Presedintele Autoritatii Nationale pentru Calificari, Tiberiu Dobrescu, a atras marti atentia ca in Romania exista calificari in invatamantul superior carora nu le corespunde nicio ocupatie, informeaza Agerpres.

"La ora actuala, in invatamantul superior pe nivel de calificare 6, adica nivelul licenta, exista in registrul national al calificarilor din invatamantul superior 567 de calificari. Daca am pune pentru fiecare cel putin trei ocupatii, asta ar insemna cam 1.500 de ocupatii numai pe zona de licenta. Daca adaugam si specializarile de la programele de masterat, care in registru sunt trecute undeva la 1.500 de specializari, care, la randul lor, daca am trece cel putin o ocupatie pentru fiecare calificare ar reiesi un numar de vreo 4.000 si ceva de ocupatii aferente numai invatamantului superior. Suntem neseriosi. La nivel european, pe zona de calificari de nivel 6, exista intre 80 si 100 de calificari si noi avem 567 inregistrate. Avem calificari in invatamantul superior carora nu le corespunde nicio ocupatie", a afirmat Dobrescu, la conferinta "Educatia RE-sursa economica".

El a atentionat si asupra denumirilor specializarilor.

"In zona de masterat mi-au venit spre aprobare ca si specializare, inainte sa se duca la ARACIS, denumire de calificare de trei randuri. Stau sa ma gandesc ca acel absolvent se va duce la un interviu pentru o anumita ocupatie pana sa isi prezinte calificarea cred ca se termina interviul", a spus reprezentantul ANC.

El a amintit ca Romania s-a angajat ca pana in anul 2020 sa aiba cel putin 27% din populatia in varsta de 30 - 34 de ani cu educatie superioara.

"La nivel european, tarile membre si-au propus ca acest nivel sa fie de 40%. La ora actuala, suntem undeva la 24% ca pondere a populatiei care are calificare nivel 6", a aratat el.

La randul sau, Constantin Postoiu, consilier in cadrul Cabinetului premierului, a precizat ca Romania are o rata a abandonului scolar de 19,1%.

Referindu-se la invatamantul profesional, el a spus ca anul trecut peste 55.000 de elevi urmau invatamantul profesional cu durata de trei ani si aproximativ 10.000 - invatamantul cu durata de doi ani.

Fondatorul Platformei pentru Educatie Competitiva, Violeta Vijulie, a sustinut ca invatamantul trebuie privit din perspectiva competitivitatii economice.

"Un sistem de educatie performant este acela ai carui absolventi reusesc sa se integreze pe piata muncii. Este acela in care atat copilul, cat si dascalul sunt respectati si este acela in care eforturile vin din toate tipurile de organizatii - Guvern, Parlament, scoli, firme, ONG-uri, sindicate, patronate", a adaugat Vijulie.

Un alt fondator al Platformei pentru Educatie Competitiva, Lavinia Savu, este de parere ca orientarea profesionala a copiilor depinde in mare masura de felul in care sunt pregatiti pentru evaluari, de felul in care scoala ii indruma catre liceu si de ceea ce poate oferi liceul dupa absolvire.

"Mi se pare o oportunitate sa indreptam elevii care nu ar avea sanse reale la un liceu teoretic sa le deschidem dorinta de a face o meserie bine si de a-si gasi un loc in societate in timpul liceului si dupa. Lucrul acesta il vad facandu-se prin evaluari constante, care sa le permita pozitionarea lor intr-o ierarhie si care sa ii faca sa constientizeze in ce directie trebuie sa se indrepte dupa scoala generala si apoi dupa liceu", a spus Savu.