeniul protectiei sociale, precum si in a celor care stabilesc modul de incadrare in grad si tip de handicap, in grad de invaliditate sau in grad de dependenta.

Misiunile de inspectie si activitatea de investigare sociala se vor putea desfasura si in afara orelor de program, in zilele de sambata si duminica sau in zilele de sarbatoare legala, in functie de specificul activitatii entitatii supuse controlului si/sau de programul de lucru al acesteia, la solicitarea conducatorului institutiei.

Tinand cont de migratia externa a fortei de munca si de evenimentele de natura economica sau sociala ce pot sa apara in cadrul comunitatilor de romani din afara granitelor, inspectorii sociali primesc in premiera competente de evaluare a cazurilor sociale cu care se confrunta comunitatile romanesti de peste hotare. In acest fel, statul roman va fi la curent cu privire la situatia cetatenilor sai din strainatate si va putea adopta masuri relevante, de prevenire si control, cu respectarea jurisdictiei internationale si a acordurilor bilaterale.

Activitatea inspectorului social implica verificarea modului de acordare a beneficiilor de asistenta sociala, pentru cele aproximativ 6 milioane de plati lunare efectuate de ANPIS, dar si asigurarea calitatii serviciilor sociale, prin controalele efectuate la nivelul celor aproximativ 3.000 de furnizori, respectiv peste 7.000 de servicii sociale publice si private.

Actul normativ introduce un sistem unitar de sanctionare a neregulilor identificate, pana in prezent acest lucru fiind realizat in mod fragmentat si diferentiat, deoarece sanctiunile erau stabilite neunitar de fiecare lege speciala in parte. OUG stabileste ca pentru aceeasi incalcare a legii se va aplica aceeasi sanctiune, indiferent unde se inregistreaza aceasta sau despre ce beneficiu este vorba.

ANPIS, prin agentiile teritoriale face plati anuale de 11.5 miliarde lei pentru mai mult de 5,5 milioane de persoane, avand un numar total de 330 de inspectori sociali la nivel national. Misiunea lor este de a verifica si serviciile sociale, nu doar platile acordate.

In anul 2015, ANPIS a platit 1.6 miliarde de lei pentru acordarea Venitului minim garantat (673.411.053 lei), a alocatiei pentru sustinerea familiei (535.518.000 lei) si a ajutorului de incalzire (197.784.075).

ANPIS nu are capacitatea sa verifice toate drepturile acordate, verificarile de pana acum fiind facute prin incrucisarea bazelor de date detinute de alte instutii (ANOFM, ANAF, CNPP, Evidenta Populatiei), dar si pe teren prin verificarea suspiciunilor rezultate din suprapunerea bazelor de date.

In anul 2015, in urma controalelor efectuate s-a constatat ca s-au acordat drepturi necuvenite in cuantum de 33,5 milioane lei, iar pentru 26,4 milioane lei au fost emise deja decizii de impunere. De asemenea, au fost aplicate 350 de sanctiuni contraventionale in valoare totala de 154.500 lei.

Din verificarile facute pe dosarele de acordare a Venitului Minim Garantat cu suspiciuni, in anul 2015 au fost confirmate 11% din esantionul verificat, in 2014- 47% din esantionul verificat, iar in 2013- 29%.

Judetele cu cele mai multe confirmari de cazuri de plati necuvenite sunt: Dolj (41%), Teleorman (26%) si Arges (25%). Judetele in care nu au existat confirmari privind acodarea nelegala a VMG au fost: Vrancea, Satu Mare si Bihor.

La alocatia pentru sustinerea familiei, din totalul suspiciunilor verificate, in 2015, s-au confirmat 11% din cazuri, in 2014- 41%, iar in 2013- 42%. Judetele cu cele mai multe confirmari de plati nelegale au fost: Gorj (96%), Brasov (93%), Calarasi (91%), Teleorman si Bacau (cate 88%). Judetele cu cele mai putine cazuri confirmate sunt: Mures (7%), Bihor (5%) si Sibiu (0%).

In anul 2013 s-au constituit debite in valoare de 23.679.868 lei, iar in anul 2014- 9.875.799 lei.