Fondul Proprietatea S.A. se declara ingrijorat de promovarea unui proiect de lege care modifica Ordonanta Guvernului 22/1999 privind administrarea porturilor, propus pentru adoptare de catre Camera Deputatilor in data de 7 noiembrie 2016. Fondul considera ca in cazul in care va fi aprobat, acesta va genera pierderi financiare uriase companiilor de administrare a porturilor si cailor navigabile romanesti. Mai exact, proiectul prevede ca nivelu chiriei pentru terenul portuar va fi stabilit pentru o perioada de 10 ani la nivelul minim regasit in contractele in vigoare. Insa, tarifele minime de acum sunt si de 10 ori mai mici decat cele prevazute in contracte incheiate prin licitatii.

Portul ConstantaFoto: AGERPRES

"Suntem extrem de ingrijorati de modificarile din proiectul legislativ aprobat de Comisia pentru Transporturi si Infrastructura din Camera Deputatilor. Consideram ca este unul din cele mai alarmante proiecte legislative din ultimii ani cu impact asupra activitatii companiilor in care Fondul Proprietatea este actionar minoritar. Aprobarea acestor modificari legislative de catre Parlamentul Romaniei este de natura sa creeze premisele pentru aparitia unor noi 'baieti destepti' in relatiile comerciale intre companiile cu capital de stat si operatorii privati", a declarat Greg Konieczny, CEO al FTIML si manager de portofoliu al Fondului Proprietatea.

Potrivit noilor prevederi incluse in propunerea legislativa, nivelul chiriei pentru terenul portuar si infrastructura concesionate operatorilor va fi stabilit pentru o perioada de 10 ani la nivelul minim al tarifelor de utilizare a domeniului portuar prevazute in contractele aflate in vigoare, arata Fondul Proprietatea.

Potrivit acestuia, avand in vedere ca in prezent nivelul tarifelor de utilizare a domeniului portuar din anumite contracte pe termen lung este semnificativ mai scazut comparativ cu valoarea chiriilor la care au fost incheiate recent contracte de inchiriere in urma unor licitatii publice, Fondul estimeaza ca aceasta prevedere din proiectul de lege va conduce la daune de zeci de milioane de euro pentru companiile de stat afectate si transferul acestor sume in buzunarul operatorilor portuari privati.

Proiectul de lege include si alte prevederi favorabile operatorilor porturi, cum ar fi:

  • obligatia succesorului in drepturi al administratiei portuare de a incheia un contract de inchiriere cu operatorul portuar si dupa expirarea contractului de concesiune;
  • elaborarea studiului de oportunitate in cazul sub-concesiunii de catre operatorul portuar si nu de catre administratia portuara cum ar fi normal;
  • obligatia administratiilor portuare de a se consulta cu operatorii portuari la stabilirea tarifelor;
  • imposibilitatea administratiilor portuare de a modifica tarifele in alte perioade decat in ultimul trimestru al anului in curs;
  • instituirea unei obligatii de a negocia contractul cadru cu asociatiile patronale si profesionale;
  • eliminarea mai multor criterii de incheiere a contractelor intre administratiile portuare si operatorii portuari;
  • controlul administratiilor portuare de catre asa-zisi "specialisti externi" din cadrul asociatiilor patronale si profesionale.

In plus, Fondul Proprietatea este puternic ingrijorat de amendamentele privitoare la distributia profitului catre actionari, stabilirea unui nivel minim al investitiilor, precum si de exceptiile de la Legea 111/2016 privind numirea consiliilor de administratie si conducerii executive in companiile de stat.

Proiectul de lege amintit amendeaza si completeaza Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si cailor navigabile, fiind inclus pe agenda Camerei Deputatilor pentru dezbaterea finala si vot in data de 7 noiembrie 2016.

Fondul Proprietatea spera ca Parlamentul Romaniei va lua in considerare si va analiza cu atentie consecintele negative ale proiectului de lege asupra bugetului de stat si activelor Romaniei.

Potrivit unui tabel publicat in "Raportul anual pe 2015 al Companiei de Administrare a Porturilor Maritime", operatorii rezultati din privatizarea companiilor de stat opcupa o suprafata portuara de 2-3 milioane de metri patrati si platesc un tarif mediu pe chirie de doar 0,278 lei/mp/luna. Practic, acestia ocupa cea mai mare suprafata si platesc cea mai redusa chirie. O alta categorie este ca a operatorilor care utilizeaza terenul cu contracte perfectate intre anii 2000 si 2012. Acestia ocupa 1-2 milioane mp, platind un tarif mediu de 0,782 lei/mp/luna. O a treia categorie este a celor care au loturi inchiriate prin atribuire directa (0,5-1 milioane mp), platind un tarif de 0,764 lei/mp/luna, si a celor care au loturi inchiriate prin licitatie publica (sub 0,5 milioane mp), platind cel mai mare tarif, 2,426 lei/mp/luna.

In prima categorie intra cel mai mic numar de operatari: 16. Adica, ei sunt cei mai putini, detin cea mai mare suprafata si platesc cele mai mici tarife. In a doua categorie intra 85 de operatori, iar in a treia categorie 90, acestia platind cele mai mari tarife.